Oude minibike

starkpieter

Rookie
25 aug 2016
11
0
Barneveld
Goedenmorgen,

Een paar jaar geleden had ik een oude minibike gekregen die wat onderdelen miste.
Nu heb ik hem weer uit de stalling gehaald om te kijken of ik hem op kan knappen.
Ik heb niet veel verstand van motors dus ik zou ook niet weten wat er kapot is en of ie het nog wel doet als ik een paar onderdelen vervang.
Hij is ongeveer 5 jaar niet gebruikt.
Alvast hartelijk dank voor de hulp.

full
 
Welkom op Motor-Forum!

Zulke minibikes kosten toch geen drol?
Een nieuwe kopen is de betere en misschien zelfs wel de goedkopere oplossing maar ervan uitgaande dat je het doet als een hobby project en om er iets van op te steken.

Start hij?
Zo niet, zit er benzine in?
Komt er benzine uit de benzinekraan?
Vonkt de bougie?

En ook niet onbelangrijk, zit er nog genoeg olie in?

Groeten en succes ermee.
 
Klopt, ze kosten heel weinig.
Het leek me inderdaad leuk om er zelf even aan te sleutelen enzo.
Ik heb hem nog niet kunnen starten, het touwtje waarmee je hem aantrekt is eraf, die ga ik nu even eerst proberen erop te krijgen.
Ik vroeg me vooral af waar de ketting hoorde te zitten, als ik die strak trek is er nergens een tandwiel/plekje waar die eventueel zou horen.
Hoe test ik of de bougie nog vonkt?

Groeten
 
Klopt, ze kosten heel weinig.
Het leek me inderdaad leuk om er zelf even aan te sleutelen enzo.
Ik heb hem nog niet kunnen starten, het touwtje waarmee je hem aantrekt is eraf, die ga ik nu even eerst proberen erop te krijgen.
Ik vroeg me vooral af waar de ketting hoorde te zitten, als ik die strak trek is er nergens een tandwiel/plekje waar die eventueel zou horen.
Hoe test ik of de bougie nog vonkt?

Groeten

Ik denk dat het het beste is, als je een werkende minibike koopt, en een brommerboer in de buurt vind. :Y
 
tuurlijk is het leuk om aan te knutselen!

die 3 roestbruine onderdelen waar je tegenaan kijkt zijn de frictie schoentjes van een centrifugaal koppeling. Het ding is dus een automaat.
De trommel die er omheen hoort te zitten zit er blijkbaar niet bij. Aan die trommel zal ook het voortandwiel vast zitten waar je de ketting omheen hoort te leggen. Leg voor de gein de ketting maar eens over het achter tandwiel en trek 'm naar voren, dan weet je ongeveer wel waar het voortandwiel thuis hoort en je zal zien dat je keurig voor die centrifugaal koppeling uit komt.

Je kan het motorblokje waarschijnlijk wel draaiend krijgen maar je zal toch opzoek moeten naar de resterende onderdelen als je dat fietsje er ook echt mee wil aandrijven.
Hier kan je misschien wel iets vinden:
http://www.minibikeshop.nl/nl/2-takt-onderdelen-39-47-49cc/koppelingshuis/

vonk testen: eerst even die trekkabel fixen, dan schroef je even de bougie uit de kop, steek de bougie even terug op de kabel en leg 'm tegen het blok (=massa). Trek de kabel en kijk naar de bougie. Je moet dan een vonk kunnen zien mits de bougie zelf heel is en ongeveer een electrode afstand van 0,6-0,8mm heeft.
Als je je vinger op het bougiegat drukt en aan de trekkabel trekt kan je ook meteen voelen of het blokje wel compressie heeft.
 
Laatst bewerkt:
En ook niet onbelangrijk, zit er nog genoeg olie in?

Groeten en succes ermee.
jij hebt echt goed naar de foto gekeken zeker? de uitlaat is een typische 2-takt expansie pijp. je kan er dus redelijk van uit gaan dat het om een 2-takt gaat waar helemaal geen olie in zit behalve in de mengsmering.
aan de linker kant van het blok ontbreekt in ieder geval een deksel waar de eindaandrijving in hoort te zitten. wat je nu ziet is de centrifugaal koppeling maar die moet wel op een roterend deel aangrijpen en dan moeten die krachten ook nog overgezet worden op de ketting.
ketting is ook al in verre staat van ontbinding dus je kan er wel van uit gaan dat die vervangen moet worden. de carburateur zal volledig gereinigd moeten worden want na 5 jaar stilstand kan je er wel van uit gaan dat de sproeiers verstopt zitten. banden zijn na 5 jaar waarschijnlijk ook wel uitgedroogd dus die kan je ook gaan vervangen. remmen zullen ook wat andacht en reviesie nodig hebben waarschijnlijk.
laten we het zo samenvatten je hebt voorlopig genoeg te doen.
 
Het merk van kan ik niet vinden.
Er heeft al een poos geen benzine meer ingezeten, moet ik nog de leidingen schoonmaken bijvoorbeeld?
Ik denk dat ik makkelijk aan de onderdelen kom die ik nodig heb, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Als het motorblokje nu gewoon draait, hoef ik dan alleen die trommel erbij te kopen?
Bedankt voor de uitleg van hoe het werkt enzo!
Groeten,
 
via het merk van het ding (Xpea) moet je er wel achter kunnen komen wat het merk van het motorblokje is (Chinees zeer waarschijnlijk)

ja, je zal de carburateur , benzinetank schoon moeten maken. De ketting zal je eerst met wat kruipolie o.i.d. los moeten zien te maken, daarna even smeren met wat kettingspray.
denk er ook even bij na wat het voor soort motortje het is, waarschijnlijk een 2takt dus dan moet er mengsmering benzine in! Niet vergeten.

Check ook even het linkje in mijn eerdere post.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, in er moet mengsmering in. Dat staat op het dopje waar je de benzine bijvult.
Zo te horen heb ik nog veel te doen. T gaat denk ik wel lukken.
Ja, ik zag het linkje, Dankjewel!
Is er nog iets waar ik op moet letten bij het schoonmaken van de carburateur en benzine tank?
En waarmee kan ik hem het beste schoonmaken?
 
jij hebt echt goed naar de foto gekeken zeker? de uitlaat is een typische 2-takt expansie pijp. je kan er dus redelijk van uit gaan dat het om een 2-takt gaat waar helemaal geen olie in zit behalve in de mengsmering.
aan de linker kant van het blok ontbreekt in ieder geval een deksel waar de eindaandrijving in hoort te zitten. wat je nu ziet is de centrifugaal koppeling maar die moet wel op een roterend deel aangrijpen en dan moeten die krachten ook nog overgezet worden op de ketting.
ketting is ook al in verre staat van ontbinding dus je kan er wel van uit gaan dat die vervangen moet worden. de carburateur zal volledig gereinigd moeten worden want na 5 jaar stilstand kan je er wel van uit gaan dat de sproeiers verstopt zitten. banden zijn na 5 jaar waarschijnlijk ook wel uitgedroogd dus die kan je ook gaan vervangen. remmen zullen ook wat andacht en reviesie nodig hebben waarschijnlijk.
laten we het zo samenvatten je hebt voorlopig genoeg te doen.


in een 2t zit ook gewoon olie hoor (mijn puch maxi had ook versnellinsbakolie hoor)
 
in een 2t zit ook gewoon olie hoor (mijn puch maxi had ook versnellinsbakolie hoor)


Bij een Puch Maxi klopt dat inderdaad, maar die heeft een natte koppeling.
Deze motor heeft een droge centrifugaalkoppeling daar hoeft dus geen olie in, wellicht komt er na de koppeling nog een overbrenging waar dan wel weer olie in moet, maar die ontbreekt hier.
 
jij hebt echt goed naar de foto gekeken zeker? de uitlaat is een typische 2-takt expansie pijp. je kan er dus redelijk van uit gaan dat het om een 2-takt gaat waar helemaal geen olie in zit behalve in de mengsmering.
aan de linker kant van het blok ontbreekt in ieder geval een deksel waar de eindaandrijving in hoort te zitten. wat je nu ziet is de centrifugaal koppeling maar die moet wel op een roterend deel aangrijpen en dan moeten die krachten ook nog overgezet worden op de ketting.
ketting is ook al in verre staat van ontbinding dus je kan er wel van uit gaan dat die vervangen moet worden. de carburateur zal volledig gereinigd moeten worden want na 5 jaar stilstand kan je er wel van uit gaan dat de sproeiers verstopt zitten. banden zijn na 5 jaar waarschijnlijk ook wel uitgedroogd dus die kan je ook gaan vervangen. remmen zullen ook wat andacht en reviesie nodig hebben waarschijnlijk.
laten we het zo samenvatten je hebt voorlopig genoeg te doen.


:^

Hier zie je het ontbrekende deel op de motor zitten.


360.jpg



En hier kan je het onderdeel kopen, er zijn verschillende uitvoeringen dus ik zou wel even informeren welke op jouw motor past.

Minicrosser mini dirtbike tandwielkast 180mm | BRINKMOTOREN.NL
 
Laatst bewerkt:
Top, ik zie wat er mist. Is dat het enige wat er mist en moet ik nog iets speciaals doen?
Moet ik de hele carburateur uit elkaar halen om hem schoon te maken of is er een makkelijkere manier?
Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Groeten,
 
Is er nog iets waar ik op moet letten bij het schoonmaken van de carburateur en benzine tank?
En waarmee kan ik hem het beste schoonmaken?

Bij een benzinetank is het vooral een kwestie van spoelen en aftappen tot er geen rotzooi/roest meer meekomt.
Vroeger, toen ik nog veel sleutelde aan klassieke auto's, heb ik wel eens een tank schoon gekregen door er stukjes autoruit glas en wat benzine in te gooien en dan te schudden. De stukjes glas maken dan alle rotzooi los. werkt prima. Uiteraard gooi je als je klaar bent alle rotzooi en het glas en de benzine er weer uit.
Verder heeft een tank ook een kraantje, deze zal een gaas filterje hebben, die moet je ook even schoonmaken.

Carburateur: voorzichtig uit elkaar schroeven, pas op dat je geen pakkingen breekt. Dan de vlotterkamer schoon maken met bv. een oude tandenborstel en wat benzine. Blaas alle sproeier kanaaltjes door met wat perslucht ( of een fietspomp als je geen perslucht hebt, gewoon een beetje creatief zijn.) dan voorzichtig e.e.a. weer in elkaar schroeven en weer op de motor bouwen.

Blaas ook even wat perslucht door het luchtfiltertje , van binnen naar buiten blazen want de binnenkant is als het goed is de schone kant...lol

Benzine slang weer aansluiten, mengsmering erin, kraantje open zetten en proberen maar.

Have fun!
 
Vanavond komt de mengsmering, die gooi ik er dan in.
Kan ik de tank losmaken of moet ik dan gewoon met minibike en al schudden?
De trekkabel heb ik inmiddels al erop zitten.
Ik zal even kijken waar dat kraantje zit, nog niks gezien.
Kan ik de minibike wel op zun kop leggen bijvoorbeeld?
Had ergens gehoord dat ie dan stuk kon gaan?
Onderaan onder een leiding zit een wit stukje, die kan ik draaien. Boven aan staat "on" nu wijst ie gewoon naar de zijkant.
Verder zat er bij (volgens mij) de bougie een ijzeren hendeltje met open en een pijltje naar beneden, dat staat dus nu open. Geen idee wat het is.
Kan ik de carburateur gewoon aan de motor laten zitten of moet ik die helemaal eraf schroeven?
 
Die voorvork ziet er ook niet best uit trouwens. Geen idee of er olie in zat, maar met zo veel roest en pitting blijft het er sowieso niet lang in zitten.

Carburateurtje er gewoon af halen. Los halen, veel remmenreiniger gebruiken en goed doorblazen met perslucht en weer in elkaar zetten.
 
Het merk is XPEA die meer gekke voertuigen heeft gebouwd.

Een link naar een website met een plaatje dat veel op die van jou lijkt:

Dirt Bike Xpea 125ccm - Minibike-Club - Das Pocketbike Forum

Geen idee of we naar dezelfde foto kijken, maar hij lijkt er niet op. Die 125cc die je linked heeft een veel groter blok, andere achterbrug en expansiestuk van de demper op een andere plek.

Edit: plus die van de TS heeft USD voorvorken. Kijkend naar de grootte van het blokje denk ik niet dat het een 125cc is, ik denk eerder 50cc of nog minder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan