Zuiger vast wanneer cilinder vast wordt geschroeft

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen!

Ik heb een 300 2takt van KTM. Nu heb ik een intressant probleem. Ik heb de cilinder net terug van een hoonbeurt, en er is nieuwe nicasillaag aangebracht. Als ik de cilinder over de zuiger heen schuif dan gaat alles helemaal prima. Ik kan dan rustig met de kickstarter rondkicken zonder problemen. :Y

Maarrrrrrrr, als ik dan vervolgens de cilinder vastschroef en rustig rondkick, dan bijt de zuiger vast. Als ik hard rondkick, dan slaat ie niet vast, maar je hoort wel dat t niet goed is. Ik probeer te verklaren hoe dit uberhaupt kan. Wat ik ervan heb kunnen meten (niet fantastisch accuraat, maar alsnog) Is de zuigerspeling goed. Slotspeling van de zuigerveren is ook picobello!

Ik probeer dit te verklaren, en vooral op te lossen. Ik heb net een blokrevisie gedaan is misschien handig te weten. Iemand ideeën?
 
Speciaal gereedschap voor de koppeling proberen te omzeilen heeft mij ook al pijn in de portemonnee gedaan. We kunnen elkaar de hand schudden ;) .
full
 
Daar lijkt t wel op ja. Maar ik vind het zoveel geld ;(

En dan moet ie nog vanuit Amerika komen ook.
Ik denk dat de post bedoeld is om aan te geven dat het product leverbaar is.
Je zou het dus ook in NL bij bijv een dealer moeten kunnen bestellen.
Prijs zal wel hoog blijven, dat wel, helaas.
 
Misschien dat je hier een 2e hands kunt scoren:

Motorsport Henk Pel


Verder zou ik toch uitzoeken wat ktm hier zelf als tool voor opgeeft.
Als voorbeeld: bij mijn ktm's (4-tact zgn rfs) moet je een soort "kam" gbruiken die je tussen de tandwielen van de krukas en de koppelingskorf zet. toolnr: 590.29.003.100 (4-tact model dus slechts als vb.)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...LKT9ioMGOjWgcyVRfejkYZWZ8KGA5QcbgIGdQDwtTDi-T

Heel mooi stuk gereedsschap wat de kracht over meerdere tandwielen verdeelt.
Op Youtube staan zat veerbeelden van mensen die een stuiver of iets van koper tussen de tandwielen laten lopen....... Dan loop je grote kans op kromme assen.
 
Daar lijkt t wel op ja. Maar ik vind het zoveel geld ;(

En dan moet ie nog vanuit Amerika komen ook.

Ik vind de prijs eerlijk gezegd 100% meevallen hoor..., ik weet niet wat je voor het nikasilen en het zuigertje betaald hebt, maar dat zal er toch niet heel ver vanaf liggen.., en deze delen maken is een STUK moeilijker en duurder dan het nikasilen en een zuigertje.. toch???
 
Ik vind de prijs eerlijk gezegd 100% meevallen hoor..., ik weet niet wat je voor het nikasilen en het zuigertje betaald hebt, maar dat zal er toch niet heel ver vanaf liggen.., en deze delen maken is een STUK moeilijker en duurder dan het nikasilen en een zuigertje.. toch???

Misschien, weet ik niet, is het niet grotendeels computergestuurd? bij 24mx worden ze verkocht voor 180 euro, en andere aftermarket koppelingshuizen vind je ook al gauw rond die prijs. Maar die van mij moet dan alweer makkelijk het dubbele kosten :/
Misschien dat je hier een 2e hands kunt scoren:

Motorsport Henk Pel


Verder zou ik toch uitzoeken wat ktm hier zelf als tool voor opgeeft.
Als voorbeeld: bij mijn ktm's (4-tact zgn rfs) moet je een soort "kam" gbruiken die je tussen de tandwielen van de krukas en de koppelingskorf zet. toolnr: 590.29.003.100 (4-tact model dus slechts als vb.)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...LKT9ioMGOjWgcyVRfejkYZWZ8KGA5QcbgIGdQDwtTDi-T

Heel mooi stuk gereedsschap wat de kracht over meerdere tandwielen verdeelt.
Op Youtube staan zat veerbeelden van mensen die een stuiver of iets van koper tussen de tandwielen laten lopen....... Dan loop je grote kans op kromme assen.

Ik zet er deze keer een luchttol op. Geen gedoe met druk op andere onderdelen e.d.

Hbe henkpel een mail gestuurd :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat je hier een 2e hands kunt scoren:

Motorsport Henk Pel


Verder zou ik toch uitzoeken wat ktm hier zelf als tool voor opgeeft.
Als voorbeeld: bij mijn ktm's (4-tact zgn rfs) moet je een soort "kam" gbruiken die je tussen de tandwielen van de krukas en de koppelingskorf zet. toolnr: 590.29.003.100 (4-tact model dus slechts als vb.)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...LKT9ioMGOjWgcyVRfejkYZWZ8KGA5QcbgIGdQDwtTDi-T

Heel mooi stuk gereedsschap wat de kracht over meerdere tandwielen verdeelt.
Op Youtube staan zat veerbeelden van mensen die een stuiver of iets van koper tussen de tandwielen laten lopen....... Dan loop je grote kans op kromme assen.

Blokkeergereedschap is het meest basale speciaal gereedschap wat er is voor een motorblok, en kosten vaak niet meer dan een of twee tientjes nieuw, oem.
 
Misschien dat je hier een 2e hands kunt scoren:

Motorsport Henk Pel


Verder zou ik toch uitzoeken wat ktm hier zelf als tool voor opgeeft.
Als voorbeeld: bij mijn ktm's (4-tact zgn rfs) moet je een soort "kam" gbruiken die je tussen de tandwielen van de krukas en de koppelingskorf zet. toolnr: 590.29.003.100 (4-tact model dus slechts als vb.)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...LKT9ioMGOjWgcyVRfejkYZWZ8KGA5QcbgIGdQDwtTDi-T

Heel mooi stuk gereedsschap wat de kracht over meerdere tandwielen verdeelt.
Op Youtube staan zat veerbeelden van mensen die een stuiver of iets van koper tussen de tandwielen laten lopen....... Dan loop je grote kans op kromme assen.

In het wphb van husqvarna staat er gewoon dat je een stuk alu tussen de tandwielen moet doen van de korf en krukas.
 
Ik heb gewoon een stukje stang aan een stalen koppelingsplaat gelast. Dat werkt ook prima.

Als Henk Pel de koppelingskorf niet heeft, dan kun je ook nog eens proberen om Oege de Jong uit Steggerda te contacten. Die heeft ook erg veel ktm gehad.

Bij mij in de bak lag van alles, maar net niet van 300 exc .. -O-
Nog wel een blokdeel koppelingskant. Die had je ook stuk toch ?
 
Laatst bewerkt:
In het wphb van husqvarna staat er gewoon dat je een stuk alu tussen de tandwielen moet doen van de korf en krukas.

Ow aha. Tja het ligt natuurlijk ook een beetje aan de grote van het moment waar je de boel mee vast moet zetten.
Het voorbeeld wat ik gaf moet je ene moer op 120 Nm vast zetten. Dat meer als waar je een gemiddeld achterwiel-moer mee vast sjord..... :X .
Maar goed er is altijd een goede reden dat een fabriekant iets voorschrijft dus probeer ik dat ook te volgen. :)
 
Er is niets aan de pasvlakken gebeurd.., maar hij is ook niet zomaar aan een nieuwe zuiger toe..., het kan gewone slijtage zijn geweest, maar het kan ook zo zijn dat het pasvlak van tevoren al fout geweest was waardoor eea stuk gelopen was.
En als je geen momentsleutel hebt, waarom begin je dan aan deze klus :? mag ik aannemen dat als je geen momentsleutel hebt, je ook waarschijnlijk dan helemaal geen geschikte meetapparatuur hebt om alles goed na te meten :? het lijkt me logisch om een momentsleutel eerder aan te schaffen dan voor veel geld goed meetapparatuur...
Hier achter de PC is het voor ons moeilijker gokken dan dat jij gokt wat er fout is/kan zijn.., en gokken is iets wat je hier eigenlijk niet wilt, heb je er de spullen en de kennis niet of onvoldoende voor, breng het dan weg..


Heel vaak is het bij dat soort motoren dat je sommige moeren van de cilinder wel aankan met een momentsleutel en andere niet.
Als mij dat overkomt zet ik ze ook gewoon met de hand vast hoor.
Tis geen raketwetenschap en van een cilinder die iets vaster of losser zit gaat je zuiger niet klemmen.

Meneer zijn sleutelkunsten/kennis onderschatten kan iedereen.

Om dan nog even iets in de mix te gooien.
Is de drijfstang vervangen, of is het drijfstanglager in de krukas vervangen?

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Omdat waar TS de korf heeft belast komen normaal alleen veertjes die het alu daar in de lengte belasten, en als je een tool maakt die de studs daar in de breedte belast, breken ze gewoon af, omdat het daar niet voor ontworpen is.

Is net zoiets als proberen te remmen Door een blok hout door je spaken te steken :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan