Suzuki VX800

Marinus

MF'er
31 aug 2005
45
0
Rozenburg Zh
Wat maakt een motorfiets nu tot een klassieker?

Mijn CB750 SOHC mag volgens mij best een klassieker genoemd worden. Er zijn genoeg sites en bedrijven die zich daarom ook toeleggen op de onderdelenvoorziening van deze no:1 van de vorige eeuw.

Maar, de CB750 gaat nauwelijks stuk. Dus ik zat de laatste jaren een beetje in te dutten als het op sleutelen aankwam. Dus, beetje kijken op motorforum en marktplaats naar een ander oud en verwaarloosd beestje.

Daar zag ik dus een Suzuki VX800 staan. Een model dat in 1990 op de markt kwam, juist toen iedereen in toilethouding op een chopper wilde rijden.
Ik heb hem nooit lelijk gevonden, vond het altijd al een bijzonder ding, sportief maar wel met een fors V-twin blok van zijn chopper broertje de intruder VS800.
En nu, 25 jaar nadat deze motor voor het eerst op de markt kwam heb ik hem aangeschaft voor een schijntje van de nieuwprijs.

Waarom is het nooit wat geworden met dit model vraag ik mij af? En veel liefhebbers heeft hij nog steeds niet, een forum waar het laatste bericht in 2011 geplaatst is, en op marktplaatst staan er enkele die er al maanden staan.

Ik heb inmiddels alle vloeistoffen ververst, nieuwe bougies, luchtfilters schoongeblazen (onzin om nieuwe te kopen vind ik altijd). hij staat in de tuin en ik zit daar te genieten van zijn wonderschone lijnen.
Het schoot nog even door mijn hoofd om hem in de huiskamer te zetten.... nee, dat gaat te ver.
full
 
Laatst bewerkt:
Jij durft! De CB750 de no 1 van de vorige eeuw noemen? Ik ben het daar niet mee eens, maar ik gun het je van harte.
 
Heb zo ongeveer het hele gamma aan (naked) bikes van Suzuki gehad (GS, GSF, GSX, GSXF, SV) en heb dus ook proef gereden op de VX800. Klinkt als een geweldige deal: 800cc v-twin met een prachtig geluid gecombineerd met de degelijkheid en relatief lage prijs van Suzuki.

Het rijden ging heerlijk, totdat ik een rotonde probeerde rond te komen. De zithouding en het wegrijden zeggen 'naked bike' maar in serieuze bochten schreeuwt het opeens 'chopper!'. Ik ging bijna rechtdoor de rotonde over, en dat bij een rustige proefrit.

Verder is de styling...net wel / net niet. Er zijn veel VX800's in niet charmante kleuren uitgebracht (zoals zovele Suzuki's in die jaren) en ook de 'highlander' halfkuip uitvoering doet hem niet veel goeds naar mijn idee. Eigenlijk verdient hij een mooie zwarte lak, spaakvelgen en wat minder gedrongen dempers.

ps: als jouw VX800 die van de afbeelding is - dan lijkt het niet bepaald op een 'oud en verwaarloosd beestje'. Staat er mooi bij! De zwarte velgen doen hem goed.

ps2: mijn voorbeeld waarom ik deze motor niet als poster boven mijn zou hangen (in deze uitvoering).
suzuki%20vx%20800%20highlander.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jij durft! De CB750 de no 1 van de vorige eeuw noemen? Ik ben het daar niet mee eens, maar ik gun het je van harte.

Ik heb dat zelf niet verzonnen hoor. En het maakt mij ook niet zoveel uit, maar motorsport journalisten hebben mijn CB750 nu eenmaal verkozen tot motorfiets van de vorige eeuw.

Wikipedia :
" De Honda CB 750 werd verkozen tot de "Motor van de Eeuw". Zijn presentatie in 1969 zorgde voor het faillissement van enkele Europese merken ".
 
En hoe rijdt een VX800 ?

Natuurlijk op twee wielen, maar voldoet hij (of is het een zij) aan je verwachtingen ?

Mooie lijnen zijn best leuk, maar het moet natuurlijk wel een beetje sturen en rijden.

Dus enige informatie is best handig. Is hij geheel origineel, wat heeft het gelopen en wat ben je ermee van plan ?

En over je VX: die ziet er zeker niet afgeleefd uit....
 
Ja, hoe rijdt ie..., goeie vraag.
Ik heb niet veel ervaring met andere motorfietsen behalve mijn CB750, een CB400F en een BMW F650 die ik ooit gehad heb.
Op een jonge-moderne-nieuwe motorfiets heb ik nog nooit gereden.

Ik kan mij nog wel herinneren dat er een "bochtenwereld" voor me open ging toen ik na een half jaar de enduro/terrein banden die op de F650 zaten, verving voor "normale" banden.

Hij rijdt niet heel veel anders dan de CB750, de achterremschijf is net zo slecht als de trommelrem van de CB. Maar het geluid en het vermogen bevalt me wel, zo'n tweecilinder geeft een wat "meer" krachtig-motor-achtig-geluid dan het turbine-achtige geluid van de CB.
En momenteel geniet ik daar erg van.

Ik moet hierbij wel opmerken dat het bochtenwerk van mij op 2 wielen, waarschijnlijk in de bejaardencategorie zal vallen.

De motor ziet er nog best aardig uit voor zijn 25 jaar. Vorige eigenaar heeft de wielen zwart gespoten en motorblok flink in de verf gezet. ikzelf heb de kroonplaat en verbinding tussen voorvorkpoten opnieuw in de verf gezet, en een paar elektrische dingetjes moeten herstellen.
Hoe hij motorisch is blijft altijd een vraag bij zo'n oud beestje, maar bij cardan en motorolie aftappen kwam ik geen rare dingen tegen. En de bougiekleur was netjes.

En dat allemaal voor een aankoopbedrag waarmee ik zou kunnen meedoen aan de 500,- euro challange.
Motorrijden hoeft niet persee veel geld te kosten.

Ik noem hem hij... kweenie waarom, voor mij is alles altijd een hij, behalve als het om een vrouw gaat. Een poes is voor mij ook altijd een hij _O-
 
Ik heb ook een VX gehad en op zich best wel een fijne en mooie motor. Alleen is de wielbasis wat lang en daarom bij uitstek een motor die lekker lange stukken rijdt. Maar bij bochten is het werken geblazen. Verder ook mechanisch een heel mooi lopend en stil blok.

full
 
Ik heb een Norton van 1957, wat toen een sportieve motor was, stuurt super en heel makkelijk. En ik heb een Honda Supermagna, met ook een lange wielbasis en hij weegt 60 kg meer dan de Norton. Ik vermoed dat het sturen richting VX gaat en dat betekent hard werken in korte snelle links/rechts bochten.

Maar als je de techniek van tegensturen goed beheerst, is het een heerlijke motor.
 
Ik rij ook op een VX 800, één uit 1991.
Wel met koffers omdat dat handiger is bij woon/werkverkeer.
Is een fijne motor, maar inderdaad is het bochtenwerk wat lastiger vanwege de balhoofdhoek die meer aan een chopper doet denken.

IMAG0634.jpg
 
Ik heb er ook eentje gehad, verslavend inlaat/ uitlaat geluid.

Wel een matige voorvork, dus progressieve veren of een vorkje van iets anders dat past maakt het beter.

Veel plezier ermee iig
 
Ondertussen ruim 2 maanden verder. Hier en daar wat zwarte verf toegevoegd, andere knippers en spiegels, last but not least : een origineel Nopper zadel.
De zompige voorvork wat harder gemaakt door wat meer 15W50 ac-tion motorolie toe te voegen.
In de voorvork wel te verstaan.

Ben nog steeds geen bochtenridder, maar ik heb gemerkt dat als je jezelf in de bocht werpt, dan komt het wel goed.

Geniet nog steeds van het geluid van dat ding.
full
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een paar jaar op een VX800 gereden. Prima fietsje! Geen babe-magnet, maar de mijne was zwart met een Carbon BSM uitlaat, dan valt het uiterlijk nog mee.

Wat het stuurgedrag helpt is een paar nieuwe (redelijk sportieve) banden. Als de achterband vierkant is, krijg je de VX natuurlijk nog minder makkelijk plat.
Verder de achtervering in de hoogste en meest stugge stand (mijne was achter verstelbaar, weet niet of dat origineel is).

Het is gewoon even wennen omdat de geometrie wat anders is dan b.v. een CB500. Ben je eenmaal gewend, dan is de VX800 een prima fiets om door de bergen te vegen. De grondspeling is goed genoeg om de achterband uit te rijden.

Ik vond het een goede deal: ietsje meer karakter dan voor dat budget vergelijkbare fietsjes (vaak met een staande twin), maar wel lekker betrouwbaar en goedkoop rondploffen.
 
Vorig jaar september heb ik voor een mooi prijsje een VX800 gekocht (zoals die van Meteor, maar zonder schermpje), om als pekelfiets over de snelweg mee naar mijn werk te rijden. Weinig bochten dus. Wat me het meest aanspreekt bij de fiets is het motorgeluid en de power, die vergeleken met mijn dagelijkse BMW G650 GS ééncilinder duidelijk meer aanwezig zijn. En natuurlijk de looks van het V-twin blok.
En juist het feit dat ik moet werken als ik erop zit vind ik leuk. Op de BMW val ik toch wat eerder in slaap, tenzij we natuurlijk rijden waar die voor gemaakt is: in de bergen.
Ondanks dat ik de voorkant enorm zwaar vind (ik ben maar 1.62m) bij langzame manoeuvres kan ik toch ook wel genieten van het stuurwerk op een dijkje.
Er staat nu zo'n 46.000 km op de teller en ik heb inmiddels wel wat reparaties uit moeten voeren: kabel snelheidsheidsmeter onderaan afgebroken, bougiekabels en -doppen vielen van elkaar af, bobine stuk, het olieverbruik begint toe te nemen en de compressie is behoorlijk afgenomen. Ik denk dat ik deze winter nog wel doorkom met 'm en dan kijk in komende zomer of ik er nog geld in stop, of dat ik 'm verkoop.
Hij doet me trouwens een beetje denken aan m'n eerste motor, een Suzuki SV650N.
 
Het is gewoon even wennen omdat de geometrie wat anders is dan b.v. een CB500. Ben je eenmaal gewend, dan is de VX800 een prima fiets om door de bergen te vegen. De grondspeling is goed genoeg om de achterband uit te rijden.
Ik dacht al, wat voor stijve harken rijden op deze motor. :+
Ben ik de enige die het een strak dingetje vond..

Op de VX altijd veel lol gehad bij ritjes op de dijk, ik vond het ook op zichzelf staand altijd een prima stuurfiets.
Hij rijdt op de openbare weg snel en soepel zat, overal ben je te snel.. gas!
Beetje bewegen op die motor mannen. _O- :]
 
Marinus, ga hier ff kijken:

countersteering on a motorcycle - YouTube

En als je dat nog niet hebt gedaan, ga het uitproberen. Maak er een automatisch iets van en je gooit de VX net zo makkelijk door een snelle links/rechts bochtenserie als een licht sportmotortje.

Ik moet bekennen dat ik dat nog nooit bewust had gedaan : countersteering. En ik rij toch al wat jaren motor.
Maar vandaag eens specifiek daar op gelet : "PRESS – To turn"
Dus, Wil je naar rechts, duw je op/tegen het rechterhandvat, je linkerhand laat je gewoon meevolgen met het stuur zonder kracht uit te oefenen.
Verbazingwekkend.
 
ik heb er nooit één gehad,maar altijd wel een mooi modelletje gevonden. Volgens m'n motorzaak zijn deze blokken bullitproof.
 
Ik moet bekennen dat ik dat nog nooit bewust had gedaan : countersteering. En ik rij toch al wat jaren motor.
Maar vandaag eens specifiek daar op gelet : "PRESS – To turn"
Dus, Wil je naar rechts, duw je op/tegen het rechterhandvat, je linkerhand laat je gewoon meevolgen met het stuur zonder kracht uit te oefenen.
Verbazingwekkend.

Maar onbewust wel. Bij een bepaalde snelheid stuur je eigenlijk altijd tegen om de bocht in te vallen. Misschien kan je bewust wat extra tegensturen om wat meer geforceerd de bocht in te gaan. In het filmpje gaat het imho fout omdat de de bestuurder gaat remmen en daardoor de motor zich opricht en daardoor de bocht ruimer maakt. Eigenlijk moet je hem juist meer de bocht ingooien. De bestuurder ziet echter de truck en richt zich instinctief op het object dat hij wil vermijden, terwijl je eigenlijk juist naast de truck moet kijken, naar het punt waar je heen wilt.
 
Maar onbewust wel.
:^

Jaren geleden een proefrit op de Triumph Street Triple gemaakt.
Dat ding stuurt al als je een bilspier aanspant! _O- :} *O*

Maandagavond met de eigen Soes onderweg, nieuw bandje erop.
Het karakter deed mij aan de Triumph denken..
Beetje stom spelen met het aanspannen van de spieren. :$

Onbewust ben je gewoon aan het tegensturen. :+

Keith Code heeft er veel filmpjes over op het net staan. :)
 
Heb ook een aantal jaren een VX800 naast m'n ZZR1400 gereden.
Wat je ziet is wat je krijgt, een degelijke motor met matige rijeigenschappen.
Alleen de voorrem is gewoon slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan