XS1100 Martini

ronajon

MF'er
10 aug 2010
204
5
Apeldoorn
Mijn BMW K100RS Scrambler is af en staat te koop, dus is er weer plek voor een nieuw project.

LGMADQx.jpg


omdat ik toch weer een motor zoek met meer koppel onderin, gekozen voor een Yamaha XS1100 uit 1979. De motor afgelopen zaterdag opgehaald

BKmsldZ.jpg


wat blijkt, het is een Martini uitvoering, waarvan er maar 500 van zijn gemaakt.
Op dit moment twijfel ik nog tussen restaureren naar orgineel of gewwon lekker de zaag erin zetten en er een scrambler of bratstyle van maken.

gelukkig moet er nog genoeg aan gebeuren, de motor gaat rond, startmotor loopt en soms pakt ie even op. Omdat de XS zo'n 3 jaar heeft stilgestaan denk ik dat de carbs verstopt zitten en daarom niet wil starten.

eerst dus maar eens zien hoe ik de motor weer aan het lopen kan krijgen, te beginnen met het (ultrasoon?) reinigen van de carbs, olieen vervangen en dan maar verder kijken.

de Martini kuiperij is er ondertussen vanaf gehaald en op zolder gelegd tot ik weet wat ik ermee ga doen.

wat plaatjes
bZhw6aD.jpg


ftvwBLl.jpg


zo staat ze er nu bij
XQBc6MI.jpg


het betere electrische hobby werk
gXacgJO.jpg


vermist: Stuart Little
SGZYYNW.jpg
 
Mooi ding! :9 Lekker origineel houden die fiets, als er maar 500 van gemaakt zijn...13 in een dozijn fiets kan je wel verzagen, dit zou ik zonde vinden...
 
Het is wel een spuuglelijke maar daardoor zeer aparte kuip, draait de tophelft met stuur mee?
 
Wat een vreselijk lelijk ding die kuip haha, maar wat een vette motor! Voor de typische "XS" details kan je natuurlijk ook in het XS750 topic terecht, want de 1100 en 750/850 hebben veel gelijkenissen.

Als het lakwerk mooi is zou je de Martini kleuren kunnen behouden maar die gekke kuip zou er bij mij niet op blijven.

Is de uitlaat nog mooi? ziet er zo op het eerste gezicht nog oke uit maar ik weet hoe erg foto's kunnen vertekenen....

ik ga je ook volgen!
 
Deze ga ik ook volgen, het grote broertje van de mijne :) Toptip: resize die foto's even naar een "normaal" formaat. Met deze hoge resolutie is het wat lastig als je de foto open klikt en je iedere keer eerst moet uitzoomen ;)
 
Ik zag hem een tijd geleden ook al voorbij komen. Helaas had ik geen ruimte meer in het hok anders had ik hem gekocht, enkel en alleen om hem te bewaren voor het nageslacht. Want of je hem nou lelijk vindt of mooi, het blijft een uniek ding. Ik denk zo dat er van die 500 niet veel over zijn gebleven en zo te zien ziet deze er ook nog eens goed uit.

Ik vindt het dood en doodzonde om in zulke motoren de zaag te zetten. Wellicht is er een mogelijkheid om er een aardige winst op te maken als je dit ding in Engeland aanbiedt via een internationale (veiling)site. In ieder geval zou ik de kuip heel houden, en samen met de beugels netjes wegleggen op een plek waar er niks mee kan gebeuren.

Een voorbeeld:
en paar jaar geleden kocht ik een paar Gläser kuipen, 4 stuks. De beugels en de lampen waren er niet meer bij. Weggegooid omdat het in de weg lag. Even ter illustratie: de lampen die in die kuipen hoorden komen oorspronkelijk uit een mercedes 180/190 van de jaren '60, zijn nieuw niet meer te krijgen en doen op de oldtimermarkt ongeveer 300 a 400 euro per stuk.

Maar wat je er ook mee doet, veel plezier met het rijdend maken en het knutselen aan deze prachtmachine!
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo'n Martini. Lijkt me echter een overgespoten exemplaar of de foto's vertekenen. De kuip werd namelijk ook op de grijze en rode fietsen gemonteerd. Als je een framenummer hebt kan ik het nakijken.
 
Ik zag hem een tijd geleden ook al voorbij komen. Helaas had ik geen ruimte meer in het hok anders had ik hem gekocht, enkel en alleen om hem te bewaren voor het nageslacht. Want of je hem nou lelijk vindt of mooi, het blijft een uniek ding. Ik denk zo dat er van die 500 niet veel over zijn gebleven en zo te zien ziet deze er ook nog eens goed uit.

Ik vindt het dood en doodzonde om in zulke motoren de zaag te zetten. Wellicht is er een mogelijkheid om er een aardige winst op te maken als je dit ding in Engeland aanbiedt via een internationale (veiling)site. In ieder geval zou ik de kuip heel houden, en samen met de beugels netjes wegleggen op een plek waar er niks mee kan gebeuren.

Ter illustratie:
en paar jaar geleden kocht ik een paar Gläser kuipen, 4 stuks. De beugels en de lampen waren er niet meer bij. Weggegooid omdat het in de weg lag. Even ter illustratie: de lampen die in die kuipen hoorden komen oorspronkelijk uit een mercedes 180/190 van de jaren '60, zijn nieuw niet meer te krijgen en doen op de oldtimermarkt ongeveer 300 a 400 euro per stuk.

Maar wat je er ook mee doet, veel plezier met het rijdend maken en het knutselen aan deze prachtmachine!


Ondanks dat ik het geen mooie motor vind ben ik het helemaal met Borisz eens.
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je deze gevonden? Af en toe kijk ik wel eens op MP maar kom ze nooit tegen. Schitterende (lelijke) bakken zijn het :+ :Y
 
Waar heb je deze gevonden? Af en toe kijk ik wel eens op MP maar kom ze nooit tegen. Schitterende (lelijke) bakken zijn het :+ :Y

Deze stond al eens op MP, maar toen was iemand me voor. Maandje later kwam ie op speurders terecht, toevallig bij mij in de buurt dus was de deal snel gemaakt. Was niet op zoek naar een Martini, wel een xs1100.

Met alle reacties hierboven denk ik dat ik toch maar eens ga nadenken over lopend maken en dan in Martini stijl te behouden.
 
Leuk zo'n Martini. Lijkt me echter een overgespoten exemplaar of de foto's vertekenen. De kuip werd namelijk ook op de grijze en rode fietsen gemonteerd. Als je een framenummer hebt kan ik het nakijken.

Waar kan ik aan zien of ie origineel is? Hebben de Martini's een eigen reeks frame nummers, dacht dat het gewoon kuiperij was die je aftermarket erop kon zetten
 
Deze stond al eens op MP, maar toen was iemand me voor. Maandje later kwam ie op speurders terecht, toevallig bij mij in de buurt dus was de deal snel gemaakt. Was niet op zoek naar een Martini, wel een xs1100.

Met alle reacties hierboven denk ik dat ik toch maar eens ga nadenken over lopend maken en dan in Martini stijl te behouden.

Zeker doen :Y Zou zo zonde zijn om deze aan te pakken, zeker aangezien er maar zo weinig van gemaakt zijn :} :}
 
Leuk zo'n Martini. Lijkt me echter een overgespoten exemplaar of de foto's vertekenen. De kuip werd namelijk ook op de grijze en rode fietsen gemonteerd. Als je een framenummer hebt kan ik het nakijken.


frame nummer is 2h9 003871
op kentekenbewijs staat 06-03-1979
 
frame nummer is 2h9 003871
op kentekenbewijs staat 06-03-1979

Dit framenummers is van 1978. Je hebt dus een overjarige.
De Martini werd in 1979 geintroduceerd, 500 stuks in de Martini kleuren, daarnaast werden nog zo'n 500-800 losse kuipen verkocht in de kleuren rood, zilver en ongespoten wit.
De echte Martinireeks begint bij framenummer 120001 en zou bij 120500 moeten eindigen. Dat klopt niet helemaal precies, echter in grote lijnen wel. De Martininummering (1-500) loopt niet gelijk op met de framenummers, ze zijn random genummerd. De motoren werden dus voor de voet uit het magazijn gehaald en opgebouwd met de kuipen die in Engeland bij John Mockett geproduceerd en genummerd werden. De nummering van de echte Martini's bevindt zich in beide onderkuipdelen, aan de binnenkant en onderaan, door middel van een sticker.
Kun je een echte Martini kopen let daar dus allemaal op maar ook op het bijbehorende certificaat en dat bij een correcte Martini ook het motor- en framenummer identiek zijn. Dan zijn ze ook het meeste waard. De overeenkomende motor- en framenummers is bij alle XS'en het geval die nog het originele blok hebben.

Hieronder nog een foto van de normale kleur ...

full
 
Dit framenummers is van 1978. Je hebt dus een overjarige.
De Martini werd in 1979 geintroduceerd, 500 stuks in de Martini kleuren, daarnaast werden nog zo'n 500-800 losse kuipen verkocht in de kleuren rood, zilver en ongespoten wit.
De echte Martinireeks begint bij framenummer 120001 en zou bij 120500 moeten eindigen. Dat klopt niet helemaal precies, echter in grote lijnen wel. De Martininummering (1-500) loopt niet gelijk op met de framenummers, ze zijn random genummerd. De motoren werden dus voor de voet uit het magazijn gehaald en opgebouwd met de kuipen die in Engeland bij John Mockett geproduceerd en genummerd werden. De nummering van de echte Martini's bevindt zich in beide onderkuipdelen, aan de binnenkant en onderaan, door middel van een sticker.
Kun je een echte Martini kopen let daar dus allemaal op maar ook op het bijbehorende certificaat en dat bij een correcte Martini ook het motor- en framenummer identiek zijn. Dan zijn ze ook het meeste waard. De overeenkomende motor- en framenummers is bij alle XS'en het geval die nog het originele blok hebben.

....

mijn motor en frame nummer zijn wel gelijk, maar dus geen echte Martini helaas.
kan ik met een gerust hart de zaag er toch in zetten en de kuipen belanden wel op MP :)
 
frame nummer is 2h9 003871
op kentekenbewijs staat 06-03-1979

Dit framenummers is van 1978. Je hebt dus een overjarige.
De Martini werd in 1979 geintroduceerd, 500 stuks in de Martini kleuren, daarnaast werden nog zo'n 500-800 losse kuipen verkocht in de kleuren rood, zilver en ongespoten wit.
De echte Martinireeks begint bij framenummer 120001 en zou bij 120500 moeten eindigen. Dat klopt niet helemaal precies, echter in grote lijnen wel. De Martininummering (1-500) loopt niet gelijk op met de framenummers, ze zijn random genummerd. De motoren werden dus voor de voet uit het magazijn gehaald en opgebouwd met de kuipen die in Engeland bij John Mockett geproduceerd en genummerd werden. De nummering van de echte Martini's bevindt zich in beide onderkuipdelen, aan de binnenkant en onderaan, door middel van een sticker.
Kun je een echte Martini kopen let daar dus allemaal op maar ook op het bijbehorende certificaat en dat bij een correcte Martini ook het motor- en framenummer identiek zijn. Dan zijn ze ook het meeste waard. De overeenkomende motor- en framenummers is bij alle XS'en het geval die nog het originele blok hebben.

Hieronder nog een foto van de normale kleur ...

full
 
die laatste is dubbel Mathh ;) Leuk om te weten wel!

ben benieuwd wat je van deze fiets gaat maken!


eerst maar eens zorgen dat ie gaat rijden, dus carbs reinigen en evt syncen.
vloeistoffen vervangen, remmen gangbaar maken.
daarna eens zien wat ik met die kuipen aan wil
 
carbs zijn gedemonteerd, worden binnenkort ultrasoon gereinigd.
ondertussen bezig om van de electra hobby spagetti weer een fatsoenlijke zekeringkast te maken.

646719_LB_00_FB.EPS.jpg


de standaard 4(??) zekeringen moeten hierin komen te zitten, maar ik zie ook nog een aparte glas zekering. Waar kan deze voor zijn ?

1q8XbTW.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan