Zekering brandt door bij starten

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Vandaag viel mijn cb-1 uit tijdens een heette snelwegrit. Startmotor ging niet meer rond maar verlichting etc werkte nog wel. Sstarter/ignition bleek gesprongen, na verbannen van de zekering is de motor kortstondig te starten, maar al snel springt de zekering dan opnieuw. Wat kan er aan de hand zijn? Ik vermoed zelf een kortgesloten bobine.
 
Je mag vermoeden wat je wilt :)

Ik weet niet wat kosprstid starten betekent doorgaans is dat voldoende om de motor te laten lopen.
Zo ja, dan doet de bobine het.
Zo nee, zoeken naar de sleuting. Zoals de starter bijv.
 
wiringdiagram.jpg~original
 
Bij een paar vfr's met kapotte sr dit ook gezien, ik zou zeggen trek de stekker van de sr er eens uit en probeer dan opnieuw te starten. Kan je aardig wat zoekwerk schelen.
 
Vandaag gecheckt of het de spanningsregelaar is die kortsluiting maakt. Zekering brandde er op precies dezelfde manier uit zonder SR aangesloten. Nu en paar zekeringen kopen en verder zoeken.
 
Waarom haal je de startmotor er niet even vanaf? Dan daar rechtstreeks effe met de hand 12v op drukken. ( startmotor licht klemmen in de bankschroef).

Danweet je of de startmotor bog werkt of niet.
 
startmotor zelf zit helemaal niet op een zekering.
startrelais wel.
het gaat erom wat er, buiten het draaien van de startmotor, gebeurt als je op de startknop drukt.
de brandstofpomp bv.
die gaat pas draaien als je op de knop drukt.
 
Als ik dat schema hierboven volg, vanaf D via het fuel cut off relay, kan het weinig anders meer zijn behalve de brandstofpomp of inderdaad de bobines. Zaterdag heb ik weer tijd om te sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond het revisiesetje inclusief blusdiode geplaatst. Ik vond dat de oude er nog best aardig uit zag. De oude was duidelijk gehavend, maar zag eruit alsof hij het nog gewoon zou moeten doen. Bij het testen bleek helaas dat het toch in de brandstofpompmotor zit en niet in de contactpuntjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan