Kawasaki versys 650 deel 4

normaal hanteert elke dealer de 1000 km regel om de rodage olie te verversen. omdat dat speciale olie is en er kunnen stukken metaal inzitten dus ik zou zeggen niet wachten tot 1500km maar 1000km en nieuwe verse olie erop en dan mag je stilaan het tempo verhogen tot rode gebied als de motor voor het eerst in dat toerengebied komt,dat je 'm zo min mogelijk moet laten werken. Als je dat niet doet blijft er een "randje" bovenin de cilinder staan: daaronder hebben de schraapveren een miniem laagje weggesleten; daarboven niet. Bij hogere toeren komt de zuiger net een stukje verder (door de enorme snelheid die de zuiger bij hogere toeren krijgt). Dat voorkom je dus door af en toe heel, heel langzaam de toeren helemaal tot aan het rode gebied te trekken. als je geen olie zuiper wilt tenminste. grtn
 
Laatst bewerkt:
Oké heren, dan wacht ik niet tot 1500 km (idd in boekje zie ik 1000 km staan en 'inrijden' tot 1600 km...), maar ga ik eerder. Tot nu toe (630 km) ben ik niet boven de 6000 toeren geweest (een enkele keer misschien heel kort tot 6500), meestal rond de 4000 tot 4500 toeren. Het boekje geeft trouwens aan dat je de 1e 800 km niet boven de 4000 toeren zou mogen komen. Iets meer toeren zal toch geen kwaad kunnen?
 
Nee, dat denk ik niet.

Soepel afwisselend rijden en niet hoog in toeren jagen de eerste km's.

En bij koude motor kalm aan doen, maar dat doe ik zelf toch altijd.
 
Hoi Dunewar, dan ben je volgens mij (op dit forum) de derde die een mat zwarte/carbon gray heeft gekocht! Ook met één of ander pakket of andere extra's?
Die titanium kleur heb ik nog niet zien rijden, blijkbaar toch niet zo gewild, de SE wel gezien.
Yep, met het tourer+ pakket. Een topkoffer ben ik niet zo happig op (vangt ook veel wind), maar ik ga dikwijls voor een paar dagen weg naar het hoofdkantoor in Duitsland, dus de zijkoffers zijn makkelijk. En handkappen en mistlampen zijn ook wel tof.
Ongelooflijke prijs ook. Minder dan 9000€ voor een nieuwe motor die zo is uitgerust...
 
Oké heren, dan wacht ik niet tot 1500 km (idd in boekje zie ik 1000 km staan en 'inrijden' tot 1600 km...), maar ga ik eerder. Tot nu toe (630 km) ben ik niet boven de 6000 toeren geweest (een enkele keer misschien heel kort tot 6500), meestal rond de 4000 tot 4500 toeren. Het boekje geeft trouwens aan dat je de 1e 800 km niet boven de 4000 toeren zou mogen komen. Iets meer toeren zal toch geen kwaad kunnen?
Dat toerengezever is nutteloos en puur uit claimangst in een boekje gezet..

Wil je hem lekker inrijden, dan moet je gas geven. Simpel! De boel slijt goed in, als er druk op staat en dat houdt in, belasting. Wat je doet is de motor warm rijden, dat doe je door gewoon lekker te rijden. Je mag best gas geven koud, alleen niet doortrekken. Warm kan je gewoon vol gas rijden, begin tot ca. 70% van je toerenbereik. Verder vooral afremmen op de motor. Daarna mag je gewoon volledig doortrekken, geen probleem. Je moet die maximale belasting gewoon niet te lang aanhouden. Een lekkere slingerweg zorgt vaak voor veel op en terugschakelen. Daar kan je lekker los gaan, daar rij je zeker niet monotoon op je max... dat is wat je moet vermijden. Constante snelheid op de snelweg bijvoorbeeld.

Nu je op 630 km zit, zou ik maar eens gewoon lekker gaan rijden. Anders gaat de boel pas belast worden na je eerste beurt. Moet je niet willen.. dus fuck dat boekje, ze kunnen er nu eenmaal moeilijk inzetten wat ik zeg. Maar dat moderne spul hoeft echt niet meer ingereden te worden, zoals het boekje zegt. Gas er op! :]
 
Dan gaat dat 'inrijden' wel goed! Tot nu toe vooral slingerwegen gereden en dus veel op- en terugschakelen. Af en toe wat hoger in de toeren (gaat ongemerkt op die slingerwegen) en dan rijdt'ie ook het lekkerst. Beneden de 3500 toeren is niet zo zijn ding, zeg maar. Moet ik nog aan wennen (had hiervoor een 1200 boxer...).
 
Klaar voor de 1000 beurt :)

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn Versys (2007) maakt meer toeren dan snelheid als ik in de 5e of 6e versnelling het gas open zet, wat kan dit betekenen en wat gaat het kosten om dat te laten repareren :)
 
Mijn Versys (2007) maakt meer toeren dan snelheid als ik in de 5e of 6e versnelling het gas open zet, wat kan dit betekenen en wat gaat het kosten om dat te laten repareren :)

Dat betekend vaak slippende koppeling ... oorzaak kan van alles zijn dus kosten zijn lastig in te schatten. Kan een niet goed afgestelde kabel zijn , verkeerde olie in het blok of platen versleten. Toch niet toevallig pas geleden nog olie gewisseld en er maar gewoon een kannetje 10W40 van de gamma in gekieperd hoop ik want de 10W40 voor een auto is niet hetzelfde als die voor een motor...
 
Dat betekend vaak slippende koppeling ... oorzaak kan van alles zijn dus kosten zijn lastig in te schatten. Kan een niet goed afgestelde kabel zijn , verkeerde olie in het blok of platen versleten. Toch niet toevallig pas geleden nog olie gewisseld en er maar gewoon een kannetje 10W40 van de gamma in gekieperd hoop ik want de 10W40 voor een auto is niet hetzelfde als die voor een motor...

Bedankt voor je antwoord, Nee heb de olie nog niet verwisselt, er staat 33.000 km op, is dat niet wat vroeg voor versleten platen? Welke olie kan ik er het beste in gooien (merk enzo)? En kan ik een universele koppelingskabel bestellen? Groet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, Nee heb de olie nog niet verwisselt, er staat 33.000 km op, is dat niet wat vroeg voor versleten platen? Welke olie kan ik er het beste in gooien (merk enzo)? En kan ik een universele koppelingskabel bestellen? Groet.

33K is wel erg vroeg inderdaad , kan me niet voorstellen dat de platen versleten zijn. De kabel kan je vaak wel gewoon stellen die zou je dus niet per se (tenzij die slecht is) hoeven te vervangen. Voor olie rij ik altijd gewoon naar de motorzaak hier om de hoek en dan neem ik ook gelijk een nieuw filter mee (die kosten je de kop niet) hum verkopen Motorex 10W40 semi synthetic. :)

Ik zou zelf eerst eens kijken of ik de kabel iets bij kan stellen met de nippels bij de koppelings hendel , niet die knop met 1 tm 4 erop maar de schroef met contra bout bedoel ik. En een paar liter verse olie en een filter kan nooit verkeerd zo aan het begin van het seizoen :)
 
Vraagje;

ik zoek voor een projectje een beschadigde koplampunit van een Versys 650 2010-2014, het tweede model dus. Beschadigd glas of reflector geen probleem, als de onderplaat maar heel is. Heeft iemand nog wat liggen in de schuur?
 
Heeft'ie inmiddels z'n eerste beurtje gehad @NTV? Zeker alleen een kwestie van verse olie en een -filtertje?

De mijne gaat volgende week vrijdag, dan komt de middenbok en navigatiesteun er ook op. De km.stand is nu 1.050, zal niet heel veel meer bijkomen dit weekend.
 
Ja hoor, beurtje is gedaan. Inderdaad olie en filter en even wat zaken nalopen.
Ik kon er op wachten. Wellicht ga ik ook nog eens voor de middenbok.
Benieuwd hoe dat er uit ziet als die er onder zit.
 
@NTV, weet ik nog niet, volgende week vrijdag komt'ie er onder, tegelijk met de eerste beurt (teller staat dan op ca. 1.300 km). Ik ben de eerste bij deze dealer met een 2017 model waarop ze een (Hepco & Becker) middenbok monteren. Blijkbaar is de uitlaat iets anders van vorm, vanwege E4 norm, t.o.v. 2015/2016 (zo op het oog, zie ik geen verschil eerlijk gezegd), ik hoop dat'ie past. De uitlaat zou sowieso even los gehaald moeten worden, montage kán al met al 'even' werk zijn als het tegen zit.

Maar volgende week weet ik dus meer en laat ik weten hoe het ik gegaan. Dan kan ik de ketting wat makkelijker smeren. Op de zijstandaard de ketting smeren, vind ik maar niks. Thuis zou een paddockstand nog wel kunnen, maar dan moet je wel met z'n tweeën zijn om de motor daarop te trekken en onderweg heb je er niks aan. Volgende maand een reisje van 10 dagen naar Italië en dan is zo'n middenbok wel handig lijkt mij.

Premium schijnt trouwens een SW Motech middenbok op een 2017 model gemonteerd te hebben en die paste, ik weet niet hoe het er uit zag bij de uitlaat.
 
Aha, had ff verkeerd gelezen, dacht dat jouw motor gister voor de beurt ging.

10 dagen Italië klinkt wel heel erg goed !
 
Dank, Is niet heel duidelijk nog, maar zo te zien komt hij voor de uitlaat langs. Lijkt me niet echt de mooiste oplossing.
 
@Damy heeft een foto van zijn fraaie 650 mét H&B middenbok in de MP link staan: daar staat de brommert op de bok en is de uitlaatkant te zien (bok uitgeklapt).
Maar wat is het probleem eigenlijk als'ie vóór de uitlaat langs zou komen NTV? Ik denk dat de montage van elk merk bok op ongeveer dezelfde manier gaat.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan