Kenteken verlichting op het kenteken

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb een aftermarket tailtidy (kentekenhouder) echter is er geen plek voor kenteken verlichting, nu heb ik op eBay 2 van deze besteld, 2pcs White LED Universal Motorcycle Car License Plate Screw Bolt Light Lamp Bulb | eBay
Nu vroeg ik me af of ik in plaats van de bouten waarmee mijn kenteken vast zit, nu deze twee lampjes kon gebruiken. Dan zou de verlichting zowel als bout als verlichting dienen, 2 vliegen in 1 klap. Of is er een wet die het zodanig belemmeren van het kenteken met lichten verbied?
 
Laatst bewerkt:
Als de plaat nog goed leesbaar is lijkt het me geen probleem, alleen als de bouten in het midden van de plaat zitten krijg je denk ik niet de hele plaat verlicht.
 
Nee ze zitten topside links en recht rekeninghoudend mee dat niets van de te lezen tekst bedekt is. Het is beter dan niets I guess.
 
Laatst bewerkt:
Kentekenverlichting moet wit licht zijn en een E-keur hebben.
Het mag niet in de richting van achteropkomend verkeer schijnen.
Witte Led's zijn normaliter redelijk wit, kan me niet heugen dat ooit een agent op zoek is geweest naar een E-keurstempeltje. De Led's uit de link zie ik zo gauw niet naar achter schijnen. Bij een stoppie misschien wel maar dat mag niet zover ik weet..
 
Zijn inderdaad spierwitte SMD LED, ze zitten loodrecht op het montagevlak, dus zullen alleen op de plaat gericht zijn. Ik denk inderdaad ook niet dat een politieagent naar e-keur zoekt, dat is iets meer voor de APK echter heeft de motor die niet :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zo eentje als TS. Schijnt van bovenaf en steekt tov de plaat iets naar achter. Plaat is er redelijk mee verlicht en ik vind het wel best. Als een agent me hier voor wil bekeuren omdat het geen E-keur is, of te zwak betaal ik de boete en vind ik 'm een droeftoeter. :*)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nagenoeg nooit met kentekenverlichting gereden en nog nooit commentaar gekregen.

Bij mijn huidige motor zit de demper zelfs tussen het achterlicht en de kentekenplaat.

Vooralsnog boeit het agenten niet echt. Wanneer zij achter mij rijden kunnen ze het lezen en dat lijkt in de praktijk voldoende.
 
Heb ze op de auto gehad (speciaal voor de apk gemonteerd) goed gekeurd en werkt(e) prima.
Ledje is op den duur kapot gegaan, heb nu vervangers voor de originele kenteken verlichting.
Plaat was bij mij goed verlicht.
 
en waar staat dat :+

Precies

Ik heb een ZX7R ingevoerd, en daar zat imitatie kuipwerk op, kikkerogen als voorverlichting, en costum made kontje en achterlicht, en de enige opmerking die ik kreeg was geen reflector in het achterlicht, even naar Brezan gereden, een rode zelfklevende refelctor gekocht, en werd daarna zonder meer goedgekeurd...

Er is nooit naar welk ekeur gekeken....
 
Je zou gelijk kunnen hebben. Het E-goedkeuringsmerk van de reflector kan ik in de wet terugvinden. Van de koplamp weet ik omdat ik een keer van Lelijkstad naar huis kon omdat ik een verkeerd keurmerk had. Met een DOT keurmerk kan je gewoon weer naar huis. RDW moet naar het lichtbeeld kijken, een E-goedkeuringsmerk is voor hen voldoende.
 
Al eerder in dit topic aangehaald, simpel maar effectief.

https://m.louis.de/artikel/shin-yo-...list=220516955&filter_article_number=10035460

Heb ik ook al een paar jaar op de mijne zitten, opplakken verbinden en klaar.

152j8tj.jpg
 
:^
Het enige waar een E keur op moet zitten is je koplampglas en je rode reflector.

Ook dat staat nergens in de voertuigeisen, het hele E-keur komt er niet in voor, waar dan ook. Het enige dat bij je koplamp moet kloppen is het lichtbeeld, is dat goed is het verder prima (ja en kleur enzo, maar dat is logisch).
 
Kun je laten zien waar dat vastgelegd is?

Zie Artikel 5.4.51 onder g + Artikel 5.4.53 onder 5, Regeling Voertuigen





google naar "voertuigtechnische eisen Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen"

pagina 12 van deze rdw pdf

Dat kan natuurlijk ook :+

(heel soms kom je bij verouderde informatie als je niet de officiële wetteksten erbij pakt, erg vervelend !! maar in dit geval klopt het idd :Y :} )




Daar staat niets over E-Keur
en dat wordt te veel en te vaak overal maar bijgesleurd...

:^

Gelukkig zijn we in NL nog helemaal niet zover doorgeslagen als dat sommigen denken ;)
 
Laatst bewerkt:
Zie Artikel 5.4.51 onder g + Artikel 5.4.53 onder 5, Regeling VoertuigenDat kan natuurlijk ook :+

(heel soms kom je bij verouderde informatie als je niet de officiële wetteksten erbij pakt, erg vervelend !! maar in dit geval klopt het idd :Y :} )

Artikel 5.4.51

Eisen
Wijze van Keuren
1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.

b. één dimlicht;


c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;


e. één achterlicht;


f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;


g. achterkentekenplaatverlichting;


h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.



Artikel 5.4.53

Eisen
Wijze van Keuren
1.
De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Leden 1 tot en met 3: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2.
De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3.
De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhendel wordt bediend.
5.
De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Visuele controle, waarbij het desbetreffende licht wordt ingeschakeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan