Kokende motor Intruder VS750

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Afgelopen week stond ik na een dikke 60km ineens met een kokende motor. Bij thuiskomt het verloren koelvloeistof weer aangevuld en er miste niet eens zo veel uit, dus daar lag het (helaas) niet aan. Na het vullen de motor gestart (zonder radiatordop) en er komt dan 1 grote luchtbel maar daarna blijft het koelvloeistof peil angstvallig stil staan. Dit gebeurt dus elke keer bij het starten, 1 luchtbel en daarna niets dus ik denk een kapotte waterpomp, wat denken jullie. Een niet of slecht functionerende koelvin-sensor of thermostaat zou pas veel later leiden tot een kokende motor dunkt me.
 
Als je de dop uit de radiateur eraf laat kun je duidelijk zien of de vloeistof goed rond gepompt word.
ook als de thermostaat dicht staat?
stomme vraag....maar wat voor olie heb je in je blok ?
Ik heb namelijk ook een vs gehad die zonder aanleiding ging koken....achteraf kwam dit door verkeerde olie in het blok.
ik heb de olie vervangen en het probleem was over
_O-
 
Uiteraard even wachten tot het thermostaat open gaat..

en je lacht om de olie....maar als je het hele koelsysteem heb nagelopen en er is niets te vinden...en vervolgens gaat de bestuurder onderuit omdat de koppeling blokkeerd....dan lach je er niet meer om...

het leek mij ook onwaarschijnlijk, maar na het vervangen van de olie heeft de motor geen problemen meer gehad
 
stomme vraag....maar wat voor olie heb je in je blok ?
Ik heb namelijk ook een vs gehad die zonder aanleiding ging koken....achteraf kwam dit door verkeerde olie in het blok.
ik heb de olie vervangen en het probleem was over
Half Synth van Castrol, dezelfde als in al mijn VSjes, dus dat lijkt me het probleem niet.


ook als de thermostaat dicht staat?
Ja Zot bij de VS Intruder staat deze niet helemaal dicht, deze gaat bij de juiste bedrijfstemperatuur alleen wat wijder open staan. Zie je wel dat ook jij niet alles weet.. ;)

Doe niet zo flauw en leg me gewoon even het verhaal van de dop uit. :Y
Waar zit ik mis met mijn redenatie..??
 
Laatst bewerkt:
Half Synth van Castrol, dezelfde als in al mijn VSjes, dus dat lijkt me het probleem niet.Ja Zot bij de VS Intruder staat deze niet helemaal dicht, deze gaat bij de juiste bedrijfstemperatuur alleen wat wijder open staan. Zie je wel dat ook jij niet alles weet.. ;)

Doe niet zo flauw en leg me gewoon even het verhaal van de dop uit. :Y
Waar zit ik mis met mijn redenatie..??

op je knieen, kont omhoog, vaseline erbij en nog niet :N
 
Nou ik rijd het hele jaar door dus daar ligt het niet aan.. ;)

Maar zo erg is het toch niet als 1 van jullie het even uitlegt.. doet niet zeer hoor.. :t

De mensen die het denken te weten blaten maar wat volgens de mensen die het weten en de mensen die het weten geven je het antwoord niet, zo rollen we hier op het motor-forum.
 
Och och ist weer zo'n Zot dag.. -O-

Jammer hoor in alle tekst en tijd die je aan je reacties hebt besteed had je het ook gewoon uit kunnen leggen.

Wat is er nu verkeerd aan mijn redenatie dan..??

- Koelvloeistof zet uit en komt onder druk.
- Lekt door kapotte dop en weg is de druk.
- Gevolg lekkende koelvloeistof.
- Tevens verliezen het expansievat en druksensor van de koelvin hun functie.

Iemand anders dan..??

De mensen die het denken te weten blaten maar wat volgens de mensen die het weten en de mensen die het weten geven je het antwoord niet, zo rollen we hier op het motor-forum.
Weet ik toch.. ;)
Das het vervelende en tegelijk het mooie aan MF.. :Y


.
 
Laatst bewerkt:
Half Synth van Castrol, dezelfde als in al mijn VSjes, dus dat lijkt me het probleem niet.Ja Zot bij de VS Intruder staat deze niet helemaal dicht, deze gaat bij de juiste bedrijfstemperatuur alleen wat wijder open staan. Zie je wel dat ook jij niet alles weet.. ;)

Doe niet zo flauw en leg me gewoon even het verhaal van de dop uit. :Y
Waar zit ik mis met mijn redenatie..??

negeer deze 'beste man' gewoon lekker, komt geen normaal woord uit.
 
Bij een hoge druk is het kookpunt van de koelvloeistof hoger. Als de druk niet opgebouwd kan worden door een defecte dop, dan gaat de vloeistof koken bij een temperatuur die (ruim) onder de limiet ligt waarop het systeem ontworpen is. Hetzelfde geldt voor luchtbellen: aangezien lucht heel makkelijk samendrukbaar is zal bij de aanwezigheid daarvan de druk ook niet voldoende opgebouwd kunnen worden.
Door het koken ontstaan er dampbellen die de vloeistof uit het systeem drukken. Het expansievat is bedoeld om een klein overschot aan koelvloeistof op te vangen (vloeistof zet uit naarmate het warmer wordt), maar is niet berekend op de grote hoevoeelheden die eruit gespuwd worden bij koken -> knoeiboel.

N.B. een koelvin werkt met een temperatuursensor, niet met een druksensor.
 
Bij een hoge druk is het kookpunt van de koelvloeistof hoger. Als de druk niet opgebouwd kan worden door een defecte dop, dan gaat de vloeistof koken bij een temperatuur die (ruim) onder de limiet ligt waarop het systeem ontworpen is. Hetzelfde geldt voor luchtbellen: aangezien lucht heel makkelijk samendrukbaar is zal bij de aanwezigheid daarvan de druk ook niet voldoende opgebouwd kunnen worden.
Door het koken ontstaan er dampbellen die de vloeistof uit het systeem drukken. Het expansievat is bedoeld om een klein overschot aan koelvloeistof op te vangen (vloeistof zet uit naarmate het warmer wordt), maar is niet berekend op de grote hoevoeelheden die eruit gespuwd worden bij koken -> knoeiboel.

:} :} :} :} :} :}
Vooral het punt dat zonder druk het kookpunt lager ligt.. thanks.

N.B. een koelvin werkt met een temperatuursensor, niet met een druksensor.
Dat meende ik ook maar iemand op het IOCH forum verzekerde mij dat dit niet zo was.


.
 
Ok thanks... dus als ik het goed begrijp dan komt door de defecte dop het hele systeem niet eens op druk waardoor de koelvin-sensor, thermostaat en expansievat hun functie verliezen.

Top ga ik dat eerst doen.

.

Ik weet verder niet of de dop defect is, het werd door Zot gesuggereerd.

De koelvin-sensor en thermostaat werken op basis van temperatuur, de druk is er om ervoor te zorgen dat de vloeistof niet gaat koken/overlopen als die warm is.

Als je nog een extra dop hebt is het makkelijk uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Dat was idd verhelderend.


Ohhh, die zal het wel weten toch ;)
De koelvin-sensor en thermostaat werken op basis van temperatuur...
Zoals gezegd meende ik dat ook altijd maar heb me daar nooit in verdiept. Dit is hem.
http://www.cmsnl.com/suzuki-vs700gl.../switch-radiator-fan_1768024a02/#.V9Ee8fmLTmE


Als je nog een extra dop hebt is het makkelijk uit te sluiten.
Reeds gemonteerd en zoals gezegd denk ik achteraf dat de motor niet eens kookte maar dat dit kwam doordat na uitzetting van de vloeistof deze weglekte en via de hete delen van het blok begon te dampen/sissen. Zal dan denk ik idd via de dop zijn geweest en heb er een andere opgezet. Controleer nu elke 10km (woon/werk) het niveau en ga zondag even een ritje maken van een km of 60+.

Allemaal bedankt en wordt vervolgt.. :]

.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd meende ik dat ook altijd maar heb me daar nooit in verdiept. Dit is hem.
http://www.cmsnl.com/suzuki-vs700gl.../switch-radiator-fan_1768024a02/#.V9Ee8fmLTmE






.

Duur schakelaartje.

Reeds gemonteerd en zoals gezegd denk ik achteraf dat de motor niet eens kookte maar dat dit kwam doordat na uitzetting van de vloeistof deze weglekte en via de hete delen van het blok begon te dampen/sissen. Zal dan denk ik idd via de dop zijn geweest en heb er een andere opgezet. Controleer nu elke 10km (woon/werk) het niveau en ga zondag even een ritje maken van een km of 60+.

Allemaal bedankt en wordt vervolgt.. :]

.

Hoop voor je dat het hiermee is opgelost, en je weer veel veilige km's kunt maken.
 
Nou helaas, vandaag een stuk gereden met een andere dop en wederom hetzelfde probleem. Ik heb nu even wat beter gekeken en hij gooit de vloeistof eruit via de overloop van het expansievat. Het is ook puur vloeistof en geen stoom/damp wat eruit komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan