Lekkende cilindervoet compressor

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Ik heb een eenvoudige 3 HP, 8 bar compressor met 24 ltr. tank. Deze lekt sinds kort olie bij de voetpakking. Ik heb de cilinder gedemonteerd en delen van de voetpakking zijn gewoon weg. Ik heb alles netjes schoongemaakt, maar ze verkopen hier geen losse voetpakkingen.

Ik wil op niet al te lange termijn een wat grotere kopen, maar ik zou deze graag weer werkend willen hebben. Dan heb ik wat meer vrijheid om op mijn gemak een nieuwe te zoeken.

Op wat voor manier kan ik dit het beste oplossen? .
 
Zelf een nieuwe pakking knippen uit een melkpak.
Werkt prima.
En kijk je zuigerveren even na want als de pakking er uit ligt door druk opbouw in het carter zijn je zuigerveren versleten.
 
:^

En nogmaals

:^

Je zou wel alleen de pakking kunnen vervangen zodat je een compressor hebt die "een paar keer" inzetbaar is. Maar eigenlijk is dit er een voor iemand met veel te veel tijd, of de stort.
 
PS:

Het komt ook wel eens voor dat mensen de plastic transportplug laten zitten i.p.v het carterontluchting dopje te monteren. Dan blaas je ook vrij snel pakkingen er uit.
 
HH

Bedankt voor de antwoorden.

@Hellracer. Ik was eigenlijk in mijn eerste post vergeten te zeggen dat ik hier nog nooit melkpakken had gezien. Maar na wat snuffelen in de berging bleek er zowaar een lege verpakking te liggen. Ongetwijfeld door mijn vrouw bewaard voor een specifiek doel. Wel, dat is er nu. :+ Morgen even gaan fröbelen.

Gewoon droog monteren?

Ik zal ook nog even naar de zuigerveren kijken. Maar dat is hooguit goed om te weten of ik er begin volgende week op uit moet of dat ik op mijn gemak kan gaan zoeken. Ik geloof nooit dat ik hier nieuwe veren kan vinden.

@Mechanism. Ik gaf al aan dat hij het bij voorkeur nog even moet uitzingen. En hij heeft het toch 5 jaar volgehouden. Niet slecht voor iets van ongetwijfeld Vietnamese k..kwaliteit. Dus de carterontluchting is ook gemonteerd door de persoon die hem bracht. :+

Ik laat morgen even het resultaat weten.
 
"En kijk je zuigerveren even na want als de pakking er uit ligt door druk opbouw in het carter zijn je zuigerveren versleten"

Is dat wel het geval bij een compressor? (geen verbranding boven de zuiger dus waarom zou er meer carterdruk ontstaan?)
 
De zuigerveren moeten de tegendruk achter de uitlaat klep overwinnen. Kunnen ze dat niet, dan krijg je SOMS onderdruk (want er is meer compressie nodig om de uitlaatklep open te duwen, dan er vacuüm nodig is om de inlaatklep open te trekken).

Maar vaak als de boel goed gaar is, dan maakt de (neergaande) zuiger óók onvoldoende vacuüm om de inlaatklep goed open te trekken. De motor loopt dan steeds vlotter en soepeler, omdat de zuiger in principe vrij heen en weer gaat zonder enige weerstand in de vorm van compressie óf vacuüm.
 
Wat een sport.

Bij de eerste test bleek er toch nog wat olie tussen de nieuwe pakking vandaan te komen. Omdat hij op die manier rijp was voor de stort heb ik als laatste noodgreep de Vietnamese-motor-monteurs-methode gebruikt. (Mijn definitie van een Vietnamese motormonteur: “iemand die je motor sneller kan verkloten dan je dat zelf kan”. Genoeg sprekende voorbeelden in het Vietnam-topic.).

Ik heb een pijpsleuteltje op de inbussleutel gezet en “de zaak aangetrokken”. Alles is zowaar nog heel O-) en hij lekt niet meer. Kortom, ik hoef niet morgen al op zoek. *O*

Nogmaals dank voor alle tips.
 
Wat een sport.

Bij de eerste test bleek er toch nog wat olie tussen de nieuwe pakking vandaan te komen. Omdat hij op die manier rijp was voor de stort heb ik als laatste noodgreep de Vietnamese-motor-monteurs-methode gebruikt. (Mijn definitie van een Vietnamese motormonteur: “iemand die je motor sneller kan verkloten dan je dat zelf kan”. Genoeg sprekende voorbeelden in het Vietnam-topic.).

Ik heb een pijpsleuteltje op de inbussleutel gezet en “de zaak aangetrokken”. Alles is zowaar nog heel O-) en hij lekt niet meer. Kortom, ik hoef niet morgen al op zoek. *O*

Nogmaals dank voor alle tips.

Is dat niet een emmertje eronder hangen om de olie op te vangen, zo deden ze dat op de grote vaart iig wel, en als die emmer vol was daar weer een andere emmer onder hangen
 
Vraag terzijde.
Ik heb een "el cheapo" compressor van in den Aldi.
Mag je daar gewoon motorolie in gieten als je een oliewissel doet ? Ik heb nog wat goede Motul restanten van de CBR staan en ik zou er evt deze willen in doen.
 
Vraag terzijde.
Ik heb een "el cheapo" compressor van in den Aldi.
Mag je daar gewoon motorolie in gieten als je een oliewissel doet ? Ik heb nog wat goede Motul restanten van de CBR staan en ik zou er evt deze willen in doen.


nee, compressor olie is meestal een singlegrade olie. koop voor die paar centen echte compressorolie, leeft je aldi compressor langer op.
 
Ik heb een eenvoudige 3 HP, 8 bar compressor met 24 ltr. tank. Deze lekt sinds kort olie bij de voetpakking. Ik heb de cilinder gedemonteerd en delen van de voetpakking zijn gewoon weg. Ik heb alles netjes schoongemaakt, maar ze verkopen hier geen losse voetpakkingen.

Ik wil op niet al te lange termijn een wat grotere kopen, maar ik zou deze graag weer werkend willen hebben. Dan heb ik wat meer vrijheid om op mijn gemak een nieuwe te zoeken.

Op wat voor manier kan ik dit het beste oplossen? .
Deze post is inmiddels van 2 ½ jaar geleden en de compressor is het al die tijd –tot mijn verbazing- met melkpakvoetpakking gewoon blijven doen.

Tot voor een maand of wat geleden. Toen begon het zaakje bij de terugslagklep te lekken. Losdraaien van die verbinding leverde een handvol brokstukken op. Dus naar Nha Trang voor een nieuwe. Precies die dag was alle elektriciteit uitgevallen dus kon er niets gedemonstreerd worden. Wel gaf de man aan dat er een nieuwe terugslagklep gemonteerd kon worden. Om diverse redenen heb ik op dat moment daar voor gekozen.

Inmiddels geeft hij weer problemen. Hij slaat niet meer af als er voldoende druk is maar begint vanuit het kastje met de noodknop af te blazen. Googlen geeft een aantal oorzaken aan waarvan de terugslagklep de meest voorkomende is. Maar dat is dus een nieuwe.

Hoe/wat kan ik dit het beste testen om de oorzaak te vinden? Vanwege Tet (Vietnamees nieuwjaar) zijn alle winkels de komende twee weken gesloten dus een nieuwe kopen is even lastig. Als er dus met wat zelfwerkzaamheid nog wat te bereiken is…

 
Ik weet niet precies hoe jouw “stop” werkt maar bij mijn vorige barrel was het een rubber membraam met een veer. Het rubber was toen vergaan. Tijdelijk gefixt met een dubbel geslagen dikke binnenband. In het ergste geval kan je nog handmatig de stekker er uit trekken.....
 
Dank voor de hints. Ik ga morgen kijken of ik de kap open kan krijgen en iets kan vinden.
Die handbediening gebruik ik nu al: ik laat hem lopen tot een bepaalde druk en geef dan een klap op de rode knop, die op het kapje zit. Heb ik in ieder geval genoeg lucht voor alle banden. :+
 
Dank voor de hints. Ik ga morgen kijken of ik de kap open kan krijgen en iets kan vinden.
Die handbediening gebruik ik nu al: ik laat hem lopen tot een bepaalde druk en geef dan een klap op de rode knop, die op het kapje zit. Heb ik in ieder geval genoeg lucht voor alle banden. :+
Om banden op te pompen gebruik ik al meer dan 10 jaar een fietspomp van 6 euro van de Hema.
Veel minder werk dan een compressor.
 
Ik heb zowel in mijn tanktas als fietstas een klein Vietnamees pompje, dat omgerekend nog geen euro kost (VND 25.000). Werkt uitstekend.
Maar één keer per week doe ik alle banden van alle fietsen en motoren + nog wat ander schoonblaaswerk en dan is die compressor toch wel handig voor een lui persoon als ik. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan