Slecht schakelen i.c.m. geluid uit blok Honda Fireblade 954

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Beste medeforummers,

Ik heb sinds een tijdje een niet lekker schakelende bak.
Vooral van 1 naar 2 geeft altijd wel een tik maar ook 3 en 4.
Behalve laag in toeren (2500rpm) of al ik m flink belast dan gaat t goed maar toch die 1 en 2 wil niet even lekker.

Heb zelf het idee dat mijn platen plakken of dat het gedeelte wat moet ontkoppelen bij inknijpen hevel versleten is?

Heb er even een filmpje van gemaakt. (of 2)

https://www.youtube.com/watch?v=gIaCzDXop8s

Hier zie je dat als ik de hevel inknijp er maar aandrijving blijft.
Dat gaat uiteindelijk wel weg als t wiel bijna stil staat.
Ook hoor ik een schrapend geluid bij de koppelingsdeksel na inknijpen koppelingshendel

https://www.youtube.com/watch?v=25VmhH__B7Q

Hier zie/hoor je dat als ik m hevel inknpijp en ik tussendoor gas geef er een tik van de aandrijving af komt terwijl er dan geen aandrijving zou moeten zijn lijkt me?
Ik hoop dat iemand dit herkend en weet wat t euvel is zodat ik dat kan vervangen.
Koppelingskabel is al vervangen overigens.
Groet,

Richard
 
Laatst bewerkt:
ik heb volgens mij precies zelfde probleem met een fireblade 929.
Ik heb als eerste kettingset vervangen ,(zo te zien jij ook), heeft niks geholpen.
enigste wat ik nog kan bedenken is ,koppeling of versnellingsbak.
hoop dat iemand precies weet wat het kan zijn.

Succes met Fireblade Mohonda
 
Koppeling even loshalen. Misschien is je druklager stuk en/of de stalen platen krom.


Ah,oke ga ik maar eens doen dan.
Maar hoe kan het dat de stalen platen krom gaan dan?
Ik heb zelfs niks geks gedaan!?
Denk je dat ik de koppelingsdeksel kan verwijderen en weer kan monteren zonder nieuwe pakking?

@MoHonda,

Heb idd al de kettingset vervangen en dat maakt niks uit.
Ik ga na adviseren van Tommy maar eens de koppeling en druklager checken. :)
 
Laatst bewerkt:
Hello Dr insane

Koppelingsdeksel zit alleen vloeibare pakking tussen.

Ben benieuw hoeveel kilometer jouw blok heeft gelopen,
of er in het verleden grote reparaties zijn geweest aan blok.
ben jij rustige rijder of wheely king.
is probleem ineens gekomen of ingeslopen.

ik heb zelf dit blok uit een schadeblade overgeheveld.
probleem lijkt wel erger te worden.
vooral dat geklak uit jou tweede filmpje.

succes Mohonda
 
Versnellingsbak problemen komen vaker voor bij die blokken. Schijnt te maken te hebben met de schakelas, deze steekt relatief ver uit het blok en mist daardoor ondersteuning en nauwkeurigheid. Lijkt me dat er meer info over te vinden is die dan wel of niet aansluit bij de symptomen die jullie ervaren.

Gilles maakt een kleinnood om die as te ondersteunen.
 
Versnellingsbak problemen komen vaker voor bij die blokken. Schijnt te maken te hebben met de schakelas, deze steekt relatief ver uit het blok en mist daardoor ondersteuning en nauwkeurigheid. Lijkt me dat er meer info over te vinden is die dan wel of niet aansluit bij de symptomen die jullie ervaren.

Gilles maakt een kleinnood om die as te ondersteunen.


Daar hebben de GSXR model K4-5 ook last van.Bij alle oudere modellen werd de schakel-as wel ondersteund middels een plastic- glijbusje.
 
Zowwww.....ff update. :)

Heb mn koppeling eens bekeken maar t ziet er prima uit en alles eens opgemeten en ik zie/meet niks wat echt versleten is. :?
Druklager ook prima en geen speling erin en de stalen platen waren recht.

@ Loki,
Heb die Gilles ondersteuner gezien en ik kan me niet voorstellen dat dit helpt?
Ik heb weinig tot geen speling met het op en neer halen van de schakelas maar ik kan wel de as naar binnen en buiten drukken alleen doet de Gilles daar niks mee.
Heb je er zelf positieve ervaringen mee of ken je iemand die er positieve ervaringen mee heeft?

Wat ik heb gemerkt is dat het "tik" geluid soms ook te horen is als ik terugschakel en ik de koppeling op laat komen. (dus als er weer aandrijving komt)
Net zoals er een "tik" is als je abrupt van het gas af gaat. (kan het aan de afstelling liggen??)
Net alsof er gewoon flink speling tussen de tandwielen zit?

Misschien dat dit het ook gewoon is want het is nou eenmaal geen nieuwe motor. :+
Is dikkere olie een optie?
Of schakel ik te snel? :?

@ MoHonda,

Mijn blokkie heeft 42k gelopen ondertussen.
Deze heeft geen grote reparaties gehad. (heb de gehele history vd motor)
Ik zal t probleem al een tijd hebben maar t viel me onlangs gewoon op en t voelt niet echt lekker dat "geklak" van 1 naar 2. (zal wel tussen de oren zitten :+)
Ik rij elke dag dus vooral rustig maar ik kan m ook wel eens flink op zn lazer geven net zoals iedereen doet denk ik. :]
 
Laatst bewerkt:
Mn zwager heeft jarenlang een 929 gereden naar +- 100k. Zonder bak problemen, met ondersteun ding. Lijkt me het waard om op een blade specifiek forum te kijken naar meer info.
 
Lopen de scharnierpunten van het schakelmechanisme nog lekker soepel, anders even schoonmaken en insmeren met vet.
Er moet ook nagenoeg geen speling inzitten.

Dat geklak komt denk ik van slijtende dogs op de tandwielen in de bak en misschien van lichtelijk kromme ingesleten schakelvorken.
Tenminste, als ik denk aan Honda en schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Zowwww.....ff update. :)

Heb mn koppeling eens bekeken maar t ziet er prima uit en alles eens opgemeten en ik zie/meet niks wat echt versleten is. :?
Druklager ook prima en geen speling erin en de stalen platen waren recht.

@ Loki,
Heb die Gilles ondersteuner gezien en ik kan me niet voorstellen dat dit helpt?
Ik heb weinig tot geen speling met het op en neer halen van de schakelas maar ik kan wel de as naar binnen en buiten drukken alleen doet de Gilles daar niks mee.
Heb je er zelf positieve ervaringen mee of ken je iemand die er positieve ervaringen mee heeft?

Wat ik heb gemerkt is dat het "tik" geluid soms ook te horen is als ik terugschakel en ik de koppeling op laat komen. (dus als er weer aandrijving komt)
Net zoals er een "tik" is als je abrupt van het gas af gaat. (kan het aan de afstelling liggen??)
Net alsof er gewoon flink speling tussen de tandwielen zit?

Misschien dat dit het ook gewoon is want het is nou eenmaal geen nieuwe motor. :+
Is dikkere olie een optie?
Of schakel ik te snel? :?

@ MoHonda,

Mijn blokkie heeft 42k gelopen ondertussen.
Deze heeft geen grote reparaties gehad. (heb de gehele history vd motor)
Ik zal t probleem al een tijd hebben maar t viel me onlangs gewoon op en t voelt niet echt lekker dat "geklak" van 1 naar 2. (zal wel tussen de oren zitten :+)
Ik rij elke dag dus vooral rustig maar ik kan m ook wel eens flink op zn lazer geven net zoals iedereen doet denk ik. :]

Heb je de Kettingset al eens aan een hele grondige inspectie onderworpen?
 
Mn zwager heeft jarenlang een 929 gereden naar +- 100k. Zonder bak problemen, met ondersteun ding. Lijkt me het waard om op een blade specifiek forum te kijken naar meer info.


Had al wat recensies gelezen en er word toch wel positief gepraat over dit product.
Dus ik heb m van de week besteld. :)


@Boevie,

Scharnierpunten gaan soepel.
Denk dat je gelijk hebt dat t allemaal niet meer vers is maar ik had de lokale monteur eens gebeld en die zei dat ik me er maar niet zo druk om moest maken dus dat doe ik dan ook maar niet.

Misschien toch maar eens de koppelingsplaten+veren vervangen want die zitten er al 14 jaar in.
 
Laatst bewerkt:
Kijk aan, hopelijk bevalt ie jou straks ook :t


Hebbes! :)

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ben benieuwd. :Y
 
heb zo'n gilles lagertje op mijn sc 57 blade, haalt wat speling weg en daardoor schakelt het goed merkbaar wat directer.

je andere problemen heb ik eigenlijk geen zinnig antwoord op, dat geklapper op je filmpje doet volgens mij iedere motor op de paddockstand , komt door de aanwezige speling in je transmissie.
Ik weet uit ervaring dat versleten transmissiedempers in het achterwiel moeilijker en luider schakelen veroorzaken.
Verder ook uit ervaring bij mijn sc57, toen ik hem kocht zat er een paar duizend km motul half syntheet in. Na een 4000 erbij gezet te hebben ging het schakelen wat zwaarder.
Aangezien ik meer dan 30 jaar castrol in mijn fietsen gooi ook castrol in mijn blade gegooid, half syntheet. Ik ververs ieder jaar ongeacht de km stand. Na 7000 km schakelde de blade nog perfect.

Als je niet weet wat voor olie en hoelang die er al in zit zou je kunnen overwegen om te verversen.

Een maatje van me had een oerblade met veel km, verbruikte wat olie en is toen overgegaan op 10w50, wat dikker bij warme motor. Verbruik stuk minder en beter schakelen, volgens hem.
 
Update m.b.t. de Gilles.

Zoals 65x45.2 al aangaf schakelt het directer en je merkt echt dat er ondersteuning is want t voelt solider aan.
Maar het probleem is niet verholpen helaas.

@65x45.2
Ben juist van Castrol naar Motul gegaan om te kijken of dat wat helpt.
En ik ververs dan zelfs 2x per jaar maar dat komt ook omdat ik t hele jaar door rij.
Ik zou is kunnen kijken wat 10W50 doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan