Aanlopende schroeven achterrem

MTFDarkEagle

MF veteraan
9 okt 2013
7.084
2.455
Almelo
Dames, heren, ik heb jullie hulp even nodig.

Ik zat zojuist aan het achterwiel van mijn motor te draaien en mij viel op dat deze op plekken moeilijk te draaien was en er een wat schrapend geluid te horen was, ter hoogte van de achterrem.
Na onderzoek kom ik erachter dat de schroeven waarmee de achterremschijf bevestigd zijn aanlopen bij een bevestigingsbracket van de klauw.

Het gaat om een Kawasaki ZX-10R uit 2004.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

IMG_20160904_192845087.jpg
 
wtf, serieus ? geloof je dat zelf ? :')

alleen als de moer van de achteras NIET vastgezet was. indien wel, vervorm je die rubbers zonder dat je het merkt hoor.

stel nu nog dat het echt zo was, volgens mij had TS dan al lang een topic geopend over "mijn motor zwalpt nogal"
Dat is mijn best guess.
Aanhaalmoment achteras is ca. 100Nm. Die zit dan echt wel vast, maar het was toch 1,5 mm ontzet.

Normale belasting = motor + berijder + passagier = 400 kg? Verdeeld over 2 wielen met elk 2 lagers = 100 kg per lager radiaal. Ik weet niet hoe groot je de axiale component moet schatten. 10%=10kg.

Aanhaalmoment achter as = 100Nm dat geeft een trekspanning van ca. 200kg.

200kg axiaal of 10 kg axiaal.
Ik laat me graag verbeteren :Y
 
Dit berichtje moet je ff uitleggen. Zal wel aan mij liggen, maar ik snap 'm niet.
Wat heeft deze user nou wel of niet gedaan?
Deze reteflauwe edoch effectieve grap is er een uit de diepe krochten van M-F, vlakbij de plek waar Bolski woont. Hij is dan ook grootgebruiker van dit geintje.

Iedereen die op de link klikt, krijgt zijn eigen profiel te zien. Dat heeft in het verleden al de nodige scheldpartijen opgeleverd van mensen die zich oprecht gekwetst voelden :)
 
Dat is mijn best guess.
Aanhaalmoment achteras is ca. 100Nm. Die zit dan echt wel vast, maar het was toch 1,5 mm ontzet.

Normale belasting = motor + berijder + passagier = 400 kg? Verdeeld over 2 wielen met elk 2 lagers = 100 kg per lager radiaal. Ik weet niet hoe groot je de axiale component moet schatten. 10%=10kg.

Aanhaalmoment achter as = 100Nm dat geeft een trekspanning van ca. 200kg.

200kg axiaal of 10 kg axiaal.
Ik laat me graag verbeteren :Y


Met alle sacers op hun plek worden de wiellagers niet axiaal belast, al trek je de as met 550 nm aan.
 
Dat is mijn best guess.
Aanhaalmoment achteras is ca. 100Nm. Die zit dan echt wel vast, maar het was toch 1,5 mm ontzet.

Normale belasting = motor + berijder + passagier = 400 kg? Verdeeld over 2 wielen met elk 2 lagers = 100 kg per lager radiaal. Ik weet niet hoe groot je de axiale component moet schatten. 10%=10kg.

Aanhaalmoment achter as = 100Nm dat geeft een trekspanning van ca. 200kg.

200kg axiaal of 10 kg axiaal.
Ik laat me graag verbeteren :Y

geen idee wat ik zou moeten verbeteren want ik heb totaal geen benul van wat je hiermee wil bewijzen aangaande TS zijn probleem :?
 
Dat is mijn best guess.
Aanhaalmoment achteras is ca. 100Nm. Die zit dan echt wel vast, maar het was toch 1,5 mm ontzet.

Normale belasting = motor + berijder + passagier = 400 kg? Verdeeld over 2 wielen met elk 2 lagers = 100 kg per lager radiaal. Ik weet niet hoe groot je de axiale component moet schatten. 10%=10kg.

Aanhaalmoment achter as = 100Nm dat geeft een trekspanning van ca. 200kg.

200kg axiaal of 10 kg axiaal.
Ik laat me graag verbeteren :Y

Verder zit alles goed ? Ik bedoel het aanhaalmoment van je hersenpan. :Z :Z
 
Dat is mijn best guess.
Aanhaalmoment achteras is ca. 100Nm. Die zit dan echt wel vast, maar het was toch 1,5 mm ontzet.

Normale belasting = motor + berijder + passagier = 400 kg? Verdeeld over 2 wielen met elk 2 lagers = 100 kg per lager radiaal. Ik weet niet hoe groot je de axiale component moet schatten. 10%=10kg.

Aanhaalmoment achter as = 100Nm dat geeft een trekspanning van ca. 200kg.


200kg axiaal of 10 kg axiaal.
Ik laat me graag verbeteren :Y
Hoe heb je dat berekend?
 
Hoe bedoel je dat?, ik kan me inbeelden dat met remmmen je wiel naar achter zou kunnen schuiven, maar met 85 NM aan de moer kan ik me niet voorstellen dat dat gebeurd.
Kan jij een reden bedenken waarom je een wielmoer met 85nm aan trekt terwijl een stuk hoger door de fabrikant is opgegeven? Waarom dan minder vast aantrekken? Als 85Nm voldoende zou zijn, zouden ze dan vaak 150Nm opgeven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan jij een reden bedenken waarom je een wielmoer met 85nm aan trekt terwijl een stuk hoger door de fabrikant is opgegeven? Waarom dan minder vast aantrekken? Als 85Nm voldoende zou zijn, zouden ze dan vaak 150Nm opgeven?

Daarom vraag ik het ook, om er wijzer van te worden.
Ik zie het zo, bij optrekken wordt het wiel tegengehouden door de kettingspanners, met remmen komt, mijn inziens, niet zo veel krachten op het wiel om dat naar achter te doen schuiven.

Het enige wat ik kan bedenken is dat met een los achterwiel bij flink optrekken scheef getrokken kan worden.
Maar dan moet het naar mijn idee wel erg loszitten.
En nogmaals, ik wil weten waarom, ik wil absoluut niet beweren dat 85NM ook wel genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het zo, bij optrekken wordt het wiel tegengehouden door de kettingspanners, met remmen komt, mijn inziens, niet zo veel krachten op het wiel om dat naar achter te doen schuiven.

Ik denk dat je je daar behoorlijk in zou kunnen vergissen :X

Ik kan het je niet voorrekenen, maar naar mijn gevoel zouden die krachten toch behoorlijk kunnen oplopen.
 
Ik denk dat je je daar behoorlijk in zou kunnen vergissen :X

Ik kan het je niet voorrekenen, maar naar mijn gevoel zouden die krachten toch behoorlijk kunnen oplopen.

Ik denk dat hij best een punt heeft. Hoe groter je vertraging hoe minder kracht je achterwiel krijgt te verduren bij het remmen. Omdat het zwaartepunt van motor&bestuurder hoger ligt zal de normaalkracht bij achterband/wegdek afnemen bij afremmen en daarmee de wrijving en dus de kracht die de bevestiging moet verduren. Wat betreft het achterwiel is het ongunstiger om hem te laten blokkeren bij 10km/h dan als je bij 100km/h (samen met voorrem) eens flink in de ankers gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan