Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Was mijn eerste keer Bilstain gister, en we hebben ons alle 5 echt heel goed vermaakt. Ook wij kwamen tot de conclusie dat we in de zomer meerdere klimmen boven zouden komen, maar ondanks de modder en gladde ondergrond echt leuk gereden. En de natte en gladde omstandigheden zorgen ook wel weer voor lachwekkende situaties. Al met al top dag en we gaan er in het voorjaar zeker weer eens terug.
 
Tubliss is inderdaad top. Recent voor het eerst mee gereden in polen, wat een verschil tov bibmousse! Nu dus ook gemonteerd in mn reserveachterwiel. Voor blijf ik gewoon mousse rijden. Lage bandenspanning voor zie ik weinig heil in (behalve misschien gewichtsbesparing).
 
is t echt safe om idd zonder/heeeeel weinig lucht ermee te rijden.

Ik heb meer het idee dat het meer is om uit een lastige situatie te komen, Of naar lek rijden wel naar huis te kunnen rijden.

ik vraag me dus af of je je wielen niet naar de KL*TE rijd als je met dermate lage/geen bandenspanning rijd en je bijv. boomstammen/rotsen rijd.
Die binnenste band das toch gewoon als het ware een 360graden rimlock.??
Dus dan is de wang van je buitenband dat wat je velg beschermd?
 
Vandaag Staphorst gereden!
Het was koud en mistig vanmorgen, maar tegen 11:00 brak de zon door en werd het super offroad-weer!
Organisatie was weer goed voor elkaar, en (bijna) alle pijlen stonden goed.
Helaas was de route niet super uitdagend, maar dat kan ook niet anders als je zo weinig bos in de buurt hebt.
In bijv. Markelo is dat al een stuk makkelijker... :P
Dus veel bouwland, met allemachtig veel knippen.
Ook jammer dat tegen het eind alle markeringen in de bouwlanden plat gereden zijn, zodat het geen strakke baan blijft.
Ik heb 3 ronden (lekker) gereden en toen waren de knollen op! :z

Hoe ging het met de debutanten?
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam als 3e aan bij de keuring vanochtend en heb een goede ronde gereden met 1 valpartij op modder in het bos, gestart aan de 2e ronde maar dat was toch erg pittig met al die knippen en geulen. Dus verstandig halverwege de poging gestaakt en voldaan naar huis gereden.

1e ronde deed ik +/- 1.5uur over de 2e begon ik om 1215 wat een verschil in baan.

Gelukkig hadden ik dopje 8 mee want mijn hendel was met geen mogelijkheid terug te tikken. Maar wat een beest van een machine die husa🖒
 
Laatst bewerkt:
Vandaag Staphorst gereden!
Het was koud en mistig vanmorgen, maar tegen 11:00 brak de zon door en werd het super offroad-weer!
Organisatie was weer goed voor elkaar, en (bijna) alle pijlen stonden goed.
Helaas was de route niet super uitdagend, maar dat kan ook niet anders als je zo weinig bos in de buurt hebt.
In bijv. Markelo is dat al een stuk makkelijker... :P
Dus veel bouwland, met allemachtig veel knippen.
Ook jammer dat tegen het eind alle markeringen in de bouwlanden plat gereden zijn, zodat het geen strakke baan blijft.
Ik heb 3 ronden (lekker) gereden en toen waren de knollen op! :z

Hoe ging het met de debutanten?

Met een grote bigsmile 2 ronden gereden en het weer zat goed mee inderdaad. Van morgen hingen de ijsspegels letterlijk aan de spanbandjes en de hele voorkant van de motoren.

We waren toch redelijk vroeg in staphorst maar er waren meer met die gedachte het was werkelijk een gekkenboel. Schat dat er toch wel een record aantal bezoekers waren.

Alle motors kregen een nummer voor op geplakt en ik had nummer 623 dus de 623e rijder denk ik :P
en dat was rond 9 uur al.

Al met al goed geslaagd.

Ps. Iemand nog ktm onderdelen nodig van ktm 520/525? Heb er nog wel een paar spullen van liggen..
( Ktm Parts uit Balk wel op marktplaats te vinden) *D
 
is t echt safe om idd zonder/heeeeel weinig lucht ermee te rijden.

Ik heb meer het idee dat het meer is om uit een lastige situatie te komen, Of naar lek rijden wel naar huis te kunnen rijden.

ik vraag me dus af of je je wielen niet naar de KL*TE rijd als je met dermate lage/geen bandenspanning rijd en je bijv. boomstammen/rotsen rijd.
Die binnenste band das toch gewoon als het ware een 360graden rimlock.??
Dus dan is de wang van je buitenband dat wat je velg beschermd?
Afgelopen november in polen geweest, alleen maar (scherpe) stenen en wortels. Niemand velg kapot, maar wel een band die schuine walletjes gewoon volgt en dus gigagrip.
Ikzelf eerste dag met (te nieuwe en dus te harde) mousse gestart, kwam nergens boven, zo weinig grip. Dag erop wiel geleend met tubliss en versleten enduroband, wereld van verschil, zoveel meer gevoel en grip. Je moet natuurlijk niet op 0,2 bar een enduro of offroadrit rijden, dan kan ik me goed voorstellen dat je een velg verrot rijdt. In polen rij je niet veel harder dan 40/50 (verbinding). Met klimmen en dalen mag je blij zijn als je gemiddeld 10/15 km/uur haalt. Met dat soort snelheden rij je velg echt niet stuk.
 
Afgelopen november in polen geweest, alleen maar (scherpe) stenen en wortels. Niemand velg kapot, maar wel een band die schuine walletjes gewoon volgt en dus gigagrip.
Ikzelf eerste dag met (te nieuwe en dus te harde) mousse gestart, kwam nergens boven, zo weinig grip. Dag erop wiel geleend met tubliss en versleten enduroband, wereld van verschil, zoveel meer gevoel en grip. Je moet natuurlijk niet op 0,2 bar een enduro of offroadrit rijden, dan kan ik me goed voorstellen dat je een velg verrot rijdt. In polen rij je niet veel harder dan 40/50 (verbinding). Met klimmen en dalen mag je blij zijn als je gemiddeld 10/15 km/uur haalt. Met dat soort snelheden rij je velg echt niet stuk.
Dus, als iemand nog een zeer knappe mousse wil overnemen, doe ff PB. Mousse in NL is prima voor enduro/offroad, nooit meer lekrijden :)
 
Afgelopen november in polen geweest, alleen maar (scherpe) stenen en wortels. Niemand velg kapot, maar wel een band die schuine walletjes gewoon volgt en dus gigagrip.
Ikzelf eerste dag met (te nieuwe en dus te harde) mousse gestart, kwam nergens boven, zo weinig grip. Dag erop wiel geleend met tubliss en versleten enduroband, wereld van verschil, zoveel meer gevoel en grip. Je moet natuurlijk niet op 0,2 bar een enduro of offroadrit rijden, dan kan ik me goed voorstellen dat je een velg verrot rijdt. In polen rij je niet veel harder dan 40/50 (verbinding). Met klimmen en dalen mag je blij zijn als je gemiddeld 10/15 km/uur haalt. Met dat soort snelheden rij je velg echt niet stuk.

Inderdaad. En buiten dat, het is niet alleen een 360 graden rimlock, maar die 'binnenband' met 7 bar er in beschermt dus je velg. In Bilstain en in Tsjechië had ik er precies zo veel (of zo weinig) lucht in dat hij op vlakke ondergrond net niet op die binnenband rijdt. Dat gaat perfect. En wat Bosje al zegt, het verschil in grip is echt gewoon enorm. :}

De enduro's in NL rijd ik achter met 0.4 bar, en voor met 0.7, geeft ook hier in het zand en de blubber toch echt behoorlijk wat meer grip dan een band op 0.9 of 1.0 bar.

In m'n voorwiel heb ik er dus ook één, je voorkant wordt er merkbaar veel lichter door. Ter vergelijk: een dikke binnenband voor weegt 1.3 kg, een Tubliss 0.8 kg. Achter is dat verschil nog veel groter: 2.1 kg versus 0.8 kg. En dat is onafgeveerd gewicht he... :9
 
Klinkt wel aantrekkelijk..
Waar zijn deze dingen voordelig te krijgen? En wat is de levensduur ervan? Langer dan van een mouse neem ik aan?
 
Klinkt wel aantrekkelijk..
Waar zijn deze dingen voordelig te krijgen? En wat is de levensduur ervan? Langer dan van een mouse neem ik aan?

André Motors heeft ze gewoon liggen. Levensduur is uiteraard veel langer dan van een mousse, is net als een normale binnenband gewoon steeds over te zetten naar een volgende band.
 
André Motors heeft ze gewoon liggen. Levensduur is uiteraard veel langer dan van een mousse, is net als een normale binnenband gewoon steeds over te zetten naar een volgende band.

Het monteren is wel een speciaaltje, niet moeilijk, maar echt PRECIES aan de gebruiksaanwijzing houden.
 
Tot volgende maand.. :W




maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een nieuw achterbandje en een maat van mij raadde mij een band aan van het merk Vee, dit zou voor de prijs een erg goed bandje zijn.

Vee Rubber band VRM140 110/100 -18 TT 64 M – verkoop crossmotorbanden

Is er iemand hier die dit kan bevestigen? Het scheelt namelijk toch weer 2 tientjes met een Michelin of Kenda :+
Van een andere website: "Vee Rubber VRM 140 110/100 R18 64M
( Banden voor motorfietsen )
Markering NHS = Niet geschikt voor gebruik op de weg, banden zijn niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg."
Bron: http://www.heureka.cz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan