hoe APE handmatige nokkenaskettingspanner installeren?

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
Hoi, mijn ZX10R 2005 begon aardig te tikken en dat is de NAK spanner. dus ik heb een APE handmatige spanner gekocht, maar ik wil graag een paar dingen dubbel checken over de installatie.

zoals ik het nu begrijp:

1) draai de krukas naar 0 graden markering
2) verwijder OEM spanner
3) installeer APE, draai hem aan tot je lichte weerstand voelt en dan weer een kwart terug
4) start motor
5) stop motor, en check spanninf APE nog een keer
6) herhalen tot ratel weg is, als ie begint the whinen is ie te strak en dat is bad m'kay


heb ik het zo goed begrepen?

bonus vraag: op de site can APE zelf zeggen ze dit nog:"IMPORTANT: WHEN REPLACING ANY HYDRAULIC OEM TENSIONER WITH A MANUAL TENSIONER, IT IS IMPORTANT TO MAKE SURE THAT THE OIL PASSAGE THAT SUPPLIED THE OEM TENSIONER IS BLOCKED OFF. FAILURE TO DO SO COULD RESULT IN A LOW OIL PRESSURE SITUATION."


ik vermoed dat ik een veer heb in mijn OEM en geen hydrauliek, en hoef dus niets te doen?
 
Hoi, mijn ZX10R 2005 begon aardig te tikken en dat is de NAK spanner. dus ik heb een APE handmatige spanner gekocht, maar ik wil graag een paar dingen dubbel checken over de installatie.

zoals ik het nu begrijp:

1) draai de krukas naar 0 graden markering
2) verwijder OEM spanner
3) installeer APE, draai hem aan tot je lichte weerstand voelt en dan weer een kwart terug
4) start motor
5) stop motor, en check spanninf APE nog een keer
6) herhalen tot ratel weg is, als ie begint the whinen is ie te strak en dat is bad m'kay


heb ik het zo goed begrepen?

bonus vraag: op de site can APE zelf zeggen ze dit nog:"IMPORTANT: WHEN REPLACING ANY HYDRAULIC OEM TENSIONER WITH A MANUAL TENSIONER, IT IS IMPORTANT TO MAKE SURE THAT THE OIL PASSAGE THAT SUPPLIED THE OEM TENSIONER IS BLOCKED OFF. FAILURE TO DO SO COULD RESULT IN A LOW OIL PRESSURE SITUATION."


ik vermoed dat ik een veer heb in mijn OEM en geen hydrauliek, en hoef dus niets te doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou na montage het blok 1-2x met de hand ronddraaien. En niet meteen starten.
Op mijn ZX7R en '05 ZX10R heb ik ook APE spanners. Ik heb toen ook de kleppendeksel gelicht.
Dit om zeker te zijn dat na het met de hand ronddraaien van het blok de nokkenas timing markeringen nog correct waren.

De '05 heeft std geen hydraulische NAKS. Dus je hoeft niks af te blinden.
 
Ik zou na montage het blok 1-2x met de hand ronddraaien. En niet meteen starten.
Op mijn ZX7R en '05 ZX10R heb ik ook APE spanners. Ik heb toen ook de kleppendeksel gelicht.
Dit om zeker te zijn dat na het met de hand ronddraaien van het blok de nokkenas timing markeringen nog correct waren.

De '05 heeft std geen hydraulische NAKS. Dus je hoeft niks af te blinden.

ik heb inmiddels op youtube een video gevonden van isntallatie op een R1. die draait ok handmatig de krukas dus dat doe ik ook. overigens had die wel een olie geregelde spanner. die kotste de olie eruit omdat ie niet geblokeerd was :P
 
Ik zou na montage het blok 1-2x met de hand ronddraaien. En niet meteen starten.
Op mijn ZX7R en '05 ZX10R heb ik ook APE spanners. Ik heb toen ook de kleppendeksel gelicht.
Dit om zeker te zijn dat na het met de hand ronddraaien van het blok de nokkenas timing markeringen nog correct waren.

De '05 heeft std geen hydraulische NAKS. Dus je hoeft niks af te blinden.

:^ Ik weet ook niet of APE in de handleidingen overal hetzelfde advies geeft, maar bij de NAKS voor mijn fireblade stond er in de beschrijving welke speling de distributieketting tussen de 2 kettingwielen van de nokkenas moest hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan