Dynamo of spanningsregelaar of accu

Kroketje

MF'er
17 feb 2016
182
0
Rotterdam
Beste rijders,

Ik heb een Honda CB-1.
Ongeveer een week geleden heeft mijn motor moeite met starten. Er was zelfs een keer dat mijn motor helemaal niet meer start, maar de volgende dag kom ik met een volgeladen accu start die in een keer zonder enige moeite. Maar sindsdien gaat mijn accu snel leeg, in de afgelopen week moest ik de accu al 2 keer opladen om te voorkomen dat ik strand.

Om achter te komen waar de probleem ligt heb ik vandaag dus met een multimeter de accu gemeten op een draaiende motor. De volgeladen accu heeft nu een spanning van 12,6 ongeveer zonder de motor te starten, met een draaiende motor zakt de spanning naar 10,5-11. Bij toerental van 3000 t/m 6000 blijft de spanning 13,6.

Is het dan mijn spanningsregelaar of dynamo kapot?
 
Gister heb ik ergens een trucje gezien om accu te testen, namelijk 15min lang met grootlicht aan. Als na 15 minuten de licht nog ongeveer hetzelfde is gebleven, dan is de accu nog ok. Dit heb ik dus ook gedaan net, en na 15 minuten bleef de grootlicht nog steeds goed branden. Na 15 minuten branden met grootlicht geeft de accu nog 11,8 volt, is dit normaal?

Daarnaast heb ik gekeken of de licht feller is gaan branden wanneer ik meer gas opendraaide. De koplamp ging inderdaad feller branden wanneer de gas meer open is. Natuurlijk moet ik nog met multimeter alles doormeten, maar is het niet nu dat de regelaar de meest verdachte plek is waar de probleem zou moeten zitten?


Je moet de accu even wat tijd geven weer wat "op adem te komen", dan zal de spanning weer wat oplopen.
 
Gister heb ik ergens een trucje gezien om accu te testen, namelijk 15min lang met grootlicht aan. Als na 15 minuten de licht nog ongeveer hetzelfde is gebleven, dan is de accu nog ok. Dit heb ik dus ook gedaan net, en na 15 minuten bleef de grootlicht nog steeds goed branden. Na 15 minuten branden met grootlicht geeft de accu nog 11,8 volt, is dit normaal?

Daarnaast heb ik gekeken of de licht feller is gaan branden wanneer ik meer gas opendraaide. De koplamp ging inderdaad feller branden wanneer de gas meer open is. Natuurlijk moet ik nog met multimeter alles doormeten, maar is het niet nu dat de regelaar de meest verdachte plek is waar de probleem zou moeten zitten?
Truukjes heb je niks aan.
 
Vandaag een nieuwe accu in de motor gegooid en meteen gemeten, bij stationair geeft het 12,7-12,9 volt, bij 4000-5000 heeft het 13,2-13,7 volt. Ook de dynamo is gemeten op de wisselspanning, de resultaat was 1-2 volt. Ik twijfel of ik het goed heb gemeten, want in het begin bij 2000rpm gaf die nog 20 volt. Ik heb wel twijfel of ik het juist heb gedaan, want de pen van de multimeter kwam heel moeilijk in dat kleine gatjes. Maar stel dat ik het goed heb gemeten, is dan de conclusie de dynamo dood is?
 
Vandaag een nieuwe accu in de motor gegooid en meteen gemeten, bij stationair geeft het 12,7-12,9 volt, bij 4000-5000 heeft het 13,2-13,7 volt. Ook de dynamo is gemeten op de wisselspanning, de resultaat was 1-2 volt. Ik twijfel of ik het goed heb gemeten, want in het begin bij 2000rpm gaf die nog 20 volt. Ik heb wel twijfel of ik het juist heb gedaan, want de pen van de multimeter kwam heel moeilijk in dat kleine gatjes. Maar stel dat ik het goed heb gemeten, is dan de conclusie de dynamo dood is?
Probeer nog eens drie keer de meting bij de dynamo te doen, op wisselspanning.

13,7 volt krijg je niet zomaar uit je SR.
Iig niet met 2 volt uit de dynamo.
 
Heb het nog keer getest, bij 2 gaten krijg ik 2,4-2,5 volt, en bij een ander gat krijg ik 1,6-1,7 volt. De SR zeker wel losgekoppeld. Bij gassen worden de waarde bijna onveranderd.
Meet je dan over massa, of over twee willekeurige aansluitingen van de drie?

Je hebt namelijk allerlei elkaar tegensprekende metingen.
Eerder nog 10 volt wissel bij 2000 rpm.
En 13,7 na de SR.

Dan strookt niet met die paar volts uit de dynamo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb willekeurige drie gemeten. Bij alle eerste meting was bij 2000rpm 20 volt, maar dat was voor 2 seconden daarna ging die snel weg naar rond 2. Dat snap ik zelf dus ook niet, daarom dacht ik misschien heb ik het verkeerd gedaan. Dat 13,7 volt van de accu heb ik gemeten voordat ik de SR ging loskoppelen. Ik begrijp dat die 2 volt uit dynamo niet voor die 13,7 volt in de accu kan zorgen, maar ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.
 
Wisselspanning! Voor de SR moet je meten met wisselspanning. Na de SR ga je pas meten met gelijkspanning.


720.jpg

Wisselspanning.


720.jpg

Gelijkspanning.
 
Laatst bewerkt:
Dat ik heb gedaan, de accu gemeten wanneer de SR nog aangeloten is DC, en SR los de dynamo meten met AC

Volgens mij heb jij deze generator:
honda-cb400f-cb1-1989-k-usa-alternator_bighu0265e0800_f6a8.gif


Vreemd dat er dan geen spanning uit komt, daar dit een systeem is met permanente magneten. Dus zou er bij draaiende motor altijd spanning uit moeten komen.


Zou je het volgende eens kunnen uitproberen: Alles weer in elkaar zetten, starten en liefst met wisselend toerental op de generator of ingang van de spanningsregelaar meten. Dus alle 3 de gele draden onderling, niet naar massa. Wanneer je hier nu nog geen spanning meet vrees ik het ergste en is de generator hoogst waarschijnlijk naar z'n grootje. '(
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij deze generator:
[afbeelding]

Vreemd dat er dan geen spanning uit komt, daar dit een systeem is met permanente magneten. Dus zou er bij draaiende motor altijd spanning uit moeten komen.


Zou je het volgende eens kunnen uitproberen: Alles weer in elkaar zetten, starten en liefst met wisselend toerental op de generator of ingang van de spanningsregelaar meten. Dus alle 3 de gele draden onderling, niet naar massa. Wanneer je hier nu nog geen spanning meet vrees ik het ergste en is de generator hoogst waarschijnlijk naar z'n grootje. '(

Ja, mijn dynamo ziet idd ongeveer hetzelfde uit als de foto. Heb deze keer de kabel van dynamo weer aangesloten aan de kabelboom en via de kabel dat naar de SR gaat gemeten(zonder SR aangesloten te worden), dus die 3 gele draden die alle drie naast elkaar zit. de waarde blijft nog steeds hetzelfde als net. Heb ook geprobeerd met gas opendraaien, dan gaat de waarde van 2,5-2,6 juist verder dalen naar onder 1,6-,1,9 volt. Wat ook zelfde als net is dat bij een van de 3 draden aanzienlijk lager voltage geeft dan de ander 2, namelijk 1,7 volt (zonder gas te geven).
 
Goed, nu kan je nog 1 check doen. De motor niet starten! Zet jouw meter op weerstandsmeting (ohm of Ω) en meet nu nog eens tussen de 3 draden onderling. Als je 1 of misschien wel 2 keer een enorm hoge weerstand meet is ie echt naar z'n ...............

Aanvulling!!!
Ik heb even bij mijn Kawasaki 250LTD gekeken, en er zijn ook andere mogelijkheden. Bij mij komen er ook 3 draden uit de gen. Maar, ik heb 2 gele en 1 groene. Op de gele meet ik 0,6 - 0,7 Ω onderling. En oneindig hoog naar de groene. De groene ligt bij mij dan weer aan de massa.

Dus als jij 3 gele draden hebt moeten ze onderling met een hele lage ohmse waarde onderling verbonden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weer de kabel van de SR uitgetrokken om via daar te meten. Bij 2 draden zit het ongeveer 0,7-0,8. bij eentje zit het rond 1,4-1,5. Maar vanmiddag nadat ik de voltage van dynamo gemeten heb, heb ik ook gelijk de weerstand gemeten, toen kwam er 3 cijferige getal uit en het springt enorm. Maar toen meet ik direct uit de kabel van de dynamo en niet via de uiteinde van SR. Heb geen idee of het uitmaakt.
 
Ik heb weer de kabel van de SR uitgetrokken om via daar te meten. Bij 2 draden zit het ongeveer 0,7-0,8. bij eentje zit het rond 1,4-1,5. Maar vanmiddag nadat ik de voltage van dynamo gemeten heb, heb ik ook gelijk de weerstand gemeten, toen kwam er 3 cijferige getal uit en het springt enorm. Maar toen meet ik direct uit de kabel van de dynamo en niet via de uiteinde van SR. Heb geen idee of het uitmaakt.

geen idee wat je allemaal aan het brabbelen bent, maar ik zou beginnen met de handleiding van je multimeter eens goed te lezen.
 
Ik heb weer de kabel van de SR uitgetrokken om via daar te meten. Bij 2 draden zit het ongeveer 0,7-0,8. bij eentje zit het rond 1,4-1,5. Maar vanmiddag nadat ik de voltage van dynamo gemeten heb, heb ik ook gelijk de weerstand gemeten, toen kwam er 3 cijferige getal uit en het springt enorm. Maar toen meet ik direct uit de kabel van de dynamo en niet via de uiteinde van SR. Heb geen idee of het uitmaakt.


Je hebt toch geen weerstandsmeting gedaan met draaiende motor? Want dan kan jouw meter nu ook naar z'n ...... zijn.
 
nee uiteraard zonder draaiende motor. Vandaag voor de zekerheid nog keer gemeten via de kabel van dynamo, de stand zijn
1 en 2: 0.8
1 en 3: 0.8
2 en 3: 1.4

dat zijn dezelfde standen zoals ik gisteren heb gemeten via de kabel die naar de SR gaat.
 
Ja, daar ben ik al.

nee uiteraard zonder draaiende motor. Vandaag voor de zekerheid nog keer gemeten via de kabel van dynamo, de waarden zijn:

1 en 2: 0.8Ω
1 en 3: 0.8Ω
2 en 3: 1.4Ω

Dat zijn dezelfde waarden zoals ik gisteren heb gemeten via de kabel die naar de SR gaat.


Deze is dus kapot. '(


Lees en redeneer even mee. Een generator is vrijwel altijd in een driehoekschakeling gebouwd. Gaan we naar het plaatje.
300px-Driehoekschakeling.jpg


Voor een weerstandsmeter is de generator een doodgewone weerstand. Tussen 1 & 2 en 1 & 3 meet je een weerstand van 0,8Ω . Tussen 2 & 3 meet jij 1,4Ω. Deze spoel is dus kapot! Want je meet nu door de andere 2 spoelen 2 X 0,8 = 1,6. Kleine meetfouten voor lief nemen kom je dus op de genoemde 1,4Ω .

Mocht je voor een nieuwe/andere generator gaan kijken, let dan op de volgende waarden. 0,8 + 0,8 = 1,6 . parallel daaraan staat de derde spoel dit geeft 1,6 / 0,8 = Dus eerst even meten voordat je 'm d'r in meubeldt. :Y
En nu toch bezig ben, laat ook jouw spanningsregelaar even nakijken. Dit is wat lastiger om hier digitaal uit te leggen, maar een motorzaak kan het zo voor je doen.

Tot slot: how to - accu en laadsysteem controleren. Maar dit was al eerder gepost.

Laat je t.z.t. even weten hoe het afgelopen is?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een nieuwe dynamo ingezet, en nu werkt het weer.
Bij stationair geeft de accu 14,6 volt, bij 3000rpm wordt het 14,2 volt en bij 5000rpm 14,1 volt.
Op de foto is te zien dat de oude dynamo beetje doorgebrand is.

Eigenlijk heb ik morgen een afspraak bij Motoport om de SR te controleren. Maar nu lijkt de laadsysteem weer in orde is, weet ik niet of het nodig is om die 70 euro uit te geven aan een SR controle.
full
 
Vandaag een nieuwe dynamo ingezet, en nu werkt het weer.
Bij stationair geeft de accu 14,6 volt, bij 3000rpm wordt het 14,2 volt en bij 5000rpm 14,1 volt.
Op de foto is te zien dat de oude dynamo beetje doorgebrand is.

Eigenlijk heb ik morgen een afspraak bij Motoport om de SR te controleren. Maar nu lijkt de laadsysteem weer in orde is, weet ik niet of het nodig is om die 70 euro uit te geven aan een SR controle.
[afbeelding]

70 euro??? kelere wat een bedrag voor een simpele controle.

Hij werkt toch weer naar behoren dus die controle is zinloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan