€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.324
888
Mechelen, BE
Beste lezers en forumleden,

Met mijn XS750 project bijna afgerond zat ik weer te kijken naar iets nieuws om aan te schaffen. Met de redelijke hoeveelheid 500 euro challenge projecten in het achterhoofd meer specifiek naar iets onder de 500 euro. Ik speel al een tijdje met het idee om volgend jaar een motorvakantie te doen, waarvoor de challenge natuurlijk de perfecte gelegenheid is! :)

Na wat zoeken op 2dehands, Kapaza en ook Marktplaats (want het is makkelijker om een fatsoenlijk <500 euro brik te vinden in NL), kwam ik uit op een "loop of sloop" Yamaha XJ750 41Y (ook wel het jongere broertje van de XS750):
Advertentie_zpsa7b5ifgw.jpg


Dus ik afgelopen vrijdag na het werk met de aanhanger vanuit Antwerpen naar Zeist bij Utrecht om een kijkje te gaan nemen :] Op voorhand had ik uiteraard al even gecommuniceerd met de eigenaar over wat er moest gebeuren om het een "loop" te maken. Blijkbaar was de accu einde verhaal, liepen de banden wat leeg, maar verder deed hij het vorig jaar (toen hij voor de laatste keer reed) nog perfect.

Daar aangekomen de motor eens goed bekeken, alles zat er op en er leek op het eerste zicht weinig mis mee te zijn. De batterij hield inderdaad nog wel iets van spanning, maar niet genoeg om de starter rond te krijgen. De eigenaar had hem zelf vorige week proberen aan te duwen, maar met weinig succes. Goed, met 2 gaat dat natuurlijk beter en bij de 2e poging sloeg hij aan *O*

Dat is ook al heel wat! (Ondertussen dus al meer meters gereden met de nieuwe dan met de XS :+ ) Goed, dan moest er natuurlijk nog gepraat worden over de prijs vóór dat de motor de trailer op mocht. Toen ik vertrok stonden de biedingen op Marktplaats op 120 euro, volgens de verkoper waren ze ondertussen gestegen tot 140 euro. Even polsen of dat ook in de richting was die hij uit wilde, dat was het. Een bod van 150 euro gedaan om mee te beginnen, maar de supervriendelijke verkoper kon met 140 euro ook gewoon leven :}

Dus, een bakkie "pleur" later de verkoopovereenkomst opgemaakt:
V_O_zpsztt937mr.jpg


En de motor op de trailer mee naar huis:
Trailer_zpslxp5we0d.jpg


Thuis eerst aan een wat grondigere inspectie onderworpen, bij het zadel verwijderen was ik blij verrast:
IMG_20160910_125206_zpsdcxob06d.jpg


Een van de eerste aanpassingen die ik wilde doen om de betrouwbaarheid te verhogen is de zekeringen vervangen door steekzekeringen. Maar iemand was me al voor :t Dat wil zeggen dat er iemand voor gezorgd heeft, maar kan ook duiden op andere aanpassingen.. Maar ik heb tot nog toe verder niets kunnen vinden wat verprutst was. Alles is nog origineel, buiten misschien de schokdempers achteraan (Hagon dempers) en de ophanging van de topkuip die niet meer 100% standaard is.

Vervolgens de batterij even gechecked, deze bleek op sommige cellen niet meer genoeg vloeistof te hebben. Gelukkig had ik nog een zelfde model staan die ik ooit voor mijn XS750 had gekocht (maar die heeft nu een lithium versie), dus die er maar ingeschroefd.
IMG_20160910_125712_zpsjy2socwb.jpg


En jawel, na de eerste keer duwen op de startknop (klik op de afbeelding voor de video):


Om af te ronden de banden nog even gechecked:
IMG_20160910_125913_zpsmpqh7gjl.jpg


IMG_20160910_130038_zpscjzn1a3c.jpg


De motor moet 20 jaar oud zijn om mee te mogen doen, maar de banden mogen wel wat jonger zijn.. :X Goed, die vallen toch buiten het sleutelbudget, dus dat is geen ramp.

Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
-------------------------------------
Resterend: 470 euro

De batterij ga ik nog bijvullen en een keer opnieuw opladen, kan goed zijn dat hij het dan weer fatsoenlijk doet en ik die 40 euro weer bij het budget kan tellen :P Op het moment eerst maar eens het papierwerk in orde brengen zodat de motor verzekerd kan worden. Dan zullen de volgende werkjes volgen:
- Grote beurt
- Banden
- Remmen
- ...

To be continued! :W

Het "huishoudboekje" van dit project is trouwens terug te vinden op:
Huishoudboekje.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Hé mooi weer een deelnemer er bij! Welkom!
Wat een mooie koop heb je gedaan. Zo te zien ben je al aardig klaar om kilometers te maken. Dan weet je tenminste of er nog aandachtspunten zijn.
 
Hij praat wel met een zachte G maar zegt geen amai.

Als het van hem mag een stukje overgeheveld van een andere site:

ABOUT ME

I'm a 24 year old, really outgoing, bloke from the Netherlands (Geldrop near Eindhoven). As a result of an education in Belgium, I eventually ended up staying here in Mechelen. Yeah, it's that great! Together with one of my best mates (and his girlfriend when she's around..) I live in a big appartment in the middle of the centre of Mechelen.

During the week I work, come home in the afternoon and then go off to fitness (3 or 4 times a week). But in the weekends, it's all about partying and generally "going out". Because I studied in Mechelen I have a lot of friends here, ideal when you need someone to hang around with!


Krijg ik commentaar dan haal ik het weer weg :Y

Je moet wel stinkend je best doen om anoniem te blijven tegenwoordig :+
 
Laatst bewerkt:
Hé mooi weer een deelnemer er bij! Welkom!
Wat een mooie koop heb je gedaan. Zo te zien ben je al aardig klaar om kilometers te maken. Dan weet je tenminste of er nog aandachtspunten zijn.

Thanks! Ik kijk er al naar uit om volgend jaar een poging te doen om de volledige tour uit te rijden :] Het enige "nadeel" is de "hoge" km-stand van bijna 98.000 km. Maar daar moeten ze normaal perfect tegen kunnen met wat onderhoud. Misschien dat de nokkenasketting wel eens vervangen moet worden, maar er is genoeg budget over ;)

Hij praat wel met een zachte G maar zegt geen amai.

Als het van hem mag een stukje overgeheveld van een andere site:

Krijg ik commentaar dan haal ik het weer weg :Y

Je moet wel stinkend je best doen om anoniem te blijven tegenwoordig :+

Zo te zien van Couchsurfing, meneer Vervloet? (Ja, ik kan ook Googlen ;) ) Maar anoniem blijven is niet direct nodig hoor ;) Ook oude, niet meer geldige info trouwens :) Al een dagje ouder, dan veranderen je weekplanningen :P
 
Zo te zien van Couchsurfing, meneer Vervloet? (Ja, ik kan ook Googlen ;) ) Maar anoniem blijven is niet direct nodig hoor ;) Ook oude, niet meer geldige info trouwens :) Al een dagje ouder, dan veranderen je weekplanningen :P
Er blijkt dus op internet nog iemand met dezelfde nickname rond te lopen maar je eerste veronderstelling klopt :} Verder zal je mijn achternaam in en rond Mechelen nogal vaak tegenkomen en dat is vaak heel in verte nog familie van mij *O*

Ben redelijk vaak in Mechelen geweest, wat tot voor kort cafe de Dijle" was", nu "komisfeu" tegenover station Nekkerspoel.

Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Ik kijk er al naar uit om volgend jaar een poging te doen om de volledige tour uit te rijden :] Het enige "nadeel" is de "hoge" km-stand van bijna 98.000 km. Maar daar moeten ze normaal perfect tegen kunnen met wat onderhoud. Misschien dat de nokkenasketting wel eens vervangen moet worden, maar er is genoeg budget over ;)
Bij hoge km standen komt vaak naar voren hoe het onderhoud is geweest. Als dat altijd netjes is geweest dan hoeft dat nog niet te betekenen dat de motor afgeschreven is. Dit in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt. Zo heb ik in november vorig jaar een TDM gekocht met 102.000 km er op. Motor doet het prima. Het enige wat er aan het blok gedaan moest worden waren drie shims plaatsen om de klepspeling goed te krijgen. Om maar aan te geven dat het mee kan vallen. Ook kan het tegenvallen, maar dat heb ik in de challenge van vorig jaar wel ondervonden...
Yamaha heeft toch ook een goede naam in betrouwbaarheid, zeker de 4 in lijn motoren!
 
Er blijkt dus op internet nog iemand met dezelfde nickname rond te lopen maar je eerste veronderstelling klopt :} Verder zal je mijn achternaam in en rond Mechelen nogal vaak tegenkomen en dat is vaak heel in verte nog familie van mij *O*

Ben redelijk vaak in Mechelen geweest, wat tot voor kort cafe de Dijle" was", nu "komisfeu" tegenover station Nekkerspoel.

Google Maps
Dat café is mij bekend ;) Achternaam is inderdaad veel voorkomend, zo zie je maar weer: kleine wereld!
 
Bij hoge km standen komt vaak naar voren hoe het onderhoud is geweest. Als dat altijd netjes is geweest dan hoeft dat nog niet te betekenen dat de motor afgeschreven is. Dit in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt. Zo heb ik in november vorig jaar een TDM gekocht met 102.000 km er op. Motor doet het prima. Het enige wat er aan het blok gedaan moest worden waren drie shims plaatsen om de klepspeling goed te krijgen. Om maar aan te geven dat het mee kan vallen. Ook kan het tegenvallen, maar dat heb ik in de challenge van vorig jaar wel ondervonden...
Yamaha heeft toch ook een goede naam in betrouwbaarheid, zeker de 4 in lijn motoren!
Klopt, ik ben ook niet echt huiverig voor die km-standen. De XS heeft er dik 80.000 op staan en mijn 4-wieler heeft er 270.000 op de teller.

Via het peilglas ziet de olie er nog mooi uit, geen gekke lekjes op/aan/rond het blok. Dus ik hoop met een keer kleppen stellen, oliewissel en oliefiltertje de grote kosten wel te hebben gehad. We gaan het zien ;)

En wat betreft die 4 cilinders, inderdaad! Wel slecht voor de puntentelling, maar meedoen is in dit geval minstens even belangrijk als winnen, nietwaar? :Y
 
Goedste kleur ! :t

inc onderkuip , originele uitlaat zo te zien ? , goeie koop me dunkt :Y
 
Laatst bewerkt:
Goedste kleur ! :t

inc onderkuip , originele uitlaat zo te zien ? , goeie koop me dunkt :Y
:t Incl. kuip en wat lijkt op de originele uitlaat ja :Y Er zit jammer genoeg wel een deukje in de tank, een plek op de decals van het voorspatbord, barstje in het tellerglas (oppervlakkig, dus geen vocht in de tellers), maar goed, vooral optisch dus. En daar stuurt hij normaal niet minder om ;)
 
:t Incl. kuip en wat lijkt op de originele uitlaat ja :Y Er zit jammer genoeg wel een deukje in de tank, een plek op de decals van het voorspatbord, barstje in het tellerglas (oppervlakkig, dus geen vocht in de tellers), maar goed, vooral optisch dus. En daar stuurt hij normaal niet minder om ;)
Belachelijk, voor die 140euro verwacht je toch minimaal nieuwstaat


:+

ps: ik ga dit ook zeker volgen. Je andere restauratie topic ook met veel plezier gevolgd :Y .
 
Wauw, ben benieuwd. LePensZeur had nogal wat moeite om zijn XJ aan de praat te krijgen. En we kunnen een heuglijk feit vieren: de Challenge goes international!!
 
Wauw, ben benieuwd. LePensZeur had nogal wat moeite om zijn XJ aan de praat te krijgen. En we kunnen een heuglijk feit vieren: de Challenge goes international!!
Mijn XJ draait al vrolijk, dus dat valt goed mee ;) Maar voor de betrouwbaarheid de carburateurs misschien maar wel even een revisiesetje, glasparelbeurtje en een ultrasoonbadje geven ;)

En internationaal, ja en nee :9 Een geboren en getogen Nederlander, die in België woont, op een Nederlandse fiets, die geïmporteerd is naar België. Dus stiekem nog altijd gewoon lekker Hollandsch ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog weinig te melden hier, ondertussen is de invoer en het papierwerk wel bijna rond. Moet enkel nog wachten op een stickertje uit Brussel, langs de verzekering en dan het kenteken aanvragen. Normaal ergens eind komende week, begin de week daarop dus. Vanaf dan ga ik ook wat onderdelen kopen :)

Wel al het luchtfilter eens schoongemaakt, viel best mee:
IMG_8079_zpsl4yzuywb.jpg


Maar kan beter:
IMG_8080_zpshxlxqbi4.jpg


Behuizing zat ook wat troep in:
IMG_8082_zpszfdi9xzl.jpg


Dus die ook schoon gemaakt en dan het filter weer terug op zijn plaats. :t Verder nog niets gedaan aan de motor (zelfs nog niet gepoetst :X ) maar wel een lading foto's gemaakt van hoe ik hem gekocht heb. En plaatjes kijken doen we allemaal graag, nietwaar? ;)
IMG_8066_zpsehnxbvkz.jpg


IMG_8075_zpsgm78xy4b.jpg


IMG_8069_zpsz3yk45o2.jpg


IMG_8070_zps7icdaiuk.jpg


IMG_8072_zpsmbhu4o3a.jpg


IMG_8067_zpscylvhxg3.jpg


IMG_8084_zpsgax0lxdf.jpg


IMG_8083_zpselkoz19s.jpg


IMG_8085_zpshkfmupvj.jpg


IMG_8086_zpsrmk2n00a.jpg


IMG_8073_zpsknuw3m3f.jpg


IMG_8076_zpsf3hktjgi.jpg


IMG_8081_zpsbqvlyrpm.jpg


IMG_8074_zpsqiturgr2.jpg


Zo, dat waren ze dan voor vandaag! Fijne avond nog allemaal! :W
 
Nieuw luchtfilter, is beter.

Ik heb er nog wel één liggen, gratis, op te halen in Tilburg
 
Gvd, ben ik "net" nog langs gereden, onderweg naar huis vanuit Rotterdam :X Ik zal zien of ik binnenkort eens langs kan komen met de "tuf" (morgen banden bestellen).
Laat maar ff weten (ook ivm openingstijden).
Ik zal m wel voor je klaar leggen.

Ik hoop dat je het niet heel erg vindt, maar ik heb er ook drie oliefilter en bougies bij gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar ff weten (ook ivm openingstijden).
Ik zal m wel voor je klaar leggen.

Ik hoop dat je het niet heel erg vindt, maar ik heb er ook drie oliefilter en bougies bij gedaan.
Gvd, wat erg ;) Ben je vrijdagmiddag/avond toevallig open? Dan kan ik eventueel wel even passeren! Ik hoor het wel!

Nog altijd aan het wachten op de papierwinkel, betaling hebben ze ontvangen, maar nu ligt het bij de "uitvoerende afdeling" B| Vandaag maar een mailtje gestuurd om ze wat aan te sporen..

Wel al het eerste werkje gedaan aan de XJ, banden besteld (via Oponeo) en die zijn vandaag geleverd:
IMG_20161005_162409_zpsnwm8ulqx.jpg


Dus meteen de garage in en enkele minuten later:
IMG_20161005_170043_zpsmv9sdklz.jpg


Koos Wielloos :+ Meteen ingeladen en naar de lokale "motorstealer" gereden om ze te laten monteren. Tegen het weekend zal ik ze wel ongeveer weer terug hebben, kan ik de velgen spuiten en ze er terug onder gooien :t

Fijne avond! :W
 
Gelijk een goede gelegenheid om de vrijgekomen delen even te poetsen/reinigen. Zeker de remklauw aan de achterzijde kan zo te zien wel wat tlc gebruiken.
 
Gelijk een goede gelegenheid om de vrijgekomen delen even te poetsen/reinigen. Zeker de remklauw aan de achterzijde kan zo te zien wel wat tlc gebruiken.
Dat sowieso! Remklauw valt best mee hoor ;)

Vandaag weer kennis mogen maken met het "geweldige" Belgische systeem van overheidsdiensten :(
full


Nog wat wachten dus... :/
 
Laatst bewerkt:
Dat sowieso! Remklauw valt best mee hoor ;)

Vandaag weer kennis mogen maken met het "geweldige" Belgische systeem van overheidsdiensten :(
[afbeelding]

Nog wat wachten dus... :/

Sorry Sander, vervelend voor jou uiteraard maar; _O- _O- _O-

Weer eens wat anders dan de Nederlandse overgangsregelingen die 10 jaar lopen, in Belgie dus gewoon de knop om en we zien wel waar het schip strandt _O-
 
Gvd, wat erg ;) Ben je vrijdagmiddag/avond toevallig open? Dan kan ik eventueel wel even passeren! Ik hoor het wel!

Nog altijd aan het wachten op de papierwinkel, betaling hebben ze ontvangen, maar nu ligt het bij de "uitvoerende afdeling" B| Vandaag maar een mailtje gestuurd om ze wat aan te sporen..

Wel al het eerste werkje gedaan aan de XJ, banden besteld (via Oponeo) en die zijn vandaag geleverd:
[afbeelding]

Dus meteen de garage in en enkele minuten later:
[afbeelding]

Koos Wielloos :+ Meteen ingeladen en naar de lokale "motorstealer" gereden om ze te laten monteren. Tegen het weekend zal ik ze wel ongeveer weer terug hebben, kan ik de velgen spuiten en ze er terug onder gooien :t

Fijne avond! :W
Als je banden en wielen mee neemt, kan ik die er ook meteen opleggen en balanceren.

Oh, misschien al gedaan :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan