Yamaha R6 2008 foutcode 46

Pietertjer6

Rookie
26 aug 2016
14
0
Hallo allen,
ik heb een vraag omtrent mijn motor.

Ik heb sinds een paar maand een Yamaha r6 van 2008 (rj15) en gister met het warme weer besloot ik s'avonds even lekker uit te waaien.
Echter kreeg ik het warmer dan dat ik het over de hele dag al heb gehad, ik kreeg Foutcode 46 in m'n display..
M'n eerste intentie was dat ik goed aan het rijden was en Rossi imiteerde ofzo!? :') :+
Dit was helaas niet het geval, na wat zoeken op google vond ik dit: 46 - Power supply is not normal.
Wat er gebeurde: m'n display viel uit, motor viel uit, onder de buddy kwam een krakend geluid weg (bij het diodeblok) als ik hem wou starten en als ik hem wou aanduwen deed die het af en toe..
Qua temperatuur bleef hij rond de 90 graden/oplopend tot 105 graden, dit kwam omdat de motor niet liep en de ventilatoren dus ook niet aansprongen..

maar hoe moet ik dit zien, gaat best breed zonder dat je weet waar je het aan moet pakken en de accu is nieuw gekocht in april.

Ook heb ik de code een keer eerder gehad, toen even gewacht en weer gestart.. Heb anderhalf maand doorgereden zonder deze code weer te hebben!
Maar nu doet hij niks, heb hem de hele nacht aan de druppellader laten staan en ga het vanmiddag weer proberen als ik vrij ben!

Graag tips zodat ik weer kan rijden!
Alvast bedankt als je de tijd neemt om dit te lezen!!!! :}


(Edit: ik zit nu net bij YZF-shop te kijken om het onderdeel te zoeken wat kraakt en dat is een Diodeblok? kan iemand mij vertellen of het hieraan ligt en wat het precies doet?)
 
Laatst bewerkt:
Diodeblok klink een beetje als een gelijkrichter. Ik ben geen kenner en al helemaal geen monteur helaas, maar ik kan me voorstellen dat, als dit onderdeel defect is, er in het elektrische circuit belangrijke zaken niet functioneren.
 
Diodeblok klink een beetje als een gelijkrichter. Ik ben geen kenner en al helemaal geen monteur helaas, maar ik kan me voorstellen dat, als dit onderdeel defect is, er in het elektrische circuit belangrijke zaken niet functioneren.

Thanks voor je bericht, als meerdere mensen dit kunnen beamen bestel ik me er meteen een!!!!

Oeps...betrapt: ik las alleen de topic-titel! :P

haha geen probleem, 't word ook al aardig warm dus snap het wel :9
 
Een accu geeft niets aan, je kunt wel de spanning meten met lopend motor(als dat nog lukt) maar hoogst waarschijnlijk is de SR overleden.

Eigenlijk is het te warm om hier op te happen.

Meet de spanning van de accu. Als die na het laden bij het starten ver terugvalt, dan eerst de accu vervangen. Deze hoge temperaturen kunnen een 'zwakke' accu makkelijk over het randje duwen.
Vervolgens de nieuwe accu goed laden en dan verder meten.
 
Een accu geeft niets aan, je kunt wel de spanning meten met lopend motor(als dat nog lukt) maar hoogst waarschijnlijk is de SR overleden.

had een multimeter en had hem de hele nacht aan de druppellader gelaten, toen ik hem aan het meten was gaf die 17 aan, met starten 14 en daarnaa liep die op tot 15-16..

@PeeJay,
ik denk dus inderdaad dat het de accu is nu jij het zo zegt, maar nadat die doorgeladen was.. Heb ik gister met gemak 100-150km rond kunnen rijden, probleemloos en zonder een foutcode...

@Loenie-tunes,
ik zal het in de gaten houden, thanks voor de tip! (ze zijn toch niet zo duur, dus ik ga eerst de Accu vervangen en dan de spanningsregelaar!)
 
17 Volt op een accu bij niet draaiende motor?
Volgens mij kan je beter beginnen met een goede multimeter aan te schaffen.

En let op, je kan wel een nieuwe accu plaatsen maar als je spanningsregelaar defect is gaat die nieuwe accu ook niet heel lang mee.
 
had een multimeter en had hem de hele nacht aan de druppellader gelaten, toen ik hem aan het meten was gaf die 17 aan, met starten 14 en daarnaa liep die op tot 15-16..

@PeeJay,
ik denk dus inderdaad dat het de accu is nu jij het zo zegt, maar nadat die doorgeladen was.. Heb ik gister met gemak 100-150km rond kunnen rijden, probleemloos en zonder een foutcode...

@Loenie-tunes,
ik zal het in de gaten houden, thanks voor de tip! (ze zijn toch niet zo duur, dus ik ga eerst de Accu vervangen en dan de spanningsregelaar!)


Het lijkt mij verstandig, met al die vreemde waardes die je meet, dat je eerst dit eens doorleest.

How To: Ketting en tandwielen vervangen
 
Vandaag na een totaal van 250km met de nieuwe accu kreeg ik de code weer in mn display, vind het apart omdat hij eerst wel meer aan gaf..
ik hoop (eigenlijk ook weer niet) dat iemand dit ook heeft gehad zodat ik een oplossing kan vinden..
 
Je accu zal misschien niet eens kapot geweest zijn.

Waar het vanuit hier gezien op lijkt is dat je spanningeregelaar defect is, hierdoor wordt de accu niet opgeladen en valt je display etc uiteindelijk uit want je bobine 's etc trekken je accu leeg. Door een nieuwe accu erin te zetten of je accu op te laden kun je idd weer een stuk rijden totdat die weer leeg is.

Belangrijk is nu om te kijken wat er precies kapot is (spanningsregelaar of dynamo) maar wat ik al zei is dat ik de spr verdenk
 
Accu opladen, motor starten

Meten op de accu wat de spanning stationair is, spanning zou tussen de 12 en 13 vdc moeten zijn

Meten op de accu bij 8000 toeren, spanning zou rond de 13.8 vdc moeten zijn

Meten op de aders van de spr die van de dynamo afkomen, dit is een wisselspanning

Verdere info zal wel te vinden zijn op internet, dit is een beetje globaal want ik ken een r6 niet zo goed
 
Vandaag na een totaal van 250km met de nieuwe accu kreeg ik de code weer in mn display, vind het apart omdat hij eerst wel meer aan gaf..
ik hoop (eigenlijk ook weer niet) dat iemand dit ook heeft gehad zodat ik een oplossing kan vinden..


Dat is dus niet handig. Zoals al is aangegeven: Meet de spanning met een draaiende motor (zowel stationair als hoger toerental). Wanneer je SR (spanningsregelaar) kapot is (al je beschreven symptomen wijzen er op) gaat je nieuwe accu vanzelf ook stuk.

Als je graag accu's wisselt, vooral blijven rijden.
Wil je het probleem oplossen: Even de accuspanning meten met draaiende motor.

Voor de volledigheid:
- Tijdens je meting geen acculader er aan hangen (sowieso nooit wanneer je de motor start!)
- Spanning meten met stationaire motor
- Spanning meten met hoger toerental (10k rpm ofzo)

Normaal gedrag: Bij ieder toerental spanning rond 12 - 14.5V
Kapotte spanningsregelaar: Spanning loopt op bij hoger toerental en/of spanning is hoger dan 14.5V
 
Dat is dus niet handig. Zoals al is aangegeven: Meet de spanning met een draaiende motor (zowel stationair als hoger toerental). Wanneer je SR (spanningsregelaar) kapot is (al je beschreven symptomen wijzen er op) gaat je nieuwe accu vanzelf ook stuk.

Als je graag accu's wisselt, vooral blijven rijden.
Wil je het probleem oplossen: Even de accuspanning meten met draaiende motor.

Voor de volledigheid:
- Tijdens je meting geen acculader er aan hangen (sowieso nooit wanneer je de motor start!)
- Spanning meten met stationaire motor
- Spanning meten met hoger toerental (10k rpm ofzo)

Normaal gedrag: Bij ieder toerental spanning rond 12 - 14.5V
Kapotte spanningsregelaar: Spanning loopt op bij hoger toerental en/of spanning is hoger dan 14.5V

dit is goeie informatie!
maar hij loopt dan op tot meer dan 14.5 bedoel je?
hoe weet je dan zo zeker dat het een spanningsregelaar is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan