Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
1300 is nogsteeds veel, aangezien ze -goed warm- zelfs op 850/900 stationair wel loopt. (wel erg onregelmatig), maar stond er geen 900/1000 toeren in het handboek?Dit wou ik dus onderszoeksgewijs uitproberen... Ik rij (bijna) 2x daags 15km, voornamelijk 80-wegen en een stukje stad, de laatste keren tanken zit ik op een gemiddelde van 1op19..

900 lijkt me wel erg weinig voor zo'n klein motorblok. Dat is wat de meeste auto's stationair draaien, en die hebben toch al gauw 1000cc+. Op 't internet (but yeah, who trusts the internet anyway) staat vaak 1200 rpm geadviseerd. 1200-1300 lijkt me ook wel gevoelsmatig een goede stationair. Hier ploft ie lekker rustig en regelmatig. Ik heb een open uitlaat en ik vind 'm behoorlijk druk bij 1500/1600 stationair.
 
Klopt, hier ook.

Zonet bandenspanning gecontroleerd en nog netjes op spanning, en de velgjes even ontdaan van de troep :).

Bij goed weer ga ik nog een keer de voorkant aanpakken, want die is nu meer zwart van de verf dan zilver. Ik spuit de voorpijpen terwijl de pijp er nog op zit.
 
S3yTzP


Uitgerekend nu een oogontsteking. Potverdorie.
 
Het iets hogere stationaire toerental zal weinig uitmaken in het verbruik.
Tenzij je de hele rit alleen maar stationair rijdt . :+

Als jij hogere stationaire toerental prettiger vind rijden, dan moet je dat gewoon doen.
Het kan geen kwaad o.i.d

:t zet ik hem straks gewoon weer wat hoger, rijd wel zo fijn
 
Heb vandaag ongeveer 160~180km gereden en dat mocht ook wel na een weekje werken :)

Motoport een bezoek gebracht voor de ketting ( hing erg slap ), ze zeiden dat de ketting vervangen moet worden, maar wat is nou normaal kwa km stand ? Ik heb 25100km gereden.
 
Hmm, scott oiler ? Dan zou ik zeggen dat het wel kan.

Dat stellen van de ketting is echt elke 5000~6000km nodig bij mij, dus valt reuze mee hoor :).

Ik controleer het regelmatig en maak dan een afspraak als ik echt twijfel. Zoveel kost dat ook weer niet bij Motoport ( soms gratis ).
 
Laatst bewerkt:
Hmm, scott oiler ? Dan zou ik zeggen dat het wel kan.

Dat stellen van de ketting is echt elke 5000~6000km nodig bij mij, dus valt reuze mee hoor :).

Ik controleer het regelmatig en maak dan een afspraak als ik echt twijfel. Zoveel kost dat ook weer niet bij Motoport ( soms gratis ).

Geen scottoiler maar een loobman. En als je je ketting elke 6k moet stellen klopt er iets niet.
 
Waar haal jij die loobman vandaag ? Mijn ketting smeer ik dus veel te weinig, dus kan wel eens droog staan. Misschien maar eens insmeren met gewone olie :)

In principe moet een klein flesje gevuld met motorolie ook volstaan
Toch zal ik eens naar een loobman kijken en eventueel aanschaffen. Die tering troep dat de dure kettingspul van de dealer geeft. Vanmorgen velg schoongemaakt en nu weer al vies.

( Ter illustratie )
8810652139550_8710128020041_1_30327_tif_picture_Fullsize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is mijn luchtfilter toe aan vervanging? één kant is perfect, de andere kant heeft wat roest.
full

full

full
 
Roest zal op zich het probleem niet zijn.
Ik heb zelf het filter (dat misschien zelfs nog de originele is) vorig jaar in de ultrasoon gegooid. Daarna ingespoten met WD40, zodat kleine stofdeeltjes makkelijker in het filter blijven kleven. Het schuimrubber voor de luchtafdichting was verpulverd, dus ik heb zelf een afdichtring van permatex (siliconen pakking) gemaakt. Zie hier.

Ik ben best kritisch met onderhoud, maar de motor loopt nog steeds als een zonnetje dus ik zie geen reden het filter te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Roest zal op zich het probleem niet zijn.
Ik heb zelf het filter (dat misschien zelfs nog de originele is) vorig jaar in de ultrasoon gegooid. Daarna ingespoten met WD40, zodat kleine stofdeeltjes makkelijker in het filter blijven kleven. Het schuimrubber voor de luchtafdichting was verpulverd, dus ik heb zelf een afdichtring van permatex (siliconen pakking) gemaakt. Zie hier.

Ik ben best kritisch met onderhoud, maar de motor loopt nog steeds als een zonnetje dus ik zie geen reden het filter te vervangen.

Probeer ook zuinig te zijn, maar voor 15 euro zou ik daar geen moeite in stoppen.

Buy Delo Air Filter | Louis Motorcycle & Leisure
 
Probeer ook zuinig te zijn, maar voor 15 euro zou ik daar geen moeite in stoppen.

Buy Delo Air Filter | Louis Motorcycle & Leisure

Oh, dit ging me niet om zuinigheid, het punt was dat ik nog geen nieuw filter had liggen. Ik wilde wel testrijden na groot onderhoud en had geen zin nog een week te moeten wachten.
Het oude filter had al in de ultrasoon gelegen, was droog en zag er eigenlijk wel prima uit vond ik. Moeite om het zo op te lossen mag geen naam hebben, bestellen duurt langer ;)
En het filter bleek nog uitstekend te werken en daar gaat het om.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren toch even langs een motorzaak geweest.
Het ligt echt niet aan de balhoofd maar aan mijn banden.
Achterband zitten haarscheurtjes in en is van 2006.
Voorband zitten bulten op en is van 2005.
Dus.... ik ga voor banden sparen :')..
 
Die van mij heb ik gewoon van LoobMan Motorcycle Chain Oiler Loobman chain-oiler - Home page
Ik smeer gewoon met dezelfde 10w40 die normaal ook in het blok gaat. Je kan het idd ook in zo'n flesje doen en dan met de hand op je kettingwiel gieten maar waarom zou je. Je koopt een loobman voor de prijs van 2 spuitbussen en daarna hoef je die nooit meer te kopen.


Heb net de ketting ingevet met 10w40 en een kwast van de action :-). 5 minuten werk, maar de velg wordt sowieso vies.

Heb in iedergeval de Loobman besteld net, dus ben benieuwd waneer hij binnen is.

Betreft montage, hoelang duurt dat ? en hoe moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Roest zal op zich het probleem niet zijn.
Ik heb zelf het filter (dat misschien zelfs nog de originele is) vorig jaar in de ultrasoon gegooid. Daarna ingespoten met WD40, zodat kleine stofdeeltjes makkelijker in het filter blijven kleven. Het schuimrubber voor de luchtafdichting was verpulverd, dus ik heb zelf een afdichtring van permatex (siliconen pakking) gemaakt. Zie hier.

Ik ben best kritisch met onderhoud, maar de motor loopt nog steeds als een zonnetje dus ik zie geen reden het filter te vervangen.

Hou jij het verbruik van de motor bij?

Ik doe dat wel en het is mij nog nooit gelukt een papieren luchtfilter met de ultrasoon schoon te krijgen. Ik rij nu met een K&N filter wat wel in de ultrasoon en met filterolie behandeld mag worden. Maar de deeltjes die een K&N doorlaat zijn wel duidelijk groter dan een papieren filter en als je het K&N filter zonder restrictie gebruikt moet je eigenlijk de sproeiers veranderen.
 
Hou jij het verbruik van de motor bij?

Niet exact, maar kom uit op ongeveer 1:18. Ik tank meestal als ik net op reserve sta en dan gaat er bijna 11 liter op 200 gereden km's in. Dit bij sportief rijgedrag, dus kan zeker zuiniger en snap dat een nieuw filter ook een fractie zou kunnen helpen in zuinigheid. Echter, ik rij vrij weinig met de motor dus is zuinigheid niet echt een issue.

Ik doe dat wel en het is mij nog nooit gelukt een papieren luchtfilter met de ultrasoon schoon te krijgen. Ik rij nu met een K&N filter wat wel in de ultrasoon en met filterolie behandeld mag worden. Maar de deeltjes die een K&N doorlaat zijn wel duidelijk groter dan een papieren filter en als je het K&N filter zonder restrictie gebruikt moet je eigenlijk de sproeiers veranderen.

Ach, of het standaardfilter enorm veel schoner is geworden weet ik niet. Na ultrasoon reinigen van de carbs lag dat filter daar op de werkbank te liggen, dus ik dacht die gooi ik er ook maar in :)
Na drogen zag het er allemaal nog prima uit, inclusief de ogenschijnlijke luchtdoorlatendheid. Dus vandaar dat ik 'm maar heb teruggezet.

K&N filtertje is idd mooi, maar ik rij zo weinig dat ik het zo wel best vind. Hij loopt over het hele toerengebied soepel, trekt zeer makkelijk naar de 160~170 km/u, bougies zien er gezond uit. Kortom, het zal met het mengsel en dit filter wel goed zitten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan