welk middel het beste in ultrasoonbadje

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.208
129
Cuijk
Hallo,

Ik wil de sproeiers op de foto in een ultrasoon badje reinigen. Maar wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
Afwasmiddel?
Dasty?
Groene zeep?
of.....

Alvast bedankt voor de reacties.
full
 
:^ Ik vind dat groene wel wat hebben.. wat voor kleur is de motor ? ;)

tickopur is fijn spul,maar azijn zal ook vast helpen.
fles tickopur is maar liefst 30 euro maar je doet er heel lang mee, er hoeft maar een klein bekertje in, afhankelijk van je
ultrasoon bak natuurlijk.

Overigens had iemand ook deze groene aanslag en dat bleek een coating te zijn of zoiets uit de tank.
dat was Borisz , even vragen of lees je mee ?
 
Beetje oppassen met zuren en messing.
Je lost de tin uit het messing op waarna er alleen rood koper achter blijft, normaal niet zo'n probleem maar met een hoge precisie onderdeel als een sproeier ( tolerantie +/- 0,005 mm ) zou ik wat voorzichtig zijn...
Ik heb zelf zo bijna een paar hele dure messsing hydrauliekpompjes van een klant verprutst, de messing klepzittingen waren helemaal ruw geworden door de etsende werking van de tickopur op citroenzuur basis.

Ik zou eerder een oplosmiddel proberen, aceton,thinner ed lost vergomde benzine prima op en de bruine kleur is slechts een cosmetisch probleem dat je niet meer ziet als de carb weer dicht zit.

Als je dat toch ultrasoon wilt doen kun je een glazen bekerglas met oplosmiddel in het ultrasoon waterbad zetten (of moest het nu juist een plastic beker zijn? ), de vibraties gaan dan door de beker heen iig.
 
Laatst bewerkt:
Een middeltje uit mijn jeugd:

Groene zeep, warm water en ammonia. Wel de ultrasoon buiten zetten, je gaat dood van de (ammoniak-)stank.
Tegenwoordig gebruik ik afwasmiddel van de Lidl of verdunde Dasty. Dat kost bijna niets, het ontvet goed en je loopt niet met een hele grote boog om de ultrasoon heen. Met motoronderdelen gaat het vaak om de combinatie van vet en vuil wat je uit kleine hoekjes en gaatjes wil oplossen. Oxidatie moet je met zuur weghalen, maar daar gaan de passing van sproeiers en de eigenschappen van het materiaal van carburateurs meespelen. Die zachte troep lost al op met een flinke rochel, laat staan met echt zuur.

Met oplosmiddelen als terpentine, benzine en dergelijke moet je voorzichtig zijn. Een ultrasoon werkt met cavitatie. Denk aan damp rond de ultrasoon - denk aan het inademen. Als de ultrasoon moeite heeft met schoonmaken is vooraf verwarmen van de vloeistof ook een optie, let er wel op dat de ultrasoon vaak niet gebouwd is op kokend water. Mijn ultrasoon mag tot 60 graden gebruikt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan