Rem blijft hangen - na revisie etc

t.de.korte

MF'er
19 jan 2007
85
0
Hallo allemaal,

Ik heb al langere tijd problemen met mijn voorrem(men). Transalp 600 PD10 (dubbele schijfrem voor).
Probleem is nu dat het voorwiel vrij vast zit vanwege de remmen.
De motor heeft even stil gestaan, dus ik ga sowieso even alles schoonmaken weer, maar het probleem is al van veel langere tijd en ik wil het nu eens goed oplossen. Op dit moment zit er erg weinig beweging in het voorwiel.
Als ik de ontluchtingsnippel opendraai komt er direct redelijk wat remolie uit. Ik heb ook al geprobeerd het olie-retour gaatje door te prikken maar er zit een plastic-je voor lijkt het wel en hij ziet er sowieso niet vies uit.

Ik heb eerder al een keer de remmen gereviseerd (ringen vervangen), en de remzuigers zijn schoon etc.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed waar ik mee verder moet, want het blijft een terugkerend probleem.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?

Groeten
 
Hoe oud zijn de remleidingen?
Heb je de groeven waar de seals inliggen schoongekrabt toen je de zuigers en de seals van de klauwen eruit had?
Kunnen de remklauwen vrij over de ophangpennen schuiven?
Geen aftermarket hendel op je hoofdremcilinder zitten?
Komt die hendel volledig terug in de ruststand of zit er een handkap oid in de weg?
 
Laatst bewerkt:
Remleidingen zijn (denk ik) even oud als de motor: 1999.
Ja alles toendertijd schoon gekrabt etc en het probleem bleef toen eigenlijk.

Ik ga straks weer alles open halen (dacht even van tevoren een bericht te starten voor enkele tips alvast)
Ik weet dat de remklauwen toen wel over de ophangpennen konden schuiven.
Geen aftermarket hendel, en hij kan vrij bewegen.
 
kijk eens goed naar de hoofdremcilinder, het stofkapje heeft een interne veerring, die nog wel eens wil gaan roesten, de remcilinder komt dan niet volledig terug.
 
Het lijkt me wel dat het in de hrc zit,als je zegt dat er in rust flink wat remvloeistof uit de ontluchtingsnippel komt.
Blijkbaar staat het systeem onder druk.
 
Ik ben vandaag de boel weer gaan open halen.

Ik heb eerst de HRC eraf gehaald en met remreiniger schoongespoten. Daarna heb ik toch weer de remklauwen bekeken.
De rechter remklauw: cilinders gaan er nu soepel in en uit. Schoongemaakt en weer wat rem olie op gedaan. Na het terugplaatsen liep hij niet meer aan. (toen ik de andere remklauw eraf heb gehaald.

De linker remklauw: cilinders gaan er soepel uit en 1 gaat er soepel weer in. De andere blijft toch hangen en krijg ik er nu niet meer terug in. (heb geen lijmklem bij de hand om meer druk te zetten) Zit klein beetje roest op maar echt niet veel. Misschien moet ik deze nadat ik een lijmklem heb opgehaald eens een aantal keer heen en weer duwen met wat rem olie erbij zodat ze wat soepeler gaan.

Het zou dus wel goed kunnen dat er twee problemen waren: 1) hangende remcilinder in de klauw en 2) een niet optimaal functionerende HRC.

Hebben andere mensen nog tips voor die hangende remcilinder? (is dus al een keer gereviseerd en zit ook nu weinig roest op.)
Groeten, bedankt voor de tips!
 
In het reservoir bij de hoofdremcilinder zitten twee gaatjes, in het midden een redelijk groot dat remvloeistof aanvult bij slijtage van de remblokken. Een tweede, kleiner, gaatje zit aan de kant van de banjobout en die wil nogal eens dicht zitten, waardoor het systeem onder druk blijft staan, zoals bij jou het geval is. Dat gaatje kan je doorprikken met een stukje plastic borsteldraad uit een straatbezem. Dat is stevig genoeg en kan ook niets beschadigen.
 
De linker remklauw: cilinders gaan er soepel uit en 1 gaat er soepel weer in. De andere blijft toch hangen en krijg ik er nu niet meer terug in. (heb geen lijmklem bij de hand om meer druk te zetten) Zit klein beetje roest op maar echt niet veel.
Normaal zit de roest alleen op het buitenste deel, en niet op het deel dat in de remklauw zit. Als daar wel roest zit, dan moet je hem echt vervangen. Als er geen roest zit moet je hem moeiteloos tot aan de vervuiling naar binnen kunnen drukken. Is dat niet zo, dan zit een van de afdichtringen ofwel scheef, ofwel er zit nog vuil onder.
Neem beide ringen uit de klauw en gebruik een krabbertje om de vervuiling onder de ringen weg te krabben. Invetten met remzuigerpasta voordat je de ringen terugmonteerd.
Druk zetten doe je met een remzuigertang, en NIET met een lijmklem. Maar zoals gezegd, het moet vreijwel moeiteloos kunnen.
 
Ik ben vandaag de boel weer gaan open halen.

Ik heb eerst de HRC eraf gehaald en met remreiniger schoongespoten. Daarna heb ik toch weer de remklauwen bekeken.
De rechter remklauw: cilinders gaan er nu soepel in en uit. Schoongemaakt en weer wat rem olie op gedaan. Na het terugplaatsen liep hij niet meer aan. (toen ik de andere remklauw eraf heb gehaald.

De linker remklauw: cilinders gaan er soepel uit en 1 gaat er soepel weer in. De andere blijft toch hangen en krijg ik er nu niet meer terug in. (heb geen lijmklem bij de hand om meer druk te zetten) Zit klein beetje roest op maar echt niet veel. Misschien moet ik deze nadat ik een lijmklem heb opgehaald eens een aantal keer heen en weer duwen met wat rem olie erbij zodat ze wat soepeler gaan.

Het zou dus wel goed kunnen dat er twee problemen waren: 1) hangende remcilinder in de klauw en 2) een niet optimaal functionerende HRC.

Hebben andere mensen nog tips voor die hangende remcilinder? (is dus al een keer gereviseerd en zit ook nu weinig roest op.)
Groeten, bedankt voor de tips!


Er is een soort vet, ATE-vet, dat speciaal voor remcups en zuigers is.
Dat smeert beter als remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Is het roest of vuil op je remzuiger? Je doet er goed aan om je remzuiger volledig schoon te maken voor je hem in de klauw drukt. Als er vuil aanzit functioneerd je rem namelijk niet goed en je hebt kans dat je de stofseal mee eruit drukt op het moment dat je gaat remmen.
Mijn advies is remzuiger er helemaal uithalen en oppoetsen tot hij blinkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan