Koppeling expert(s) gezocht Suzuki GSXR 750 k2

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Goedenavond allen!

Ik vond de koppeling van mijn GSXR 750 k2 erg laat oppakken en had daardoor het gevoel dat deze aan vervanging toe was. Vandaag was ik in de hoop de koppelingsplaten te vervangen, maar ik liep tegen het volgende aan.

Bij het demonteren van de oude frictieplaten vond ik deze er vreemd genoeg nog zeer goed uitzien. Vrijwel net zoveel vlees op de oude platen als op mijn gekochte aftermarket setje. Bij het verwijderen van de laatste frictieplaat had ik verwacht dat deze een grotere binnendiameter gat zou hebben. Echter was dit niet het geval, maar was het een plaat exact zoals de 9 andere platen. Mij lijkt het logisch dat het gat van de laatste plaat grotere is om ruimte te maken voor de twee dunne stalen ringen die daar in horen te liggen. Eén platte ring, en daar "bovenop" een afgeschuinde ring (zie onderstaande link met afbeelding pos. nr 13 en 14). Deze twee ringen ontbreken bij mij echter volledig! De laatste frictieplaat lag meteen tegen het stalen huis daarachter.

http://i55.photobucket.com/albums/g121/jetspeedz/27.jpg

Erg vreemd en jammer, had het klusje vandaag graag af willen maken. Maar het zette me wel aan het denken; ondanks dat mn koppeling laat oppakte functioneerde alles verder wel prima. Ik probeer de functie te bedenken achter die twee missende ringen. Weet iemand wat die precies doen? Zijn ze wel echt nodig?

Nog twee losse vraagjes. Ik lees en hoor op google/youtube dat sommige mensen de laatste (voorste) frictieplaat niet een tandje verdraaien vergeleken met de 9 andere platen zoals dat af-fabriek gedaan wordt. Waarom zou je dit wel/niet doen?

Tweede vraagje; ik heb EBC aftermarket frictieplaten gekocht. Op de ene afwijkende (grotere binnen-gat diameter) plaat zitten twee rubber bandjes. Deze moeten toch gewoon verwijderd worden neem ik aan? Is alleen om aan te duiden dat die plaat anders is dan de rest lijkt me?


Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mn vragen, dan kan ik weer verder met sleutelen :)
 
Die geschuinde ring is een spring washer, dit zorgt voor een demping op het veren paket als je snel je koppeling op laat komen. Als je je koppeling in eens los zou laten gaat het paket van Veel frictie naar minder naar Veel, dit klapperen heet clutch chatter, deze spring washer voorkomt dat Door die kracht op te vangen. Die andere ring is hier een zetel voor

Edit: typo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan