Vervangen stekkers CDI Yamaha XTZ660 / MuZ Baghira

KTM Nick

Die hard MF'er
6 jan 2009
874
245
Utrecht
Mijn MuZ Baghira (XTZ660) hield er op de autobahn mee op, na wat freubelen kwamen we er achter dat een van de stekkertjes in zo'n grote stekker zwaar gecorrodeerd was omdat dat ding bij een Baghira in de regen hangt.

Weet iemand waar je zulke stekkers gewoon compleet nieuw kan kopen? Dan knip ik deze eraf en vervang ik ze beide.

1 heeft 4 aansluitingen en de ander 6.

IMG_0945.jpg
 
Sommige draden corroderen omdat er (bijna) altijd spanning op staat. Je kunt de stekkertjes toch ook uit de blokken halen en goed schoon maken, bijvoorbeeld met een messing borsteltje? Als je 't afknipt zijn de draden weer te kort...
Al ziet dat bovenste draadje van de kleine stekker er wel gaar uit inderdaad.
 
Als ik 10cm van de draden af zou knippen is het nog niet te kort, zo'n Baghira zit een beetje provisorisch in elkaar af fabriek. Dat bovenste draadje was ook een van de probleemgevers. Ik heb 1 stekkertje al uit het blokje gehaald maar die was zo ver heen dat ie gewoon verpulverde. En de ander die ik eruit haalde kwam er ook niet heel uit.
 
Ik zou de hele kunststof stekker verwijderen. Plastic wegsnijden, maar koperschuifjes in takt laten. Natuurlijk dan wel opschrijven welke kleur op welke pool van je CDI hoort. Uiteindelijk is de meervoudige plastic stekker niets anders dan een houder om de meerdere koperen aansluitingen op de goede plek te houden. Samengesteld kan je dan in 1 beweging meerdere aansluitingen op een eenduidige manier tot stand brengen. Je kan ze natuurlijk ook los afzonderlijk op de goede pen van de CDI schuiven. Evt. individuele koperen aansluiting die corrodeert kan je dan goed reinigen.

Ik heb nog niet zo lang geleden, in een stekkeraansluiting als op de foto waarbij 2 pennen van positie moesten veranderen. Dat was nog geen sinecure. Het is me gelukt maar ik heb op punt gestaan om wat ik hierboven schreef uit te voeren..................
Het lijkt zo simpel om even een weerhaakje weg te duwen om koperen aansluiting uit het plastic te trekken. Helaas is de werkelijkheid weerbarstig............
 
Ik heb nog niet zo lang geleden, in een stekkeraansluiting als op de foto waarbij 2 pennen van positie moesten veranderen. Dat was nog geen sinecure. Het is me gelukt maar ik heb op punt gestaan om wat ik hierboven schreef uit te voeren..................
Het lijkt zo simpel om even een weerhaakje weg te duwen om koperen aansluiting uit het plastic te trekken. Helaas is de werkelijkheid weerbarstig............


is nogtans poepsimpel, als je het juiste formaat schroevendraaiertje gebruikt.
 
Hallo.

Wat hierboven gezegd wordt klopt wel hoor.
De connectors in de stekkerdoos eruit wippen door het opstaande lipje plat te drukken en ze uit het stekkerdoosje te trekken.
Dan hergebruik je het stekkerdoosje en zet je er nieuwe connectors aan die je daarna weer in het stekkerdoosje steekt.

Zo heb ik het laatst met mijn motor ook gedaan omdat niet alle stekkers meer leverbaar waren heb ik een enkele hergebruikt.

Rdae.nl heeft de connectors en misschien de stekkerdoosjes ook wel.
Houd er wel rekening mee dat je een speciale krimptang nodig hebt voor ongeisoleerde connectors.

Groeten en succes ermee.
 
Ik ben er inmiddels al uit dat ik de stekkers niet volledig nieuw kan vinden, dan maar losknippen, connectors eruit en die connectors vervangen. Eentje is al vervangen met zo'n simpele rode knijpstekker, past perfect dus we gaan het maar eens proberen.

Thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan