ABS?

Duck01

Rookie
16 jun 2016
27
5
Wageningen
Hallo MotorFreaks,

Een vraag? Heeft mijn Suzuki GSXR 600 K5 bouwjaar 2005 ABS? :/ Hoe kan ik daar achter komen eventueel? Alvast bedankt! Grt Wouter
full
 
dat was rond die tijd nog redelijk zeldzaam. op een aantal toermotoren kon je het bestellen en op de meeste BMW's maar op sportmodellen kwam je het eigenlijk niet tegen. het was te groot, te zwaar en het zou in de weg zitten bij werkelijk hard remmen zoals op het circuit en het was niet stoer om te zeggen dat je het had. en omdat de vraag er niet was werd het op de meeste modellen ook niet aangeboden. dat de meningen van de kopers achter liep bij de werkelijkheid deed niet ter zake de kopers wilden het niet en ze wensten er al helemaal niet voor te betalen.
en dat is in de 10 jaar die er op volgden redelijk snel veranderd waarbij het nu op bijna elke motor te leveren is en vaak al standaard is.
 
en dat is in de 10 jaar die er op volgden redelijk snel veranderd waarbij het nu op bijna elke motor te leveren is en vaak al standaard is.
De regelgeving is ook aangescherpt, het is ondertussen al gewoon verplicht geworden..

Per 2016 verplicht
We hebben het hier over de ingangsdata in nieuwe kaderverordening 168/2013 voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.

ABS (‘Advanced Braking System’) is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017. Daarna heeft de fabrikant (of zijn officieel vertegenwoordiger in Nederland) nog de mogelijkheid om een motorfiets zonder ABS onder bepaalde voorwaarden gedurende twee jaar via de regeling restantvoorraad te registreren.

Daarnaast wordt een 125cc motorfiets met een nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen van meer dan 11kW of een vermogen /gewichtsverhouding groter dan 0,1 kW/kg gezien als een motorfiets van de subcategorie L3e-A2 en moet deze om die reden (ondanks dat deze slechts 125cc heeft) toch voorzien worden van ABS.
Enduro-motorfietsen en trialbikes op twee wielen zijn (o.b.v. bijlage VIII van de kaderverordening) uitgezonderd van ABS.

Kalender - KNMV
 
dat was rond die tijd nog redelijk zeldzaam. op een aantal toermotoren kon je het bestellen en op de meeste BMW's maar op sportmodellen kwam je het eigenlijk niet tegen. het was te groot, te zwaar en het zou in de weg zitten bij werkelijk hard remmen zoals op het circuit en het was niet stoer om te zeggen dat je het had. en omdat de vraag er niet was werd het op de meeste modellen ook niet aangeboden. dat de meningen van de kopers achter liep bij de werkelijkheid deed niet ter zake de kopers wilden het niet en ze wensten er al helemaal niet voor te betalen.
en dat is in de 10 jaar die er op volgden redelijk snel veranderd waarbij het nu op bijna elke motor te leveren is en vaak al standaard is.
Is het bij nieuwe motoren zelfs niet verplicht vanaf dit jaar?


Edit: ja dus
 
Laatst bewerkt:
Is het bij nieuwe motoren zelfs niet verplicht vanaf dit jaar?


Edit: ja dus

jep heb nu ook standard ABS vind het ook weer niet alles maar om terug te komen vanuit een pm naar de ts.


Moet zeggen heb dit jaar voor het eerst een motor met ABS maar me remweg is alleen maar langer geworden, in de 14 jaar dat ik motor rij zonder ABS heb ik het nog nooit gemist, nu ik het heb zal wellicht een fiets zonder ABS wel weer wennen zijn maar ik heb al een aantal keer en momentje gehad waarbij ik zonder ABS al lang stil stond en met ABS nog door rolde dan denk ik weer wat een k*t ABS zonder stond ik wel al stil, nu heb ik ook wel een heel ander type motorfiets en is Race ABS net weer wat beter afgesteld dan op zo'n toerfietsje wat ik nu heb.
 
Je kunt er achter komen door heel hard je achterrem in te trappen en kijken of hij blokkeert (geen abs) of pulseert (abs) :+

Of even kijken of er een abs lampje op het dashboard zit idd, maar volgens mij is dit model niet met abs geleverd.
 
jep heb nu ook standard ABS vind het ook weer niet alles maar om terug te komen vanuit een pm naar de ts.


Moet zeggen heb dit jaar voor het eerst een motor met ABS maar me remweg is alleen maar langer geworden, in de 14 jaar dat ik motor rij zonder ABS heb ik het nog nooit gemist, nu ik het heb zal wellicht een fiets zonder ABS wel weer wennen zijn maar ik heb al een aantal keer en momentje gehad waarbij ik zonder ABS al lang stil stond en met ABS nog door rolde dan denk ik weer wat een k*t ABS zonder stond ik wel al stil, nu heb ik ook wel een heel ander type motorfiets en is Race ABS net weer wat beter afgesteld dan op zo'n toerfietsje wat ik nu heb.

Met ABS sta je niet sneller stil, het voorkomt alleen het blokkeren van het wiel.
de remvertraging moet je meestal in de soort remblokken zoeken, alleen daarmee al kun je heel veel winnen.
 
Moet zeggen heb dit jaar voor het eerst een motor met ABS maar me remweg is alleen maar langer geworden, in de 14 jaar dat ik motor rij zonder ABS heb ik het nog nooit gemist, nu ik het heb zal wellicht een fiets zonder ABS wel weer wennen zijn maar ik heb al een aantal keer en momentje gehad waarbij ik zonder ABS al lang stil stond en met ABS nog door rolde dan denk ik weer wat een k*t ABS zonder stond ik wel al stil, nu heb ik ook wel een heel ander type motorfiets en is Race ABS net weer wat beter afgesteld dan op zo'n toerfietsje wat ik nu heb.

en het nut van je bericht is ... :?
 
Die gevoelsmatige theorieën over dat je met ABS langzamer remt tovert altijd een lach op mijn gezicht. Ik gaf 15 jaar terug al rijles met F650GS ABS motoren en daarmee werden door een enkele leerling (lees: degene die echt prima hun remdruk opbouwden tijdens het vertragen) gewoon stoppies gemaakt bij een noodstop/remproef: Hoeveel zal de ABS daar afgesnoept (eigenlijk bij-gesnoept) hebben aan remweg? En hoeveel (in %)remvertraging heb je, als je een stoppie aan het maken bent op de laatste paar meter?
Wat mij betreft dus echt dikke onzin dat je een langere remweg hebt, blijft stoere praat dat je met je straatfiets er iets negatiefs van merkt: leer eerst echt remmen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er achter komen door heel hard je achterrem in te trappen en kijken of hij blokkeert (geen abs) of pulseert (abs) :+

Of even kijken of er een abs lampje op het dashboard zit idd, maar volgens mij is dit model niet met abs geleverd.
Pff lang geleden wel gehad bij lage snelheid en nat wegdek op een R1100S.
Bleek het niet te werken bij lage snelheden. _O- (<40 km/u?)
Gelukkig bleef ik nog rechtop toen de achterkant een zwieper maakte..
 
Laatst bewerkt:
en het nut van je bericht is ... :?

dat hij een privé bericht had gestuurd en dacht dat hij wellicht abs wilde i.v.m. remmen/remweg/blokkeren daarom even stukje van dat bericht hier in mee geplakt.

@JdM
weet wel zeker dat ik met me vorige fiets een kortere remweg had dan nu met de nieuwe met ABS fiets, kan ook aan het type fiets liggen (nu 1 schijf i.pv 2 voor, van sport/toer naar enduro/all road maar weet zeker dat mijn remweg langer is nu kan idd ook aan het type remmen enz liggen.
 
Maar hoe kan het ABS rekening houden met welke remblokken gemonteerd zijn ?

Dat doet het niet, ABS zal op het moment van blokkeren de remdruk iets loslaten, en dat heel snel achter elkaar.
Vandaar dat het net lijkt alsof je auto in stukken uiteenvalt als het ingrijpt

Edit, ik lees net dat zijn oude foets dubbele schijven had, dat zal zeker merkbaar zijn.
En zolang je dus niet op de blokkeer grens rijd zal het ABS niks doen.
 
Laatst bewerkt:
weet wel zeker dat ik met me vorige fiets een kortere remweg had dan nu met de nieuwe met ABS fiets, kan ook aan het type fiets liggen (nu 1 schijf i.pv 2 voor, van sport/toer naar enduro/all road maar weet zeker dat mijn remweg langer is nu kan idd ook aan het type remmen enz liggen.
Mijn vorige fiets zonder abs was een stuk sneller dan mijn nieuwe met abs. Kan eraan liggen dat ik eerst een Hayabusa Turbo had en nu een CBR125 :+


Oftwel, dat verschil in remweg heeft niets met ABS te maken maar alles met verschil in type motor, remmen en banden ;)
 
Mijn vorige fiets zonder abs was een stuk sneller dan mijn nieuwe met abs. Kan eraan liggen dat ik eerst een Hayabusa Turbo had en nu een CBR125 :+


Oftwel, dat verschil in remweg heeft niets met ABS te maken maar alles met verschil in type motor, remmen en banden ;)
Ik had pas een fiets opgehaald, mèn wat een opvallende remdruk en korte slag van het handel.
En de voorvork duikt ook amper.. :? *O*

Na een paar dagen ging ik eigenlijk eens opletten op de remweg.. die is best lang.
Ik denk dat de remblokken verglaast zijn.
Maar de eerste indruk was goed. _O-


(voorvork is wel duidelijk aangepast, de remdruk blijft opvallend hoog - en dat met originele rubberen leidingen)
 
Mijn vorige fiets zonder abs was een stuk sneller dan mijn nieuwe met abs. Kan eraan liggen dat ik eerst een Hayabusa Turbo had en nu een CBR125 :+


Oftwel, dat verschil in remweg heeft niets met ABS te maken maar alles met verschil in type motor, remmen en banden ;)
Dat is waar, maar een cbr125 heeft een kortere remweg dus op het circuit en dijkkes sneller 😊 :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan