Aanlopende schroeven achterrem

MTFDarkEagle

MF veteraan
9 okt 2013
7.084
2.452
Almelo
Dames, heren, ik heb jullie hulp even nodig.

Ik zat zojuist aan het achterwiel van mijn motor te draaien en mij viel op dat deze op plekken moeilijk te draaien was en er een wat schrapend geluid te horen was, ter hoogte van de achterrem.
Na onderzoek kom ik erachter dat de schroeven waarmee de achterremschijf bevestigd zijn aanlopen bij een bevestigingsbracket van de klauw.

Het gaat om een Kawasaki ZX-10R uit 2004.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

IMG_20160904_192845087.jpg
 
Ok.. Helder - dat wordt dus lagers vervangen maak ik op uit de reacties.. Potver..

Geen idee !!

Ik snap sowieso nog niet alles van wat er nu precies allemaal in werking is gezet, denk alleen erover na en brabbel maar een beetje aan hier :+
Ik zou de lagers wel even controleren als je de boel toch los hebt. Als ze goed zijn dan zijn ze goed.





tussen de wiellagers zit ook nog en afstandsbus, dus dat kan helemaal niet axiaal belast worden.

Als de afstandbus alleen tegen de binnenring van t lager drukt ipv tegen het totale lager ( en dat doet t )... dan denk ik dat 't best lukt :Y
 
Geen idee !!

Ik snap sowieso nog niet alles van wat er nu precies allemaal in werking is gezet, denk alleen erover na en brabbel maar een beetje aan hier :+
Ik zou de lagers wel even controleren als je de boel toch los hebt. Als ze goed zijn dan zijn ze goed.Als de afstandbus alleen tegen de binnenring van t lager drukt ipv tegen het totale lager ( en dat doet t )... dan denk ik dat 't best lukt :Y

Bij mijn PVM wielen drukt de afstandbus toch alleen tegen de binnenring,buitenring ligt in de lagerpassing van de naaf.De wielspacers aan de buitenkant drukken tegen de binnenring en dus tegenwaarts aan afstandbus en dan kan het boeltje draaien.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn PVM wielen drukt de afstandbus toch alleen tegen de binnenring,buitenring ligt in de lagerpassing van de naaf.De wielspacers aan de buitenkant drukken tegen de binnenring en dus tegenwaarts aan afstandbus en dan kan het boeltje draaien.

Klinkt logisch. Zo ken ik het ook.

Blijft de vraag: hoe kan dan aan de zijde van de remschijf de afstand tussen remschijf en remklauw verkleind zijn als alle pasbussen enz goed zitten :? :?





Je woont niet ver weg, als je wil kijk ik er naar in Heino. Diagnose is gratis. Ben wel benieuwd. :)

Kansje om aan te grijpen voor TS :Y :}
 
Laatst bewerkt:
Niet op de afstand tussen schijf en remklauwbracket.
Mee eens.

Maar als je bij een breder geheel toch met geweld de asmoer aandraait, zou het dan kunnen zijn dat de schijf eerst de klauw naar het uiteinde van de glijpennen duwt en dan vervolgens de klauw en het bracket zover naar buiten buigt dat de bouten van de schijf de onderkant van het bracket kunnen raken?

Edit: als er flink geremd wordt met de achterrem, anders zet de klauw zich niet af tegen de schijf



Sommige mensen hebben speciale talenten, die zijn niet voorbehouden aan de Jostiband.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de doorsnedes bekijk lijkt het er inderdaad op dat de afstandsbus op de binnenring drukt, alsmede de pasbussen. De buitenring drukt in een lagerpassing.

Beter kijken hoe t op de motor zit :P dat t goed op de tekening staat geloof ik wel :+

Op eoa manier is er toch ergens een (paar) mm ruimte ontstaan en met aandraaien van de as die ruimte strakgetrokken. Waar is die ruimte vandaan gekomen ?

Verdorrie... ik wil t nu bijna net zo graag weten als jij :+ _O-
 
Meet eens de tussenmaat van een "onbelaste" achterbrug en dan de maten van de spacers, lagers, afstandsbus in de naaf en ankerplaat. Je zal zien dat je de brug ongeveer 2mm bij elkaar kan knijpen bij aandraaien van de wielas. En dat is dus net de afstand die het wiel te ver naar rechts heeft gezeten. Wel een beetje slordig van de monteur in kwestie, maar kan een x gebeuren natuurlijk.
Goed dat je het probleem hebt gevonden, en nou gillen met dat joekel!
 
Meet eens de tussenmaat van een "onbelaste" achterbrug en dan de maten van de spacers, lagers, afstandsbus in de naaf en ankerplaat. Je zal zien dat je de brug ongeveer 2mm bij elkaar kan knijpen bij aandraaien van de wielas. En dat is dus net de afstand die het wiel te ver naar rechts heeft gezeten.

het hele topic nog niet gelezen zeker ? :')
 
Ik weet niet hoelang TS zo heeft rond gereden, maar kan misschien wel zijn dat de lagers hiervan op hun flikker hebben gehad en er nu speling op z'n achterwiel zit?
Chronologisch:
Een rit naar huis (á 17 km)
Nog een keer heen en weer naar de dealer voor nieuwe keerringen (2x 17 km)

Naar circuit Assen (~100km)
5 sessies op Assen (? km)
Terug naar huis (~100km)
 
Net even gemeten bij mij zit er 1.5mm tussen de bracket en inbusbout rem, mijn bouten zijn ook iets afgesleten, draai ik de achterwielmoer los en druk ik tegen de achterrem die in rubbers hangt heb ik meer dan 3mm speling, zodra ik de moer weer aandraai wordt het weer die 1.5mm, buitenste remblok drukt de klauw weer opzij.

full
 
Net even gemeten bij mij zit er 1.5mm tussen de bracket en inbusbout rem, mijn bouten zijn ook iets afgesleten, draai ik de achterwielmoer los en druk ik tegen de achterrem die in rubbers hangt heb ik meer dan 3mm speling, zodra ik de moer weer aandraai wordt het weer die 1.5mm, buitenste remblok drukt de klauw weer opzij.

[afbeelding]
Dank voor het nameten! :}
 
:Y :Y :Y Remco net aan de lijn gehad - vanmiddag ga ik even bij hem langs.

Hulde! :}

Ben bijzonder benieuwd wat die rammelende Babbel gaat vinden. Als ie wat gaat vinden :)





Net even gemeten bij mij zit er 1.5mm tussen de bracket en inbusbout rem, mijn bouten zijn ook iets afgesleten, draai ik de achterwielmoer los en druk ik tegen de achterrem die in rubbers hangt heb ik meer dan 3mm speling, zodra ik de moer weer aandraai wordt het weer die 1.5mm, buitenste remblok drukt de klauw weer opzij.

[afbeelding]

WAT THE HELL .... doe jij met die remschijf ? Word die na iedere rit gepolijst ofzo :? :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan