Oliefilter bestellen voor Yamaha XV Virago 750 bouwjaar 1988

Djduck

Rookie
27 jul 2014
5
0
Beste Motor Forum leden,

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste topic stel, en dat er geen topic bestaat met deze vraag. Ik kon hem in elk geval niet vinden.

Ik heb een Yamaha Virago XV 750 uit bouwjaar 1988.

Nu heeft de motor net een hele beurt gehad (nieuwe banden, wisselweerstand, keerringen). Het verversen van de olie en het vervangen van de oliefilter wil ik echter graag zelf doen, omdat ik denkt dat dit wel te leren is en ik het leuk vind.

Nu wil ik een oliefilter bestellen maar ik kan nergens op het web een oliefilter vinden voor deze motor. Ik vind enkel andere bouwjaren. 1981 - 1984, 1992 - 1994, 1995 - 1997.

Is 1988 een uniek bouwjaar, of passen die overige ook.

Wellicht zie ik iets over het hoofd. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Qua olie is mij aangeraden 10W40 en dat lees ik hier in het forum ook, dus dat komt goed.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Een oliefilter voor jouw virago is bij praktisch iedere motorshop te verkrijgen en ook online kan je het bestellen.

Bijvoorbeeld bij roukama.nl parts.

Je kan voor onderdeelnummer kijken op
www.mrcycles.com. Even op jaartal en fabrikant en type zoeken.

Olie:
Volgens de Yamaha specs moet er 20w40 Api SE en Jaso MA in, maar dat heb ik al in geen jaren gevonden.

Ik gebruik valvoline durablend 4T 10w40 API SG Jaso MA. Er moet 3.0 ltr in het blok, incl. filter.

O ja, in de virago topic vindt je ook van alles terug.


Succes
 
Laatst bewerkt:
even een aanvulling op bovenstaande... niet vergeten je O-ring te vervangen.
Dat kan je 3 liter olie besparen (als je het alsnog moet doen).

Ja, daar heb je een punt, hoewel je die meestal bijgeleverd krijgt. Anders om vragen.

De chromen voetsteun bevestiging loshalen en zet het chromen kapje van het oliefilter niet te strak. Anders breken de bevestigingspunten af.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het meest voorkomende Yamaha filter nodig. Zit in zo veel Yamaha's, en ook alle Virago's.
HF145%20Oil%20Filter%202015_02_26-scr.jpg
 
Allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Heb ik erg veel aan.

Productcode voor mijn bouwjaar is inderdaad ook 4X7134409000. Dit is hetzelfde als de modellen 81-84.

Heb bij Roukama besteld. O-ring kon ik in de shop niet vinden, maar ik heb ze een mailtje gestuurd.

Allen nogmaals dank voor de snelle reacties. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.
 
Is het een geïmporteerde motor?( USA, Canada)
Dan kan het zijn dat het bouwjaar niet overeenkomt met wat er op het kenteken staat.
Maar zoals boven aangegeven het is een universeel filter wat in heel veel Yamaha's voorkomt.
Succes.
 
Qua olie is mij aangeraden 10W40 en dat lees ik hier in het forum ook, dus dat komt goed.
Het is een zeer open deur, maar ik trap 'm voor de zekerheid toch maar even in: in verband met de natte koppeling wel motorfietsolie gebruiken.

Goedkope auto-olie gaat vaak ook wel goed (zie action olie topic), dure/premium auto-olie kan toevoegingen hebben die ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen.
 
Laatst bewerkt:
Het is een zeer open deur, maar ik trap 'm voor de zekerheid toch maar even in: in verband met de natte koppeling wel motorfietsolie gebruiken.

Goedkope auto-olie gaat vaak ook wel goed (zie action olie topic), dure/premium auto-olie kan toevoegingen hebben die ervoor zorgen dat de koppeling gaat slippen.
Ik heb er net weer Action 10W40 inzitten, de GSX750F is van 1998, en dat gaat inderdaad nog steeds zonder slipperdeslip.
(zelfs de Action 5W40 getest in 2014, was ook goed in een GSX600F, gaat van de winter in de 750F)
 
Terug
Bovenaan Onderaan