Zuiger vast wanneer cilinder vast wordt geschroeft

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen!

Ik heb een 300 2takt van KTM. Nu heb ik een intressant probleem. Ik heb de cilinder net terug van een hoonbeurt, en er is nieuwe nicasillaag aangebracht. Als ik de cilinder over de zuiger heen schuif dan gaat alles helemaal prima. Ik kan dan rustig met de kickstarter rondkicken zonder problemen. :Y

Maarrrrrrrr, als ik dan vervolgens de cilinder vastschroef en rustig rondkick, dan bijt de zuiger vast. Als ik hard rondkick, dan slaat ie niet vast, maar je hoort wel dat t niet goed is. Ik probeer te verklaren hoe dit uberhaupt kan. Wat ik ervan heb kunnen meten (niet fantastisch accuraat, maar alsnog) Is de zuigerspeling goed. Slotspeling van de zuigerveren is ook picobello!

Ik probeer dit te verklaren, en vooral op te lossen. Ik heb net een blokrevisie gedaan is misschien handig te weten. Iemand ideeën?
 
Er is niets aan de pasvlakken gebeurd.., maar hij is ook niet zomaar aan een nieuwe zuiger toe..., het kan gewone slijtage zijn geweest, maar het kan ook zo zijn dat het pasvlak van tevoren al fout geweest was waardoor eea stuk gelopen was.
En als je geen momentsleutel hebt, waarom begin je dan aan deze klus :? mag ik aannemen dat als je geen momentsleutel hebt, je ook waarschijnlijk dan helemaal geen geschikte meetapparatuur hebt om alles goed na te meten :? het lijkt me logisch om een momentsleutel eerder aan te schaffen dan voor veel geld goed meetapparatuur...
Hier achter de PC is het voor ons moeilijker gokken dan dat jij gokt wat er fout is/kan zijn.., en gokken is iets wat je hier eigenlijk niet wilt, heb je er de spullen en de kennis niet of onvoldoende voor, breng het dan weg..

Er is wel een momentsleutel, maar die past niet tusen de cilinder en het blok.
 
Dat de momentsleutel niet bij de cilinderbouten kan is een bekend fenomeen bij de KTM 300. Jeff slavens zegt dat ook. Verder heb ik, zeker met 2takt, aardig wat ervaring, maar sommige dingen zijn gewoon nieuw voor me. Ik kan t wel wegbrengen, maar dan heb ik er natuurlijk zelf niets van geleerd.
 
Dat de momentsleutel niet bij de cilinderbouten kan is een bekend fenomeen bij de KTM 300. Jeff slavens zegt dat ook. Verder heb ik, zeker met 2takt, aardig wat ervaring, maar sommige dingen zijn gewoon nieuw voor me. Ik kan t wel wegbrengen, maar dan heb ik er natuurlijk zelf niets van geleerd.

Je kan wel met een ringsleutel de bij de cilinderbouten? Dan kun je zelf een adapter maken door een 3/8 of 1/2 aansluiting op een ringsleutel te lassen. Vervolgens haaks op je momentsleutel en je kan de bouten op moment zetten.

Zijn wel meer plekken waar je bij KTM's niet bij kan met een dop, dus moet je af en toe wat zelf maken.
 
Het probleem is dat 2 moeren in de powervalve behuizing zitten, dus die zijn eigenlijk alleen maar met een steeksleutel aan te draaien, en de andere 2 moeten zitten dicht tegen de cilinder aan, maar omdat ie aan de bovenkant breder is (voor de koelvloeistof) kom je daar ook niet bij met onze dikke momentsleutelstang.

Hier kan je dat wel aardig zien
$_3.JPG
 
cylinder niet op koppel vastgezet is totaal geen probleem. Nog nooit gedaan bij mijn KR1's in meer dan 20 jaar, ook gewoon omdat je er nauwelijks met iets aan kan. zelfs een ringsleutel (afhankelijk van merk tot merk, desnoods zelf afslijpen - de ring dan) krijg je er nauwelijks op, en wat je erop krijgt, geeft je nooit genoeg bewegingsruimte om in 1 vlotte beweging tot aan het koppel te trekken.

gewoon vast is goed genoeg. onderaan de cylinderdichting komt nauwelijks druk, belangrijkste dat de bouten moeten doen is voorkomen dat de verbrandingsdruk de cylinder niet van het carter trekt en daarvoor moeten ze echt niet op moment staan.
 
Je kan wel met een ringsleutel de bij de cilinderbouten? Dan kun je zelf een adapter maken door een 3/8 of 1/2 aansluiting op een ringsleutel te lassen. Vervolgens haaks op je momentsleutel en je kan de bouten op moment zetten.

Zijn wel meer plekken waar je bij KTM's niet bij kan met een dop, dus moet je af en toe wat zelf maken.


Jeff slavens doet t zonder momentsleutel. Jouw manier is absoluut beter, en mocht ik het probleem met de powervalve niet opgelost worden, dan zal ik die manier gaan proberen, maar als t even niet hoeft doe offer ik liever niet gereedschap op, zeker omdat ik die eerst moet gaan halen :)

Hier behandeld ie t zelfs specifiek

 
Laatst bewerkt:
wanneer begint de zuiger moeilijk te gaan ? dus hoe ver ben je dan met het aandraaien van de bouten ?
is dat vanaf het moment dat pasvlak cylinder en pasvlak carter gelijk liggen ?

dan is er toch echt iets dat niet recht is, en gok ik op of krukas/drijfstang, of hartlijn cylinder.

om bv een krukas uit te lijnen wordt er simpelweg op geklopt. 1 foute tik tegen de drijfstang kan genoeg zijn om op zicht ok te zijn, maar je zuiger net genoeg doen kantelen opdat hij nu gaat wringen.
 
wanneer begint de zuiger moeilijk te gaan ? dus hoe ver ben je dan met het aandraaien van de bouten ?
is dat vanaf het moment dat pasvlak cylinder en pasvlak carter gelijk liggen ?

dan is er toch echt iets dat niet recht is, en gok ik op of krukas/drijfstang, of hartlijn cylinder.

om bv een krukas uit te lijnen wordt er simpelweg op geklopt. 1 foute tik tegen de drijfstang kan genoeg zijn om op zicht ok te zijn, maar je zuiger net genoeg doen kantelen opdat hij nu gaat wringen.

Dit heb ik nog niet getest. Maar ik vond dit stuk op off-road.com:

The second tip was not to remove the power-valve set screw if you don't need to adjust the power-valve clearance. This is a very good tip if you are just replacing the piston and rings and not having any cylinder work done. Since I was using a different cylinder I opted to remove the set screw and double-check the clearance upon reassembly. The sound of a new piston hitting the power-valve would not be very welcomed after spending so much time and money on this rebuild.

Omdat ik daar ZEKER WETEN mee heb geknoeid, weet ik dat dit in ieder geval niet goed zit. Dan zou de cilinder e.d. dus gewoon prima zitten (geen echte reden waarom niet) maar de powervalve dus niet. Mocht dit niks oplossen, dan zal ik beginnen met rustig aandraaien van de cilinder en bijhouden wanneer het probleem ontstaat.
 
Dank je. Maar ik had het e.e.a. ook al begrepen uit bovenstaande antwoorden. Lastige (sleutel) blokjes dus

nee juist makkelijk, gewoon die voetmoeren op gevoel vast draaien. momentsleutels zijn voor amateurs. Gebruik een moment sleutel alleen voor kopbouten. Heb tich 2 takt (ook paar 4 takt) blokjes gereviseerd zonder ook maar 1 bout of moer met een momentsleutel aan te raken.

tis ook echt een rage de laatste jaren om alles op moment vast te zetten.......levensgevaarlijk. Kom je bij de profile of de kwikfit voor je winterbanden (moet helaas met een lease auto), staan ze daar alles op moment vast te zetten. Al 3x gehad laatste 3 jaar dat de bouten dan veel te los (1 was er zelf half uitgelopen na 3 weken) of veeeeeeel te vast zitten. Gewoon op gevoel doen is er niet meer bij.
 
Laatst bewerkt:
nee juist makkelijk, gewoon die voetmoeren op gevoel vast draaien. momentsleutels zijn voor amateurs. Gebruik een moment sleutel alleen voor kopbouten. Heb tich 2 takt (ook paar 4 takt) blokjes gereviseerd zonder ook maar 1 bout of moer met een momentsleutel aan te raken.

tis ook echt een rage de laatste jaren om alles op moment vast te zetten.......levensgevaarlijk. Kom je bij de profile of de kwikfit voor je winterbanden (moet helaas met een lease auto), staan ze daar alles op moment vast te zetten. Al 3x gehad laatste 3 jaar dat de bouten dan veel te los (1 was er zelf half uitgelopen na 3 weken) of veeeeeeel te vast zitten. Gewoon op gevoel doen is er niet meer bij.
Ligt dat aan de momentsleutel of aan degene die hem instelt?
Als j denkt dat je het zonder beter kan dan met een momentsleutel dan ga ik graag een weddenschap met je aan.
 
Goedemorgen!

Ik heb een 300 2takt van KTM. Nu heb ik een intressant probleem. Ik heb de cilinder net terug van een hoonbeurt, en er is nieuwe nicasillaag aangebracht. Als ik de cilinder over de zuiger heen schuif dan gaat alles helemaal prima. Ik kan dan rustig met de kickstarter rondkicken zonder problemen. :Y

Maarrrrrrrr, als ik dan vervolgens de cilinder vastschroef en rustig rondkick, dan bijt de zuiger vast. Als ik hard rondkick, dan slaat ie niet vast, maar je hoort wel dat t niet goed is. Ik probeer te verklaren hoe dit uberhaupt kan. Wat ik ervan heb kunnen meten (niet fantastisch accuraat, maar alsnog) Is de zuigerspeling goed. Slotspeling van de zuigerveren is ook picobello!

Ik probeer dit te verklaren, en vooral op te lossen. Ik heb net een blokrevisie gedaan is misschien handig te weten. Iemand ideeën?
inlaat dicht getaped?
 
het monument klopt alleen bij juiste preparatie vh schroefdraad
Dat klopt. Maar je wielmoeren moment wordt droog opgegeven. wanneer de bouten zijn gevet zullen ze alleen maar vaster komen zitten met hetzelfde moment. Als je wielenmoeren loslopen hebben ze iets verkeerd gedaan. Dat mag niet aan het gebruik van een momentsleutel liggen.
Op gevoel aantrekken zal ook anders zijn bij wel of niet gesmeerd.
 
op zich wordt wel vaker bij cilinders juist de " kwart slag techniek aandraaien moment " toegepast ( meestal wel bij italiaanse 2takt cilinders om zo te zorgen dat het niet scheef wordt vast gemonteerd)


een hele gekke vraag: heb je wel de juiste bougie in ? ( niet per abuis een lange schacht ipv een korte ? )
 
Ligt dat aan de momentsleutel of aan degene die hem instelt?
Als j denkt dat je het zonder beter kan dan met een momentsleutel dan ga ik graag een weddenschap met je aan.

oa. nog wat problemen bij momentsleutel....bout droog? vet? wat voor vet? temperatuur? kwaliteit momentsleutel? wanneer voor het laatst gekalibreerd?

mij teveel risico's en heb de risico's ook te vaak voor me neus zien gebeuren.
 
op zich wordt wel vaker bij cilinders juist de " kwart slag techniek aandraaien moment " toegepast ( meestal wel bij italiaanse 2takt cilinders om zo te zorgen dat het niet scheef wordt vast gemonteerd)


een hele gekke vraag: heb je wel de juiste bougie in ? ( niet per abuis een lange schacht ipv een korte ? )

Het probleem doet zich ook voor als de cilinderkop eraf is. De zuiger loopt vast halverwege de uitlaatpoort.

De zuiger komt ook niet boven de cilinder uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan