Benzinetank flushen: waarmee?

willem169

MF veteraan
22 mrt 2002
4.017
254
Bleiswijk
Hoi, heb een stalen benzinetank ontroest en wil nu controleren of de flow naar de benzinekraan in orde is en of er voldoende benzine uitkomt. Welke vloeistof kan ik daar het beste voor gebruiken, zonder (blijvende) schade aan te richten aan de tank, of de benzinekraan? Uiteraard kan ik "gewoon" benzine gebruiken, maar misschien is er wel een alternatief, neem wasbenzine of terpentine dat beter is (en goedkoper). Water leek me, gezien de aard van het ontroesten, niet helemaal op z'n plek ;) Iemand een suggestie? :)
 
Wasbenzine of terpentine is nauwelijks goedkoper, uiteindelijk moet er toch benzine in komen waarom dan niet meteen een paar liter in knikkeren?
 
Laatst bewerkt:
Even spoelen met water lijkt me niet echt een probleem, dat staat bijv ook gewoon in de instructie van tankcure. Het is niet alsof je het er uitgebreid in laat staan. Toen ik de tankcure behandeling deed heb ik gewoon gespoeld met water en even laten liggen met een föhn erin.
 
ok, will do.

Is er, buiten benzine, een goedje dat restjes in de tank op kan lossen? Wil echt een zo schoon mogelijke tank voordat ik hem helemaal volgooi :)
ja dat is er, fosforzuur is redelijk goed in het oplossen van roest maar het vreet ook rustig verder aan je tank dus het lijkt me niet ideaal. je zou het sterk kunnen verdunnen met water en dan naspoelen met water en dan goed laten drogen
 
Er vanavond ~5L euro95 doorheen gejast en mijn vermoeden klopte: er zat behoorlijk wat sludge in de tank. Zoveel mogelijk eruit weten te halen, en de benzinekraan grondig gereinigd (zat ook dichtgeslibt). Misschien deze week maar een keer herhalen met nog eens een litertje of 5. Just to be safe. Daarna maar weer eens aansluiten om te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan