Honda XR600 levenloos na revisie

kruipolie

MF'er
11 apr 2015
41
0
Heren (en Dames?),

Heb hier een XR600 staan, die vorig jaar volledig uit elkaar is geweest (wegens een stomme fout, zandstralen met de carterontluchting los....)
Nu heb ik eindelijk weer tijd gevonden om de motor af te maken, en heb van de week dus de laatste dingen gemonteerd en gepoogd de motor te starten.

je raad het al, geen leven in te krijgen... Motor was overigens goed lopend voor dit hele verhaal.

Wat heb ik al gecheckt:
* Benzine kraan loopt goed door en vlotterbak loopt vol
* 2 carburateurs (ja 2 carburateurs op een 1 cilinder) volledig gedemonteerd en schoongemaakt.
* Klepspeling gecheckt door motor op "T" merkteken te zetten (BDP), klepspeling perfect.
* ontsteking gecheckt, zowel doorgemeten als gecontroleerd op vonk, alles goed. heb alles losgegooid behalve onstekingsspoel, CDI en bobine.

De XR's kunnen wat lastig doen met starten, maar na 100den pogingen nog geen enkel leven in te krijgen, af en toe een plof, verder niets.

Twijfelachtig:
* Basisafstelling carburateur, deze motoren lopen stationair op 1 carburateur, hoever dient de gasschuif hierbij open te staan?
* Vlotterniveau moet volgens service manual op "20mm"gesteld worden, iemand enig idee vanwaar die 20mm gemeten worden??, hij staat nu in ieder geval zeker niet te laag.
* Bougie is na 10-15 keer kicken (met en zonder choke) nou niet echt nat te noemen (zie foto)hoogstens wat vochtig op de massapunt , toch een brandstof probleem?

full


Heeft er iemand nog een idee? of antwoord op bovenstaande vragen?
 
Laatst bewerkt:
Na prutswerk is het altijd lastig.

Na volledige revisie zal een blok altijd in 1 of 2 keer starten. Maar ik denk dat het hier niet gaat om een volledige revisie.

Daarom, wat is er nou precies wel en niet gedaan?
Is er compressie? Zal wel moete na revisie, want dat dat controleer je.
Is er vonk, zal wel moeten, want ook dat controleer je.
Is er mengsel, zal wel moeten, want er is of niks mee gedaan na het gekloot, of het is in de revisie meegenomen.


Kwestie van basis nalopen, en het goed doen, ipv half :)
 
ziet er uit als genoeg benzine ik zou eerder vermoeden dat de ontsteking 360 graden gedraaid zit ten opzichte van de kleppen. dus vonken aan het eind van de uitlaatslag in plaats van aan het eind van de compressieslag.
Das beter dan 180 grd, zeg ik altijd.
 
nokkenas timing OK? 1 tandje verkeerd zetten is zo gebeurd... en als je al mazzel heb dat een klep nergens de zuiger raakt...dan zal dat blok met verkeerd getimede kleppen zo lam als maar kan draaien... dus controleer nogmaals nauwkeurig de kleptiming.
klepspeling OK?
Hoe is het met de carterdruk?
Heb je al de werkelijke compressie opgemeten?

vlotter niveau wordt meestal gemeten vanaf het aanligvlak van het deksel tot aan de onderkant van het drijvertje, en dat terwijl de vlotternaald dicht staat. Dus bij de meting e.e.a. schuin of ondersteboven houden. (want als je e.e.a. meet in de normale stand dan hangt de vlotter maximaal naar beneden en staat de vlotternaald ook open. Daar heb je niks aan.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er naar uit dat je de nokkenastiming verkeerd hebt. Het is een 4 takt, je zuiger komt elke 2 slagen een keer boven, als de zuiger boven is aan eind van de bijvoorbeeld de uitlaatslag, dan moet de nokkenas wel de uitlaatkleppen open hebben. Kan zijn dat ie zo staat dat alles dicht staat en de nokkenas in compressieslag staat. Check het maar , 9 van de 10 keer is dat het. Wanneer de krukas 2 keer rond geweest is, is de nokkenas immers nog maar 1 keer rond geweest.
 
Ziet er naar uit dat je de nokkenastiming verkeerd hebt. Het is een 4 takt, je zuiger komt elke 2 slagen een keer boven, als de zuiger boven is aan eind van de bijvoorbeeld de uitlaatslag, dan moet de nokkenas wel de uitlaatkleppen open hebben. Kan zijn dat ie zo staat dat alles dicht staat en de nokkenas in compressieslag staat. Check het maar , 9 van de 10 keer is dat het. Wanneer de krukas 2 keer rond geweest is, is de nokkenas immers nog maar 1 keer rond geweest.

ik snap niet wat je zegt. Hij vonkt elke keer dat de zuiger bovenin komt!
 
Echt waar? da's wel vreemd voor een 1pitter.. maar dan is er wat anders aan de hand..
waarom zou dat vreemd zijn als de pulsgever, contaktpunten of wat dan ook dat een sgnaal aan de onsteking geeft op de krukas zit?

Weet je wat ik vreemd vind? Mensen die over van alles blaten en er geen reedtdt van weten.
 
waarom zou dat vreemd zijn als de pulsgever, contaktpunten of wat dan ook dat een sgnaal aan de onsteking geeft op de krukas zit?

Weet je wat ik vreemd vind? Mensen die over van alles blaten en er geen reedtdt van weten.
Wordt tijd voor een nieuwe toetsenbord :+
 
Laatst bewerkt:
er zitten ook twee carbs op. daarom.


:')

Het principe wordt wasted spark genoemd. Zoek het maar eens op. wordt op meer motoren toegepast, niks raars aan.

Ik snap het bij een 2- of 4 takt twin of 4 pitter.. maar bij een mono? Zal wel contructietechnisch het makkelijkst zijn bij deze motor.
Vraag aan TS;
Als je veel startpogingen hebt ondernomen, word de bougie dan nat?
 
Ik snap het bij een 2- of 4 takt twin of 4 pitter.. maar bij een mono? Zal wel contructietechnisch het makkelijkst zijn bij deze motor.
Vraag aan TS;
Als je veel startpogingen hebt ondernomen, word de bougie dan nat?
Is natuurlijk het eenvoudigste, bij elke 4-takt.
Zot gaf al aan waarom.
 
Ik snap het bij een 2- of 4 takt twin of 4 pitter.. maar bij een mono? Zal wel contructietechnisch het makkelijkst zijn bij deze motor.
Vraag aan TS;
Als je veel startpogingen hebt ondernomen, word de bougie dan nat?

Heren (en Dames?),

Heb hier een XR600 staan, die vorig jaar volledig uit elkaar is geweest (wegens een stomme fout, zandstralen met de carterontluchting los....)
Nu heb ik eindelijk weer tijd gevonden om de motor af te maken, en heb van de week dus de laatste dingen gemonteerd en gepoogd de motor te starten.

je raad het al, geen leven in te krijgen... Motor was overigens goed lopend voor dit hele verhaal.

Wat heb ik al gecheckt:
* Benzine kraan loopt goed door en vlotterbak loopt vol
* 2 carburateurs (ja 2 carburateurs op een 1 cilinder) volledig gedemonteerd en schoongemaakt.
* Klepspeling gecheckt door motor op "T" merkteken te zetten (BDP), klepspeling perfect.
* ontsteking gecheckt, zowel doorgemeten als gecontroleerd op vonk, alles goed. heb alles losgegooid behalve onstekingsspoel, CDI en bobine.

De XR's kunnen wat lastig doen met starten, maar na 100den pogingen nog geen enkel leven in te krijgen, af en toe een plof, verder niets.

Twijfelachtig:
* Basisafstelling carburateur, deze motoren lopen stationair op 1 carburateur, hoever dient de gasschuif hierbij open te staan?
* Vlotterniveau moet volgens service manual op "20mm"gesteld worden, iemand enig idee vanwaar die 20mm gemeten worden??, hij staat nu in ieder geval zeker niet te laag.
* Bougie is na 10-15 keer kicken (met en zonder choke) nou niet echt nat te noemen (zie foto)hoogstens wat vochtig op de massapunt , toch een brandstof probleem?

[afbeelding]

Heeft er iemand nog een idee? of antwoord op bovenstaande vragen?

OP is best belangrijk als je iemand wilt helpen ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je de vlotterbak van de carb loshaalt, die onderin z'n werk moet doen(2 carbs)
Zit er dan benzine in?
zo ja, sproeiers schoon?
zo nee, hangend vlotterventiel/vlotter of benzinekraan probleem?

Mijn diepe excuses dat ik iemand probeer te helpen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan