Aftap-boutje koelvloeistof afgebroken

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hallo

Enkel de kop van de bout is afgebroken, de rest zit er nog in.

Kan ik het riskeren om nog een 30- tal km te rijden met mijn moto of is er risico dat door de trillingen en opwarming de koelstof uit mijn machine zal lekken bij het rijden?

Grts
F
 
Raymond,

Ik wil hem naar de hersteller brengen. Als er risico is dat de koelvloeistof zal beginnen lekken onderweg huur ik misschien beter een aanhangwagen.

Ik vermoed dat dit niet zal gebeuren maar ben niet zeker van mijn stuk.

Iemand ervaring hiermee?

Eventuele tips om dit zelf te repareren zijn zeker ook welkom. Het is een 10 mm boutje. Lijkt mij niet evident om dat te gaan uitboren. Het is ook een vervelende plaats om aan te werken, onderaan de moto, aangezien ik geen lift heb.

Grts
 
Raymond,

Ik wil hem naar de hersteller brengen. Als er risico is dat de koelvloeistof zal beginnen lekken onderweg huur ik misschien beter een aanhangwagen.

Ik vermoed dat dit niet zal gebeuren maar ben niet zeker van mijn stuk.

Iemand ervaring hiermee?

Eventuele tips om dit zelf te repareren zijn zeker ook welkom. Het is een 10 mm boutje. Lijkt mij niet evident om dat te gaan uitboren. Het is ook een vervelende plaats om aan te werken, onderaan de moto, aangezien ik geen lift heb.

Grts
Ah, op zo`n manier.
Niemand zal je de garantie kunnen geven dat het goed gaat.

Je zou het (op eigen risico) kunnen proberen.
Neem sowieso een reserve boutje en water/koelvloeistof mee en beter 1 keer teveel gecontroleerd dan 1 keer te weinig.
Bedenk wel dat wanneer de motor warm is er hoge druk op het systeem zit.

Zelf zou ik de voorkeur geven aan een motortrailertje o.i.d.
 
:^ kom aan nou :? wat zorgt er voor de afdichting? de kop die je eraf heb gedraaid of het stuk bout wat is blijven zitten? |( |( |( |( |(

De kop zorgt voor de echte afdichting daar heb je gelijk in.
Ik ga er wel van uit, dat hij voor het wegrijden controleert of en hoe hard hij lekt.
Maar als hij zo vast gerot zit zal dat lekken best meevallen.
TS kan zelf toch ook wel een beetje nadenken.
 
Stationair warm draaien en kijken of hij lekt.

Reserve boutje en kvs meenemen en gaan rijden.

Trilt hij eruit -> boutje vervangen en kvs bijvullen -> probleem opgelost
Blijft hij zitten -> motorzaak laten oplossen.

Pas wel op met lekkende kvs en band-weg contact :P :X
 
Laatst bewerkt:
Geen paniek!

Gewoon gaan rijden. Aftap in de gaten houden. Paar drupjes lekkage zal geen probleem zijn. Als het er echt uitzeikt wordt het natuurlijk wat anders! Desnoods onderweg bijvullen. Voor jou dan met koelvloeistof. Effe wachten met dop afdraaien: Eerst beetje afkoelen.

Ik ben met lekke radiateur van Genua naar huis gereden. (1150km) Soldeernaad radiateur lek.
Als motor heet dan door druk lekkage. Gewoon steeds bijgevuld. In mijn geval met water. Want na 5x bijvullen ongeveer de inhoud van koelsysteem. Ik schat ca 15x bijgevuld onderweg. Na thuiskomst andere radiateur en toen wel koelvloeistof erin. Nooit meer problemen mee gehad!

In jouw geval maar 30km! Hoe erg kan het zijn....?
 
Het probleempje is ondertussen vanzelf gefikst.
Het afgebroken boutje mag gewoon blijven zitten. Het zit zo vast dat het niet zal lostrillen. Er lekt gn vloeistof uit. Het systeem komt niet onder druk doordat er een overloop op het reservoir zit.

Grts Fr :t
 
Het probleempje is ondertussen vanzelf gefikst.
Het afgebroken boutje mag gewoon blijven zitten. Het zit zo vast dat het niet zal lostrillen. Er lekt gn vloeistof uit. Het systeem komt niet onder druk doordat er een overloop op het reservoir zit.

Grts Fr :t
Daar komt wel druk op staan.
 
Hoezo? Kan toch ontsnappen?

In ieder treedt er geen lekkage op bij het rijden.


Zo'n overloop-ventiel gaat pas open bij een bepaalde druk (als de druk te hoog wordt). Onder dat omslagpunt staat er gewoon druk op het systeem. Als er geen lekkage is zou ik die 30 km naar je reparateur wel aandurven, mits je het gewoon goed in de gaten houdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan