Herstellen van het oppervlak van plastic gasschuiven

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
De GS500 die ik onder mijn hoede heb gekregen heeft last van slijtage in de carburateurs. Nog niet zo erg als ik eerder heb gehad maar toch redelijk wat. De gasschuif geleiders slijten langzaam af en het plastic daarvan blijft enigszins korrelig waardoor de geleiders weer sneller slijten etc etc. De geleiders zijn nog wel betaalbaar maar de gasschuiven zijn erg duur met ruim €100 voor een nieuwe set.

Wat ik zou willen doen is het plastic oppervlak van de gasschuiven weer glad maken. Door de afgesleten korrels van de geleider is de glimmende gladde buitenlaag wat ruwer geworden:

gasschuif.png


Ik denk dat de levensduur aanzienlijk verlengt wordt als de schuiven weer een glad oppervlak hebben.

Ik zie verschillende kunststof polijstmiddelen maar dat is vooral voor transparante plastics en ik denk dat dat ander spul is dan de gasschuiven. Misschien is het een optie om op te schuren met heel fijn schuurpapier. Waar ik ook aan zat te denken is teflon tape met benzinebestendige lijm als zoiets al bestaat. Dat zou ik dan op de vleugels kunnen plakken want dat is waar de meeste slijtage is.

Iemand nog goede ideeën of ervaring? Ik heb wat ruimte voor experimenten want ik heb de oude ruwe gasschuiven van mijn andere motor nog liggen.
 
Elektraprobleem heb ik opgelost en vervolgens ben ik de motor verder gaan nakijken en kwam ik nog wat andere problemen tegen dus zodoende.

En problemen met de GS500 carburateurs tja zo zijn ze nu eenmaal gebouwd. Schuiven, geleiders, gasnaalden en vlotternaalden slijten gewoon. Er komt een dag dat dat er allemaal nieuw in moet en dan ben je ruim 200 euro verder. Ik heb dat 3 jaar terug gedaan en ik heb er sindsdien ook niet naar om hoeven kijken.
 
Ja ik zat er dus ook aan te denken iets op de vleugeltjes te plakken. Ik dacht dan meer in de richting van teflon maar het probleem blijft dat het wel moet blijven zitten in een omgeving van benzine. Ik weet zo gauw geen lijm die dat allemaal best vindt.

Klinkt misschien gek, maar aanvullen met een 2K plasticreparatielijm? Repaplast van innotec bijvoorbeeld?

Net zo hard als het schuifje zelf, en als je de hechtvlakken grof maakt met schuurpapier en ontvet hecht het als een tiet en zie je na het drogen het verschil niet tussen wat lijm is en wat oem gasschuif is.

Zie ook niet in waarom je er een ander niet-plastic op zou willen aanbrengen.
 
Je kan kunststof gewoon met een viltschijf en witte pasta polijsten. Waar je wel rekening mee moet houden is de temperatuur. Te lang op dezelfde plaats polijsten en de temperatuur wordt te hoog. Het plastic smelt dan en de schijf vreet zich in het plastic.
Gebruik hiervoor wel een (nieuwe) viltschijf die je alleen voor plastic gebruikt.

Maar, zoals al eerder gemeld: polijsten neemt materiaal weg. Je kan dus geen slijtage opvullen op deze manier.
 
Laatst bewerkt:
J-B Weld Professional Size

wordt door heel de 2-takt wereld gebruikt om vormen van carters/spoelpoorten/... aan te passen. volg de instrukties en het komt nooit los.

Ziet er op zich goed uit maar het plakt niet op elke kunststof. Ik weet niet wat voor plastic het is dus iets op de schuiven plakken is misschien toch niet zo'n goed idee.


Ik ga wel de dremel polijstpasta proberen misschien dat dat nog iets bijdraagt tov belgom chroom.


Verder heb ik een printbaar model van de schuiven gemaakt. De nylon versie heeft een erg mooie prijs (€15) maar de sterkte en lange termijn invloed van benzine is onbekend. Als hij faalt wordt de hele zooi het blok ingezogen dus dat ga ik nog niet proberen. Misschien leuk om te proberen als het een olieboot blijkt te zijn en niet rendabel is de motor op te knappen :P
Printen in metaal is ook mogelijk maar bij een prijs van €87 voor brons/RVS dat nog nabewerking nodig heeft en €300+ voor gepolijst messing is me toch ff wat te duur :X
 
Ik had de polijsta van dremel gehaald en kwam na 2 seconden proberen tot de conclusie dat ik deze pasta ook ooit bij de aankoop van de dremel zat. Ik heb hem toen ook weggeflikkerd want je hebt er helemaal niets aan. De pasta is veel te dik, droog en korrelig. Tandpasta werkt beter dan deze meuk.

Vervolgens maar weer aan de slag gegaan met belgom chroom

schuiven.png


De glans is enigszins terug maar belangrijker; het oppervlak is weer keurig glad.
 
Ziet er op zich goed uit maar het plakt niet op elke kunststof. Ik weet niet wat voor plastic het is dus iets op de schuiven plakken is misschien toch niet zo'n goed idee.


Ik ga wel de dremel polijstpasta proberen misschien dat dat nog iets bijdraagt tov belgom chroom.


Verder heb ik een printbaar model van de schuiven gemaakt. De nylon versie heeft een erg mooie prijs (€15) maar de sterkte en lange termijn invloed van benzine is onbekend. Als hij faalt wordt de hele zooi het blok ingezogen dus dat ga ik nog niet proberen. Misschien leuk om te proberen als het een olieboot blijkt te zijn en niet rendabel is de motor op te knappen :P
Printen in metaal is ook mogelijk maar bij een prijs van €87 voor brons/RVS dat nog nabewerking nodig heeft en €300+ voor gepolijst messing is me toch ff wat te duur :X


Voor zover mijn informatie gaat, is nylon benzine en chemicaliën bestendig. PA – Nylon – polyamide | WSV Kunststoffen
 
Terug
Bovenaan Onderaan