Help: Yamaha Diversion 600 slaat door versnellingen?

overhage

Rookie
31 aug 2016
10
0
Afgelopen zondag begon het, ik hoorde wat licht metaal geratel aan de linkerkant wanneer ik het gas los liet. Bij normaal belast rijden of met de koppeling in was er niets te horen. Later op de zondag reed ik ca. 120kmh en liet mijn gas los, plots schokt de motor enorm en leek door zijn versnelling te schieten (lees: niet slippen!). Ik ben doorgereden, maar later in zijn 3 en 4 bij het afremmen hetzelfde. Aangekomen in de stad ook in zijn 1 en bij vlot optrekken klapt de Diversion nu ook door z'n versnelling. De bakt lijkt echt door z'n tanden te slippen, het voel zeker niet als de koppeling....

Echter... een Diversion met 40k op de klok en een complete versleten bak kan ik mij niet voorstellen?? Heeft iemand zoiets eerder gehad? Het ratelend geluid leek uit de linkerkant van het blok te komen, dus heb alle kapjes eraf gehad (voortandwiel, vliegwiel, etc). Niets te zien. Het moet dus wel uit de bak komen, maar gezien het alle versnellingen betreft, zou dit het primair tandwiel kunnen zijn welke op het koppelingshuis zit, is dit vaker voorkomend?

Alle tips welkom! Ondanks dat het een "goedkope" motor betreft, toch jammer als dit het einde zou betekenen als het de bak is... :(
 
Thanks voor het snelle antwoord. De kettingset is ca 6mnd terug vernieuwd, ik hoopte inderdaad ook op het voortandwiel... Ziet er nog piekfijn uit, helaas... Plus het ratelend geluid zou ergens vandaan moeten komen...
 
is de speling op de ketting wel goed ? je zei namelijk dat het geluid van de linkerkant zit.

de prijzen van diversions zijn dermate laag dat een revisie bijna geen nut heeft , tenzij je een losse versnellingsbak kan kopen, m.a.w de versnellingen waar een of meerdere tanden vanaf zou kunnen zijn.

ook dat is iets wat een geoefend en geduldig thuisknutselaar zelf zou kunnen doen, maar uitgaand van je vraagstelling neem ik aan dat je een dergelijke onderneming nog niet eerder hebt gedaan ;)

overigens is een versleten kettingset een verdachte, een net vernieuwde zou ook gewoon een geval kunnen zijn dat men niet helemaal wist wat met deed dat het achterwiel er scheef inzit of het voortandwiel niet of verkeerd geborgd .
 
Thanks voor het snelle antwoord. De kettingset is ca 6mnd terug vernieuwd, ik hoopte inderdaad ook op het voortandwiel... Ziet er nog piekfijn uit, helaas... Plus het ratelend geluid zou ergens vandaan moeten komen...

Hoe zit het met de kettingspanning? Onder last trekt hij de ketting bovenlangs strak, laat je het gas los dan wordt hij daar ruimer.

Zit je ketting niet veel te los?
 
4 mensen tegelijk aan het typen, wat een service toch weer hier he ;)

alle 4 hebben ze overigens een goed punt/tip , dat komt dan weer wat minder vaak voor :P

niet specifiek deze reageerders hoor ;) , gewoon 4 nuttige tips achter elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de replies! Betreft het tandwiel... ziet er goed uit lijkt mij, zie foto onder. Ketting staat op de juiste spanning. Als het voortandwiel over de spines van de as zou schieten zou dat uit metaalresten zichtbaar moet zijn denk ik?

vKNrHz.jpg
 
Laatst bewerkt:
als je naar de 2 rechts bovenste schakels kijkt zitten die scheef ten opzichte van elkaar.
als die ketting half jaar oud is hebben ze de helft vd totale km stand in het laatste half jaar gereden :P

overigens mag je foto's tot 2 Mb plaatsen hoor, ik voel me een beetje een kettingplaatjefilatelist zo :P
 
Als de ketting inderdaad goed gesmeerd is, en de spanning goed is (valt niet zoveel van te zien met alleen het voortandwiel op de foto), zou ik het één en ander daar toch eens demonteren.

Toch ziet de ketting er vrij droog uit, en een droge ketting kan gaan flink gaan ratelen, al eens ander kettingvet geprobeerd? Als er één of meerdere schakels vastzitten of niet lekker lopen kan dat ook best gaan klinken alsof hij 'door de tanden trekt', helemaal omdat je zegt dat het begon bij gas loslaten op hoge snelheid (ketting wordt dan ruim boven en onder doordat hij niet meer strak trekt bovenlangs) en draait met een flink gangetje rond bij 120.

Voel je als hij 'door de tanden trekt' ook dat hij langzamer gaat, opeens meer toeren draait, of niet optrekt o.i.d., of is het enkel het geluid dat zo klinkt?


De bak kan overigens best versleten zijn met 40k, als er met te weinig of te oude olie is gereden, of misschien is hij het klokje al rond en is het eigenlijk 140k, of misschien is het niet eens het originele blok.
 
als je naar de 2 rechts bovenste schakels kijkt zitten die scheef ten opzichte van elkaar.
als die ketting half jaar oud is hebben ze de helft vd totale km stand in het laatste half jaar gereden :P

overigens mag je foto's tot 2 Mb plaatsen hoor, ik voel me een beetje een kettingplaatjefilatelist zo :P

Ziet er inderdaad wat raar uit daar, maar kan ook komen doordat dat stuk van de ketting wat niet op de foto staat, op de achterbrug ligt.
 
Als die ketting een half jaar oud is ben ik een apfelstrudel.

heb 3 minuten de tijd gestoken om die rotfoto van imagj sjek af te trekken mbv een screenshot om deze ubapicasso te moaken :

full


het roodomcirkelde is niet gezond.
ketting reinigen, opnieuw olien /invetten en op de juiste spanning zetten.

ook schandalig om zoveel zooi en troep te laten zitten als je een ketting vervangt.
privé of niet.
 
Laatst bewerkt:
Als die ketting een half jaar oud is ben ik een apfelstrudel.

heb 3 minuten de tijd gestoken om die rotfoto van imagj sjek af te trekken mbv een screenshot om deze ubapicasso te moaken :

[afbeelding]

het roodomcirkelde is niet gezond.
ketting reinigen, opnieuw olien /invetten en op de juiste spanning zetten.

ook schandalig om zoveel zooi en troep te laten zitten als je een ketting vervangt.
privé of niet.
Ik kan n niet goed zien, maar t lijkt opt Tsubaki-DID-Tsubaki-DID-Tsubaki-DID-DID.....
 
Iedereen focust wel meteen op die ketting maar de boel moet wel heel erg versleten zijn en los staan om over de tanden te gaan slaan. En dan nog onder de genoemde omstandigheden (ineens bij gas loslaten, meerdere versnellingen etc,).

Ik denk meer in de richting van bakschade, kromme en versleten schakelvorken zorgen ervoor dat de schakelnokken maar half ingrijpen en als deze ook lekker rond afgesleten zijn klapt hij uit zijn versnelling. Als dat een paar keer goed fout gaat kunnen er ook meerdere vorken een klap krijgen en dan heb je dit probleem ook.

Ik hoop dat ik ongelijk heb want het is nogal veel werk om een bak te vervangen. Niet moeilijk, wel een klus voor een lang weekend.
 
Iedereen focust wel meteen op die ketting maar de boel moet wel heel erg versleten zijn en los staan om over de tanden te gaan slaan. En dan nog onder de genoemde omstandigheden (ineens bij gas loslaten, meerdere versnellingen etc,).

Ik denk meer in de richting van bakschade, kromme en versleten schakelvorken zorgen ervoor dat de schakelnokken maar half ingrijpen en als deze ook lekker rond afgesleten zijn klapt hij uit zijn versnelling. Als dat een paar keer goed fout gaat kunnen er ook meerdere vorken een klap krijgen en dan heb je dit probleem ook.

Ik hoop dat ik ongelijk heb want het is nogal veel werk om een bak te vervangen. Niet moeilijk, wel een klus voor een lang weekend.

Hij hoeft niet daadwerkelijk over te slaan, het kan ook simpel zo klinken. Heb hem gevraagd of hij ook daadwerkelijk 'slipt', dat werd niet helemaal duidelijk uit het verhaal, daar nog geen antwoord op.

Omdat het begon bij gas los begon en hij het bij alle versnellingen doet, en de ketting in behoorlijk slechte staat is, zou ik die eerst opkuisen voordat je naar de bak gaat kijken.

Een droge ketting gaat ratelen, een vastgelopen schakel kan best gaan klinken (en zelfs schokken) als ware hij door de tanden loopt. En misschien dat hij nu zo ver versleten/verbogen is dat hij hem zelfs met optrekken niet meer weet strak te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan