Zuiger vast wanneer cilinder vast wordt geschroeft

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
Goedemorgen!

Ik heb een 300 2takt van KTM. Nu heb ik een intressant probleem. Ik heb de cilinder net terug van een hoonbeurt, en er is nieuwe nicasillaag aangebracht. Als ik de cilinder over de zuiger heen schuif dan gaat alles helemaal prima. Ik kan dan rustig met de kickstarter rondkicken zonder problemen. :Y

Maarrrrrrrr, als ik dan vervolgens de cilinder vastschroef en rustig rondkick, dan bijt de zuiger vast. Als ik hard rondkick, dan slaat ie niet vast, maar je hoort wel dat t niet goed is. Ik probeer te verklaren hoe dit uberhaupt kan. Wat ik ervan heb kunnen meten (niet fantastisch accuraat, maar alsnog) Is de zuigerspeling goed. Slotspeling van de zuigerveren is ook picobello!

Ik probeer dit te verklaren, en vooral op te lossen. Ik heb net een blokrevisie gedaan is misschien handig te weten. Iemand ideeën?
 
KTM is toch een sportmotorfiets-merk? Hoe kan je dat dan 'verkeerd' belasten of bedoel je wat anders?
Ik dacht dat je doelde op de afgebroken koppelingskorf.
Die nokken waar de boutjes van de veren in gaan word normaal alleen door de veer aan getrokken.
Bij zijdelingse belasting kunnen ze breken maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Natuurlijk is een 2 takt crossblok eerder stuk dan jouw oerdegelijke motorfietsen waar bijna iedere week weer ander probleem mee is :+
 
Omdat waar TS de korf heeft belast komen normaal alleen veertjes die het alu daar in de lengte belasten, en als je een tool maakt die de studs daar in de breedte belast, breken ze gewoon af, omdat het daar niet voor ontworpen is.

Is net zoiets als proberen te remmen Door een blok hout door je spaken te steken :+

Als de spaken daar niet van kapot gaan dan is dat toch bijzonder doeltreffend :? O-)
 
Ik dacht dat je doelde op de afgebroken koppelingskorf.
Die nokken waar de boutjes van de veren in gaan word normaal alleen door de veer aan getrokken.
Bij zijdelingse belasting kunnen ze breken maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Natuurlijk is een 2 takt crossblok eerder stuk dan jouw oerdegelijke motorfietsen waar bijna iedere week weer ander probleem mee is :+

We praatten langs elkaar heen, nu begrijp ik je..
 
Bestaat er dan de mogelijk dat je door het uit elkaar drukken van de tandwielen niet één of beide lagers op de betreffende assen beschadigt :?

Uit ervaring weet ik dat je zelfs de assen krom kan drukken, door de tandwielen te blokkeren met een stuiver. Daar kom je dan pas later achter als alles allang weer in elkaar zit.
Dit was echter niet bij een KTM, en ik was niet degene die het op die manier gedaan had. O-) :+
 
Toen ik met hetzelfde probleem zat (geen speciaal gereedschap) heb ik een spanband helemaal opgedraaid om de korf en het uiteinde aan een stepje geknoopt. Het is wat gedoe, maar het werkt wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan