ER5 start niet, tikt wel

Juutsel

Rookie
20 aug 2016
19
0
Hi,

Zucht.... Nieuwe motorbestuurder en mijn eerste motor is een ER5 uit 1998 (jaartal even uit mijn hoofd). Vanaf april tot vandaag zonder problemen mee gereden. Vandaag zin om lekker te gaan toeren en de motor weigert te starten.

Hij 'tikt' wel. Met startkabels geprobeerd en ook hierbij geen reactie. Met hulp geprobeerd aan te rennen en wel een klein beetje geluid (in eerste versnelling) maar niet genoeg om aan te slaan.
Nu weet ik echt helemaal niets van motoren, maar volgens mij is er een serieuzer probleem? Zie ik iets over het hoofd? Wat kan er dan zijn? Hulp gewaardeerd. Ik heb geen trailer en geen garage voor de motor (onderhoud was nog niet nodig) en weet even niet hoe ik dit op kan lossen.
 
Dank voor je reactie. Die checklist bekijk ik... En bij aanlopen heb ik buurman lief aangekeken.... Maar ik krijg hem niet in zijn twee... Neutraal en eerste gaat wel, maar twee doet hij niet. Ook heb ik hem in de 'push'. Sleutelstand gezet.... Leek me goede... maar helaas, niets
 
Ik zou toch als eerste de accu verdenken, aanlopen gaat volgens mij beter in z'n twee.

En dan is er natuurlijk de help-mijn-motor-wil-niet-starten-checklist!


Uhm.... Benzine en dodemansknop gecheckt uiteraard.... Met dodemansknop aan tikt hij niet... Maar de rest.... Of de bougieknoppen vonken? :$ ...of de carburateurs benzine krijgen? Wat de spanning tussen startmotor en accu is.... Ik word geloof ik met de minuut blonder :$ '( zo ver reikt mijn kennis dus niet.
 
Multimeter regelen, plus van de multimeter op de plus vd accu (rood op rood meestal ) en min op min (zwart op zwart) moet in rustende toestand een bepaald voltage aangeven. En dan starten dan mag ie niet onder een bepaald voltage komen geloof ik
 
De push sleutelstand is geen stand maar slechts een instructie dat je de sleutel naar beneden moet duwen om de motor van het stuurslot te halen of juist er op te zetten. Als je gaat aanduwen dan gewoon je contact op aan/on zetten.

Gezonde accu levert tussen 12,5-13v onbelast, meten met een multimeter. Bij starten zal je zien dat er een dip ontstaat omdat je startmotor nogal wat vraagt van je accu. Zakt ie onder de 10v dan heb je wsl een nieuwe nodig. Mogelijk handig om m even aan de ladet te hangen voor je een nieuwe poging doet. Mocht je een nieuwe accu halen dan deze ook altijd eerst opladen alvorens te monteren.
 
De push sleutelstand is geen stand maar slechts een instructie dat je de sleutel naar beneden moet duwen om de motor van het stuurslot te halen of juist er op te zetten. Als je gaat aanduwen dan gewoon je contact op aan/on zetten.

Gezonde accu levert tussen 12,5-13v onbelast, meten met een multimeter. Bij starten zal je zien dat er een dip ontstaat omdat je startmotor nogal wat vraagt van je accu. Zakt ie onder de 10v dan heb je wsl een nieuwe nodig. Mogelijk handig om m even aan de ladet te hangen voor je een nieuwe poging doet. Mocht je een nieuwe accu halen dan deze ook altijd eerst opladen alvorens te monteren.

--> Dat aanduwen dan maar nog een keer proberen straks. Overweeg nu om een multimeter te gaan halen...Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
 
Dank voor je reactie. Die checklist bekijk ik... En bij aanlopen heb ik buurman lief aangekeken.... Maar ik krijg hem niet in zijn twee... Neutraal en eerste gaat wel, maar twee doet hij niet. Ook heb ik hem in de 'push'. Sleutelstand gezet.... Leek me goede... maar helaas, niets

Kan inderdaad zijn dat ie bijna niet in zijn 2 wil. Had ik laatst met mijn Z750 ook. De motor een beetje laten rollen en spelen met de koppeling en dan moet het lukken.

Wil ook wel eens helpen om de startkabels een half uur aangesloten te houden zodat het zaakje zich stabiliseert. En dan starten.
Maar het klinkt alsof de accu zijn beste tijd gehad heeft.
 
Sleutel moet op 'on' "staan tijdens aanduwen.
Het olie lampje moet dus gaan branden.
Dan pas aanduwen.
En Kawasaki's kunnen idd alleen maar in zijn eerste versnelling gezet worden als de motor niet draait.

Phoe, Gelukkig da tik niet gek ben dat ik hem niet in zijn twee kreeg... zometeen nog maar eens proberen... wellicht dat ik een andere buurman kan strikken :)
 
Ok, even een update. Mijn buurman had een multimeter en de accuspanning (12,36) en 11,94 als er contact wordt gemaakt is ok...
Vanmorgen is er bij het stuur iets áfgebroken' wellicht een sensor???? Ik heb echt geen idee maar dacht niet dat dit erg relevant was. Los van of het relevant is, weet iemand wat dit is?
full


Daarna heb ik (met voor mijn gevoel gevaar voor eigen leven) de accu op het frame en de startmotor aangesloten. Vonken alom, maar als ik contact probeerde te maken geen lampjes en de startmotor 'tikte' nu ook niet meer.

Zijn er nog suggesties?
 
Wellicht is het slim om een motor reparatie mannetje te bellen.

Want niet om lullig te zijn heb ik het idee dat je kennis mbt het technische gedeelte minimaal is.

Als ik je onderschat, dan op zoek naar de zekeringen en probeer voorzichtig uit te zoeken welke zekering je moet vervangen. Tenminste als deze defect is. Google even waar die zitten, vermoedelijk onder je buddyseat.


Is dat item op de foto een deel van de dodemansknop?
 
Laatst bewerkt:
Accuspanning is aan de lage kant..

En.. wat het precies is wat er is afgebroken, geen idee. máár..
Aangezien er op een motor niet zoveel zit aan extra's ( tenzij, goldwing )
.. goeie kans dat ie daarom niet start .

Ehh,, en aangezien je nu al vonken aan het trekken bent, ( als de magische rook uit electronica onderdelen komen, werken ze niet meer )..

Stoppen, en iemand die er een beetje verstand van heeft naar laten kijken.
( lees, wegbrengen voor je nog meer kapot maakt :) )
 
Wellicht is het slim om een motor reparatie mannetje te bellen.

Want niet om lullig te zijn heb ik het idee dat je kennis mbt het technische gedeelte minimaal is.

Als ik je onderschat, dan op zoek naar de zekeringen en probeer voorzichtig uit te zoeken welke zekering je moet vervangen. Tenminste als deze defect is. Google even waar die zitten, vermoedelijk onder je buddyseat.

Succes

Ha Vulcanrider,

Ik pretendeer zeker niet dat ik een technisch wonder ben *O* .... maar zekeringen heb ik gevonden en al gecheckt..Niets bijzonders. maar dat is dan het 'normale' zekeringdoosje. En ja.... als ik een motormannetje had :)
 
Zekering startrelais zit op je startrelais. Als je motor geen kik meer geeft dan zet ik mijn geld daarop. Het probleem met starten en tikken daargelaten. Daarvan verdenk ik de accu nog steeds. Anders ff bij Zot langs, zit hier op t forum en heeft een zaak vlakbij utreg
 
Zekering startrelais zit op je startrelais. Als je motor geen kik meer geeft dan zet ik mijn geld daarop. Het probleem met starten en tikken daargelaten. Daarvan verdenk ik de accu nog steeds. Anders ff bij Zot langs, zit hier op t forum en heeft een zaak vlakbij utreg

oke, ga morgen weer kijken, nu iets minder frusterende dingen op het programma... maar bedankt voor de tip... en ik weet ook al waar hij zit, alleen niet hoe ik erbij kom zo lang de accu er nog in zit (en anders haal ik de accu los). Zoals gezegd, geen technisch wonder, maar met een beetje uitleg kom ik een eind.

Dus bedankt voor het meedenken!
 
Ok, even een update. Mijn buurman had een multimeter en de accuspanning (12,36) en 11,94 als er contact wordt gemaakt is ok...
Vanmorgen is er bij het stuur iets áfgebroken' wellicht een sensor???? Ik heb echt geen idee maar dacht niet dat dit erg relevant was. Los van of het relevant is, weet iemand wat dit is?[afbeelding]

Daarna heb ik (met voor mijn gevoel gevaar voor eigen leven) de accu op het frame en de startmotor aangesloten. Vonken alom, maar als ik contact probeerde te maken geen lampjes en de startmotor 'tikte' nu ook niet meer.

Zijn er nog suggesties?

een motorzaak opzoeken voordat de boel af fikt.
overigens is je accu spanning veel te laag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan