Review chinese spanningsregelaar; hij werkt!

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Dit is een review van een chinese spanningsregelaar gekocht op Ebay voor 12.50EUR incl. verzendkosten. Wellicht helpt het iemand besluiten of dit een goed idee was.

Toen mijn spanningsregelaar van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1993 defect ging, heb ik wat rondgebeld en ben ik erachter gekomen dat een nieuwe originele 150E koste en aftermarket 125E. Tweedehands lopen de prijzen tussen 40-80E. Best prijzig voor een passief stukje elektronica.

Nu heb ik geen geld tekort, maar ik vind het leuk om een beetje te experimenteren en heb ik een Chinese regelaar gekocht voor 12.50 incl. verzendkosten!
http://www.ebay.nl/itm/5p...m:mAYs_LQ3YQXomkDewIOpShg

Afgelopen week deze binnengekomen. Een paar foto's:
2016_08_25_18_25_40.jpg

2016_08_25_18_25_47.jpg

2016_08_25_18_25_54.jpg

2016_08_25_18_29_05.jpg


Pasvorm
Past perfect en de afmetingen zijn gelijk aan de originele

Koeling
Wat opvalt is dat de Chinese niet zo koud aanvoeld als de originele. Dit wijst erop dat de Chinese minder snel warmte onttrekt aan mijn vingers en dus slechter warmte geleid dan de originele. De koelcapaciteit zal dus zeker minder zijn.

Werking
Bij verschillende toerentallen boven de 4000rpm krijg ik een keurige laadspanning van 14.45V. Bij lagere toerental is het iets minder (+-13.8V), maar dat is normaal.

Levensduur
Tja, daar valt nu weinig over te zeggen. De verminderde koeling zou een negatief effect kunnen hebben op de levensduur, maar wellicht zijn de componenten binnenin daar wel op ontworpen.

Anderzijds, we moeten ook niet vergeten dat hij 12.50EUR koste tegenover 150E voor de originele!

Ik ben tevreden! :]

Update 5-10-2019:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Laatst bewerkt:
Klopt..min of meer.. daarom staat 'tt vaak ook op de zekering..
Volt maal Ampere geeft wattage.. Dus wat zegt dat over het wattage als je regelaar op hol slaat?
Ik had 't jaren terug met de enfield, die heeft een amperemetertje in de cockpit.. die sloeg een moment plots ver uit en toen nix meer.. geen laderij op de accu(motor heeft geen accu nodig om te rijden) Bij nader onderzoek bleek idd de regelaar stuk, en zekering gesprongen..
 
Laatst bewerkt:
Goed, voordat zot weer op hol slaat- ik had 'm eigenlijk al aan de deur verwacht- neem ik hier afscheid.
Veel geluk met de chinese regelaar en ik hoop dat íe het lang blijft doen! :Y *O*
 
Laatst bewerkt:
Goed, voordat zot weer op hol slaat- ik had 'm eigenlijk al aan de deur verwacht- neem ik hier afscheid.
Veel geluk met de chinese regelaar en ik hoop dat íe het lang blijft doen! :Y *O*
ik heb meer te doen, maar zodra ik in de buurt ben kom ik je ff verbaal bitch slappen
 
Even de volgende situatie:

Ik heb een lamp welke 12v/55w is. Deze sluit ik aan op een 12v accu. Tussen de + en de lamp plaats ik een zekering van 6 ampere.

Wat gebeurt er met de zekering als ik nu ineens de 12v accu vervang door een exemplaar van 24v??
 
Ik denk dat de stroom die loopt verdubbelt, het afgenomen vermogen verviervoudigd en dat de zekering poef zegt

Oh ja en zot gaat allemaal dingen roepen
 
Laatst bewerkt:
Klopt..min of meer.. daarom staat 'tt vaak ook op de zekering..
Volt maal Ampere geeft wattage.. Dus wat zegt dat over het wattage als je regelaar op hol slaat?

Helemaal niks.

Een verbruiker gaat niet ineens meer vermogen opnemen omdat de spanning hoger word.

Sterker nog: bij een hogere spanning gaat de stroom naar beneden!
 
Een verbruiker gaat niet ineens meer vermogen opnemen omdat de spanning hoger word.

Sterker nog: bij een hogere spanning gaat de stroom naar beneden!

Wat je schrijft gaat inderdaad precies op als de verbruiker een schakelende voeding is.. maar de meeste verbruikers op een motorfiets zijn veel simpeler en gaan wel degelijk meer vermogen trekken als de aangeboden voedingsspanning hoger wordt. Lampen, handvatverwarming, ontstekingsmodule, accu die opgeladen wordt, etc.

De killer bij het circuit van de spanningsregelaar is dat juist de beveiliging tegen te hoge laadspanning de kerntaak van de regelaar is, en er verder geen beveiligingen in het circuit zitten. Faalt het ding heb je geen regeling, maar ook geen beveiliging meer.

heb bij een oldtimer autotje wel eens gehad dat door een plotseling kapotte regelaar in 1 keer alle gloeidraden van de verlichting doorfikten. Ik zag de flits van de lampen tegen de huizen van de straat weerkaatsen... Gelukkig bleef de ontsteking heel, dus regelaar losgekoppeld en op de aanwezige acculading naar de stalling kunnen rijden.
 
Wat gebeurt er met de zekering als ik nu ineens de 12v accu vervang door een exemplaar van 24v??

Helemaal niks behalve dan dat de lamp door brandt.Geeft even heel fel licht en zegt vervolgens poef.
Zekering gaat alleen maar stuk als de stroom die er over loopt veel hoger is als de waarde van de zekering.
 
Wat is er eigenlijk mis met een Varistor (VDR op 18V)?
Zet hem recht achter de hoofdzekering en in geval van spanning >18V dan, kortsluiting en de zekering vliegt eruit. Motor valt stil, maar e.e.a is na te meten en in het ergste geval is de VDR kapot = 1 euro schade.......(+zekering)

Marc
 
Helemaal niks.

Een verbruiker gaat niet ineens meer vermogen opnemen omdat de spanning hoger word.

Sterker nog: bij een hogere spanning gaat de stroom naar beneden!
Een gloeilamp is een ordinaire weerstand en volgens de Wet van Ohm zal bij het verdubbelen van de spanning ook de stroom twee keer zo hoog worden.

Alleen ben je dan wel op de foto gezet omdat de gloeilamp met een flits de geest geeft. Op dat principe werkten de heel ouderwetse flitslampen.
 
Laatst bewerkt:
Wat word er hier weer een ontzettende hoop onzin geschreven.
Bij bijna alle belastingen is het zo dat wanneer de spanning verdubbeld het vermogen word verviervoudigt. Dit houd in dat de stroom ook verdubbeld.
Als je dit niet weet kan je er beter niks over zeggen. Niemand schiet er iets mee op en je maakt jezelf steeds ongeloofwaardiger.
Wanneer de laadspanning toeneemt met 1 volt zal de laadstroom ongeveer verdubbelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En we weten natuurlijk allemaal dat een gloeilamp geen echte Ohmse weerstand is. Teveel spanning erop en ze gaan veel sneller kapot. Vraag maar aan meneer Peugot. Die heeft dat bewust zo gemaakt in de 307SW ;)

Maar terug naar de spanningsregelaar: Die moet de dynamospanning (wisselspanning) naar de boordspanning (gelijkspanning).

Het circuit om dat te doen verbruikt zelf ook (dissipeert vermogen). Bij oudere regelaars zelfs heel veel, vandaar dat ze moeten koelen. Wat modernere (MOSFET) regelaars worden niet zo warm, maar nog steeds moeten ze gekoeld worden.

Een Chinese kloon van 12,50, die dus wat minder goed warmte geleidt, is misschien niet zo handig als je erg veel verbruikers hebt. Dus extra (halogeen) verlichting, handvatverwarming, etc. Allemaal ware verbruikers die ervoor zorgen dat er veel vermogen door de spanningsregelaar gaat en dat het ding dus warmer wordt.

Tot het punt dat het opgenomen vermogen in de buurt komt van de grens van Wat(t) de dynamo kan leveren. Dan is de vraag wie eerst de geest geeft...

Maar ja, als het ding stuk gaat, kan het goed mis zijn... Als je rechtstreeks de dynamospanning op je boordnet krijgt ben je zuur.

Voltmetertje monteren en voor 12,50 een reserve meenemen op lange trips :)

PS. Voor de monteurs hier: Als ik er naast zit hoor ik het graag, dan pas ik de post wel weer aan. Ik heb er tenslotte niet voor geleerd.
 
En we weten natuurlijk allemaal dat een gloeilamp geen echte Ohmse weerstand is. Teveel spanning erop en ze gaan veel sneller kapot. Vraag maar aan meneer Peugot. Die heeft dat bewust zo gemaakt in de 307SW ;)

Maar terug naar de spanningsregelaar: Die moet de dynamospanning (wisselspanning) naar de boordspanning (gelijkspanning).

Het circuit om dat te doen verbruikt zelf ook (dissipeert vermogen). Bij oudere regelaars zelfs heel veel, vandaar dat ze moeten koelen. Wat modernere (MOSFET) regelaars worden niet zo warm, maar nog steeds moeten ze gekoeld worden.

Een Chinese kloon van 12,50, die dus wat minder goed warmte geleidt, is misschien niet zo handig als je erg veel verbruikers hebt. Dus extra (halogeen) verlichting, handvatverwarming, etc. Allemaal ware verbruikers die ervoor zorgen dat er veel vermogen door de spanningsregelaar gaat en dat het ding dus warmer wordt.

Tot het punt dat het opgenomen vermogen in de buurt komt van de grens van Wat(t) de dynamo kan leveren. Dan is de vraag wie eerst de geest geeft...

Maar ja, als het ding stuk gaat, kan het goed mis zijn... Als je rechtstreeks de dynamospanning op je boordnet krijgt ben je zuur.

Voltmetertje monteren en voor 12,50 een reserve meenemen op lange trips :)

PS. Voor de monteurs hier: Als ik er naast zit hoor ik het graag, dan pas ik de post wel weer aan. Ik heb er tenslotte niet voor geleerd.
De meeste regelaars werken door de dynamo te belasten en zo de spanning op zo'n 14,5 volt te houden.
Als er meer gebruikers zijn zal de regelaar het makkelijker krijgen. Wel zal de gelijkrichter warmer worden bij meer gebruikers.
De dissipatie ven de regelaar zelf is niet zo hoog. De thyristoren (of fet's) sluiten de spoelen een voor een kort. Vermogen is spanning x stroom maar bij een kortsluiting is de spanning bijna nul.
Hoe sneller de thyristor of fet is des te minder vermogen. M.a.w. bij steile flanken is de tijd om te dissiperen korter.
 
Ben je achterlijk of zo?
Je zet er zelfs de calculator bij en dan weet je het nog niet |(
Vul voor de grap eens 12 volt en en 10 ohm en doe datzelfde eens met 24 volt.

Ik heb net die calculator even getest en ik zie waar ik in mijn eerdere post de mist in ging:

In mijn eerdere post vulde ik deze gegevens in:

Als ik in de calculator de gegevens van het vermogen en de spanning invul, dan klopt het met het verhaal wat ik eerder postte. Bij 24 volt is de stroom nog maar de helft van wat het was bij 12 volt.

Echter heeft de accu (even als voorbeeld) en bepaalde weerstand. Als ik in de calculator dan als vaste gegevens de weerstand hetzelfde houd en dan ga kijken naar het verschil bij 12 en 24 volt klopt het inderdaad dat de stroom en dus ook het opgenomen vermogen flink omhoog gaan. Dit is dan ook wat ik in mijn eerdere post verkeerd gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net die calculator even getest en ik zie waar ik in mijn eerdere post de mist in ging:

Als ik in de calculator de gegevens van het vermogen en de spanning invul, dan klopt het met het verhaal wat ik eerder postte. Bij 24 volt is de stroom nog maar de helft van wat het was bij 12 volt.

Echter heeft de accu (even als voorbeeld) en bepaalde weerstand. Als ik in de calculator dan als vaste gegevens de weerstand hetzelfde houd en dan ga kijken naar het verschil bij 12 en 24 volt klopt het inderdaad dat de stroom en dus ook het opgenomen vermogen flink omhoog gaan.
Je vult de verkeerde dingen in.
 
De meeste regelaars werken door de dynamo te belasten en zo de spanning op zo'n 14,5 volt te houden.
Als er meer gebruikers zijn zal de regelaar het makkelijker krijgen. Wel zal de gelijkrichter warmer worden bij meer gebruikers.
De dissipatie ven de regelaar zelf is niet zo hoog. De thyristoren (of fet's) sluiten de spoelen een voor een kort. Vermogen is spanning x stroom maar bij een kortsluiting is de spanning bijna nul.
Hoe sneller de thyristor of fet is des te minder vermogen. M.a.w. bij steile flanken is de tijd om te dissiperen korter.

dat geldt alleen bij dynamo's met een geregelde spoel, met een permanent magneet ( heel veel motoren) doet een regelaar alles wat boven de 14,8 v komt naar massa voeren en dus vernietigen, wat weer warmte oplevert.....
 
dat geldt alleen bij dynamo's met een geregelde spoel, met een permanent magneet ( heel veel motoren) doet een regelaar alles wat boven de 14,8 v komt naar massa voeren en dus vernietigen, wat weer warmte oplevert.....
De dynamo's met een geregelde spoel vernietigen niks, die wekken op wat nodig is door de rotor meer of minder magnetisch te maken.
De dynamo's met permanente magneten worden belast door de regelaar zodat de dynamospanning daalt.
Als de laadspanning te hoog wordt zal de regelaar de dynamo deels kortsluiten. de meeste dissipatie vind plaats in de wikkelingen van de dynamo zelf. als de regelaar zelf 50 watt zou dissiperen werd deze zo heet dat hij het niet zou overleven. Het vermogen van de dynamo is veel hoger wat het voor de regelaar onmogelijk maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan