Jawa učiní srdce rozbuší

Curieus, ik dacht dat ze vanaf de perak een halfautomaat hadden..
Mij 1967 jawa heeft het ook..
Toch klopt het. Bij sommige oudere blokken loopt de as van de schakelpook niet door naar rechts en is korter. Bij de automaten loop de as door het rechter blokhelft en zit er een vork op, die zorgt dat er bij schakelen ontkoppeld wordt. Je hebt dus twee versies van die as.
De korte: http://www.motoren.sk/shop/detail/4549/95
en de lange: http://www.motoren.sk/shop/detail/3722/95
 
Natuurlijk ikoknie maar ik heb er wel weer een site bij! Moet wel wennen aan de prijzen hoor!

motoren.sk is inderdaad wel iets duurder (niet in alle gevallen), maar naar mijn ervaring wel wat betrouwbaarder. Geen weken wachten zonder reaktie. Heeft ook alle mogelijke onderdelen op de site staan (en dat is soms ook wel handig). Als iets op een bepaald moment even niet leverbaar is, dan staat er een bedrag van €0,00 als prijs. Zodra ze het weer voorradig hebben, dan staat er weer een prijs bij. Dus je bestelt ook niet voor niks. Ik heb er goede ervaringen mee.
Zelfde geldt voor ost2rad.de Daar vind ik soms zaken die andere sites niet hebben of niet kunnen leveren.
 
motoren.sk is inderdaad wel iets duurder (niet in alle gevallen)
Nou, ik bedoelde eerder andersom. Nog geen drie euro voor een pakkingset tegenover 90 euro van een honda CX vind ik nogal verschil uitmaken.
Zelfde geldt voor ost2rad.de Daar vind ik soms zaken die andere sites niet hebben of niet kunnen leveren.
Ik vind alleen nog geen bagagerekken. Misschien heeft iemand nog wat in de schuur ongebruikt liggen? Iets voor op de top en aan de zijkant.
Ook valbeugels (om de olie aan op te hangen a la Sammie) zou welkom zijn. Hoeft absoluut geen topkwaliteit te zijn (wil een rooster in de valbeugel lassen).
 
Nou, ik bedoelde eerder andersom. Nog geen drie euro voor een pakkingset tegenover 90 euro van een honda CX vind ik nogal verschil uitmaken.

OK

Ik vind alleen nog geen bagagerekken. Misschien heeft iemand nog wat in de schuur ongebruikt liggen? Iets voor op de top en aan de zijkant.
Ook valbeugels (om de olie aan op te hangen a la Sammie) zou welkom zijn. Hoeft absoluut geen topkwaliteit te zijn (wil een rooster in de valbeugel lassen).

Ik had er een (een rek), maar die siert nu voor een koetjesreep de 634 van Tymen. Ik heb zelf een nieuwe gekocht bij Verstegen, maar dan ga je de chellange niet halen. Ik heb wel recent een valbeugel op Marktplaats gezien. Weet niet of die er nog staat.
 
OKIk had er een (een rek), maar die siert nu voor een koetjesreep de 634 van Tymen. Ik heb zelf een nieuwe gekocht bij Verstegen, maar dan ga je de chellange niet halen. Ik heb wel recent een valbeugel op Marktplaats gezien. Weet niet of die er nog staat.
Ik heb wel een nieuwe valbeugel gezien voor drie tientjes (!) maar ik vind het een beetje zonde om aan zo'nieuwe te gaan kloten. Wie mijn laswerk kent weet wat ik bedoel :X
Ik kan altijd nog in de stapel CX onderdelen gaan grasduinen en daar iets uit freubelen. Echter vind ik het de motor waard om hem origineel te houden (het wordt sowieso omkeerbaar, zonder slijptol, gemonteerd).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een nieuwe valbeugel gezien voor drie tientjes (!) maar ik vind het een beetje zonde om aan zo'nieuwe te gaan kloten. Wie mijn laswerk kent weet wat ik bedoel :X
Ik kan altijd nog in de stapel CX onderdelen gaan grasduinen en daar iets uit freubelen. Echter vind ik het de motor waard om hem origineel te houden (het wordt sowieso omkeerbaar, zonder slijptol, gemonteerd).

Ik bedoelde deze: "Gestraald" - zal niet nieuw zijn.
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=7
 
Ik had er een (een rek), maar die siert nu voor een koetjesreep de 634 van Tymen. Ik heb zelf een nieuwe gekocht bij Verstegen, maar dan ga je de chellange niet halen. Ik heb wel recent een valbeugel op Marktplaats gezien. Weet niet of die er nog staat.

En die is heel fijn! Ik zou 'm zeker aanraden als je er een kan vinden, lekker stevig ook en je heb dan genoeg ruimte voor een tent, slaapzak of tent en slaapzak.

Ben benieuwd wat je ervan maakt, ik zou voor de Vakantie een VAPE aanraden... geen accu meer nodig *O* Is wel gelijk een behoorlijk deel van je sleutel budget. Kan je ge-eikel met elektriek wel uitsluiten, die kabelboom van een paar draden vervang je ook zo.

@Jottum, laat even weten of je die valbeugel wilt. Anders biedt ik er ook op :')
 
Laatst bewerkt:
En die is heel fijn! Ik zou 'm zeker aanraden als je er een kan vinden, lekker stevig ook en je heb dan genoeg ruimte voor een tent, slaapzak of tent en slaapzak.

Ben benieuwd wat je ervan maakt, ik zou voor de Vakantie een VAPE aanraden... geen accu meer nodig *O* Is wel gelijk een behoorlijk deel van je sleutel budget. Kan je ge-eikel met elektriek wel uitsluiten, die kabelboom van een paar draden vervang je ook zo.
Ik wil me nog verdiepen in het aanbod van elektronische ontstekingmechanismen. Ik had al een opmerking gekregen over condensators die het wel eens wil begeven (ik weet niet meer van wie, ik dacht Sammie)
@Jottum, laat even weten of je die valbeugel wilt. Anders biedt ik er ook op :')
Netjes van je, heb net €15 geboden. Dank voor de tip!
 
Ben benieuwd wat je ervan maakt, ik zou voor de Vakantie een VAPE aanraden... geen accu meer nodig *O* Is wel gelijk een behoorlijk deel van je sleutel budget. Kan je ge-eikel met elektriek wel uitsluiten, die kabelboom van een paar draden vervang je ook zo.
Ik heb een site gevonden van Tolkamp Bredevoort. Begrijp ik het nou goed dat er een 12V spoel en spanningsregelaar bij zit? Dus voor die 250 euro meteen 12V op de brommer?
full
 
Laatst bewerkt:
full

Vandaag ben ik in mijn boetje bezig geweest. Ik heb nu ongeveer 100 km met de Jawa gereden. Het resultaat is dat ik de dag er na steeds weer spierpijn in mijn kaken heb van de grote smile waarin mijn oren in dreigen te verdwijnen. Dit is echt heel anders rijden dan een "moderne" 4t motor. Noot: Het is bij mij al gauw modern hoor, na 1990 begint dat al!

Om wat meer thuis te raken in de motor rij ik hem vandaag de tafel op. Op de motor zit een zelfbouw schakelmechanisme om het schakelen conventioneel te laten verlopen. De Jawa schakeld immers omgekeerd. 1 omhoog en de rest omlaag.
full


Met een eenvoudige inbussleutel haal ik het systeempje er af. Uit de reserveonderdelen scharrel ik een schakelpedaal op. Ik monteer het pedaal en voor ik hem vastzet probeer ik of deze wil omklappen.... Niet dus. Koppeling in en nog eens proberen... Niet dus. Misschien moet het achterwiel wat kunnen draaien. Ik zet de krik er onder zodat het wiel vrij komt en probeer het nog eens.... Nog steeds niet dus! Zo ben ik ruim 20 minuten bezig. Ik loop het huis in om dan maar eens op internet te gaan kijken. Het zal toch niet zo zijn dat er iets niet goed zit in het blok?
Ik start mijn laptop op en ga zoeken. Ik zoek ook op joeptoep. Daar zie ik iedereen soepel het pedaal omklappen. Ik begrijp er niets meer van. Tot ik dit filmpje zie:
http://www.youtube.com/watch?v=PZxmwlKyEW8. Verdorie is het zo simpel? Van alle mogelijkheden die ik kon bedenken zat deze er niet bij. Gauw loop ik mijn boetje in. Met mijn duim druk ik tegen de as. Ja! Die gaat een stukje naar binnen! Het pedaal laat zich nu omklappen. Ik kan het niet laten. Ik had al gelezen dat het beste eerst wat benzine in de cilinder te trappen voordat het contact aangaat. Even choken drie keer trappen (met het handje), contact aan, nog een keer drukken op het het pedaal en ja hoor! De motor begroet me met vrolijk gepruttel. Ja bijna of t'ie mij gemist heeft, of andersom? Da's ook weer gefixt!

Er zal een moment komen dat ik er bagage mee ga vervoeren. Tijdens het zoeken op joeptoep heb ik een hele mooie bagagedrager gezien die ik ook wel zou willen hebben:
full

Hier kan je makkelijk wel vier hooibalen mee vervoeren!

tot die tijd wil ik toch iets hebben waarmee ik bijvoorbeeld olie en wat gereedschap mee kan vervoeren. Uit de stapel CX onderdelen vis ik een Krauser koffer. Zou dat wat worden?
full

full


Steekt wel erg ver uit in de breedte, meer dan het stuur breed is. Dan vis ik zijtassen uit de stapel:
full


Staat een stuk beter. Deze ga ik er zolang opzetten. Het leer is nogal hard geworden en er zit nog veel vuil op. Dus eerst maar schoonmaken en er wat zonnebloemolie er in laten trekken. Ook het ophangen moet nog wat aangepast worden omdat de sluiting van het zadel in de weg zit maar daar kom ik wel uit.

Ook de olie nog even controleren. Tot mijn grote schrik gaat er een dikke halve liter in het carter voordat het niveau is bereikt. Ai, een puntje om in de gaten te houden.
 
Die Krauser koffer is wel heel erg groot. Ben eerlijk gezegd ook nog geen fan van de lederen chopper-tas, maar goed het gaat ook om de functionaliteit. Waarschijnlijk verstoren de meeste soorten koffers de mooie lijn van de motor.
 
Die Krauser koffer is wel heel erg groot. Ben eerlijk gezegd ook nog geen fan van de lederen chopper-tas, maar goed het gaat ook om de functionaliteit. Waarschijnlijk verstoren de meeste soorten koffers de mooie lijn van de motor.
Mee eens, je moet toch wat...
 
Legerpukkeltjes aan de zijkant, 5 euro/stk..
Bagagetoestanden vallen buiten de 500 euro die je maximaal mag besteden als ik goed gelezen heb.

En van de motornummering kan ik geen gebak maken. :?
Mijn rode heeft motornummer 634-5 304179 Die is nog helemaal origineel (afgezien van de Vape-ontsteking en de zelf gefabriceerde toerenteller en voltmeter). Het typenummer van deze motor is volgens de papieren 634-5 van 1981
Mijn gouden heeft motornummer 631-1 0000080. Maar dat is een blok dat ik ooit van een van onze medelezers van Motorforum heb gekocht. Die 634 heb ik zelf opgebouwd uit losse onderdelen. Jaar op typeplaatje balhoofd is 1979
Ik heb een compleet reserveblok staan met nummer 623-4 016147 (inderdaad: 623)
Bovengenoemde blokken zien er allemaal vrijwel hetzelfde uit en schakelen hetzelfde. Hebben allemaal een automatische koppeling en ook een neutraalswitch (die vind je ook niet in alle blokken).
Ik heb tenslotte nog twee blokhelften liggen met nummer 633-4 064699. Die heeft géén automatische koppeling en géén mogelijkheid om een neutraalswitch te plaatsen. Dat blok is niet meer compleet, omdat ik onderdelen (zoals primaire aandrijving, cilinders, en nog zowat) heb weggegeven aan lezers hier.
 
Ik heb een site gevonden van Tolkamp Bredevoort. Begrijp ik het nou goed dat er een 12V spoel en spanningsregelaar bij zit? Dus voor die 250 euro meteen 12V op de brommer?
[afbeelding]

Tolkamp (= vape-import?) heeft 6 en 12V kitjes..
Met 12V heb je minder last van overgangsweerstanden(vieze contactjes) je kan serieus licht voeren en een flinke claxon er op zetten die mensen ook werkelijk horen..
 
Wat zie ik nou op de foto's, heb je een motorbrug aangeschaft?

een HBM!?
Ik heb dezelfde.. 8-)
Wat zie ik nou op de foto's, heb je een motorbrug aangeschaft?

Inderdaad. Vorig jaar aangeschaft. Niet eens zo heel duur voor het gemak wat je er van hebt. Alleen moest ik achteraf ook wat bijdragen aan het begrotingstekort van het politieapparaat. Langs het kanaal bij Alphen en Waddinxveen is het heel onregelmatig 50km/u, 60km/u en dan weer 80km/u. Ja en toen reed ik 60 waar je 50 mocht. Maar dat terzijde...
 
Er zijn ook online dumps.. weet niet van de prijzen maar moet je meer onzin, eh, coole dingen bestellen om de porto waard te maken..Vastknopen me dikke tie-ribs- of hoe heten die dinegn- en je bent klaar, spin van de action over je bagagerek heen, houder aan valbeugel om flesjes mengolie mee te nemen en op vekaansie met 't ding!

Afgelopen maand, in Roemenië.. ik was op de enfield.. mistte de jawa wel eens.. eigenlijk wel iedere dag.. :$ _O-
-op het verbruik na..
en het lompe koppel..
en nogwat.. maar kan er niet opkomen.. :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan