Review chinese spanningsregelaar; hij werkt!

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Dit is een review van een chinese spanningsregelaar gekocht op Ebay voor 12.50EUR incl. verzendkosten. Wellicht helpt het iemand besluiten of dit een goed idee was.

Toen mijn spanningsregelaar van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1993 defect ging, heb ik wat rondgebeld en ben ik erachter gekomen dat een nieuwe originele 150E koste en aftermarket 125E. Tweedehands lopen de prijzen tussen 40-80E. Best prijzig voor een passief stukje elektronica.

Nu heb ik geen geld tekort, maar ik vind het leuk om een beetje te experimenteren en heb ik een Chinese regelaar gekocht voor 12.50 incl. verzendkosten!
http://www.ebay.nl/itm/5p...m:mAYs_LQ3YQXomkDewIOpShg

Afgelopen week deze binnengekomen. Een paar foto's:
2016_08_25_18_25_40.jpg

2016_08_25_18_25_47.jpg

2016_08_25_18_25_54.jpg

2016_08_25_18_29_05.jpg


Pasvorm
Past perfect en de afmetingen zijn gelijk aan de originele

Koeling
Wat opvalt is dat de Chinese niet zo koud aanvoeld als de originele. Dit wijst erop dat de Chinese minder snel warmte onttrekt aan mijn vingers en dus slechter warmte geleid dan de originele. De koelcapaciteit zal dus zeker minder zijn.

Werking
Bij verschillende toerentallen boven de 4000rpm krijg ik een keurige laadspanning van 14.45V. Bij lagere toerental is het iets minder (+-13.8V), maar dat is normaal.

Levensduur
Tja, daar valt nu weinig over te zeggen. De verminderde koeling zou een negatief effect kunnen hebben op de levensduur, maar wellicht zijn de componenten binnenin daar wel op ontworpen.

Anderzijds, we moeten ook niet vergeten dat hij 12.50EUR koste tegenover 150E voor de originele!

Ik ben tevreden! :]

Update 5-10-2019:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Laatst bewerkt:
Je zou hem kunnen monteren met koelpasta.
Deze pasta verbetert de warmte afgifte. (thermische geleiding)
Maar je moet dan wel controleren of de koelpasta (samenstelling) het ingiet-materiaal van de spanningsregelaar niet aantast.
 
Laatst bewerkt:
Maar als het fout gaat met zo,n goeie koop ding zijn de rapen gaar.
Dan kun je van ellende de accu, dynamo en de regelaar vervangen, en meestal gebeurt dit niet thuis maar ergens in de Eiffel/Sauerland.

Ja true, maar als de originele kapot gaat is dat ook zo. Aangezien het om een passieve component gaat, denk ik ook niet dat de kans veel groter is dat de chinese sneller kapot zal gaan. We zullen zien.
 
Ja true, maar als de originele kapot gaat is dat ook zo. Aangezien het om een passieve component gaat, denk ik ook niet dat de kans veel groter is dat de chinese sneller kapot zal gaan. We zullen zien.


De vervangende (dure) zijn al stukken beter dan ze er af fabriek opschroeven.
Voor de rest moet iedereen doen wat hem goed lijkt, ik kan je wel vertellen dat een zo'n grapje mij €600,-, 2 dagen verpest, en nog extra hotelkosten heeft gekost.
 
Je zou hem kunnen monteren met koelpasta.
Deze pasta verbetert de warmte afgifte. (thermische geleiding)
Maar je moet dan wel controleren of de koelpasta (samenstelling) het ingiet-materiaal van de spanningsregelaar niet aantast.

Had V.D.V al wel verwacht _O-

Het is warmtegeleidende pasta :Y

zelf noem ik het ook nog steeds koelpasta
 
Een koelplaat heeft beperkt nut aangezien je het koelblok vastschroeft en niet waar de hittegeneratie plaats vindt. Bovendien is het frame aluminium, dus dat zal al prima geleiden *D


Had bij mij vorige motor (blade) een koelplaat gemonteerd aangezien het oppervlak (los dun alu plaatje op drie puntjes tussen de alu buizen gelast) waar de regelaar opgeschroefd zit van zo`n beperkte warmteopname was, dat de regelaar loeiheet werd. Zelfs na vervanging van een regelaar met ribben werd deze nog behoorlijk heet. Na montage van een plaat was meer een alu blokje van 8mm dik was de regelaar van loeiheet naar hand warm geworden. Heb zelf nu op de SRAD 600 een aluminium blokje gemonteerd, de regelaar ging hierna ook van heet 55 graden naar handwarm.
 
Hmm nog nooit een regelaar gehad die stuk ging?/weet wat er kan gebeuren?
Gaat vaak gepaard met een te hoge laagspanning die je accu compleet vern*#kt en als je geluk hebt (zoals ik een keer met een FZR) een lekkere rookontwikkeling onder je zadel en een lucht waarvan je denkt als je die inademt krijg je allerlij gekke aandoeningen :')
 
Wat er kan gebeuren:

Door een defecte SR kan de laadspanning veel te hoog worden.

Hoe had jij gedacht de accu daarvoor te beveiligen??

Hangt van de type regelaar en dynamo af.
vb. bij de regelaars voor dyn. met permanente dynamo's, waarbij er 1 draad van regelaar naar de accu gaat.(ik meen dat dit met een 6V motor was) kun je op die draad een zekering zetten.
Bij andere systemen, nou ja, kun je zelf wel verzinnen toch?
Bij je stroomkringschema kun je wel zien waar de te hoge spanning langsgaat.
Bij vb een jawa werkt de regelaar met de veldspoel(geen perm. dynamo) en komt de 'laad draad'meteen van de dynamo af. Hier een zekering zetten(orig. jawa regelaars gaan wel een stuk) heeft wel eens behoed voor verdere stuk-dingerij..(zit nu een hella-regelaar op)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan