Motor meerdere jaren stallen, wat te doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MikeProostNL

Rookie
16 aug 2016
3
0
Hallo,

Mijn vader is een aantal maanden geleden overleden, hij had een Suzuki Yoshimura Banit 1200
Ik ben nog te jong om te rijden op de motor dus hij zal een aantal jaar niet "gebruikt" worden.

Mijn vraag is nu; is het voldoende om de motor iedere maand een uur te laten lopen en de tuin een paar keer op en neer te rijden om er voor te zorgen dat de motor blijft lopen zonder al te veel reparaties?

(De motor wil ik absoluut niet wegdoen als het niet nodig is)

Alvast bedankt.
Mvg. Mike
 
Accu is al kapot en er moeten nieuwe banden onder.
Maar als de motor een aantal jaar volledig stil staat kunnen er dan geen dingen gaan kapot gaan/vast komen te zitten etc?
(Heb niet heel veel verstand van zulke dingen)
 
Accu erruit halen.
Banden gewoon op spanning houden.
Tank nokjes vol zodat er geen roest ik komt.
Beetje olie op de zuigers zodat deze ook niet zal roesten.
Dan de roest gevoelige delen met iets zoals vaseline insmeren.

Goede hoes erover die beetje van de grond word gehouden tegen vocht.
 
een motor lijdt er wel van om lang stil te staan maar hij lijd nog meer van elke keer stationair een uur warm draaien.
persoonlijk zou ik de tank vol gooien met houdbare benzine (is goed te krijgen voor tuinmachines niet bij de pomp), bandjes van de vloer, accu er uit, verse olie er in en droog wegzetten. En natuurlijk schorsen uit de wegenbelasting en verzekering alleen voor diefstal en beschadiging door oorzaken van buitenaf zoals brand.
het helpt om de motor af en toe een stukje rond te tornen gewoon door het achterwiel wat te verdraaien in de versnelling. en een grondige schoonmaakbeurt (dingen zoals remzuigers niet vergeten) als dat nodig is kan ook helpen om hem er makkelijker door heen te trekken.
tegen de tijd dat je er op mag gaan rijden zal je wel wat dingen moeten vervangen want veroudering gaat gewoon door. dingen zoals remvloeistof zal gewoon vervangen moeten worden als je wilt gaan rijden dat spul blijft vocht aantrekken. alle delen van rubber zullen verouderen. banden zijn al op schreef je maar die kan je prima vervangen als je weer gaat rijden. maar ook dingen als rubberen remleidingen verouderen gewoon en zullen na een aantal jaar vervangen moeten worden.
en als je bang bent voor roest haal af en toe even vette lap over de metalen delen heen (behalve de remschijven). dat is er makkelijk weer af te krijgen tegen de tijd dat je er op mag rijden maar het beschermd wel erg goed.
 
Laatst bewerkt:
wat olie bij de cillinders in. olie over de kleppen. hele motor goed schoonmaken. metalen of chromen delen in de zuurvrije vaseline. vacuumhoes halen. hele motor erin rijden banden van de vloer ding vacuum zuigen. en dan nog weer goed onder hoezen of dekens. zorgen dat die inderdaad uit verzekering ed is. verder dan goed zorgen dat de hoes niet stuk gaat. na die paar jaar gewoon eerst een goede onderhouds beurt geven en alle vloeistoffen vervangen.
 
Weet niet hoe oud je bent maar volgens mij mag je al vanaf je 16de op de circuit rijden wellicht een idee? mocht je je motor naar een circuit kunnen vervoeren uiteraard ;) (zolang je normaal rijdt zal er toch niet veel gebeuren, risico's blijven uiteraard) volgens mij mag je een VRO cursus ook al volgen vanaf je 16de.
 
Ik zie hier niemand de tip geven om de carb's leeg te laten lopen??? Lijkt me toch wel fijn, we weten (neem ik aan) allemaal wat de huidige benzine met je rubbers etc doet in je carb als je hem te lang laat staan...

Dus,

Tank afvullen met 98/v-power of een andere niet methanol benzine variant
Carb's leeg laten lopen
Bougies eruit, theelepel olie in het gat en bougies weer erin.
Als het kan de motor opkrikken of iets zodat de vering niet onder spanning blijft staan.
banden zal je toch moeten vervangen na een aantal jaar maar dat is niet zo erg.

Evt remzuigers etc behandelen, maar nog beter is om nu gewoon even te sparen en dan tegen de tijd dat je wilt rijden je remmen te laten reviseren(en dan gelijk nieuwe liefst stalen remleidingen, want leidingen drogen ook uit), nieuwe banden en gaan!
 
Aftanken met een benzine met zo min mogelijk ethanol (bp ultimate 98), benzinekraan dicht, vlotterbakken aftappen en wielen van de grond af. Als de accu al dood is hoef je daar niks maar aan te doen. Is ie nog goed dan een volautomatische druppelaar eraan.
 
Misschien dat er wel helemaal geen tijd/ruimte/interesse voor is.
Maar dit lijkt me de perfecte gelegenheid om de motor volledig te reviseren voor het moment dat je er zelf mee mag rijden.
Je hoeft niet te haasten, je hoeft je niet druk te maken om onderdelen die vast te komen zitten als de rubbers nieuw zijn etc.
 
beste uit ervaring denk ik dat het best is de tank leeg te halen en ze te vullen met motormix(wat ze gebruiken in grasmaaiers) even laten draaien zodat de normale benzine uit de vlotterkamers is.
deze benzine vormt niet zo snel algen in de carburator ;is goed voor een jaartje.
 
Mike, laat even weten hoe oud je bent en dus hoe lang het moet duren voordat je mag rijden. Kan hij binnen staan? Heb je familieleden met een motorrijbewijs die er regelmatig even een stukje mee kunnen rijden?
 
Ik ben bijna 17 dus het gaat nog een aantal jaar duren, helaas geen familie of vrienden die er nu op kunnen rijden, het circuit zou inderdaad een optie zijn maar helaas is er geen in de buurt waar dat mogelijk is (voor zover ik weet)
Iedereen bedankt voor alle reacties!
 
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader.
Snap maar al te goed dat je zijn motor wil houden om er later zelf op te kunnen rijden.
Ik maak hetzelfde mee,mijn vader is ook onlangs overleden en hij had ook een bandit 1200 die hij zelf geairbrushed heeft.
Deze wil ik ook graag zelf houden.
Gelukkig ben ik al in het bezit van een rijbewijs.
Ik geloof dat je al behoorlijk wat tips hebt gekregen om de motor het beste in opslag te zetten.
Heb je geen familieleden of bekenden die je er een handje bij willen helpen?
Wens je in elk geval veel sterkte en hoop dat je uiteindelijk op je vaders motor kan gaan rijden.
 
Mike, ik kocht in 1976 een Jaguar en omdat ik een auto van de zaak kreeg kon ik die niet meer betalen. Dus heb ik hem gestald. Zoals hier wordt aangeraden heb ik wat olie in de bougiegaten gegoten en hem aan de lader gezet. Regelmatig startte ik een paar seconden om alles een andere stand te geven en de olie over de cilinderwanden te verspreiden.

Zo heeft hij 17 jaar binnen gestaan om te wachten op zijn tweede leven. In 1994 was hij 25 jaar oud en werd hij belastingvrij. De beide benzinetanks had ik helemaal leeg staan al die jaren, dus ik goot er benzine in, een paar tikken tegen de benzinepompen, starten en lopen alsof hij helemaal niet had stilgestaan.

En nu staat hij nog altijd bij me in de garage en ik rijd er af en toe mee. Dus die olie op de zuigers is belangrijk, want anders kan de boel vast roesten. En starten zonder te laten lopen, maar een seconde is genoeg want dan is hij wel een keer rond geweest. Langer moet niet want de nokken staan ook droog.

En als je hem ooit gaat starten, even de klepdeksels los en olie op de nokken gieten.
 
Laatst bewerkt:
Ook namens mij nog gecondoleerd met je vader. Een heel andere insteek Mike: ik weet niet hoelang je nog moet wachten vooraleer je er zelf op mag rijden maar is het geen idee om iemand die je kent en vertrouwd er zolang ''zorg'' voor te laten dragen, m.a.w. bekijk de optie eens om iemand anders er eens in de zoveel tijd mee te laten rijden, zo blijft de motor ook in conditie.
 
Zet hem nu gewoon met wat liefde weg. Uiteindelijk zul je na het van stal halen vast wat kosten hebben. Maar deze kun je minimaliseren.

De belangrijkste tip is inderdaad gegeven: Benzine zo goed mogelijk conserveren (Er zijn benzineadditieven zoals Forte moto power II die daar extra bij helpen). Vlotterbakken aftappen is ook een goed idee.

Verder mág je Wat olie op de zuigers verdelen (bougie er uit, eetlepel 10W40 er in, en de motor in de vijfde versnelling "aanduwen" om die olie te verdelen). De luchtinlaat en uitlaat kun je afdoppen met een doek of plastic zak. Met een doekje kun je een dun laagje olie aanbrengen op metalen delen zoals bijv. de voorvork. Als je op voorhand weet dat je voor het rijden de remmen na gaat kijken kun je de remschijven ook behandelen.

Uiteindelijk is het van stal halen dan een kwestie van de remmen schoon en gangbaar maken, een nieuwe accu er in, starten, en naar de pomp hobbelen voor wat verse lucht in de banden. Na een maandje rijden zullen andere defecten (lekke voorvork, verotte ketting, inhouden, bijgeluiden) naar voren kunnen komen, en deze kunnen dan verholpen worden.

Succes met het conserveren. Hoop dat het een mooi aandenken wordt aan je pa.
 
Dat is due tuinmachineprut, zou ook moeten werken maar TS mag volgens mij pas over 7 jaar rijden op deze motor, ik weet niet of aspen zo lang goed blijft?
 
Die carburateurs zou ik mij persoonlijk niet zo druk over maken als het nog een jaar of 6/7 duurt voordat je legaal mag rijden.
Tegen die tijd dat je weer mag rijden de carbs erafhalen en ultrasoon schoon (laten) maken.
Dan weet je zeker dat die weer voor mekaar zijn.
 
Een druppellader? Werkelijk? Wie gaat er nou een paar jaar een accu aan een druppellader hangen? Verkoop de accu aan een willekeurig persoon en steek er lekker een nieuwe in als je hem weer uit het stof haalt. Eventueel hetzelfde doen met de banden want hoe groot is de kans dat die er over x jaar nog oppietoppie aan toe zijn? Ik zou de banden als deze nog goed zijn voor een mooie prijs ruilen tegen de oude banden van iemand anders.

-edit
Oh heb maar half gelezen beide dingen zijn al niet meer van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan