Zuiger vast wanneer cilinder vast wordt geschroeft

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen!

Ik heb een 300 2takt van KTM. Nu heb ik een intressant probleem. Ik heb de cilinder net terug van een hoonbeurt, en er is nieuwe nicasillaag aangebracht. Als ik de cilinder over de zuiger heen schuif dan gaat alles helemaal prima. Ik kan dan rustig met de kickstarter rondkicken zonder problemen. :Y

Maarrrrrrrr, als ik dan vervolgens de cilinder vastschroef en rustig rondkick, dan bijt de zuiger vast. Als ik hard rondkick, dan slaat ie niet vast, maar je hoort wel dat t niet goed is. Ik probeer te verklaren hoe dit uberhaupt kan. Wat ik ervan heb kunnen meten (niet fantastisch accuraat, maar alsnog) Is de zuigerspeling goed. Slotspeling van de zuigerveren is ook picobello!

Ik probeer dit te verklaren, en vooral op te lossen. Ik heb net een blokrevisie gedaan is misschien handig te weten. Iemand ideeën?
 
Oke. Het goede nieuws is dat het inderdaad de powervalve was. Die heb ik bijgesteld, en het liep allemaal prachtig.

Ik had vanavond de hele motor weer in elkaar zitten, en was bezig met t vullen van KVS, rustig even een paar minuten laten draaien.

Het slechte nieuws is dat er toen mn clutchbasked een stuk is uit komen zetten. Gewoon afgebroken. Mn complete koppeling naar de klote.

Op zoek maar naar een nieuwe koppeling. ik kan wel janken...
 
De buitenhub is sowieso naar de kloten. onderdeelnummer 546.32.001.272. Nieuwe koppelingsplaten kan ik wel aan komen. De binnenhub lijkt niet beschadigd. De deksel heeft ook een tik gekregen, en is gescheurd.

Basket.jpg


deksel.jpg
 
Grijpt het tandwiel op de krukas rechtstreeks aan op het tandwiel aan de achterkant van die korf? Zo ja zou ik toch eens controleren of je krukas wel goed zit.

Hoe dan ook, eerst even uitzoeken waarom dit is gebeurd voordat je er weer een nieuwe in zet.
 
Als je bij jouw in de bakken zou willen kijken zou ik dat zeer waarderen trouwens. Is niet makkelijk om aan deze dingen voor dit jaartal te komen. Als zag ik wel dat ze ten minste t/m 2002 dit zelfde onderdeel hanteren.
 
Grijpt het tandwiel op de krukas rechtstreeks aan op het tandwiel aan de achterkant van die korf? Zo ja zou ik toch eens controleren of je krukas wel goed zit.

Hoe dan ook, eerst even uitzoeken waarom dit is gebeurd voordat je er weer een nieuwe in zet.

Jep, krukastandwiel zit direct tegen t grote tandwiel op de korf. Ik kan haast niet geloven dat t de krukas is, Dat zou je toch aan vanalles moeten merken, trillen en alles. Maar hij liep als n zonnetje voor die paar minuten xD

Ik zal morgen nog eens gaan kijken of ik ergens sporen zie, maar gezien de staat van sommige onderdelen wil ik niet uitsluiten dat de korf reeds beschadigd was.
 
Er lagen kleine stukjes op verschillende plekken. Er zal vast wel wat tussen de tandwielen zijn gekomen. Hier nog evt. wat foto's. verder moet ik morgen gewoon even kijken of ik wat duidelijke aanwijzingen kan vinden.

20160817_203750.jpg


20160817_202106.jpg


20160817_202101.jpg


20160817_202057.jpg


deksel.jpg


Basket.jpg
 
Voor de geintresseerden :P

Ik heb de oorzaak achterhaald waarom de koppeling naar de kloten gelopen is.
Na grondig sporenonderzoek leek er geen aanleiding te zijn waarom het in t motorblok fout liep. Toen bedacht ik me dat ik t verkeerd bekeek, en dat ik eigenlijk naar mezelf moest kijken.

Ik heb bij t monteren, en dat is al een tijd geleden (vandaar dat t zo lang duurt voordat ik t bedenk) de koppeling vastgezet op de meest beunachtige manier ooit, door iets tussen de binnen en buitenkorf te klemmen.

Nu wil ik wedden dat het deel waar ik m tegen klemde, dat die er nu uit is komen zetten.
 
Voor de geintresseerden :P

Ik heb de oorzaak achterhaald waarom de koppeling naar de kloten gelopen is.
Na grondig sporenonderzoek leek er geen aanleiding te zijn waarom het in t motorblok fout liep. Toen bedacht ik me dat ik t verkeerd bekeek, en dat ik eigenlijk naar mezelf moest kijken.

Ik heb bij t monteren, en dat is al een tijd geleden (vandaar dat t zo lang duurt voordat ik t bedenk) de koppeling vastgezet op de meest beunachtige manier ooit, door iets tussen de binnen en buitenkorf te klemmen.

Nu wil ik wedden dat het deel waar ik m tegen klemde, dat die er nu uit is komen zetten.

HULDE!!! U is een eerlijk mensch. Dat je niet alles uit de kast trekt om de schuld maar op een ander te schuiven. Ik hoop dat je voor een redelijke prijs weer aan onderdelen kan komen, en deze motor t.z.t. de sporen kan geven.
 
HULDE!!! U is een eerlijk mensch. Dat je niet alles uit de kast trekt om de schuld maar op een ander te schuiven. Ik hoop dat je voor een redelijke prijs weer aan onderdelen kan komen, en deze motor t.z.t. de sporen kan geven.

Jep. Als je echt een oplossing wilt moet je ook naar jezelf durven kijken. Ik hoop dat er iemand wat onderdeeltjes voor me heeft, en ik zal een koppeling blokkeersleutel aan moeten gaan schaffen, want dit wil ik natuurlijk geen 2e keer :)
 
Voor de geintresseerden :P

Ik heb de oorzaak achterhaald waarom de koppeling naar de kloten gelopen is.
Na grondig sporenonderzoek leek er geen aanleiding te zijn waarom het in t motorblok fout liep. Toen bedacht ik me dat ik t verkeerd bekeek, en dat ik eigenlijk naar mezelf moest kijken.

Ik heb bij t monteren, en dat is al een tijd geleden (vandaar dat t zo lang duurt voordat ik t bedenk) de koppeling vastgezet op de meest beunachtige manier ooit, door iets tussen de binnen en buitenkorf te klemmen.

Nu wil ik wedden dat het deel waar ik m tegen klemde, dat die er nu uit is komen zetten.

Super dat je met steeds maar "terug redeneren" de oorzaak gevonden hebt. :}
En ja, we zijn allemaal wel eens "onhandig".
Ook al geven we dat niet altijd even gemakkelijk toe. ;)


Je doet met je aanpak een beetje recht aan de fameuze uitspraak van Einstein.

“We cannot solve our problems with the same thinking we used
when we created them.”
 
Dure les 8-)
Ik zou een electrische slagmoersleutel aanschaffen,kun je de korf met je hand tegenhouden.

Ik heb hier beschikking over een luchttol. Die zal ik volgende keer wel gaan gebruiken.

Super dat je met steeds maar "terug redeneren" de oorzaak gevonden hebt. :}
En ja, we zijn allemaal wel eens "onhandig".
Ook al geven we dat niet altijd even gemakkelijk toe. ;)


Je doet met je aanpak een beetje recht aan de fameuze uitspraak van Einstein.

“We cannot solve our problems with the same thinking we used
when we created them.”

Goeie quote :) Ach ik doe mn best. Het is de eerste keer dat ik een 2takt met variabele klep en handmatige koppeling uit elkaar heb. Zie je maar weer, precies de plekken waar t fout gaat nu :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan