Herstellen van het oppervlak van plastic gasschuiven

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
De GS500 die ik onder mijn hoede heb gekregen heeft last van slijtage in de carburateurs. Nog niet zo erg als ik eerder heb gehad maar toch redelijk wat. De gasschuif geleiders slijten langzaam af en het plastic daarvan blijft enigszins korrelig waardoor de geleiders weer sneller slijten etc etc. De geleiders zijn nog wel betaalbaar maar de gasschuiven zijn erg duur met ruim €100 voor een nieuwe set.

Wat ik zou willen doen is het plastic oppervlak van de gasschuiven weer glad maken. Door de afgesleten korrels van de geleider is de glimmende gladde buitenlaag wat ruwer geworden:

gasschuif.png


Ik denk dat de levensduur aanzienlijk verlengt wordt als de schuiven weer een glad oppervlak hebben.

Ik zie verschillende kunststof polijstmiddelen maar dat is vooral voor transparante plastics en ik denk dat dat ander spul is dan de gasschuiven. Misschien is het een optie om op te schuren met heel fijn schuurpapier. Waar ik ook aan zat te denken is teflon tape met benzinebestendige lijm als zoiets al bestaat. Dat zou ik dan op de vleugels kunnen plakken want dat is waar de meeste slijtage is.

Iemand nog goede ideeën of ervaring? Ik heb wat ruimte voor experimenten want ik heb de oude ruwe gasschuiven van mijn andere motor nog liggen.
 
Ja dat is misschien ook een goede, ik kan wel zo'n mini gasbrandertje van iemand lenen.
Net een poging gedaan met korrel 2000 schuurpapier maar dat helpt vrijwel niets.
 
Had je dit topic niet op vrijdag kunnen openen ?

Ik verwacht nl bijzondere oplossingen en methodes voorbij te zien gaan komen :) en dat is leuk en leerzaam maar wel een verzoekje op voorhand aan reageerders: Dit is het Techniek deel, hou het hier wel graag ON-topic aub !!
 
Laatst bewerkt:
polijsten ? ( eventueel gewoon met tandpasta en wat zweet of een dremeltje ? )

Aquafresh freshmint had niet veel effect icm de dremel. Een veel beter resultaat kreeg ik met belgom chroom. Oppervlak is nu gladder en heeft weer enige glans. Zou de polijstpasta van dremel zelf een beter resultaat geven? Aangezien daarop staat dat het voor metaal en plastic is. Had ook nog maar 1 vilt wieltje dus dan haal ik die ook meteen.
 
Aquafresh freshmint had niet veel effect icm de dremel. Een veel beter resultaat kreeg ik met belgom chroom. Oppervlak is nu gladder en heeft weer enige glans. Zou de polijstpasta van dremel zelf een beter resultaat geven? Aangezien daarop staat dat het voor metaal en plastic is. Had ook nog maar 1 vilt wieltje dus dan haal ik die ook meteen.
Zou je denken dat polijstpasta voor kunststof resultaat kan geven op, eeeh, kunststof?

Aan de andere kant heb je ook al dingen geprobeerd die niet geschikt zijn, dus wal let je?


Zit je remleiding er al op?
 
Nou ja het leek me een legitieme vraag omdat ik er vanuit ga dat belgom chroom een behoorlijk fijn polijstmiddel is. Ik kan geen waarde vinden voor de belgom of het polijstmiddel van dremel dus kan niet beoordelen of de een fijner is dan de ander.


Remleiding zit er nog niet op want ik kwam tot de conclusie dat de carburateurs in slechte staat waren (vies & slechte naalden). Als hij niet rijdt hoeft hij ook niet te remmen he :+


dus wal let je?

Omdat het duur kost qua financieel geld. Arme student he.


Wat voor kunststof zou het zijn trouwens? Ik zat net te kijken naar ABS plastic vapour polishing met aceton. Ik heb de nagellakremover van vriendinlief erop gesmeerd (volgens mij heeft deze een hoog aceton gehalte) maar er gebeurde werkelijk niets.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja het leek me een legitieme vraag omdat ik er vanuit ga dat belgom chroom een behoorlijk fijn polijstmiddel is. Ik kan geen waarde vinden voor de belgom of het polijstmiddel van dremel dus kan niet beoordelen of de een fijner is dan de ander.


Remleiding zit er nog niet op want ik kwam tot de conclusie dat de carburateurs in slechte staat waren (vies & slechte naalden). Als hij niet rijdt hoeft hij ook niet te remmen he :+Omdat het duur kost qua financieel geld. Arme student he.


Wat voor kunststof zou het zijn trouwens? Ik zat net te kijken naar ABS plastic vapour polishing met aceton. Ik heb de nagellakremover van vriendinlief erop gesmeerd (volgens mij heeft deze een hoog aceton gehalte) maar er gebeurde werkelijk niets.
Je bent aan het experimenteren met middeltjes op onderdelen die essentieel zin, en duur.
Je koopt onderdelen, terwijl deze nog miet van belang zijn.

Ik probeer mee te denken in de manier van benaderen, maar kom er niet uit :)
Behalve dan dat het eigenwijs is, en je maar wat doet, ff als recht voor zn raap conclusie.

Maar t kan aan mij liggen hoor :)

Overigens kun je slijtage aan de gasschuiven er niet terug op polijsten. Wel gladder krijgen indien beschadigd. Maar die dingen glijden zoveel en zo hard op en neer tijdens gebruik, dat ze eigenlijk behoorlijk glad horen te zijn.
 
Achtergrond informatie:

Het betreft een motor die ik /gratis/ heb gekregen van een mede mf-er omdat de motor een elektraprobleem had en hij er dusdanig klaar mee was dat ik hem mocht hebben. Het kenteken is geschorst en kost nu verder niks.

Dat die onderdelen essentieel zijn en duur weet ik, zie mijn eigen oude topic die ik gelinkt heb. Ik heb ze bij mijn eigen GS al een keer vervangen. Vandaar dat ik nog een extra setje versleten schuiven heb liggen waarmee ik kan experimenteren.

De remleiding is wel degelijk van belang omdat ik niet ga proefrijden met het huidige oude lijk erop. De motor kan in principe lopen maar ik heb besloten de carbs eerst op te lappen omdat de boel toch al open was ivm met controle van de klepspeling.

Ik heb nu (exclu overschrijven en schorsen) €39 besteed aan de motor (remleiding). Ik begin met essentiële dingen en pas als ik overtuigd ben dat het de moeite is en ik de investering er later uit kan krijgen bij verkoop steek ik er meer geld in.

Maar die dingen glijden zoveel en zo hard op en neer tijdens gebruik, dat ze eigenlijk behoorlijk glad horen te zijn.

dit is bij een GS500 niet het geval. Ze worden juist ruwer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mijn licht eens opsteken bij zo een 3D print winkeltje. Hier in Haarlem zitten er 2 geloof ik. Kunnen een voorwerp scannen en dan zo hoppa in de pc ermee. Dan kan je het daarna printen (en eventueel eerst de maten aanpassen....)
 
Ik zou mijn licht eens opsteken bij zo een 3D print winkeltje. Hier in Haarlem zitten er 2 geloof ik. Kunnen een voorwerp scannen en dan zo hoppa in de pc ermee. Dan kan je het daarna printen (en eventueel eerst de maten aanpassen....)

Ik heb zelf ook een 3D print winkeltje met GS500 onderdelen. Ik zal er niet rijk van worden want er zit 0% marge op ;) Scannen hoeft niet want de geleiders zijn simpele dingen dus modelleren kan ik zelf ook wel.

Ik weet niet of ik aandurft de gasschuiven te laten printen in nylon. De geleiders zijn passieve dingen, dat zou ik nog wel aandurven (al heeft dat geen zin want originele van BMW zijn net zo duur).
 
Iemand hier nog een idee over? Wellicht dat er nog andere polijstmethoden te vinden zijn als ik weet om wat voor soort plastic het gaat

Wat voor kunststof zou het zijn trouwens? Ik zat net te kijken naar ABS plastic vapour polishing met aceton. Ik heb de nagellakremover van vriendinlief erop gesmeerd (volgens mij heeft deze een hoog aceton gehalte) maar er gebeurde werkelijk niets.
 
Maar als je materiaal gaat wegnemen dan creër je toch ruimte tussen de geleider en de schuif waardoor je luchtlekkage krijgt langs de rand?

Ik zou het voor je kunnen plasma sprayen, met aluminium oxide dit smelt dan in hef plastic en dan frezen op de juiste dikte
Maar nieuwe zijn dan goedkoper denk ik :+
 
Is het eenzijdige of tweezijdige slijtage? je zou kunnen proberen om er een plaatje van alu of RVS op te plakken, plastic een beetje afschuren/frezen, Ik kan je wel helpen aan RVS of Alu in 0,8 mm dikte, dus als je 1,6mm ruimte hebt kun je twee kanten doen.

is maar een ideetje, weet niet of het zal werken

Groet Rucarodi...

oh, RVS hebben wij ook in 0,6mm dikte
 
Beunoplossing, gewoon nieuwe kopen of goede van een sloopmotor halen.

Het GS500 park is te oud om nog een fatsoenlijke schuif van een sloopmotor te halen. 2de hands schuiven zullen allemaal in meer of mindere mate hetzelfde probleem hebben.

Het is ook niet zo dat de huidige staat direct aanleiding geeft tot paniek maar over zo'n 25.000km (gebaseerd op ervaring met andere GS) zijn de geleiders doorgesleten en ontkom je niet aan vervangen. Ik denk dat ik dat op kan rekken door de schuiven glad te maken.


Is het eenzijdige of tweezijdige slijtage? je zou kunnen proberen om er een plaatje van alu of RVS op te plakken, plastic een beetje afschuren/frezen, Ik kan je wel helpen aan RVS of Alu in 0,8 mm dikte, dus als je 1,6mm ruimte hebt kun je twee kanten doen.

is maar een ideetje, weet niet of het zal werken

Groet Rucarodi...

oh, RVS hebben wij ook in 0,6mm dikte

Ja ik zat er dus ook aan te denken iets op de vleugeltjes te plakken. Ik dacht dan meer in de richting van teflon maar het probleem blijft dat het wel moet blijven zitten in een omgeving van benzine. Ik weet zo gauw geen lijm die dat allemaal best vindt.
 
Als die krijgmotor elactra problemen heeft/had, dan zijn die carb's toch nog goed, of begrijp ik het niet helemaal....

Begrijp sowieso niet altijd die problemen met de carb, motoren met 100k en meer van mij is nog nooit een carb van losgeweest, en eentje staat in frankrijk waar 2-3 weken per jaar op gereden wordt tegenwoordig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan