Kawa GPZ900R 1984 - destination unknown

koendd

Die hard MF'er
24 mrt 2011
343
44
Lichtervelde
hoi hoi,

hier ben ik nog es met een nieuw project.
Voor héél weinig (gratis) een GPZ900r overgenomen van een goede vriend.
Anderhalf jaar geleden had hij deze gekocht om weer in orde te zetten, aan begonnen, 1 iets slaat tegen en je weet hoe dat gaat....
Stond daarna een jaar buiten zonder carbs en helft van de onderdelen eraf.
Ik kon het niet meer zien dus heb hem onder m'n hoede genomen!

al bij al nog een prima fiets.
Al heb ik nog geen idee wat ik er mee ga doen, dacht eerst een cirtcuitproject van maken, maar kan ook een dagelijks brik worden, ben ik nog niet helemaal uit.

IMG_20160904_213751.jpg


IMG_20160904_214045.jpg


IMG_20160904_214054.jpg


IMG_20160904_213857.jpg


uitlaten zijn nog in prima staat, op foto zien ze er niet goed uit maar denk dat die er ooit nieuw op gekomen zijn, nergens roest of deuken te zien...

IMG_20160904_213840.jpg


remschijf gebarsten
IMG_20160904_213915.jpg


Zoiezo moet ie eerst terug rijden.
To do list
- carbs monteren
- kopkuip er terug op
- nieuwe banden voor en achter
- nieuwe batterij
- nieuwe remschijf achter
- remmen voor ontluchten

ondertussen de carbs al een bekeken, deze waren al gereviseerd, toch maar es open gedaan en mezelf weer wat werk gespaard....
Nieuwe hoofdsproeier zat er nu 100, maar wat er in zat was 135, dat zou dus niet zo best gelopen hebben... Ook de naalden bleken langer en fijner dus ook hier de originele in terug gezet.. Nooit zomaar een revisiesetje monteren dus

IMG_20160904_214146.jpg


all nieuwe meuk eruit en oude sproeiers en naalden terug erin gezet...
IMG_20160904_214123.jpg


en even in de testopstelling, direct goed! geen enkele carb loopt over...
IMG_20160904_214107.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi begin, deze ga ik volgen denk ik zomaar :)

:Y mie toe

*O* originele uitlaten, kijk even naar het verbindings pijpje tussen beide uitlaten. Zit onder het blok, van deze is bekend dat ze doorrotten.
Check benzine kraantje, deze willen vaak niet meer afsluiten.
Oliepeil: Kieper niet 4L olie in het blok ook al staat het op het carter .

Olie peilen, is ook een 'procedure' voor.
Motor op middenbok , 15 min na uitzetten motor.

Verder is het een heerlijke fiets om op te rijden :]
 
ondertussen al terug aan het lopen gekregen!

carbs erop gezet (nog zonder dat klote luchtfilter)
dummy tankje erop, batterijtje erin, dashboard aangesloten.

en vrooeeem :)

wel behoorlijk wat stinken uit de uitlaat (blauwe rook) hoop dat dit is van het lange stilstaan?

klinkt iig lekker dik!

verder nog een probleempje soms gaat de startknop, soms niet. als ik hem dan overbrug via het startrelais wil hij niet lopen (gaat wel rond maar slaat niet aan), plots gaat ie dan wel terug via startknop...

zoiezo gaat er verse olie op, stond nu stil net niet boven, tijdens het rijden was het glaasje volledig leeg, nadat ie gedraait had kwam die weer tot boven (lichtbruin, hopelijk van de luchtbellen die erin zitten...

benzinetank is momenteel niet aangesloten, zit wel benzine in, dus veronderstel dat deze niet lekt anders lag het er al lang uit toch? Maar heb iig al de horror verhalen gelezen van een carter vol benzine.

Dan nog de luchtfilter bak, deze is open op de naad, zou het te doen zijn deze weer dicht te siliconen?
Heb al gelezen dat deze nogal moeilijk terug te monteren is, open filters met CV carbs zijn niet zo'n goeie combinatie naar afstelling, maar wel makkelijk te monteren/demonteren.

verder ook nog een nieuwe gaskabel zoeken want deze is niet meer fris en wat geroest (zit nu nog niet aangesloten).

ook kwam er uit bougiegat 1 (hier zit een niet originele dop op, dus zonder rubber afdichting errond) wat damp naar boven, denk benzinedamp, dus best eens checken als bougie volledig naar beneden gedraaid zit denk ik? Had deze eraf gehad om even id cilinders te kunnen piepen...

IMG_20160906_092105.jpg
 
Laatst bewerkt:
zo, nog wat verder geklust...

kopkuip en teller schoongemaakt en gemonteerd.

Bruine drap aka remolie afgelaten en verse erop, die werken terug.

luchtfilter behuizing schoongemaakt en de voorste rand opnieuw met silcone vastgezet op de behuizing zelf, zal wel houden nu denk ik.
Ligt nu nog even te drogen, straks binnen een paar uur als ie droog is zien als ik hem gemonteerd krijg op de carbs.

Gaskabel toch nu te gebruiken dus die zit ook al weer vast op het stuur, straks nog in de carbs prutsen samen met choke kabel.

benzinetank heb ik eindelijk open gekregen, reden waarom ie niet goed open ging duidelijk.
Volledig verroest binnenin (heeft ooit eens in brand gestaan aan de dop (sporen van in de lak) dus dat zal hem geen goed gedaan hebben. Straks maar eens proberen te ontroesten met een batterijlader en wat soda en zien als die nog bruikbaar is dan.
 
Het goede nieuws is dat je al de betere wielen/remmen/voorvork hebt van de latere gpz *O*

Dat betekend dat er ook een zzr600 of beter nog een zzr1100 achterwiel in past *O*



;) (voordat je nieuwe banden besteld...)
 
is dat zo? Omdat de mijne geen antidive geeft ofzo?

wat is het voordeel van de ZZR velg? Breder?
Past alles 1 op 1 dan?
 
:Y Vanaf 90/91 heeft de gpz 41mm voorvork zonder anti-dive, 17" voorwiel ipv 16", grotere remschijven die zwevend zijn en 4 zuigerige remklauwen.

Achterwiel is iets breder geworden maar wel 18" gebleven, bij ombouw naar 17" heb je een grotere bandenkeuze.
zzr600 heeft max 160 band en is relatief eenvoudig om te bouwen, mits je handig bent en wat pasbussen op maat kunt (laten) draaien.

zzr1100 is iets meer werk en je hebt een offset voor-tandwiel nodig, en omdat je ketting dan iets verder naar buiten komt nog enkele kleine aanpassingen.
Maar het past :Y

full

full
 
hmmm, ja hoeft voor mij niet écht, al project motoren genoeg in de schuur...

staat wel mooi ja!

carbs er terug op met gaskabel gemonteerd.
Nu nog die luchtfilterhoezen erop krijgen... moeilijke klus!
 
hmm, vond het al raar dat er geen klemmen oid op de rubbers tussen carb en box zaten, blijkbaar zitten die met een soort veren vast.

Net setje besteld op ebay...
 
Zo de eerste meters op eigen kracht met de GPZ zitten er ook al op. 2 dagen geleden mezelf nog wijsgemaakt er een lakentje over te leggen en deze winter aan te beginnen als het andere werk af was. you know how it goes...

alle kuipwerk er terug op na schoonmaakbeurt
IMG_9975.jpg


hier mis ik enkel het kapje wat de electronica afdekt, maar genoeg 2dehands te vinden
IMG_9988.jpg


waar dient dit slangetje voor? zit op één van de aansluitingen voor de vacuummeters ter synchronisatie, scheelt nogal wat in toeren als je hem afdekt, wat is beste of waar moet ie op?
IMG_9989.jpg


42k op de teller, best nog wel ok dus..
IMG_9980.jpg


tank aan het prutterlen, maar denk dat er toch gewoon een beter exemplaar op komt, we zien wel hoe ie eruit komt...
IMG_9990.jpg


Dan nog een vraag over de filter rubber. die moet je monteren met de platte kant ergens tegen maar waar precies? Ik vind nergens écht hoe die nu moeten zitten...
IMG_9993.jpg
 
iemand had met er inderdaad al op gewezen dat het de topgun bike was :)

tank gaat het toch niet worden. Batterijlader heeft z'n werk wel gedaan en groot deel is ontroest maar overal liggen grote stukken roest die ik er nie uitkrijg. Geen zin om elke week de carbs te moeten kuisen dus maar een 2dehands tank gekocht, die nog proper is vanbinnen...

Ook nog wat onderdelen besteld, nieuwe knipper links voor, is kapot/afgebroken, nieuwe lucht en oliefilter en nog een km-teller kabel.

Nu nog de luchtfilterrubbers monteren en dan zou hij klaar moeten zijn voor een eerste ritje, ben benieuwd :)
 
startknop misterie is trouwens iets in de bedrading. Als hij niet wil starten via de knop eventjes aan de stekker duwen en dan start ie wel... nog even bekijken wat daar mis mee is
 
Intussen de nieuwe tank ontvangen.
Vuldop en na reiniging ook het kraantje verzet.

IMG_20160909_213819.jpg


benzine erin, contanct aan en hoppa. Start direct.

Even vlug testrit gedaan, rijd uiteraard bagger zonder luchtfilter(rubbers) erop.
Maargoed, was maar een paar 100meter.
Voorste remmen gaan prima (zeker als je CB750 remmen van 44 jaar oud gewoon bent).
Maar de achterste rem blokkeerde.
Dus even ontluchters open en de weerstand in de pedaal verdween, even doorgepompt en wat nieuwe olie erin, achterste nippeltje was verstopt even doorgespoten en terug erop.
Rem nu ook achteraan prima zonder dat ie blijft hangen (wel zo handig...)

MAAR.
Hoe zit dat nu met die tank en het kraantje?
Ik had dus benzineslang naar carbs op de dikkel nippel op de kraan, vaccuumslangetje van de carbs op de dunne nippel op de kraan. Maar dan, ik zie achteraan 2 aansluiting (overloop maar de originele tank had er maar 1) en ook op de benzinemetersensor zie ik nog een aansluiting?

En welke stand is de kraan nu uit? Ik dacht de ON? want PRI is dus voor je start even benzine laten lopen zonder vaccuum, en reserve voor als die bijna leeg is dus.

Maar toen ik de tank er na de rit weer wou afnemen kwam er in iedere stand benzine uit gellopen? De originele tank was ook nog gevuld (met benzine en roest) maar daar kwam niks uiit....

enlighten me please!
 
Laatst bewerkt:
ondertussen dit gelezen, dus weet nu in ieder geval hoe het kraantje werkt...
http://www.gpzzone.co.uk/gpzzone/technical/fueltap.html


lijkt er dus op dat er iets in het kraantje zelf niet juist is. Wel vreemd dat ie in de andere tank niks door liet...

wat ik trouwens ook al gemerkt heb. Als ik hem de eerste keer start in neutraal, en dan in 1ste zet lijkt het alsof de koppeling niet werkt en schiet ie vooruit en valt dan stil.
Terug in neutraal zetten, starten, terug in eerste en blijft dan wel gewoon draaien en schiet niet vooruit. :?
 
Laatst bewerkt:
grijs van de tank pastte nie echt bij de rest, dus maar vlug wat aan gedaan...
IMG_20160910_150330.jpg


nu nog even een linker zijkapje scoren.

de koppeling ook maar eens ontlucht en de bruine drap vervangen door remolie...

Onderdelen (pinker, km tellerkabel, olie en luchtfilter) ook ontvanen vandaag.
nu nog de veren voor de rubbers van de carbs en luchtfilters en dan kunnen we eens deftige een testrit maken.

Ook nog een "in-line" kraantje besteld om handmatig benzinetoevoer te kunnen afsluiten.
Wil liever geen blok vol benzine...
 
grijs van de tank pastte nie echt bij de rest, dus maar vlug wat aan gedaan...
[afbeelding]

nu nog even een linker zijkapje scoren.

de koppeling ook maar eens ontlucht en de bruine drap vervangen door remolie...

Onderdelen (pinker, km tellerkabel, olie en luchtfilter) ook ontvanen vandaag.
nu nog de veren voor de rubbers van de carbs en luchtfilters en dan kunnen we eens deftige een testrit maken.

Ook nog een "in-line" kraantje besteld om handmatig benzinetoevoer te kunnen afsluiten.
Wil liever geen blok vol benzine...

koppeling ontluchten heb ik ook als die een paar maand stil gestaan heeft eerst even ontluchten en daarna niks meer mis mee
 
kon het niet laten nu ik luchtfilter etc binnen had om de boel toch te monteren.
Dus luchtfilterrubbers erop gezet met tie wraps ipv die veren die nog onderweg zijn. buitenste 2 dan toch want die binnenste kom je niet zomaar bij...

Dus een eerste deftige testrit.
viel behoorlijk mee, hield wel meestal in vanaf 7000rpm, één keer kon ik wel doortrekken.
Geen idee aan wat het ligt, maar langere rit brengt misschien wel uitkomst.

Maar rijd en remt verder prima. Maar dat schakelen verloopt wel nogal stroef, je moet behoorlijk 'stampen' om hem in versnelling te zetten.
Het uitvallen bij eerste keer in 1ste versnelling zetten is wel opgelost met het ontluchten.

Is het trouwens veel werk om K&N filters te monteren, met dynojet kit dan, iemand ervaring mee?

Moet trouwens zeker een extra kraantje tussen carb en tank, want toen ie 5min aan de kant stond, kwam de benzine er al langs het luchtfilter uit... Gelukkig moet de motorolie nog ververst worden en zat er bijna niks van benzine in de nieuwe tank.
 
Laatst bewerkt:
zo, normaal deze morgen met de caferacer naar een bijeenkomst in de buurt, lag m'n sleutel nog in de auto van m'n vriendin die gaan werken was...

Dan maar nog wat verder geklust aan de kawa....

motorolie ververst + filter. Kwam net geen 4liter uit...
Hervuld met 3 liter 10w40 van motul en nieuwe filter erop. net nog een streepje lucht zichtbaar op het glaasje, perfect dus.
Ook kraantje tussen tank en carbs gezet, zodat die niet volloopt, ben gewoon van na elke rit kraantje dicht te zetten dus komt wel goed!

Ook de carbs gesyncroniseerd, wel vreemd dat je maar 3 stelvijzen hebt? En die ene onder de framebuis moet ik maar eens een schroevendraaier voor fabriceren, moeilijk ding om aan te komen... Maargoed, die staan perfect nu.

al een 40tal km mee gereden, super ding om mee te rijden! lekker in de bochten, lekker snel, al houd ie toch wel wat in, dus ergens in de afstelling/benzinetoevoer moet nog iets niet juist zijn, maar dan moet ik maar wat rustig gaan rijden, dan merk je er niks van :)
 
hmm ja, nu je het zo zegt, van mn CB750 kan ik er ook maar 3 afstellen :D

Ondertussen is ie ingeschreven en verzekerd. Al dik 250km mee gereden, prettig ding..

Ondertussen ontdekt dat ik te grote main sproeiers heb zitten, 135nl, terwijl er 100 in moet. Dan zal verklaren waarom ie in lage toeren wat pruttelt en niet te volle doortrekt.
Volgende maandag nog maar eens carbs afhalen en andere sproeiers steken.

Ook sinds deze middag een vorkkeerring lek, dus die moeten ook maar eens vervangen worden samen met de olie ervan.

Ondertussen leuke woon werk fiets, destination known dus :D
 
zooo,
ondertussen luchtfilterbox aangepast.
sproeiers waren de juiste maar luchtfilterbox was van het latere "geknepen" type met iets minder PK, die had maar 1 luchtinlaat, heb er één bijgemaakt en rijd nu perfect!

ongeveer een goeie 1000km mee gereden, tot een klein kopernageltje besloot dat het tijd was om nu echt wel de banden te vervangen...
IMG_20161003_212031.jpg


en aangezien de ketting ook z'n beste tijd gehad heeft die ook maar ineens eraf gehaald en nieuwe set besteld.
IMG_20161004_131216.jpg


beetje prut achter het deksel...
IMG_20161004_131230.jpg


zwarte wiel terug rood gemaakt wat een Dasty zoppie en een spons
IMG_20161003_212048.jpg


en terwijl ik bezig was ineens maar de tank afgehaald en de benzinekraan op een revisiesetje getrakeerd. Hier kwam namelijk altijd benzine uit, ook als de motor niet draaide, niet de bedoeling uiteraard. Dus nieuwe O-ringen en een nieuwe vacuummembraan erin. problem solved!
IMG_20161004_135903_766.jpg


Nu nog wachten op de nieuwe ketting en m'n bandenwissel apparaat en hij kan er weer tegen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan