Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik blijf toch problemen houden met mijn Suzuki GS500E.
Laatste keer toen ik hier aan het praten was lag het inderdaad aan het feit dat de balhoofdlager te slok was. Dit is gerepareerd.
Het enige is dat ik toch problemen blijf houden met betrekking tot het sturen..... :/
Lijkt me sterk dat het aan mijn vertrouwen ligt als ik heel eerlijk ben.

Groetjes,

Lindsey

Wat voor problemen heb je met sturen?


Edit: als je het leuk vind, kan je een stukje mijn GS500 proberen. Ik wil niet beweren dat deze in super goede conditie is, maar hij stuurt lekker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gevoel dat hij nog steeds te licht rijdt.
En als je bijna wegvalt in een bocht.....
Krijg er steeds minder vertrouwen in :-(

Zou wel tof zijn om het verschil dan te merken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gevoel dat hij nog steeds te licht rijdt.
En als je bijna wegvalt in een bocht.....
Krijg er steeds minder vertrouwen in :-(

Zou wel tof zijn om het verschil dan te merken.

Wat voor banden zitten erop, hoelang zitten deze erop, op hoeveel BAR staan deze banden? Als je redelijk ver afschuint kan die soms het gevoel geven dat je een "stukje de bocht in valt". zeker als de band niet helemaal rond is wanneer je veel rechtdoor kilometers maakt (snelweg). De band zou dan echt wel gewoon grip moeten behouden. :]
 
Daar zeg je wat Edgar. Bij mij lijkt het of de banden wat te zacht staan, en dat denk ik ook. Alleen geen tijd voor om er even naar te kijken.
Achterband is ver versleten op betrekking van het slijtage nokje. Daar zal Motoport ook wel een opmerken van gaan maken zaterdag als die er is.

@sav, Ruud Fredriks is een goeie gozer, dus aanraden kan ik hem wel. Ben er 2x geweest en de laatste keer hoefde ik maar €70,- te betalen voor een run + andere sproeiers en andere standje gasnaald.
 
Twee weken terug heb ik de bandjes opgepompt.
En nog niet gekeken naar de banden zelf ;/
Ik rijd om eerlijk te zijn amper snelweg, dus meer tussendoor ;)
60 á 80 km wegen :-)
Om eerlijk te zijn was het een gewone bocht naar rechts na een stoplicht... dus zo scherp was het ook weer niet :/ ...
 
Ik heb het gevoel dat hij nog steeds te licht rijdt.
En als je bijna wegvalt in een bocht.....
Krijg er steeds minder vertrouwen in :-(

Zou wel tof zijn om het verschil dan te merken.

Gerepareerd als in balhoofdlager vervangen? Kan best zijn dat als deze niet 100% op zijn plek zat, zich nu heeft gezet en dat deze nogmaals moet worden afgesteld. Verder kan ik het best begrijpen als een monteur of wie het ook gedaan heeft het lager niet in 1x goed afgesteld krijgt. Ik vond mijn rode GS ook zeer zenuwachtig rijden en dat heeft me 2 pogingen gekost om er een strak sturende motor van te maken die mij veilig aandoet in de bocht. Bij de andere GS weet ik op de bok al hoe het moet voelen en lukt dat in 1x. Jij als regelmatige bestuurder kan er het best over oordelen.

Verder nogmaals de wiellagers en ophanging controleren. Probeer ook eens een ander standje op de achterveer. Als hij harder kan zet je hem harder, kan ie alleen zachter dan zet je hem zachter. We roepen vaak dat de achterveer te zacht is maar wie zegt dat jij dat ook vind.

Wat voor problemen heb je met sturen?


Edit: als je het leuk vind, kan je een stukje mijn GS500 proberen. Ik wil niet beweren dat deze in super goede conditie is, maar hij stuurt lekker.

Anders neem je ff een momentsleutel en een tooltje voor de wartel mee en stel je dat ding meteen af :P Wil het ook wel doen maar dan moet je er wel 1,5 uur voor rijden :')
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de info.
Ze hebben enkel alleen wat strakker gezet.
Dus niks vervangen.
Hij stuurt idd zoals je noemt mss ook zenuwachtig.
Met mijn oude motor, 125 cc had ik nooit problemen of twijfels mee dat hij de bocht niet kon maken of wegglipte.
Nu heb ik dat gevoel... best wel sterk.
En dat hoort echt niet.
Ik ga alle mogelijkheden af en wil het probleem opgelost hebben.
 
Als ik mijn stuur loslaat wil hij gewoon rechtdoor.

Als je met een gangetje van 80 km/h je handen los laat en een beetje achterover gaat hangen dan moet de motor netjes rechtdoor blijven gaan. Als dat het geval is dan staat je balhoofd goed afgesteld. Als de motor op eens alle kanten op gaat dan staat het balhoofd te strak afgesteld, zoals Roy ook al aangaf.
 
YuToR4


Dit is snelweg slijtage (in het midden veel verder versleten dan aan de zijkanten). Als je dit aan je voorband hebt krijg je ook een onrustig gevoel in je motor.

Ik woon in Zwijndrecht, is dat "aan te rijden"? Ik heb een 2002 GS500, maar inmiddels zitten er de 'clipons' op zoals de ouders GS-en die hadden.
Als je op de motor komt, wil ik ook wel even kijken of ik iets afwijkends aan jouw motor kan zien.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Dit is snelweg slijtage (in het midden veel verder versleten dan aan de zijkanten). Als je dit aan je voorband hebt krijg je ook een onrustig gevoel in je motor.

Nooit last van gehad en ik doe vrijwel alleen maar snelweg. Ik gok er nog steeds op dat hij niet goed is afgesteld of dat dat niet lukt omdat hij is versleten.
 
[afbeelding]

Dit is snelweg slijtage (in het midden veel verder versleten dan aan de zijkanten). Als je dit aan je voorband hebt krijg je ook een onrustig gevoel in je motor.

Ik woon in Zwijndrecht, is dat "aan te rijden"? Ik heb een 2002 GS500, maar inmiddels zitten er de 'clipons' op zoals de ouders GS-en die hadden.
Als je op de motor komt, wil ik ook wel even kijken of ik iets afwijkends aan jouw motor kan zien.


Ik heb dezelfde slijtage, rijd ook praktisch 80% snelweg en ga niet plat door de bochten met mn (motor)spijkerbroek..

Ik woon in Alblasserdam en vroeg mij af of je het originele stuur nog hebt? Want dan zou ik daar misschien wel interesse in hebben. En we kunnen zodra de zon schijnt misschien wel een klein ritje rijden 's avonds?
 
[afbeelding]

Dit is snelweg slijtage (in het midden veel verder versleten dan aan de zijkanten). Als je dit aan je voorband hebt krijg je ook een onrustig gevoel in je motor.

Ik woon in Zwijndrecht, is dat "aan te rijden"? Ik heb een 2002 GS500, maar inmiddels zitten er de 'clipons' op zoals de ouders GS-en die hadden.
Als je op de motor komt, wil ik ook wel even kijken of ik iets afwijkends aan jouw motor kan zien.

Hmmm, ik rijd eigenlijk nooit snelweg als ik eerlijk ben.
Laatste tijd amper gereden.... denk niet dat de banden vierkant zijn geworden :/ maar kijk er vandaag met mijn vader even na.
Overigens moet ik ook even nadenken of het wel te doen is :P het is 2 uur rijden O-)
Even goed over nadenken!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde slijtage, rijd ook praktisch 80% snelweg en ga niet plat door de bochten met mn (motor)spijkerbroek..

Ik woon in Alblasserdam en vroeg mij af of je het originele stuur nog hebt? Want dan zou ik daar misschien wel interesse in hebben. En we kunnen zodra de zon schijnt misschien wel een klein ritje rijden 's avonds?
Sorry.

Ik heb het nieuwe stuur niet meer. Dochterlief is gevallen met deze motor en daarbij is het stuur verbogen.
En ik ben het met je eens: het nieuwe model stuur zit veel beter.
Maar de laatste keer dat ik Bassie (onze huisdealer) vroeg naar een nieuw model stuur kreeg ik als antwoord dat de nieuwe modellen zeldzaam zijn.
Naar mijn menig heb je het volgende nodig voor een ombouw van clipons naar gewoon

S1B1AR


Misschien kan je via e-bay wel wat in the USA wat scoren, de nieuwere onderdelen zijn daar niet zo zeldzaam (maar je "krijgt" wel invoerrechten en dat kan erg tegenvallen).


Een toertochtje lijkt me erg leuk. Er was hier nog meer animo om een stukje te toeren, het lijkt mij een goede besteding van het weekend.
 
Hmmm, ik rijd eigenlijk nooit snelweg als ik eerlijk ben.
Laatste tijd amper gereden.... denk niet dat de banden vierkant zijn geworden :/ maar kijk er vandaag met mijn vader even na.
Overigens moet ik ook even nadenken of het wel te doen is :P het is 2 uur rijden O-)
Even goed over nadenken!

Er zal vast een GS-ridder op een wit ijzeren paard te vinden zijn. Misschien niet eens wit :D.
 
Ik heb dezelfde slijtage, rijd ook praktisch 80% snelweg en ga niet plat door de bochten met mn (motor)spijkerbroek..

Ik woon in Alblasserdam en vroeg mij af of je het originele stuur nog hebt? Want dan zou ik daar misschien wel interesse in hebben. En we kunnen zodra de zon schijnt misschien wel een klein ritje rijden 's avonds?

Band is bij mij ook ietsje vierkant, maar heb wel enorm veel snelweg gereden met de GS500. Tegenwoordig mag de kawa dat doen. GS500 is voor binnendoor.

Ik heb eventueel nog wel een stuur liggen trouwens. Ik ben ook van een hoog/breed stuur naar clipons gegaan. Is niet de originele, maar als je interesse hebt kan ik best het een en ander opmeten.
 
Ik kwam er laatst achter dat mijn uitlaat nogal los hing, de bouten uit het blok waren er allemaal een stukje uit aan het komen (desondanks nog steeds muurvast die dingen). Heb ze inmiddels vervangen voor nieuwe, ingevette, bouten.

Nu heb ik dus afgelopen zomer waarschijnlijk de hele zomer zonder een goed vastzittende uitlaat gereden. Kan het zijn dat dat de oorzaak is van mijn hoge olie verbruik? Ik merk nu namelijk dat ik veel, veel minder olie verbruik (300km gereden, niks van de pijlstok af). Ik zelf denk dat het komt doordat de motor gigantisch arm liep door de praktisch ontbrekende uitlaat en daardoor veel te heet werd en de olie te dun werd of zelfs verbrandde. Is zoiets mogelijk of praat ik hier onzin. Want naast dat ik minder olie verbruik lijkt het ook wel dat het blok minder warm wordt.

De uitlaat is trouwens ook lek kwam ik nu achter (nooit gezien omdat die dus waarschijnlijk nooit goed heeft vastgezeten). Goed excuus om zo een aliexpress dempertje te bestellen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf denk dat het komt doordat de motor gigantisch arm liep door de praktisch ontbrekende uitlaat en daardoor veel te heet werd en de olie te dun werd of zelfs verbrandde. Is zoiets mogelijk of praat ik hier onzin. Want naast dat ik minder olie verbruik lijkt het ook wel dat het blok minder warm wordt.

De uitlaat is trouwens ook lek kwam ik nu achter (nooit gezien omdat die dus waarschijnlijk nooit goed heeft vastgezeten). Goed excuus om zo een aliexpress dempertje te bestellen :+

Verbrande motorolie ruikt naar verbrand vet. Zet maar eens een pan op het vuur met wat boter en laat het maar verbranden, die lucht ruik je dan.

Olievuldop los, even snuiven aan het vulgat en je weet genoeg. Overigens: verbrande olie smeert veel slechter. Direct vervangen en de eventuele schade wordt niet nog erger.
 
Ik heb sinds mijn carb revisie de motor stationair op 15 a 1600 touren lopen, lekker rap (en minderlang choken met een koude motor :+) nu heb ik dat voor een goede week geleden een stuk naar beneden gedrukt, 1050/1100 is het nu, de reden hier voor was het verbruik (onder de 1op20!)

Maaaaar, want er is altijd een maar... Als ik nu, met warme motor(want koud = choken),wanneer de motor stationair draait, een spontane stoot gas geef dan geeft ie voor een halve seconde zo'n raar hikje (teveel lucht?)

Het is verder niet heel hinderlijk want het is alleen heel af en toe wanneer hij al een tijdje stationair draait... Is er iemand met enig idee of stel ik me teveel aan? _O-

Edit: uhg weer zo'n onsamenhangend verhaal van Martijn :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds mijn carb revisie de motor stationair op 15 a 1600 touren lopen, lekker rap (en minderlang choken met een koude motor :+) nu heb ik dat voor een goede week geleden een stuk naar beneden gedrukt, 1050/1100 is het nu, de reden hier voor was het verbruik (onder de 1op20!)

Maaaaar, want er is altijd een maar... Als ik nu, met warme motor(want koud = choken),wanneer de motor stationair draait, een spontane stoot gas geef dan geeft ie voor een halve seconde zo'n raar hikje (teveel lucht?)

Het is verder niet heel hinderlijk want het is alleen heel af en toe wanneer hij al een tijdje stationair draait... Is er iemand met enig idee of stel ik me teveel aan? _O-

Edit: uhg weer zo'n onsamenhangend verhaal van Martijn :+

Kan je 'm niet gewoon op 1300 ongeveer zetten? Daar heb ik 'm ook op staan. Mooie compromis tussen 15/1600 en 1050 :P
 
Maakt dat zoveel uit kwa stationair en verbruik ? van mij zit rond de 1500.

Morgen even bandjes op druk zetten en wat andere dingen.
Ben de afgelopen dagen niet echt lekker geweest en 2 dagen terug zelfs alles overgegeven, dus hoop morgen wat beter te voelen.
Vandaag geen last van de maag, maar de darmen |( .
 
Laatst bewerkt:
Olievuldop los, even snuiven aan het vulgat en je weet genoeg

Vind ik niet, als ik de olie eruit laat lopen dan meurt dat echt een uur in de wind zeker in de zomermaanden. Na een uurtje snelweg zal er toch het een aangebrand zijn en die lucht blijft hangen.
 
Kan je 'm niet gewoon op 1300 ongeveer zetten? Daar heb ik 'm ook op staan. Mooie compromis tussen 15/1600 en 1050 :P

1300 is nogsteeds veel, aangezien ze -goed warm- zelfs op 850/900 stationair wel loopt. (wel erg onregelmatig), maar stond er geen 900/1000 toeren in het handboek?


Maakt dat zoveel uit kwa stationair en verbruik ? van mij zit rond de 1500.

Dit wou ik dus onderszoeksgewijs uitproberen... Ik rij (bijna) 2x daags 15km, voornamelijk 80-wegen en een stukje stad, de laatste keren tanken zit ik op een gemiddelde van 1op19..
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan