€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

Herkenbare spelingen voor de Honda CB (Fours) :Y
Thanks!

Haha, ik ben ook niet echt een sleutelaar, maar heb toch voor de Venture gekozen (cb450 zou inderdaad wel veel minder werk zijn) succes!
De andere Venture deelnemer/kenner woont toch dichtbij? Lijkt me ook best eens leuk zo'n tourbuffel, maar die krijg ik niet de achtertuin/schuur in qua bocht. Daarom destijds ook niet gekozen voor een BMW R1100S.

Kiwi, als je nog niet begonnen bent. Ik woon echt 15km bij jou vandaan en help je wel! hij heeft zo te zien nog het "oude" systeem zonder shims, dus je nokkenassen hoeven er niet uit :)

Nog niet begonnen nee, het kost me een uur om de schuur boven de 10c te krijgen (als het buiten vriest). Nu is het wel weer te doen. Had inderdaad uitgezocht dat dit model nog geen shims gebruikt en daar best blij mee. En alle hulp is welkom, je hebt er al ervaring mee neem ik aan?

Extreem olieverbruik bij dit model kan duiden op een gescheurde cilinderkop.

Denk niet dat het meteen zo erg zal zijn. Relatief weinig km gedraaid (maar hoe correct is dat?) en het blok ziet er verder ook niet uitgeleefd uit. Geen blauwe wolken bij optrekken zoals je in mijn eerder geplaatste filmpje kan zien. Ik ga gewoon door met het onderhoud en preparatie - en dan zien we in maart of er uberhaubt een issue is.
 
Nog niet begonnen nee, het kost me een uur om de schuur boven de 10c te krijgen (als het buiten vriest). Nu is het wel weer te doen. Had inderdaad uitgezocht dat dit model nog geen shims gebruikt en daar best blij mee. En alle hulp is welkom, je hebt er al ervaring mee neem ik aan?

jazeker! heb al wat klepjes gedaan in mn korte leventje 8-)
 
Nou de spullen voor het kleppen stellen zijn binnen:
2rrx8ph.jpg

Klepdekselpakking €11
Halve maantjes 4x €10

Gehaald bij -wederom- een bezoekje bij Biggelaar motorsloop.

Meteen wat andere zaken binnen gehaald, zoals een goede originele spiegel - nu heb ik er weer twee *O*

Een set van 4 GS500E knipperlichten. Deze zijn nét een maatje kleiner dan het origineel. Helaas waren er drie intern niet meer de moeite waard (lampje vastgeroest e.d.) dat ik er twee nette van heb kunnen bouwen..nog even kijken of ik ze gebruik.

En een set blokbeugels, mocht de motor te dicht bij het asfalt komen.
24wqyj6.jpg
 
De beschermbeugels hebben bij hun vorige baasje hun werk al goed gedaan: 1 heeft asfalt-ervaring. Maar even poetsen en uitvogelen hoe ze er precies op moeten. Volgens mij moeten ze op 3 carterbouten - maar de beugels zijn wel heel lomp voor de kleine m5 inbus boutjes van het carter.

Ik heb in ieder geval weer verwarming in de schuur - nu nog tijd vinden.
 
Zal ze deze week eens er goed naasthouden icm wat voorbeeldfoto's van het web. Kon tot nu toe nog niet een match op 3 stevige en logische bouten vinden.

Nog een praktische vraag:

Klepspeling -> deskel er af -> nieuwe pakking (droog) + nieuwe halve maantjes (moet een beetje vloeibare pakking op).
Heb vanuit een man die veel met deze motoren klust, de tip Loctite 574 meegekregen. Nou lijkt het er op dat ik zo'n flesje voor 'slechts' 35euro in huis heb. Beetje pittig voor iets waar ik zelden mee bezig ben. Zijn er alternatieven? Zoiets misschien?
 
Laatst bewerkt:
Marston of dergelijke werken ook goed ja, voor het gemak is het fijn als je er 1 neemt met een "tuitje", dan kun je hem dun aanbrengen. Of met de vinger ofzo natuurlijk :)
 
Zal ze deze week eens er goed naasthouden icm wat voorbeeldfoto's van het web. Kon tot nu toe nog niet een match op 3 stevige en logische bouten vinden.

Nog een praktische vraag:

Klepspeling -> deskel er af -> nieuwe pakking (droog) + nieuwe halve maantjes (moet een beetje vloeibare pakking op).
Heb vanuit een man die veel met deze motoren klust, de tip Loctite 574 meegekregen. Nou lijkt het er op dat ik zo'n flesje voor 'slechts' 35euro in huis heb. Beetje pittig voor iets waar ik zelden mee bezig ben. Zijn er alternatieven? Zoiets misschien?
Ik beloof niks, maar zal eens de opslag induiken.
Als het niet te ver weg ligt, neem ik wat tubes permatex mee. Ies Graties
 
Zal ze deze week eens er goed naasthouden icm wat voorbeeldfoto's van het web. Kon tot nu toe nog niet een match op 3 stevige en logische bouten vinden.

Nog een praktische vraag:

Klepspeling -> deskel er af -> nieuwe pakking (droog) + nieuwe halve maantjes (moet een beetje vloeibare pakking op).
Heb vanuit een man die veel met deze motoren klust, de tip Loctite 574 meegekregen. Nou lijkt het er op dat ik zo'n flesje voor 'slechts' 35euro in huis heb. Beetje pittig voor iets waar ik zelden mee bezig ben. Zijn er alternatieven? Zoiets misschien?
Die halve maantjes monteerde ik in 1985 gewoon met vet. Geen lekkages gehad.
 
Zal ze deze week eens er goed naasthouden icm wat voorbeeldfoto's van het web. Kon tot nu toe nog niet een match op 3 stevige en logische bouten vinden.

Nog een praktische vraag:

Klepspeling -> deskel er af -> nieuwe pakking (droog) + nieuwe halve maantjes (moet een beetje vloeibare pakking op).
Heb vanuit een man die veel met deze motoren klust, de tip Loctite 574 meegekregen. Nou lijkt het er op dat ik zo'n flesje voor 'slechts' 35euro in huis heb. Beetje pittig voor iets waar ik zelden mee bezig ben. Zijn er alternatieven? Zoiets misschien?
Volgens mij kun je aan de bevestigingsgaten in de beugels al zien dat je wss M8 moet gaan zoeken, ipv M5 :)
 
Volgens mij kun je aan de bevestigingsgaten in de beugels al zien dat je wss M8 moet gaan zoeken, ipv M5 :)
Klopt, maar ze lijnen niet geweldig uit. Tenminste het montagepunt aan de kant van de voetsteunen sluit niet aan.

Zie hier
 
Nog een kleine update. Vloeibare pakking en uitlaatpakkingen besteld. Geen idee of de uitlaatpakking nodig is, maar voor 1,60 euro doe ik niet moeilijk - de dempers wil ik er toch nog af hebben.

De blokbeugels blijven een lastig verhaal. 'Opvulbus en langere bout' klinkt simpel, maar de bouten lopen over de hele breedte van de motor - en zijn dus 20 - 25cm lang. Niet iets wat je zomaar even koopt. Ik ben nog aan het kijken of ik het anders op kan lossen, zolang het maar wel een beetje op temperatuur komt in de schuur.
 
Nog een kleine update. Vloeibare pakking en uitlaatpakkingen besteld. Geen idee of de uitlaatpakking nodig is, maar voor 1,60 euro doe ik niet moeilijk - de dempers wil ik er toch nog af hebben.

De blokbeugels blijven een lastig verhaal. 'Opvulbus en langere bout' klinkt simpel, maar de bouten lopen over de hele breedte van de motor - en zijn dus 20 - 25cm lang. Niet iets wat je zomaar even koopt. Ik ben nog aan het kijken of ik het anders op kan lossen, zolang het maar wel een beetje op temperatuur komt in de schuur.

Biggelaar?
 
Niet iets waar ik zo even langs rijd. Daarnaast was dit de complete set beugels volgens Biggelaar. Denk dat ik het zelf probeer te fixen. Gelukkig is het geen essentieel deel, dus kan altijd nog eens langs Biggelaar rijden.
 
Draadeind gebruiken?
Net even in de pauze langs de Hornbach gelopen (klant zit er tegenover, ideaal) en 4 meter draadeind gekocht (2 meter M8 en 2 meter M10). Ook een zak vol bouten in M8 en M10 maten, incl M12 koppelstukken (ideaal als opvulbus want ze schuiven zo over de M10 bout).

Waarom en M8 en M10? Ik heb 1 originele bout er uit gehad, en die is M10 aan de uiteinden - en M8 in het midden, dus wat verloop in dikte.

Als het hier niet mee lukt, dan kit ik de valbeugels er gewoon aan :+
 
Net even in de pauze langs de Hornbach gelopen (klant zit er tegenover, ideaal) en 4 meter draadeind gekocht (2 meter M8 en 2 meter M10). Ook een zak vol bouten in M8 en M10 maten, incl M12 koppelstukken (ideaal als opvulbus want ze schuiven zo over de M10 bout).

Waarom en M8 en M10? Ik heb 1 originele bout er uit gehad, en die is M10 aan de uiteinden - en M8 in het midden, dus wat verloop in dikte.

Als het hier niet mee lukt, dan kit ik de valbeugels er gewoon aan :+
2 meter draadeind, zou t lang genoeg zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan