Slecht schakelen i.c.m. geluid uit blok Honda Fireblade 954

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Beste medeforummers,

Ik heb sinds een tijdje een niet lekker schakelende bak.
Vooral van 1 naar 2 geeft altijd wel een tik maar ook 3 en 4.
Behalve laag in toeren (2500rpm) of al ik m flink belast dan gaat t goed maar toch die 1 en 2 wil niet even lekker.

Heb zelf het idee dat mijn platen plakken of dat het gedeelte wat moet ontkoppelen bij inknijpen hevel versleten is?

Heb er even een filmpje van gemaakt. (of 2)

https://www.youtube.com/watch?v=gIaCzDXop8s

Hier zie je dat als ik de hevel inknijp er maar aandrijving blijft.
Dat gaat uiteindelijk wel weg als t wiel bijna stil staat.
Ook hoor ik een schrapend geluid bij de koppelingsdeksel na inknijpen koppelingshendel

https://www.youtube.com/watch?v=25VmhH__B7Q

Hier zie/hoor je dat als ik m hevel inknpijp en ik tussendoor gas geef er een tik van de aandrijving af komt terwijl er dan geen aandrijving zou moeten zijn lijkt me?
Ik hoop dat iemand dit herkend en weet wat t euvel is zodat ik dat kan vervangen.
Koppelingskabel is al vervangen overigens.
Groet,

Richard
 
Laatst bewerkt:
Update m.b.t. de Gilles.

Zoals 65x45.2 al aangaf schakelt het directer en je merkt echt dat er ondersteuning is want t voelt solider aan.
Maar het probleem is niet verholpen helaas.

@65x45.2
Ben juist van Castrol naar Motul gegaan om te kijken of dat wat helpt.
En ik ververs dan zelfs 2x per jaar maar dat komt ook omdat ik t hele jaar door rij.
Ik zou is kunnen kijken wat 10W50 doet.

Zit je schakelpook mechanisme wel goed ( haaks/recht/hoek ) gemonteerd op de schakelas ?

p1qrfxztvqtsb.jpg
 
Il volg je niet helemaal, op de foto staat ie toch in een rechte hoek? Dat rood wat erbij getekend is is niet een rechte hoek.


Dat rood gaf de stand/positie aan bij de Suzuki's .

Maar inderdaad staat hij al in een vrij rechte hoek.Ik dacht meld het eventjes heb al meerdere mensen gehad die schakel problemen hadden doordat zij het mechanisme foutief teruggezet hadden ;)


EDIT

Misschien kan de TS toch wat gaan uitproberen dmv dat pookje iets anders te monteren op de schakel-as ?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om die hoek die jij aangeeft maar de hoek tussen de schakelstang en het armpje op je as. Dat lijkt zo toch goed in de buurt te komen van de 90 graden, dus dat is prima.

Ik zou gokken dat je dogs wat ingesleten zijn, maar blijft gokken.
 
Het gaat niet om die hoek die jij aangeeft maar de hoek tussen de schakelstang en het armpje op je as. Dat lijkt zo toch goed in de buurt te komen van de 90 graden, dus dat is prima.

Ik zou gokken dat je dogs wat ingesleten zijn, maar blijft gokken.

Kan :Y

Bij de Honda Fireblade 954 zit alles idd net wat schuiner anders gemonteerd als bij de Suzuki's het geval is.

Had ook nog wat motor Honda Fireblade 954 plaatjes bekeken en bij enkele stond het hefboompje op de schakel-as ietsje meer naar de steps toe en eraf gemonteerd vandaar mijn reactie.
 
Kan :Y

Bij de Honda Fireblade 954 zit alles idd net wat schuiner anders gemonteerd als bij de Suzuki's het geval is.

Had ook nog wat motor Honda Fireblade 954 plaatjes bekeken en bij enkele stond het hefboompje op de schakel-as ietsje meer naar de steps toe en eraf gemonteerd vandaar mijn reactie.

Heb t hefboompje netjes gemonteerd op de opening en het centerpuntje zoals aangegeven word in het WPHB.
Mocht t anders moeten zitten voor t betere schakelwerk dan hoor ik dat graag. :)

Vandaag nog eens getest op de bok met koude motor en ik merk dat de koppeling dan wel goed ontkoppeld en het wiel dan niet blijft draaien met ingeknepen koppelings hevel.
Als de motor dan maar iets van warm is dan blijft de koppeling "plakken" en dan blijft er aandrijving zoals te zien is in het filmpje.
Kan het toch de koppelingsplaten of tussenplaten zijn dan of hoort t er gewoon bij dat met inknijpen koppeling er aandrijving blijft?
 
Laatst bewerkt:
Heb t hefboompje netjes gemonteerd op de opening en het centerpuntje zoals aangegeven word in het WPHB.
Mocht t anders moeten zitten voor t betere schakelwerk dan hoor ik dat graag. :)

Vandaag nog eens getest op de bok met koude motor en ik merk dat de koppeling dan wel goed ontkoppeld en het wiel dan niet blijft draaien met ingeknepen koppelings hevel.
Als de motor dan maar iets van warm is dan blijft de koppeling "plakken" en dan blijft er aandrijving zoals te zien is in het filmpje.
Kan het toch de koppelingsplaten of tussenplaten zijn dan of hoort t er gewoon bij dat met inknijpen koppeling er aandrijving blijft?
Ja
 
Doe es laten zien? :Y

Deksel is er al af geweest en alles zag er netjes uit das t vreemde. :?

Ik heb de filmpjes nog eens geluisterd, slecht te horen vind ik,
maar is er geen lager rot, bv die van de as waar de koppeling op zit?

Soms kun je nog wel eens een geluidje lokaliseren door het handvat van een schroevedraaier tegen je oor te houden en de punt van de schroevedraaier op diverse plaatsen tegen het blok te houden.
Schrapende of schurende, tikjes e.d. geluiden hoor je zo beter.

Kruipt de motor ook naar voren bij stilstand in de versnelling?
 
Ziet er goed uit, zo te zien past het ook op mijn SC28. Heeft iemand even een linkje waar ik dat ding kan bestellen. Heb wel een site van gilles tooling gevonden maar kan het product zelf niet vinden.
Nog geen problemen met mijn bak en dat wou ik graag zo houden :)


edit: Gevonden :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan