€500 challenge 2019: Suzuki GSX - wat kan er mis gaan?

2 meter draadeind, zou t lang genoeg zijn?
Een beetje extra omdat ik deze nog wil maken:
34814d1395283327-disassemble-shocks-diy-spring-compressor.jpg
 
Net even in de pauze langs de Hornbach gelopen (klant zit er tegenover, ideaal) en 4 meter draadeind gekocht (2 meter M8 en 2 meter M10). Ook een zak vol bouten in M8 en M10 maten, incl M12 koppelstukken (ideaal als opvulbus want ze schuiven zo over de M10 bout).

Waarom en M8 en M10? Ik heb 1 originele bout er uit gehad, en die is M10 aan de uiteinden - en M8 in het midden, dus wat verloop in dikte.

Als het hier niet mee lukt, dan kit ik de valbeugels er gewoon aan :+
Goeie kit man! :t
 
Oude bout er uit..
mtmdc4.jpg


Zo moeten ze komen, onderste punt moet ik nog uitzoeken..die 23cm lange bout schijnt dwars door het blok te gaan :/
2ptnhi1.jpg


Als afstandsbus heb ik nu een M12 draaideind-verbindingsbus gekozen. Moeten natuurlijk nog wat ringen tussen e.d.
15zks5d.jpg
 
Hallo Kiwi:

Zit ik vanavond even het motor-forum af te struinen zie ik hier mijn oude GSX staan, vorig jaar verkocht voor 400 Euro aan iemand uit Amsterdam. Kom zelf uit Hillegom. Jouw GSX had ik samen met nog een GSX 400 e gekocht in Januari vorig jaar in Sittard ( end rijden met de trailer ) De GSX die nu van jouw is was behoorlijk gedemonteerd, alles weer in elkaar gezet, en gepoetst en afgesteld, daarna nog 1000 km mee gereden en verkocht, had te veel staan, nu de andere GSX aan het ombouwen naar Caferacer.
Mocht je nog het een en ander willen weten over je motor, dan zie ik dat wel hier.
Heel veel plezier met de GSX.

Motorgroeten: Andre Sax.
 
Hallo Kiwi:

Zit ik vanavond even het motor-forum af te struinen zie ik hier mijn oude GSX staan, vorig jaar verkocht voor 400 Euro aan iemand uit Amsterdam. Kom zelf uit Hillegom. Jouw GSX had ik samen met nog een GSX 400 e gekocht in Januari vorig jaar in Sittard ( end rijden met de trailer ) De GSX die nu van jouw is was behoorlijk gedemonteerd, alles weer in elkaar gezet, en gepoetst en afgesteld, daarna nog 1000 km mee gereden en verkocht, had te veel staan, nu de andere GSX aan het ombouwen naar Caferacer.
Mocht je nog het een en ander willen weten over je motor, dan zie ik dat wel hier.
Heel veel plezier met de GSX.

Motorgroeten: Andre Sax.
Hey Andre,

Top dat je een berichtje stuurt. Ik heb de GSX gekocht als hoofd-motor (dochter van 3...dus wil even rustig aan doen qua motor) dus ben zeker geïnteresseerd in de geschiedenis er van. Hij gaat niet zomaar meer weg zegmaar.

De €500 Challenge is voor mij dit jaar niet gelukt. Door een plotse kans hebben wij er voor gekozen om 200km noordelijker te gaan wonen...en helaas gaat zo'n Challenge niet samen met een verhuizing. Over twee jaar is er als het goed is weer een editie, ik heb dus nog even tijd om mij voor te bereiden.

Ik heb hem inderdaad van iemand uit Amsterdam gekocht - hij had hem net gekregen van zijn schoonvader, maar hij vond het vermogen te laag en de motor te klein.

Toen ik hem kocht zat hij erg strak in de lak, maar er waren genoeg issues: kettingset totaal versleten, schokbrekers voor en achter lek, remschijf op, olielekkage. Inmiddels vele punten al gefixt. Goede kettingset, remschijf en schokbrekers (achter) er op - en de oorzaak van de lekkage verholpen met een nieuwe koppelings-seal.

Omdat de vorige eigenaar helemaal niets wist te vertellen over de historie, ben ik gestart met olie vervangen. Was aan de oude olie te zien niet nodig. Heb jij toevallig een indicatie wat er aan gedaan is qua bougies en kleppen stellen - en of hij een olie verbruik had?

Klinkt trouwens zo als een flinke geschiedenis in korte tijd. Als het goed is, is het dus zo verlopen?
-Man in Sittart heeft twee GSX'en, de wit/rode in onderdelen, en verkoopt ze beiden
-Jij koopt ze beiden en zet de wit/rode in elkaar, rijdt er 1000km mee en verkoopt hem weer
-Man in Amsterdam koopt hem, rijdt er amper mee en geeft hem weg
-Schoonzoon in Amsterdam krijgt hem, rijdt er amper mee en verkoopt hem weer
-Ik koop hem

Wordt tijd dat er dus iemand kilometers mee gaat maken :]

ps: natuurlijk wel benieuwd hoe jouw GSX caferacer er nu bij staat :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo Richard:

Blijft een vreemd verhaal, ik verkoop de GSX aan een zekere Jan voor 400 Euro, had er eigenlijk wat meer voor willen hebben, maar had op dat moment 6 motoren staan, werd een beetje te veel, man was er zeer blij mee, vond de GSX er erg netjes uit zien en reed vol trots weg uit Hillegom, naar Amsterdam.
De man was volgens mij rond de 35, dus dat schoonvader verhaal lijkt mij flauwekul.
In een week tijd wordt de GSX weer verkocht door een zekere Martijn voor het zelfde bedrag.
Zelf heb ik de GSX van jouw samen met een slecht gespoten grijze Katana style GSX gekocht van iemand uit Sittard die beide motoren te koop aanbood.
DE GSX van jouw diende als donormotor voor de grijze, hij had jouw GSX van zijn schoonvader gekregen, stator was defect, had heel wat onderdelen al gedemonteerd: koplamp, stuur, armaturen, tank, buddyseat met kont, zijkappen, tellers, uitlaat, cdi box, gelijkrichter, startrelais, accu.
Gelukkig kreeg ik zoals afgesproken alle onderdelen erbij.
Als eerste stator nagemeten, was defect deze vervangen voor een van een GS 500 E, tevens de bedrading nagelopen, zat een fout in de koplamp, deze naast de stekker als een soort by pass laten lopen ( vanaf stator ) alles gepoetst, tank zijkappen en kont waren zeer dof, deze behandeld met Commandant 4 en wax
Alles weer in elkaar gezet, nieuwe inbusbouten, bougies, motorolie, luchtfilter, bedrading weer netjes gemaakt en extra aarde getrokken bij cdi box en gelijkrichter.
 
Had wel in de gaten dat de ketting niet meer toppie was, heb dat ook aan de koper doorgegeven, zelf niet vervangen, aangezien ik jouw GSX toch weg wou doen, heeft mij eerlijk gezegd meer gekost, als dat ik er voor terug kreeg, maarja dat is hobby, dat geeft niet, had maar een GSX 400 nodig, dus er moest er een weg, heb zelf de minst mooie gehouden, dat vind ik leuk om op te knappen ( deuken in de tank etc ). De Caferacer maak ik samen met mijn zoon van 13, hij ging trouwens ook mee naar Sittard, verder nog 4 kinderen, dus weinig tijd , maar als het even kan sleutel ik aan de caferacer, of ga toeren op mijn oude goldwing GL 1000 uit 76, de CB 200 uit 74 of mijn daily driver een GPX 600.
Blijft toch een leuke hobby.

Motorgroeten: Andre Sax.
 
Inmiddels verhuisd en 200km noordelijker gaan wonen.

De klusruimte is er gelukkig niet op achteruit gegaan - bijna 3x zo groot. De vorige bewoner had al een keukenblok geplaatst, deze heb ik eerst uitgebouwd, wat meer WCD's toegevoegd, achterwand geplaatst en een extra set van hangkasten aan de overkant gehangen. Veel klusruimte en er past naast de GSX nog wel 1 (N+1?) motor bij.
2e2jj9d.jpg


29c7xfp.jpg



Nu eindelijk verder met de GSX.

Hij stond te overwinteren bij familie, en daar zijn we ook gestart met de voorvorkrevisie.

Voorwiel en voorvork waren er zo uit. Helaas 1 M6 bout van het spatbord afgebroken. Niet er uit gekregen met de linkse tap, dus uitboren en opnieuw getapt.
2s67ivt.jpg


De bovenste moer van de linker poot was met geen mogelijkheid los te krijgen, dus even bij een bevriend autobedrijf (mét forse luchtsleutel) langs om dat op te lossen.

(altijd zo'n gesmeer die vorkolie)
opo23a.jpg


Intern was het even schrikken, want enkele delen waren ooit verkeerd gemonteerd: nr 17 zat klem diagonaal en nr 16 was daardoor geplet. Uurtje extra werk, maar wel weer netjes weten te krijgen.
bgo93r.jpg


Nieuwe seals geplaatst en alles weer netjes in elkaar. Olie staat klaar, gaat dit weekend er in.

Gisteravond de onderpoten nog even voorzien van een nieuwe laklaag. De Aliexpress vorkhoezen (rechts op de foto) zijn ook binnen en passen perfect. Zal de enorme kosten van €5 nog wel op de lijst zetten.
148qkx0.jpg


25zngbp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er straks uit :t

En voor de achterwand van je sleutelruimte, als mijn XS klaar is (lees rijdbaar) dan moet er ook zoiets komen.... (een soort van jaloers :$ )
 
Mooie sleutelruimte hoor! Gefeliciteerd!
Goed dat je weer aan de sleutelarij bent begonnen. Kan je er dit seizoen nog mee rijden!
 
Thanks heren, ben er ook blij mee. Ben nog druk bezig wat enkele WCD's te plaatsen en dan is de garage redelijk voorbereid. Oke..er zijn nog wensen voor een 50L compressor, een schuur/slijp tafelmachine, een wastafel ipv een kraantje+put en vast nog veel meer.

Morgen staat het vullen van de vorkpoten (sae30, iets dikkere olie) op het programma. Daarnaast gaat er een paar mm aan ringetjes bovenop de veren, goede ervaring mee. Ik ben niet bepaald klein, dus alle beetjes helpen om de motor wat steviger te laten veren, zeker in combinatie met de betere achtervering die ik erbij heb.

Daarnaast morgen even de klepdeksel er af om de kleppen te inspecteren. Voelermaatjes, momentsleutel en pakking mee. Verwacht geen schokkend beeld. Het gaat in ieder geval makkelijk los - dat heb ik al gedaan.

De remmen zijn nagekeken. Remblokken zijn nog goed, remcilinder en remleiding zijn ook in orde. Dat gezegd hebbende - wil ik nog wel eens over op stalen remleidingen. Eerst de motor maar op de weg krijgen.

Dan kan hij helaas niet zo lang op de weg: achterband is nog goed voor een paar KM en de voorband is erg vreemd qua profiel. Eerst een nieuw setje Battlax BT45's kopen en een montage-adres vinden.
 
Kijk ff voor een 100 ltr model.
Liefste snaar aangedreven.

Werkt prettiger dan n bromtol, en je hebt meer reserve.

Ophangen aan plafond, of stevige plank aan muur maken en daarop zetten. Slang aan aftapplug, tot aan de grond.
 
Kijk ff voor een 100 ltr model.
Liefste snaar aangedreven.

Werkt prettiger dan n bromtol, en je hebt meer reserve.

Ophangen aan plafond, of stevige plank aan muur maken en daarop zetten. Slang aan aftapplug, tot aan de grond.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat er al 1 naar mij onderweg is. Altijd leuk, gratis tools. Maar het schijnt een 25L oliegesmeerd model te zijn. En zo kritisch ben ik er niet op, het is vooral fijn om de werkbank schoon te spuiten :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de vorkpoten gevuld en geplaatst, de nieuwe (betere) remschijf gemonteerd en de klepspeling gedaan.
24pw12v.jpg


Qua kleppen mag hij tussen 0.03 en 0.08 zitten. Alle 4 inlaatkleppen zaten rond de 0.04 en de uitlaatkleppen rond de 0.06. Geen aanpassing nodig dus. Dit was mijn eerste poging op klepcontrole, maar dit viel erg mee: de markeringen op de nokkenassen zijn eenvoudig te vertalen naar de te controleren set kleppen. De kleppen hebben zelfs een A B C D markering er naast.
505lk4.jpg


Ik had gelukkig hulp van mijn dochter :Y
mhqc6e.jpg
 
Vandaag de vorkpoten gevuld en geplaatst, de nieuwe (betere) remschijf gemonteerd en de klepspeling gedaan.
[afbeelding]

Qua kleppen mag hij tussen 0.03 en 0.08 zitten. Alle 4 inlaatkleppen zaten rond de 0.04 en de uitlaatkleppen rond de 0.06. Geen aanpassing nodig dus. Dit was mijn eerste poging op klepcontrole, maar dit viel erg mee: de markeringen op de nokkenassen zijn eenvoudig te vertalen naar de te controleren set kleppen. De kleppen hebben zelfs een A B C D markering er naast.
[afbeelding]

Ik had gelukkig hulp van mijn dochter :Y
[afbeelding]
Laat je het anti duik systeempje zitten?
 
Laat je het anti duik systeempje zitten?
Het anti-duik systeem (bestaande uit een korte remleiding en het ‘blokje’ op de poot) heb ik bij de voorvork-service laten zitten omdat dat blokje perfect aansluit met twee seals.

De remklauw is uit elkaar geweest en de cilinder schoongemaakt. Maar verder is het remsysteem niet uit elkaar geweest. Zodra ik de remvloeistof en remleiding laat vervangen / vervang, gaat dat extra remleidingkje naar de anti duik er wel af. Het anti duik systeem doet dan alsnog een klein beetje zijn werk omdat een deel van de olie in die vorkpoot kan circuleren door de twee poorten in het blokje.
 
Laatst bewerkt:
Ook geregeld: 5 mei krijgt hij een set nieuwe sloffen. Bridgestone Battlax BT45.
Zit er nu achter ook op (en die is gewoon op) en voor zit iets heel aparts..

We gaan daar ter plekke meteen kijken of ze een stalen remleiding op maat hebben liggen.


Dit weekend zo'n 250km gemaakt, ging erg lekker.

Klein detail: bij lage snelheden maakt hij hoge fluit/sirene geluiden (denk aan Ecto1 van Ghostbusters _O- ) 30sec...dan weer niet...dan weer wel.

Ik gok dat het te maken heeft met de km-kabel en de wielopnemer/wormwiel. Daar heb ik wel nieuw vet tussen gedaan bij het plaatsen van het voorwiel, maar het geluid gaat gepaard met hevige schommelingen in de km-teller. Binnenkort even een ritje doen zonder deze kabel om te testen.
 
Nog niet de tijd/ het weer gehad om verder te testen met de toerentellerkabel, maar ik zag wel dat de buitenkabel gebroken is. Omdat een niet nader te noemen motorwebshop een dag zonder verzendkosten had - heb ik meteen een nieuwe kabel besteld. Kan het qua budget wel hebben, en ik wil de motor deze zomer ook voor woon-werk inzetten.

Daarnaast een ander stuur gevonden. Kost wat tijd om er 1 te vinden die
A 28mm dik is
B niet meteen 80cm of breder is (origineel is 70cm)
C niet belachelijk hoog is
D onder de €30 is

Gewoon om eens te testen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan