Motor meerdere jaren stallen, wat te doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MikeProostNL

Rookie
16 aug 2016
3
0
Hallo,

Mijn vader is een aantal maanden geleden overleden, hij had een Suzuki Yoshimura Banit 1200
Ik ben nog te jong om te rijden op de motor dus hij zal een aantal jaar niet "gebruikt" worden.

Mijn vraag is nu; is het voldoende om de motor iedere maand een uur te laten lopen en de tuin een paar keer op en neer te rijden om er voor te zorgen dat de motor blijft lopen zonder al te veel reparaties?

(De motor wil ik absoluut niet wegdoen als het niet nodig is)

Alvast bedankt.
Mvg. Mike
 
Is die Aspen benzine iets?
Het is alleen vreselijk duur. Een kleine 4 euro per liter.
MO101605 Motul Fuel Stabilizer 250 ml kan je ook aan je benzine toevoegen, en dan komt er 6 cent per liter bij. Het flesje van 250 ml is namelijk genoeg voor 200 liter.

Ik heb zelf ook meerdere motoren, en dan wordt er per motor al vaak maanden niet mee gereden. De benzine stinkt dan al. Met een dopje van die Motul Stabilizer erdoor heb ik nergens meer last van.
 
Hey,
Allereerst gecondoleerd met het verlies.

Je hebt al veel tips gekregen en ik heb niet alles gelezen.
Erg belangrijk is waar de motor gestald wordt.. in een vochtige ruimte of 'gewoon' droog.

Tank afvullen is goed maar veel benzine heeft ethanol wat weer water aantrekt etc.
Aspen is idioot duur dus je kan de tank afvullen met diesel.
Dat er strax/later met rijden wat diesel door je benzine heen zit is geen probleem.
 
Wat een gedoe allemaal,de motor gaat voor jaren uit de running.Benzine aftappen,paar dagen laten uitdampen en op zolder leggen.Gaat ie echt niet roesten.
Uiteraard carbs ook droogzetten.

Nou ja,dat zou mijn plan zijn.
 
Ik heb zelf ook aspen gekregen ooit... onder het motto van, je hebt toch een kettingzaag? Hier heb je wat goede benzine...

Nou de grasmaaier loopt er beroerd op.... op normale 95 loopt ie wel goed... bijzonder toch?

Nu is dat natuurlijk geen goede test, maar het viel me wel op, wellicht is mijn grasmaaier te oud?
 
Aspen kan zeker worden gebruikt ter vervanging van Euro 95.



We kunnen echter niet uitsluiten dat er lekkages ontstaan bij de rubber delen van het brandstofsysteem.

Deze rubber delen zijn, als gevolg van de aromaten die in normale pompbenzine overvloedig aanwezig zijn, aangetast en opgezwollen.

Bij het gebruik van Aspen (aromaatvrij) spoelen deze aromaten weer uit, waardoor de rubber delen hun oorspronkelijke vorm aannemen.

Daardoor kan het zijn dat een rubber deel gaat lekken.
 
TS mag inmiddels bijna op de motor rijden ;)

Ik ben wel nieuwsgierig of hij hem nog bezit, wat TS er uiteindelijk mee gedaan heeft qua stalling en wat daarvan het effect is geweest. Dus Mike, mocht je nog aan boord zijn zou ik dat graag van je vernemen..
 
Die banden kun je over 6-7 jaar vernieuwen, dus vrij van de grond...nergens voor nodig....
Accu weet je al...
Ik zou lekker elke maand of 2 die motor even starten, minuut of tien lekker warm laten worden, elke versnelling even doordoen, kraantje dicht en uit laten vallen als de carbs leeg zijn....

Maar wie ben ik...
heb nog nooit een vervuilde carb gehad of verdroogd/lekkend rubber....
Natuurlijk kun je een motor conserveren, maar dan moet je 100% vochtvrij kunnen stallen

maar dat is mijn mening
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan