Dnepr MT-11

4 jan 2011
221
13
ZH
Na diverse japanners versleten te hebben altijd al een oog gehad op de Russische Urals( Ukr Dnepr ), mede door de geschiedenis en altijd weg geweest van de duitse R71, R75 en Zundapp KS750 maar deze zijn echter onbetaalbaar geworden de afgelopen 10 tal jaren.

Mij zelf overgegeven aan de drang en daarmee een MT-11 aangeschaft uit 1987 en uiteraard een project! *O*


Ontzettend slecht in het bijhouden van mijn projecten en topics maar goede voornemens gedaan ergens afgelopen weer en zal alles goed bijhouden en blijven updaten na gedane werk :+

Bedoeling is origineel houden, opknappen. Zijspan voorbereiding zit erop maar de span ontbreekt nog, dat komt later.

Demonteren, opknappen en wat vervangen moet worden gebeurd anders reinigen en controleren of goede/juiste werking.

Hier nog een foto van mijn huidige rijgedrocht wat ooit wel een goldwing was })

yP5oT52.jpg

RQChSk8.jpg

ycv04ii.jpg

agT15IO.jpg

AmjL35V.jpg

7xaaSj4.jpg

uOnvfUI.jpg

dd7bIKF.jpg

MqbAfLB.jpg

gg2AtWX.jpg

hMwrl16.jpg

4M9FX4m.jpg

VQqzOzN.jpg

JiHj3am.jpg

U815Ul4.jpg

SHbpLm9.jpg

VSt5HEz.jpg

CkCDnMO.jpg

wwjS5fi.jpg

7dbGgNr.jpg

Z76w7KZ.jpg

mkJXCmJ.jpg

Ur6VbFB.jpg

HJhQNWj.jpg

72H8M1P.jpg

Z4inQy4.jpg

QsH4PuX.jpg

CwNAq3Z.jpg

q9wrIo4.jpg

GNGTd0c.jpg

O33Zju1.jpg

8Exe8XW.jpg
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval heb je een betere basis dan met de jaren '90 dneprs..
Er zijn zat webshops voor dnepr onderdelen, en zat tips ter 'upgrading'.
 
Things to do..
o.a.
evt hele blok/bak overhalen met nette lagers, als dit nog niet gedaan is. Er is een foefje om de krukas er uit te halen.. zonder lukt je het niet..

- zuigers incl pistonpennen controleren op gelijk gewicht.
- vliegwiel op balans controleren (onbalans kan krukasbreuk veroorzaken)
- condensator kan veel rare trubbels geven, dus velleman kitje met een 2CV of Subaru twin bobine of complte electr. vonkerij er op.
- De voorrem in orde maken.. succes!
en klepveren controleren op breuken.
- spaken achterwiel -regelmatig- controleren.
- De konische wiellagers zijn speling- instelbaar
- Die gekke pen in de versn. bak is van de halfautomaat, erg lekker op een motor met zwaar span..

Ik heb vele jaren dnepr- ook dagelijks- gereden.. geef maar een gil..
 
Ik zie het al,hulp en adressen genoeg. Volgens mij barst het ook van de Chinese klonen, dus onderdelen genoeg en betaalbaar.
Wel een lekkere ruige machine, een paar groffe banden zou hem niet misstaan.
 
Chang jiang spul past niet.. :N
Ohja de originele spanningsregelaar vervangen voor een hella of cargo van de automaterialenzaak- ca 30 euro- is een aanrader..
 
Op het forum van udcn.nl kun je vragen stellen en op het duitse russentreiber forum is erg veel techn kennis.
 
Bedankt voor de input! Zal ik zeker gebruiken van maken!

Vandaag al het 1 en ander gestraald en in de primer gezet, foto's volgen morgen.

Verder is de voorvork gedemonteerd om te kijken hoe deze is, lekker vies en roestig maar goed te doen!

Eerste roestlaagje verwijderd om te kijken wat de staat is maar hier kan ik zeker nog wel wat mee.
















 
..en op MP adverteerd 'rolpa' met o.a. dnepr spul. Hij kent dnepr motoren, weet wat hij verkoopt en is een goed adres, ook voor techn. advies.
 
Ohja- herinneringen druppelen binnen- Toen ik de dnepr net had, liet ik me door de 'importeur' Gossie wijsmaken dat je er loodvervanger bij moest mikken omwille de bronzen klepgeleiders..Had het her en der nagevraagd maar nooit een zin/onzin antwoord gekregen..
Dat deed de dnepr zelf wel.. Op terugreis van Zweden wilde 1 pot vanaf stat. rpm niet meer meedoen..
Om de klepstelen leek zich een glasachtige aanslag gevormd te hebben waardoor de klep niet meer wilde sluiten.
Ik las op het motorfietsweb dat iemand hetzelfde heeft gehad met een triumph twin- meen ik- die ook loodvervanger gebruikte.
Inmiddels is het loodvervanger- verhaal al met pek & veren weggejaagd.. toen nog niet.. :$
 
Dus hij liep juist stuk met loodvervanger in combi met bronzen geleiders? Apart
 
Laatst bewerkt:
Zolang je geen mega hoge toerentallen (is niet eens mogelijk met veel oude motoren) draait en dan ook nog eens weinig kilometers rijdt, is loodvervanger totaal overbodig.
Ik heb het al tientallen jaren op de plank staan maar gebruik het nooit.
Ik vergeet het en heb tot nu toe nooit problemen gehad.
 
Voor wat het waard is:

- Loodvervanger is een kaliumzout in een oplossing.

- Waarvoor gebruik je het?? In tegenstelling tot de veel verkondigde opvatting niet voor (bescherming van)de klepgeleiders, maar voor de klepzittingen. Ongeharde klepzittingen slaan in waardoor de klepspeling afneemt. Loodvervanger vormt er een hard laagje op en gaat dit inslaan daarmee in min of meerdere mate tegen. De loodverbinding die vroeger in benzine zat vormde er als het ware een "kussentje" op dat de klap van het sluiten van de klep dempte, met een vergelijkbaar resultaat.
Inslaan van kleppenzittingen vindt sneller plaats bij hogere toeren en/of strakkere (te strakke) klepveren. Beiden zaken die bij een Dnepr-kopklepper niet echt van toepassing zijn. (laagtoering blok. Bij hoge toeren gaat die zowiezo stuk.)

Terug naar bovengenoemd hard laagje: Dat harde laagje bestaat uit neerslag van zouten die door de temperatuur min of meer in elkaar versmelten. m.a.w.: dit neerslaan gebeurt op alle plaatsen die meer dan een bepaalde temperatuur bereiken en waar verbrandingsresten en/of onverbrande brandstof bij kunnen komen.

Een Dnepr blok heeft
1) Constructief relatief veel ruimte rond de klepsteel (waar dus iets tusen kan kruipen, helaas in beide richtingen) en
2) Maakt -net als de nodige andere constructieve-tijdgenoten (Europees, ca vòòr midden-jaren 60 ontwerp) - geen gebruik van klephoedjes of soortgelijke afdichtingen rond de klepgeleider (m.a.w: afdichting vindt plaats doordat er kortstondig wat olie tussen kan kruipen). Om te voorkomen dat die olie te ver door kruipt en eea enorm gaat walmen wordt dit zoveel mogelijk tegengegaan door onderdruk in het carter (middels ventielsturing op de carterontluchting) die langs de klepsteel kruipende olie terugzuigt het carter in tijdens de compressieslag. Behalve olie terugzuigen zuigt dit ook altijd een beetje verbrandingsrest mee en daarmee de loodvervanger.

Laten klepstelen nu lekker heet zijn....

Gevolgen:
- Iets te veel loodvervanger geeft zowiezo te veel neerslag, dus weinig loodvervanger is beter dan te veel. Met het idee achter Loodvervanger op zich is niets mis. De werking is echter discutabel (want afhankelijk van motorblokconstructie en werktemperatuur). Als je het wilt gebruiken in een Sovjet-blok (of willekeurig welk blok met dit soort cartervacuum ipv klephoedjes), dan in beperkte mate. (lees: minder dan aanbevolen door de fabrikant.)

Alternatieven:
-Ietsje vaker klepspeling controleren/corrigeren (Grote kans dat een Dnepr-rijder dat toch al doet)icm gewoon loodvrij rijden.
- Geharde klepzittingen laten plaatsen door een revisiebedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitvoerige verslag, dat het met weinig km en lage toerentallen weinig uitmaakt was ik al wel achter maar nu weet ik ook waarom.
Heb altijd op lpg gereden ( dus ook zonder toevoeging en zonder aanpassingen aan klepzetels) maar ook nooit problemen gehad.
 
Voor wat het waard is:

- Loodvervanger is een kaliumzout in een oplossing.

- Waarvoor gebruik je het?? In tegenstelling tot de veel verkondigde opvatting niet voor (bescherming van)de klepgeleiders, maar voor de klepzittingen. Ongeharde klepzittingen slaan in waardoor de klepspeling afneemt. Loodvervanger vormt er een hard laagje op en gaat dit inslaan daarmee in min of meerdere mate tegen. De loodverbinding die vroeger in benzine zat vormde er als het ware een "kussentje" op dat de klap van het sluiten van de klep dempte, met een vergelijkbaar resultaat.
Inslaan van kleppenzittingen vindt sneller plaats bij hogere toeren en/of strakkere (te strakke) klepveren. Beiden zaken die bij een Dnepr-kopklepper niet echt van toepassing zijn. (laagtoering blok. Bij hoge toeren gaat die zowiezo stuk.)

Terug naar bovengenoemd hard laagje: Dat harde laagje bestaat uit neerslag van zouten die door de temperatuur min of meer in elkaar versmelten. m.a.w.: dit neerslaan gebeurt op alle plaatsen die meer dan een bepaalde temperatuur bereiken en waar verbrandingsresten en/of onverbrande brandstof bij kunnen komen.

Een Dnepr blok heeft
1) Constructief relatief veel ruimte rond de klepsteel (waar dus iets tusen kan kruipen, helaas in beide richtingen) en
2) Maakt -net als de nodige andere constructieve-tijdgenoten (Europees, ca vòòr midden-jaren 60 ontwerp) - geen gebruik van klephoedjes of soortgelijke afdichtingen rond de klepgeleider (m.a.w: afdichting vindt plaats doordat er kortstondig wat olie tussen kan kruipen). Om te voorkomen dat die olie te ver door kruipt en eea enorm gaat walmen wordt dit zoveel mogelijk tegengegaan door onderdruk in het carter (middels ventielsturing op de carterontluchting) die langs de klepsteel kruipende olie terugzuigt het carter in tijdens de compressieslag. Behalve olie terugzuigen zuigt dit ook altijd een beetje verbrandingsrest mee en daarmee de loodvervanger.

Laten klepstelen nu lekker heet zijn....

Gevolgen:
- Iets te veel loodvervanger geeft zowiezo te veel neerslag, dus weinig loodvervanger is beter dan te veel. Met het idee achter Loodvervanger op zich is niets mis. De werking is echter discutabel (want afhankelijk van motorblokconstructie en werktemperatuur). Als je het wilt gebruiken in een Sovjet-blok (of willekeurig welk blok met dit soort cartervacuum ipv klephoedjes), dan in beperkte mate. (lees: minder dan aanbevolen door de fabrikant.)

Alternatieven:
-Ietsje vaker klepspeling controleren/corrigeren (Grote kans dat een Dnepr-rijder dat toch al doet)icm gewoon loodvrij rijden.
- Geharde klepzittingen laten plaatsen door een revisiebedrijf.

Dank voor alle info! ik wou dat ik dit 15 jaar eerder wist!
@ TS, ja die gabbers in Genemuiden 'doen'ook in russenspul, maar je moet erg uitkijken/verstand van zaken hebben als/wat je er koopt. ;)
 
Oh ja, ik zie dat je nog carburateurs hebt van eh, zeer creatieve kwaliteit?
Gooi die dingen er alsjeblief af.. vervang ze desnoods voor de russische K65, naald -ik meen- 70mm onder de 'schuif' en dan doen ze het best goed..
Op een duitse site staat een dinges om 28mm jikov-jawa- carbs er op te zetten. wil je dat proberen? Ik heb deze dingen wel liggen..
Dell=orto's van een goes v50(meen ik) worden ook wel gebruikt..
Andere trefwoorden; Bing, mikuni..
 
Bedankt voor alle info Nejra en Sam! Heb ik veel aan en anderen weet ik zeker ook :)


Ja de carbs... die komen nog, wil graag met de huidige rijden na schoonmaak/revisie. Toch benieuwd of ze fatsoenlijk te krijgen zijn.


Eerste kleur veranderingen hebben plaats gevonden.













 
Het zal wel net zo zijn als met de Lada's, die zaten ook slecht in de verf. Zelfs zo erg dat alles in Nederland overgespoten werd.
Je gaat snel, heb je alles laten zandstralen, het ziet er weer zo strak uit?
En zijn die binnenpoten nog te redden?
 
Hebben ze die motor uit de Zee van Azov gevist, zo te zien aan alle aanslag en roest :?
Gezien het feit dat motoren in de sovjet-tijd gewoon gebruiksvoorwerpen waren en het ding waarschijnlijk gewoon 40 jaar buiten gestaan heeft, Sovjet-binnenwegen vaak onverhard waren en Sovjetlak bovendien iets anders was dan westerse lak ziet hij er helemaal niet zo gek uit hoor.



Leuk project trouwens! Ik ben zelf net min of meer klaar met iets soortgelijks(motor rijdt, maar moet nog op bezoek bij de RDW), dus ik zie veel bekende zaken voorbij komen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan