Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey ik ben stefan en en ik ben samen met mn broertje aan het kijken naar een gs 500 uit "92. Ik heb de eerste pagina van dit topic ff helemaal doorgelezen en zodoende ook maar besloten de advertentie link van de motor hier maar te plaatsen.

Gezien de eerste motor(aprilia rs125) teveel zuipt en nu word gereviseerd en de 2de motor een bonkend motorblok heeft zijn we dus gaan kijken voor een gs500.
Bij deze de link:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Ik hoop dat er positieve reacties komen maar is het een no go dan houd het op.

Er is al wat contact geweest met de eigenaar, hij ging van het weekend een ritje maken om door te geven hoe die rijd en zo ook kunnen wij verder vragen over de motor

Even kentekennummer opvragen en checken op OVI. Zie aankooptips.
Als dat ding goed rijdt is 400 + de onderdelen geen gekkie prijs

Succes!
 
Gas ook dichtgooien als je dat doet he. 9 van 10x gebruik ik de koppeling niet. Bij rustig rijden en warm rijden wel.

De versnellingsbak werkt met dit soort 'tanden' die in elkaar grijpen.
untitled2.png


Het linker deel schuif je van links af met de schakelvork in de tanden van het deel rechts als je naar deze versnelling overschakelt. Aan de ene kant zit de motor die met een relatief zwaar vliegwiel 'het verkeerde toerental' draait. Aan de andere kant heb je een complete motor die via achterwiel en ketting het andere tandwiel aandrijft.

Als je zonder koppeling schakelt, sla je op den duur de tanden rond en floept hij uit de versnelling. Bovendien zijn die tanden van gehard staal, voor alle andere onderdelen werken scherven van die tanden als zand in het blok.

Voor racen is het belangrijk dat schakelen zonder koppelen sneller is. Die jongens zitten er niet mee als na ieder seizoen het blok gereviseerd moet worden.


Ten overvloede: ik schakel met gebruik van de koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Mijn schakelvork(mag ik dit een schakelvork noemen?) is flink gehavent...

7PTf2Ey.jpg


Kan ik de schakelstang zo door het hele blok heen trekken??? (na een grondige schoonmaakbeurt van de blubber van de kant bij het voorste kettingwiel)

De rollen in de (schakelklok?) zien er nog redelijk normaal uit. Met snel op en afschakelen -en ondertussen met een hand aan het achterwiel om door te kunnen blijven schakelen- worden er zeer regelmatig versnellingen overgeslagen(voornamelijk bij de 3/4/5e versnelling.

In de omgeving van de vork is ook het een en ander kapot/weg/verpulverd, is op de foto wel te zien. Ook vervangen?
 
Laatst bewerkt:
De versnellingsbak werkt met dit soort 'tanden' die in elkaar grijpen.
[afbeelding]

Het linker deel schuif je van links af met de schakelvork in de tanden van het deel rechts als je naar deze versnelling overschakelt. Aan de ene kant zit de motor die met een relatief zwaar vliegwiel 'het verkeerde toerental' draait. Aan de andere kant heb je een complete motor die via achterwiel en ketting het andere tandwiel aandrijft.

Als je zonder koppeling schakelt, sla je op den duur de tanden rond en floept hij uit de versnelling. Bovendien zijn die tanden van gehard staal, voor alle andere onderdelen werken scherven van die tanden als zand in het blok.

Voor racen is het belangrijk dat schakelen zonder koppelen sneller is. Die jongens zitten er niet mee als na ieder seizoen het blok gereviseerd moet worden.


Ten overvloede: ik schakel met gebruik van de koppeling.


Moet eerlijk bekenen dat ik de koppeling wel gebruik, merendeels dat dit boterzacht schakelt dan zonder.

Zit niet te wachten op een nieuwe tandwielen cassette :)

Ik zou dan persoonlijk alles meepakken als het dan open licht ( big ends, zuigerveren enz. )
 
een autoband gaat ook maar een jaar mee als je veel rijdt. Zowel auto als motorbanden moet je vervangen als ze oud worden, dan beginnen er haarscheurtjes te vormen en die zijn gevaarlijk. Vergroten de kans op een klapband. Verder wordt rubber hard naarmate het ouder wordt, waardoor de grip afneemt. Ik zou in het geval van michaelbr beide banden vervangen. Op je plaat gaan is vaak duurder en pijnlijker :P

Ja denk dat ik ze wel ga vervangen begin eerst met achter denk ik want die is het oudst.. echter heeft de vorige eigenaar volgens mij alleen maar rechtdoor gereden waardoor de voorband echt enorm gekupd is en dat soms best scary is doordat je over een rand heen moet en dan ook nog eens geen grip hebt daar
 
Ik had precies hetzelfde michael. Als ie over die rand moest, dan ging die heel erg twijfelen. Daarom vorige week nieuwe bandenset laten monteren en kon gelijk bochten nemen zonder problemen.

Ook gaat mijn stuur niet wild van links naar rechts en terug trillen als ik hem loslaat bij 80km/h.
 
Ik had precies hetzelfde michael. Als ie over die rand moest, dan ging die heel erg twijfelen. Daarom vorige week nieuwe bandenset laten monteren en kon gelijk bochten nemen zonder problemen.

Ook gaat mijn stuur niet wild van links naar rechts en terug trillen als ik hem loslaat bij 80km/h.

Ja doet die van mij ook.. Mag ik vragen welke banden je erop hebt laten zetten? En hoe kun je je banden eigenlijk het beste inrijden
 
BT45 heb ik. Kwa inrijden zou ik de eerste 100km niet te gek doen. Dat laagje moet eraf slijten wat erop zit.
 
zat ik ook aan te denken. Las er veel goede verhalen over.


Wat rijdt de rest?


michelin pilot street. valt ook weinig over te klagen, sta tot op heden nog altijd overeind als ik de bocht uit kom.


tevens gister voor het eerst de kleppen gesteld. Was echt vele malen makkelijker dan ik had verwacht! alleen stond ik ff te kijken van wat ik er uit trok. ik dacht dat ze alleen maar in stappen van 0,05 mm waren te krijgen... verder niet erg, alleen even verrassend.
full
 
Als ik een km of 100 op de snelweg blaas, krijg ik dus last van die uitval verschijnselen. Dat is dan wel een behoorlijke afstand, maar echt fijn is het niet. Ook krijg ik last van uitvalverschijnselen wanneer er uberhaupt weinig benzine in de tank zit en ik wat vlotter aan het gas hang op binnendoor wegen. Als ik ongeveer 200km gereden heb op een tank, begint hij al in te houden en te horten, terwijl ik gewoon nog benzine in de tank zie zitten. Dan schakel ik over naar mijn reserve en dan werkt hij weer wel.

Echter ben ik wel klaar mee. Als ik op pri rijdt, heb ik namelijk helemaal geen reserve. Dit lijkt me het ouderwetse benzinekraan probleem, is het niet?
 
Laatst bewerkt:
Als ik een km of 100 op de snelweg blaas, krijg ik dus last van die uitval verschijnselen. Dat is dan wel een behoorlijke afstand, maar echt fijn is het niet. Ook krijg ik last van uitvalverschijnselen wanneer er uberhaupt weinig benzine in de tank zit en ik wat vlotter aan het gas hang op binnendoor wegen. Als ik ongeveer 200km gereden heb op een tank, begint hij al in te houden en te horten, terwijl ik gewoon nog benzine in de tank zie zitten. Dan schakel ik over naar mijn reserve en dan werkt hij weer wel.

Echter ben ik wel klaar mee. Als ik op pri rijdt, heb ik namelijk helemaal geen reserve. Dit lijkt me het ouderwetse benzinekraan probleem, is het niet?

Op pri hoort de benzine uit alle slangen en gaten te komen lopen... Maar een nieuwe kraan zou je problemen op moeten lossen
 
terugkomend op kopen van eerste sleutelsetje.
iemand ervaring met Rothewald? kan er weinig over vinden, maar ziet er
redelijk uit om mee te leren/starten.

Buy Rothewald Socket Wrench Set Louis80 Louis80 Special Edition 94-Piece | Louis Motorcycle & Leisure

Voor die prijs zou ik ook wel zo'n setje willen voor in 't zijspan. Kan weinig vinden op het internet, paar mensen die zeggen dat het wel prima is voor het geld.. maar dan weet je alsnog niet echt veel. Is wel inhouse brand van Louis.de dus het zal niet compleet troep zijn.

Zijn er hier nog hypothesen die ik kan testen waarom mijn achterrem niks doet onder het rijden? Ik zou graag wat meer willen weten voordat ik het achterwiel eruit haal. Mis het niet heel erg onder het rijden, gezien hij wel gewoon hapt wanneer ik stil sta (wel zo makkelijk bij hellingen).
 
Laatst bewerkt:
Op pri hoort de benzine uit alle slangen en gaten te komen lopen... Maar een nieuwe kraan zou je problemen op moeten lossen


Ik heb gek genoeg geen last meer van stotteren bij een hoge snelheid op de snelweg bij ON.

Als het weer het toe laat, dan ga ik kijken of mijn Reserve nu wel werkt :). Gewoon net zolang rijden totdat ie gaat stotteren namelijk.
 
Als ik een km of 100 op de snelweg blaas, krijg ik dus last van die uitval verschijnselen. Dat is dan wel een behoorlijke afstand, maar echt fijn is het niet. Ook krijg ik last van uitvalverschijnselen wanneer er uberhaupt weinig benzine in de tank zit en ik wat vlotter aan het gas hang op binnendoor wegen. Als ik ongeveer 200km gereden heb op een tank, begint hij al in te houden en te horten, terwijl ik gewoon nog benzine in de tank zie zitten. Dan schakel ik over naar mijn reserve en dan werkt hij weer wel.

Echter ben ik wel klaar mee. Als ik op pri rijdt, heb ik namelijk helemaal geen reserve. Dit lijkt me het ouderwetse benzinekraan probleem, is het niet?

Zal de benzinekraan zijn idd. Vervangen of misschien dat schoonmaken nog helpt. En op pri rijden wen je snel genoeg aan. Ik doe niet anders.


Zijn er hier nog hypothesen die ik kan testen waarom mijn achterrem niks doet onder het rijden? Ik zou graag wat meer willen weten voordat ik het achterwiel eruit haal. Mis het niet heel erg onder het rijden, gezien hij wel gewoon hapt wanneer ik stil sta (wel zo makkelijk bij hellingen).

Al een blik geworpen onder het kapje?


terugkomend op kopen van eerste sleutelsetje.
iemand ervaring met Rothewald? kan er weinig over vinden, maar ziet er
redelijk uit om mee te leren/starten.

Buy Rothewald Socket Wrench Set Louis80 Louis80 Special Edition 94-Piece | Louis Motorcycle & Leisure

Zitten geen steek/ringsleutels bij en die komen soms toch echt van pas.
 
Zijn er hier nog mensen die vaker met 2 man (of vrouw) rijden? Dan bedoel ik dus met z'n tweeën op de GS500. Zoja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik merk dat met zn 2en rijden echt ruk is in de stad. Ik gok dat het aan de vering ligt maar bij afremmen duikt de motor flink naar voren. Aangezien het zadel nauwelijks grip biedt zit je telkens met geplette balen tegen de tank wanneer je bijrijder weer eens naar voren komt glijden. Ook merk ik dat ik flink hard moet knijpen om behoorlijk af te remmen, net alsof de remmen niet echt bemeten zijn op 150kg aan meerijders.

Is dit GS500 eigen (25 jaar oude vering, kleine motor, matige remmen, goedkoop zadel etc.) of hebben alle motoren hier veel last van? Ik had het idee dat de honda cb500f uit 2015 van de rijschool hier veel minder last van had, maar tis toch alweer ruim een jaar geleden dat ik mn rijlessen had...

Ook mijn vorige vervoersmiddel, een Gilera DNA 50cc tweetakt brommer reed een heel stuk comfortabeler met zn 2en? :(
 
Laatst bewerkt:
Zal de benzinekraan zijn idd. Vervangen of misschien dat schoonmaken nog helpt. En op pri rijden wen je snel genoeg aan. Ik doe niet anders.Al een blik geworpen onder het kapje?Zitten geen steek/ringsleutels bij en die komen soms toch echt van pas.
Alleen dan heb je geen reservetank meer toch?
 
terugkomend op kopen van eerste sleutelsetje.
iemand ervaring met Rothewald? kan er weinig over vinden, maar ziet er
redelijk uit om mee te leren/starten.

Buy Rothewald Socket Wrench Set Louis80 Louis80 Special Edition 94-Piece | Louis Motorcycle & Leisure

Voor zijn prijs is het een goed setje. In mijn bonte verzameling oud gereedschap zit nog zo'n setje en die gebruik ik al heel wat jaren.
De passing is voor professioneel gereedschap wat te ruim, dus reken er op dat je niet te veel kracht op een dop zet. NIET verlengen met een eind pijp of als slagmoerdop gebruiken, dus...
De dop blijft wel heel, maar de bout of moer die je los wil draaien niet.

De inbus en torx sleuteltjes zijn goed hard, maar kunnen breken. Zelfs zonder stukken pijp of de luchttol kan iemand die flink wat kracht heeft ze stuk draaien. Ik vul de stukgemaakte delen gewoon aan met Teng doppen.

De ratels zet je heel makkelijk om. Dat kan irritant zijn als je ergens diep verscholen iets wil losdraaien, bij de beweging zet je relatief makkelijk de ratel om van vast naar los of andersom. Toch doen de ratels het nog steeds goed, ze slaan niet door.
 
Bedankt martijn, hoefde inderdaad niks af te stellen. Die ruimte bomvol met modder en olie van de ketting.
Zooitje schoon gemaakt en de stift voorzien van likje kopervet, bouten ook overigens.

8d70b444b64244069bd7c6dc18bc46a6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier nog mensen die vaker met 2 man (of vrouw) rijden? Dan bedoel ik dus met z'n tweeën op de GS500. Zoja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik merk dat met zn 2en rijden echt ruk is in de stad. Ik gok dat het aan de vering ligt maar bij afremmen duikt de motor flink naar voren. Aangezien het zadel nauwelijks grip biedt zit je telkens met geplette balen tegen de tank wanneer je bijrijder weer eens naar voren komt glijden. Ook merk ik dat ik flink hard moet knijpen om behoorlijk af te remmen, net alsof de remmen niet echt bemeten zijn op 150kg aan meerijders.

Is dit GS500 eigen (25 jaar oude vering, kleine motor, matige remmen, goedkoop zadel etc.) of hebben alle motoren hier veel last van? Ik had het idee dat de honda cb500f uit 2015 van de rijschool hier veel minder last van had, maar tis toch alweer ruim een jaar geleden dat ik mn rijlessen had...

Ook mijn vorige vervoersmiddel, een Gilera DNA 50cc tweetakt brommer reed een heel stuk comfortabeler met zn 2en? :(

Ik reed regelmatig met mijn vriendin achterop (nu heeft ze een eigen motor) en het komt me wel bekend voor. Mijn oplossing voor het schuiven is de aanschaf van een "Triboseat". Dan overleven je ballen het tenminste.
 
Ik heb de olie uit het blok laten lopen omdat ik het linker carterdeksel moet voorzien van een vloeibare pakking. (Loctite 5910 50ml). Nu zag ik dat de olie al zwart was, heeft misschien 40 minuten gelopen... sinds dat ik er nieuwe olie in zit.

Het is die procycle 10W40 olie van Louis. Ik snap niet dat ie nu al helemaal zwart is. Oliefilter nagekeken maar daar kon ik ook niks aan zien.

Lijkt me geen goed teken, wat denken jullie?

Ook ga ik de opgevangen olie - dus geen nieuwe - weer erin doen als ik de pakking klaar heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan