Honda XR600 levenloos na revisie

kruipolie

MF'er
11 apr 2015
41
0
Heren (en Dames?),

Heb hier een XR600 staan, die vorig jaar volledig uit elkaar is geweest (wegens een stomme fout, zandstralen met de carterontluchting los....)
Nu heb ik eindelijk weer tijd gevonden om de motor af te maken, en heb van de week dus de laatste dingen gemonteerd en gepoogd de motor te starten.

je raad het al, geen leven in te krijgen... Motor was overigens goed lopend voor dit hele verhaal.

Wat heb ik al gecheckt:
* Benzine kraan loopt goed door en vlotterbak loopt vol
* 2 carburateurs (ja 2 carburateurs op een 1 cilinder) volledig gedemonteerd en schoongemaakt.
* Klepspeling gecheckt door motor op "T" merkteken te zetten (BDP), klepspeling perfect.
* ontsteking gecheckt, zowel doorgemeten als gecontroleerd op vonk, alles goed. heb alles losgegooid behalve onstekingsspoel, CDI en bobine.

De XR's kunnen wat lastig doen met starten, maar na 100den pogingen nog geen enkel leven in te krijgen, af en toe een plof, verder niets.

Twijfelachtig:
* Basisafstelling carburateur, deze motoren lopen stationair op 1 carburateur, hoever dient de gasschuif hierbij open te staan?
* Vlotterniveau moet volgens service manual op "20mm"gesteld worden, iemand enig idee vanwaar die 20mm gemeten worden??, hij staat nu in ieder geval zeker niet te laag.
* Bougie is na 10-15 keer kicken (met en zonder choke) nou niet echt nat te noemen (zie foto)hoogstens wat vochtig op de massapunt , toch een brandstof probleem?

full


Heeft er iemand nog een idee? of antwoord op bovenstaande vragen?
 
Laatst bewerkt:
alleen al dat vraagteken :X

Jij bent als iemand die ehbo gaat doen zonder kennis van zaken en die instabiele breuk in de ruggengraat ff lekker doordraait -O-
Zeg, wat is er met jou aan de hand?
i.i.g sterkte ermee...
Mocht je op e.o.a. manier problemen met mij persoonlijk hebben- om wat voor reden dan ook- mag je dat ook bij me op de stoep komen duidelijk maken ipv via je toetsenbord dit topic verprutsen.
 
Zeg, wat is er met jou aan de hand?
i.i.g sterkte ermee...
Mocht je op e.o.a. manier problemen met mij persoonlijk hebben- om wat voor reden dan ook- mag je dat ook bij me op de stoep komen duidelijk maken ipv via je toetsenbord dit topic verprutsen.

is goed, je hebt mijn adres
 
* Vlotterniveau moet volgens service manual op "20mm"gesteld worden, iemand enig idee vanwaar die 20mm gemeten worden??, hij staat nu in ieder geval zeker niet te laag.
?

[afbeelding]

Heeft er iemand nog een idee? of antwoord op bovenstaande vragen?

Vlotterniveau wordt gemeten van het vlak waar de vlotterbak tegen komt, tot de vlotter zelf.

Plaatje kan het beter uitleggen :

carburetor-float-height-03.png


Verder, is je bekabeling goed aangesloten?
 
zo wat een berg aan reacties,
allereerst, heb zowel hobbymatig als voor mijn werk al heel wat motoren gereviseerd, dit is de eerste keer dat ik het gewoon even niet meer zie. vandaar deze vraag.

om een aantal vragen van jullie kant weg te nemen:

* ontsteking timing kan volgens mij alleen maar goed staan, zit op een vertanding die maar op een manier past op de krukas en zoals hierboven ook al gezegd wasted spark.

* Vlotterbakken lopen vol en niveau is afgesteld zodat het niveau net onder het "scheidingsvlak" komt.

* Bedrading zit naar mijn weten goed, onstekingsspoel,CDI en bobine zitten aangesloten en krijg een mooie vonk (zal hier vanavond nog een foto van maken)

ga vanavond de timing nogmaals checken, want, je weet maar nooit. jullie horen van mij.

alvast bedankt
 
zo wat een berg aan reacties,
allereerst, heb zowel hobbymatig als voor mijn werk al heel wat motoren gereviseerd, dit is de eerste keer dat ik het gewoon even niet meer zie. vandaar deze vraag.

om een aantal vragen van jullie kant weg te nemen:

* ontsteking timing kan volgens mij alleen maar goed staan, zit op een vertanding die maar op een manier past op de krukas en zoals hierboven ook al gezegd wasted spark.

* Vlotterbakken lopen vol en niveau is afgesteld zodat het niveau net onder het "scheidingsvlak" komt.

* Bedrading zit naar mijn weten goed, onstekingsspoel,CDI en bobine zitten aangesloten en krijg een mooie vonk (zal hier vanavond nog een foto van maken)

ga vanavond de timing nogmaals checken, want, je weet maar nooit. jullie horen van mij.

alvast bedankt
Ff startpilot in inlaat, dan startpoging.

Compressie goed?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ff startpilot in inlaat, dan startpoging.

Compressie goed?


Heb momenteel alleen remmenreiniger, zal morgen ochtend even startpilot halen.

Compressie is op gevoel zeer goed, zonder decompressie amper of niet rond te krijgen.

ga nu het een en ander checken, jullie horen van mij.

over het wel of niet hebben van 2 carburateurs:

full

Voor mij zijn dit twee (aan elkaar geknoopte) carburateurs, vanaf 1986?? wordt er gebruik gemaakt van een enkele.

Maar dat heeft verder vrij weinig met dit hele verhaal te maken.
 
Heb momenteel alleen remmenreiniger, zal morgen ochtend even startpilot halen.

Compressie is op gevoel zeer goed, zonder decompressie amper of niet rond te krijgen.

ga nu het een en ander checken, jullie horen van mij.

over het wel of niet hebben van 2 carburateurs:

[afbeelding]
Voor mij zijn dit twee (aan elkaar geknoopte) carburateurs, vanaf 1986?? wordt er gebruik gemaakt van een enkele.

Maar dat heeft verder vrij weinig met dit hele verhaal te maken.
Compressie liever meten.
 
wel eens geprobeerd bij een kickstart 1 pitter?
Ja.
Kijken hoe ver je kunt komen zonder poten te breken. :+

In hoge versnelling, rennen, er op springen, op dat moment koppeling lossen.

Tis maar ter indicatie.

Als je zo t blok rond krijgt, en het blijkt maar 4 bar of zo te zijn....

Ik heb voor mezelf een oude xl500 staan, twee blokken. Ik wilde weten welke goede compressie had. Bleek beide te zijn.

Meetklok ff met tape vastzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan