Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Benzine: het zijn de dopes die zorgen dat kwalitief mindere benzine toch de 95 octaan kan halen die zorgen dat de benzine vergomt. In de duurdere kwaliteitsbenzine zoals optimate zitten deze dopes niet / of in mindere mate.
Aceton/alcohol-achtige stoffen zorgen in de 'groene' benzine voor aantasten van rubbers en plastics.

Racebenzine (octaangetal 102) is om een andere reden in octaangetal verhoogd. Ik weet niet of deze benzine niet vergomt. Een jampotje vullen en afgesloten stilstaand bewaren laat wel zien of er schifting van stoffen optreedt. Doe dan gelijk een jampotje euro95 en ultimate voor het vergelijken.

Het oliefilter vangt vooral het slijpsel van de koppeling op. Ik zou gewoon eens in de 6000 vervangen aanhouden en bij tussendoor oliewissel even het deksel iets losdraaien.

De pakking bij de dynamo is een kreng on te vervangen. Reken op zeker een uur pakking krabbelen. Kan je de motor zo lang op een oor leggen?
 
Laatst bewerkt:
Het oliefilter vangt vooral het slijpsel van de koppeling op. Ik zou gewoon eens in de 6000 vervangen aanhouden en bij tussendoor oliewissel even het deksel iets losdraaien.

De pakking bij de dynamo is een kreng on te vervangen. Reken op zeker een uur pakking krabbelen. Kan je de motor zo lang op een oor leggen?


Kijk, als ik de deksel losmaak, dan vervang ik liever de oliefilter ook gelijk met een nieuwe pakking. Al zou de oude ook nog perfect sealen als ik hem schoonmaak *ervaring op de kymco/bami 4 takt blokken*. Zo deed ik dat altijd met het kleppendeksel en pas na 4 jaar gezeur ermee gehad.

Vervang zelf ook gelijk de bougies mee, want die stonden toch al op de planning voor de beurt. Eigenlijk het luchtfilter ook, maar die is niet vies.
Voor de rest even de motor nalopen op verlichting, bandenspanning enz, kettingsmeren en gaan met de banaan.

Enigste wat eraan zit te komen zijn beide banden, maar dat doe ik wel een andere keer. Ze zitten namelijk nog niet op de slijtage nokjes.


Pakkingschrapen is echt klote, geloof me.
Heb een keer een krukas bij zo'n kymco 4 takt blok vervangen en daar loop je ook echt uren te schrapen voordat alles fatsoenlijk schoon is.

Cartersplitsen is daarbij wel zo gedaan :P
 
De tank is het enige onderdeel wat in mijn ogen kan lekken(overloopje + carb overloop) dus het lijkt me geen enkel probleem om de motor op zn kant te leggen? Of dan nou twee minuten of twee uur is
 
Benzine: het zijn de dopes die zorgen dat kwalitief mindere benzine toch de 95 octaan kan halen die zorgen dat de benzine vergomt. In de duurdere kwaliteitsbenzine zoals optimate zitten deze dopes niet / of in mindere mate.
Aceton/alcohol-achtige stoffen zorgen in de 'groene' benzine voor aantasten van rubbers en plastics.

Racebenzine (octaangetal 102) is om een andere reden in octaangetal verhoogd. Ik weet niet of deze benzine niet vergomt. Een jampotje vullen en afgesloten stilstaand bewaren laat wel zien of er schifting van stoffen optreedt. Doe dan gelijk een jampotje euro95 en ultimate voor het vergelijken.

Het oliefilter vangt vooral het slijpsel van de koppeling op. Ik zou gewoon eens in de 6000 vervangen aanhouden en bij tussendoor oliewissel even het deksel iets losdraaien.

De pakking bij de dynamo is een kreng on te vervangen. Reken op zeker een uur pakking krabbelen. Kan je de motor zo lang op een oor leggen?

Deze test is al eens gedaan.
https://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311
 
Trouwens is het normaal dat je de uitlaat moet droppen om bij de olieplug te kunnen? Die van mij is een laser.
 
Ik had geluk en hoefde alleen de bouten bij de kop eruit te halen, zodat ik de pijp kon bewegen.
Deksel van het filter moest ik 90 graden draaien om hem eruit en erin te doen.
Zit nu netjes 15w50 in en lekker laten zo.
De 10w40 van louis ken netjes in de fiat 500 :)
 
Ik had geluk en hoefde alleen de bouten bij de kop eruit te halen, zodat ik de pijp kon bewegen.
Deksel van het filter moest ik 90 graden draaien om hem eruit en erin te doen.
Zit nu netjes 15w50 in en lekker laten zo.
De 10w40 van louis ken netjes in de fiat 500 :)

Waarom de dikkere olie?


---

Heb ik de ledknipperlichtindicator howtk zo goed begrepen? -

Z319TY7.jpg


ik heb de hele bende even uitelkaar gehaald zodat ik er rustig naar kon kijken, solderen ga ik morgen doen want het is me nu te koud in de schuur :+
 
Laatst bewerkt:
Dikkkere olie, omdat
1. Voorgeschreven is volgens internet olie advies.
2. Olie verbruik van niks ( ong 1 liter op 25.000km naar 9000 is gegaan binnen enkele maanden )
3. Ik van yoursong heb gehoord dat ook zijn olie verbruik bijna niks meer is hierdoor.
4. Ik weet zeker dat mij klepsteelrubbers heel klein beetje olie doorlaten denk ik. Gezien dat ik zo een halve liter binnen no time had verbrand in frankrijk en daar remde ik veel op de motor af.

Maar goed, rijden zal het bewijzen na verloop van tijd. Aan een top end revisie zal ik toch niet ontkomen na een tijd.
De olie is nog steeds semi syntheet.

Band voor heeft op de zijkant 1mm en in het midden 2.3-2.5mm
Achterkant 3~3.2mm, dus achter nog voldoende, maar voorkant zou vervangen mogen worden.
 
Laatst bewerkt:
De tank is het enige onderdeel wat in mijn ogen kan lekken(overloopje + carb overloop) dus het lijkt me geen enkel probleem om de motor op zn kant te leggen? Of dan nou twee minuten of twee uur is
Bij mij lekt de tank uit het gat aan de bovenkant als je hem op zijn zij legt. (weet niet eens hoe het heet :') ). Ook de accu kan gaan lekken als je hem te schuin houdt en de rubbers niet meer helemaal top zijn (zoals ook het geval was bij mij :') ).

Ik zou hem dus niet zo lang op zijn zij laten liggen als het niet hoeft, maar gewoon ff de olie opvangen in een bak en er met een trechter/plastic fles weer ingooien.
 

Mooi verhaal, jammer dat je lid moet zijn van dat forum en ook jammer dat een viscositeits meting op verschillende tijdstippen niet gedaan is. Je had dan een verschil in viscositeit boven in de fles en onder in de fles gemeten.

Een carburateur is namelijk ook erg afhankelijk van de viscositeit van de brandstof terwijl een injectiesysteem (van een auto) een regeling is die zichzelf bijstelt als de hoeveelheid benzine niet meer correct is door dikkere benzine.
Bovendien zie je ook niet de aanslag die moderne benzine in een carburateur achterlaat. Ik kwam ergens halverwege het verhaal een plaatje tegen van de sproeier van een Landrover (Laro) die steeds op euro 95 had gereden.

Daarom dat carburatiemotoren zo extreem goed reageren op BP Ultimate benzine.
 
Mooi verhaal, jammer dat je lid moet zijn van dat forum en ook jammer dat een viscositeits meting op verschillende tijdstippen niet gedaan is. Je had dan een verschil in viscositeit boven in de fles en onder in de fles gemeten.

Een carburateur is namelijk ook erg afhankelijk van de viscositeit van de brandstof terwijl een injectiesysteem (van een auto) een regeling is die zichzelf bijstelt als de hoeveelheid benzine niet meer correct is door dikkere benzine.
Bovendien zie je ook niet de aanslag die moderne benzine in een carburateur achterlaat. Ik kwam ergens halverwege het verhaal een plaatje tegen van de sproeier van een Landrover (Laro) die steeds op euro 95 had gereden.

Daarom dat carburatiemotoren zo extreem goed reageren op BP Ultimate benzine.

Het is een gebruiker die de moeite genomen heeft om het te testen.
Viscosietijd testen had ook leuk geweest.
Trechter met een heel klein gaatje en kijken hoelang het duurt voor de trechter leeg is.
Je kan nou niet alles hebben.

Bij mij achter zat een shell station die is overgegaan in Lukoil :(
Een stukje verderop zit een Esso express.
De auto doet het prima daar op (ook Suzuki :+ ).
Hoeveel ethanol er in de Esso 98 zit weet ik niet.
 
vanmiddag de pakking vervangen en de led-raw indicator gemaakt op de how-to manier :) werkt perfect!

oOZfLBp.jpg


zo kaal op haar kant stelt ze echt niks voor he, totdat je haar weer rechtop moet zetten :+

meteen gebruik gemaakt van de situatie om de onderkant maar eens te ontdoen van alle blubber en troep
 
Laatst bewerkt:
Moest vanavond na het werk een kopje water over mijn slot heen gooien omdat ie zo bevroren was dat ik de sleutel niet meer kon draaien. Op zo'n moment vraag je je toch wel even af of de motor vandaag wel de beste keuze was. Maarja, niet onderuit gegaan en hij wilde gewoon starten (nouja, heel erg soepel ging dat nu ook weer niet), dus waarom ook niet :D.
 
Moest vanavond na het werk een kopje water over mijn slot heen gooien omdat ie zo bevroren was dat ik de sleutel niet meer kon draaien. Op zo'n moment vraag je je toch wel even af of de motor vandaag wel de beste keuze was. Maarja, niet onderuit gegaan en hij wilde gewoon starten (nouja, heel erg soepel ging dat nu ook weer niet), dus waarom ook niet :D.

Een plastic zakje met heet water er tegen houden voorkomt dat er weer water in het contact slot komt.
Nu kan het weer bevriezen.

Ik heb jaren geleden met deze GS in de vroege ochtend met -17 gereden.(1993)
Ik reed er dagelijks WW mee 50km enkele reis.
Starten ging uitstekend toen.
een keer met temperaturen rond het vriespunt ( en vochtige lucht)kreeg ik last van een bevroren carburateur.
Dat was ook werkelijk de enige keer dat hij me in de steek liet.
 
Ik voorzie de sloten van de gs en auto altijd van slotspray. Ik heb nog nooit een vastgevroren slot gehad.
 
Een plastic zakje met heet water er tegen houden voorkomt dat er weer water in het contact slot komt.
Nu kan het weer bevriezen.

Dat realiseerde ik me ook op het moment dat ik het er in aan het gieten was :'). Maar goed, hij staat toch permanent buiten, dus dat hou je toch niet echt tegen.


Ik heb jaren geleden met deze GS in de vroege ochtend met -17 gereden.(1993)
Ik reed er dagelijks WW mee 50km enkele reis.
Starten ging uitstekend toen.
een keer met temperaturen rond het vriespunt ( en vochtige lucht)kreeg ik last van een bevroren carburateur.
Dat was ook werkelijk de enige keer dat hij me in de steek liet.

Heeft de motor ook buiten met -17 gestaan? Of stond ie ergens in een garage? Want rijden met beroerde temperaturen is opzich geen probleem, maar starten wordt toch wel echt merkbaar moeilijker. Misschien scheelt het ook dat ze in 1993 zo goed als nieuw waren, en de mijne momenteel een kwart eeuw oud is. :X
 
Laatst bewerkt:
Daar zeg je wat over dat starten. Vanmiddag leek het wel of die niet wilde, omdat ie zo langzaam rond ging. Op de choke en hij sloeg aan na aantal seconden.
Denk als het -10 of -15 vriest, dat het dan wel gebeurd is met de accu.

Moet morgen ook even in de kou, de accu van de auto demonteren en opladen, want we hebben jawel geteld 2.5 week met kapotte dynamo gereden. 6 uur geleden stond mijn broertje stil langs de weg met lege accu.

Accu lampje brand, motor in noodloop enzzz. Wordt je behoorlijk pissig van als je net een nieuwe accu hebt geplaatst a €80~100 euro. Nu nog een dynamo, want de huidige is dus kaput gegaan.
Dit is volgens mij een bekend probleem dat ze kapot gaan, maar als het accu lampje brand, dan moet mijn broertje of iemand NIET gaan rijden. Dat is gewoon om problemen vragen en ja dan sta je.

Een diesel blijft echt niet lopen met te lage accu spanning van ongeveer 8~10 volt hoor.
Sta je ook nog eens in het donker een sleeptouw aan te koppelen en dan slepen als je dat nog nooit hebt gedaan.

Thuis de starthulp erop en op de plek gezet. Houdt ie maar 5 minuten vol overigens :P want dan is de hulp ook op ( 2ah maar, dus die is zo leeg )
 
Laatst bewerkt:
Dat realiseerde ik me ook op het moment dat ik het er in aan het gieten was :'). Maar goed, hij staat toch permanent buiten, dus dat hou je toch niet echt tegen.Heeft de motor ook buiten met -17 gestaan? Of stond ie ergens in een garage? Want rijden met beroerde temperaturen is opzich geen probleem, maar starten wordt toch wel echt merkbaar moeilijker. Misschien scheelt het ook dat ze in 1993 zo goed als nieuw waren, en de mijne momenteel een kwart eeuw oud is. :X

Hij stond buiten onder een motorhoes.
Toen was hij vrij nieuw, druk op de knop en lopen binnen een seconde .
er werd wel dagelijks 100 km mee gereden, dat heb ik een maand of 8 achter elkaar gedaan.
De benzine had geen tijd om te verouderen :+
 
En er ligt weer sneeuw. Niet zo leuk voor mij, want als dit maandag nog is, dan wordt dat lachen op de eerste werkdag.
 
vanmiddag de pakking vervangen en de led-raw indicator gemaakt op de how-to manier :) werkt perfect!

zo kaal op haar kant stelt ze echt niks voor he, totdat je haar weer rechtop moet zetten :+

meteen gebruik gemaakt van de situatie om de onderkant maar eens te ontdoen van alle blubber en troep

Haha, zo kan het ook. Ik had de mijne gewoon tegen mijn gereedschapskar geparkeerd.

046_zps71ec731f.jpg


Werkte ook!

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan