Suzuki GR650 geeft vanzelf gas

sun1987

Rookie
27 aug 2016
3
0
Venlo
Goede middag allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Suzuki GR650 uit 1985 die is omgebouwd naar bobber.

Meestal loopt hij goed en rustig stationair, maar soms begint hij uit zichzelf bij het inknijpen van de koppeling of versnelling in neutraal ineens het toerental flink te verhogen. Ik heb ook gemerkt dat hij soms onder het rijden vanzelf door blijft rijden met de gashendel helemaal dicht... :?

Als je bij stilstand de koppeling dan laat opkomen gaat het toerental meteen terug en kun je normaal wegrijden.

Het volgende is aan de motor aangepast (zover ik weet):

Power filters i.p.v. origineel luchtfilter
Grotere sproeiers

De gaskabel is gewoon vrij, blijft nergens hangen en komt gewoon terug in de uitgangspositie, en ook de handmatige shoke komt gewoon weer terug...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat de koppeling plakt, en stationair toerental te hoog staat.

Hoe is het met de afstelling vd koppeling?

En bij neutraal+stationair, warm blok, hoe loopt het blok dan?
Ev even controleren op valse lucht.

Laatste vraag: gebeurt het bij een stuurbeweging, of altijd?
 
Het stationair toerental zou goed moeten zijn ingesteld, want meestal loopt hij gewoon goed en rustig stationair. Het is soms dat hij ineens flink veel gas geeft uit zichzelf, lang niet altijd. Als ik dan even snel gashendel open trek komt hij ook niet terug naar het normale toerental.

Bij stuurbewegingen merkt ik geen verschillen in toerental.

Valse lucht zou eventueel kunnen aangezien de powerfilters op de rubberen verlengstukjes gemonteerd zitten..

Als hij zo'n hoog toerental heeft krijg ik hem ook moeilijk in zijn neutraal dus koppeling zou kunnen echter daar heb ik (nog) niet zoveel verstand van..
 
Het stationair toerental zou goed moeten zijn ingesteld, want meestal loopt hij gewoon goed en rustig stationair. Het is soms dat hij ineens flink veel gas geeft uit zichzelf, lang niet altijd. Als ik dan even snel gashendel open trek komt hij ook niet terug naar het normale toerental.

Bij stuurbewegingen merkt ik geen verschillen in toerental.

Valse lucht zou eventueel kunnen aangezien de powerfilters op de rubberen verlengstukjes gemonteerd zitten..

Als hij zo'n hoog toerental heeft krijg ik hem ook moeilijk in zijn neutraal dus koppeling zou kunnen echter daar heb ik (nog) niet zoveel verstand van..
Bij hogere toeren is het altijd lastig om neutraal te vinden, dat kan dus goed kloppen.

Zoals je her en der kunt lezen, geven powerfiltertjes soms rare fratsen.

Je kunt iig kijken of je kunt controleren op valse lucht.
 
Valse lucht is lucht van tussen de cilinderkop en carburateurs,
Ik meen me te herinneren dat de brommer bij het laatste beetje brandstof ook altijd harder ging lopen, net als een buitenboordmotor.
Raken je vlotterkamers te leeg?
Mischien heb je een pomp die stuk gaat of kan de zwaartekracht de toevoer van peut niet bijhouden.
 
Carbs wat vuil of stationair mengsel veel te arm. Ff snel de mengselschroeven een halve slag extra geven dan weet je het meteen. Of iid valse lucht aanzuigen tussen carbs en cilinderkop
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor alle bruikbare tips, nu kan ik aan de slag..

Wat betreft het valse lucht aanzuigen.. ik heb wel eens de term 'deoproef' voorbij zien komen, is dat gewoon deo richting de verbinding cilinderkop/carburateur spuiten en kijken of er iets veranderd?.?.

Het mengsel is volgens mij niet echt arm, de bougie's zijn grijs/bruin van kleur.
 
I have 2 GR650s and they are well known for having air leaks between the carbs and the heads. Check the air itntake pipe for cracks and while your there remove both and check the state of the o-ring between the pipe and the head. Over time the rubber turns to hard plastic causing leaks and surging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan