€500 challenge 2017: Ram's Yamaha XJ750 41Y

Vandaag voel ik me een stuk beter, dus wederom de garage in. Na enkele minuten (als je weet hoe het moet gaat het een stuk sneller):
IMG_20161105_103020_zpst1kmlnj6.jpg

IMG_20161105_103008_zpsgdzjl3ju.jpg


En enkele minuten later liggen ze weer zo ver uit elkaar als nodig:
IMG_20161105_105105_zpsqdu40pjz.jpg


Eerst de dekseltjes even opgeknapt:
IMG_20161105_105247_zpsamrntemp.jpg

IMG_20161105_111528_zps80mmt5oe.jpg


Dan de vlotterbakken met de verneukte aftapschroeven.. In de bankschroef met wat fietsband:
IMG_20161105_112450_zpsuvctt3ep.jpg


Even voorboren met een boortje van 3 en daarna nog een stukje met een boortje van 2.5 zodat de schroefextractor er in past:
IMG_20161105_112829_zpsy8bq2dtg.jpg


En met een klap van de slagschroevendraaier:
IMG_20161105_112927_zpstndfpa4b.jpg


Great succes *O* :t En 3x herhalen later (1 van de schroeven was nog wel bruikbaar):
IMG_20161105_113944_zpsiyvza542.jpg


Dan verder met het vervangen van de onderdelen. In de revisiesetjes zaten nieuwe vlotternaaldbuisjes:
IMG_20161105_121538_zpsazlja2so.jpg


Zoals op de foto te zien met grotere filters daar op. Groter wil zeggen dat het misschien niet past, dus eventjes gemeten en vergeleken:
IMG_20161105_121656_zpsdmbindog.jpg


Geen probleem :t Onderkant verder afgemonteerd:
IMG_20161105_143310_zpsrsh0u91a.jpg


Nieuwe sluitringen voor de hoofdsproeiers zaten niet in de set, dus de oude terug gemonteerd. Sproeiers ook standaard, behalve de stationairsproeier die is vervangen door die uit het setje (40 naar 43) op aanraden van Bol d'or Albert hier op het forum.

Verder met de bovenkant:
IMG_20161105_135431_zpsqkpirvl0.jpg


Stuk makkelijker uit elkaar te halen dan bij mijn XS :Y Boven de standaard gasnaald, onder de nieuwe. De nummers komen niet overeen, dus wat opzoekwerk gedaan. Op deze foto kun je het verschil iets beter zien:
IMG_20161105_140925_zps2jd98cke.jpg


Diameter is hetzelfde, alleen bij de originele naald is er een korter schuin stuk aan de punt dan bij de nieuwe. Dunner is rijker, dus dat wil zeggen dat de nieuwe naald iets eerder in het toerenbereik wat rijker zal zijn. Nu staat de XJ750 41Y standaard al wat aan de arme kant, dus het zal weinig kwaad kunnen. Moest het toch niet bevallen, dan zijn ze gemakkelijk weer terug te plaatsen :)

Bovenkant ook weer dicht en de test brandstoftank aangesloten om de vlotterhoogte te proberen:
IMG_20161105_145229_zpshn5fsswm.jpg


En het werkt:
IMG_20161105_145252_zpsfdoiimak.jpg


Op de foto ziet het niveau er goed uit, maar die is lichtjes van onder genomen, waardoor het hoger lijkt. Alle carburateurs hebben een niveau dat wat te laag staat, nu ligt er natuurlijk een andere pakking tussen (dikker) en zitten er andere vlotternaalden in, dus dat is niet echt een indicatie van of ze daarvoor wel juist stonden. Maar goed, dat wil dus zeggen: brandstof er weer uit, vlotterbakken er af, ..

Maar dat zal iets zijn voor een andere keer! Weekend is verder volgeboekt, dus dit was alles wat ik kon doen :N Prettig weekend nog allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Je bent al flink onderweg met het opknappen! En gelukkig heb je nu het kenteken ook!!
Inderdaad! :t

Weekend is weer voorbij, dus dan moet er weer gewerkt worden, ook in de garage! :Y Om te beginnen, het afstellen van de vlotterhoogte. Wat een ^#$*#&$^#&-systeem is dat toch :X Het aanzicht dat ik vandaag nog 2x heb mogen aanschouwen:
IMG_20161107_185150_zpsmohazzml.jpg


Eerste keer verstellen was er 1 die goed stond, vervolgens terug opgegooid, opgemeten, zelfde hoogte bij de andere vlotters geregeld en terug in elkaar. Nu ziet het er zo uit:
IMG_20161107_191351_zps4ng2pueq.jpg

IMG_20161107_191435_zpsuja4stpk.jpg

IMG_20161107_191510_zpskekqx9co.jpg

IMG_20161107_191530_zpsmo13wqs5.jpg


Luchtbel overal ongeveer gelijk met de rand van de vlotterbak. Het niveau moet daar 1mm +/- 1mm onder staan. Zou goed moeten zijn zo me dunkt :) En na wat wringen:
IMG_20161107_195548_zpsif6vsz31.jpg


Bougies van 2:
IMG_20161107_194959_zps2iwmdjpd.jpg


En 3:
IMG_20161107_195224_zps4nr99dyj.jpg


Er ook nog even uitgedraaid, 2 aan de arme kant, 3 aan de rijke kant. Maar goed, met het opnieuw afstellen van de vlotterhoogtes etc. ga ik pas later echt iets over de afstelling kunnen zeggen. Omdat het ook iets gemakkelijker en nauwkeuriger kan, deze in bestelling:
ctune_kit_box.jpg


Colortune, ga ik hopelijk de mengselschroeven fatsoenlijk mee kunnen afregelen. Nu staan ze op 2,5 omwenteling uit, dat zou een goede basisinstelling moeten zijn. Om af te sluiten nog even de gaskabel gesmeerd, boven inspuiten, wat bewegen en dan wachten tot:
IMG_20161107_201653_zpsab2uy8ff.jpg


Volgende werkje zal zijn het terug verwijderen van de brandstofkraan, die lekte weer had ik gemerkt.. Misschien toch maar vervangen door een gewone.. Fijne avond nog! :W
 
Tijd voor een update! Vandaag de collectie metalen bordjes in de garage een kleine uitbreiding gegeven:
IMG_20161108_174910_zpssf6cgu4q.jpg


Ook wilde ik de remblokken achteraan vandaag even vervangen, maar de remzuigers hadden geen zin om te bewegen, dus dat zal iets voor later worden (lees: als ik een remklauwterugsteltool heb, of er eentje kan lenen). Daarom maar verder met deze schurk B|
IMG_20161108_185034_zpsdlyz6yij.jpg


Alles is goed gemonteerd, maar toch moet dat rotding weer lekken in de reserve stand :N Verstelschijf er uitgehaald:
IMG_20161108_191110_zpsmbda8hja.jpg


Klein aanslagrandje en aangezien alle kleine beetjes helpen (of lekken..) heb ik die even gevlakt. Dan de binnenkant van de behuizing waar de O-ring van de verstelschijf op afsluit even gepolijst:
IMG_20161108_191606_zpshebhya1w.jpg


En ook even het passingsvlak waar de O-ring van het membraan op komt gepolijst:
IMG_20161108_191618_zpsvmnaipcy.jpg


Alles terug gemonteerd, veertje achter het membraan wat uitgerokken voor een klein beetje extra afdichting en terug gemonteerd. Hij stroomt nu door op beide standen (ON en PRI), maar op reserve blijft hij netjes dicht. Dat deed hij de vorige keer ook, dus ik laat de tank nog even staan en probeer morgen nog eens of de kraan afdicht zoals hij moet. Hopelijk komt morgen ook mijn colortune binnen, kan ik die meteen gebruiken om de mengselafstelling te controleren en eventueel aan te passen. Een collega van mij had normaal ook nog een timingslamp op overschot, maar die bleek hij uitgeleend te hebben en niemand wist meer waar hij was :') Dus daar moet ik nog even iets op verzinnen. Dan de synchroonafstelling opnieuw controleren met de echte YICS tool, testrijden en eens kijken of het probleem van de hoge stationair opgelost is.

En dan kan ik weer verder werken aan het volgende puntje op de lijst.. Fijne avond nog! :W
 
Hoi Sander

Dat gaat weer lekker vooruit hiero *O* :]
Eindelijk weer een leuk draadje om te volgen, alvast veel succes met de challenge.

Gaat heulemaal goedkomen :Y
Thanks! :t

Ik denk dat ik vandaag ook maar eens gaskabels ga oliën!
Het verschil was goed te merken :t

Afgelopen week kwam er iemand uit de straat voorbij met de vraag of hij wat foto's van mij mocht maken in de garage. "Grappig dat je hier zo door de straat loopt, allemaal huizen en appartementen en dat je dan ineens iemand tegen komt die zo te zien elke avond aan het sleutelen is aan van alles en nog wat". Nou, waarom niet?! :+
14925641_10209228410239934_4239509178980524855_n_zpsmn3viby1.jpg


In mijn natuurlijke habitat :P Wel een beetje pleuriszooi, dat kan beter.. Dus de bezem bovengehaald en:
IMG_20161111_134828_zpsggowxepq.jpg


Stuk beter zo :t Dus maar meteen weer wat gedaan om terug wat rommel te maken ;) De chokekabel had ik al een paar keer los gehad met het onderhoud aan de carburateurs en ik was niet echt blij met hoe die kabel er uit zag. Dus even prutsen en dan ligt hij op de werkbank:
IMG_20161112_191346_zpsrfzjrkeu.jpg


Bij de bouwmarkt een setje kabels gehaald:
IMG_20161112_191528_zpsahh8wipg.jpg


Alleen was het tonnetje natuurlijk weer net wat groter:
IMG_20161112_192003_zpskzsbqhel.jpg


Maar wat bewerken later zat hij netjes terug op zijn plek, inclusief nieuwe buitenkabel:
IMG_20161112_194308_zps89cw0spm.jpg


Verder dit weekend weinig gedaan, vriendenweekendje in Zeeland, verjaardagsfeestje, etc. Ben nog aan het wachten op de Colortune, hoop dat die morgen binnen komt want ik heb een vrije dag en kruip dus morgen weer lekker de garage in om wat te klussen :Y Ik heb ook nog ergens een timingslamp gevonden, kijken of ik die morgen aan de gang krijg zodat ik de ontstekingstiming ook even kan controleren. Dan nogmaals synchroon stellen met de officiële YICS-tool om het helemaal goed te krijgen, Colortune gebruiken om de mengselschroeven af te stellen en dan weer eens testrijden om te kijken of het af en toe hoger stationair draaien opgelost is.

Ohja, bijna vergeten..
Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
-------------------------------------
Resterend: 377,45 euro

Fijne avond nog allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Is het wel een beetje warm te stoken in je man cave?
Mijn koude schuur doet bij mij momenteel alle lust tot sleutelen verdwijnen. :X
Heb het voordeel dat hij naast de woonkamer van de buren en in een appartementencomplex zit. Maar met de poort open is dat wat lastiger. Gebruik een Zibro Kamin toestel en met de poort dicht werkt dat best redelijk. Zet hem gewoon naast me neer, meestal toch op 1 plek bezig :Y

Maar dus, een warmtekanon en een fles propaan / butaan is toch best te betalen?

Of als je plek hebt en de mogelijkheid om een schoorsteen te plaatsen: Building a Simple Barrel Stove
 
Laatst bewerkt:
Zijn we weer! :W Vrije dag vandaag, wat gewerkt in het appartement (moest dringend eens opgeruimd worden, is anders geen porum met een garage die er wel netjes bij ligt :+ ), maar uiteraard ook gewerkt in de garage! Ik had gehoopt vandaag al mijn Colortune binnen te hebben, maar de postbode had helemaal niets bij :N Maar goed, voor ik weer synchroon ga stellen moest ik nog even checken of de ontsteking goed stond.

Ik heb ooit eens van mijn opa een set gekregen met wat "automotive tools" er in, waaronder een ontstekingslamp:
IMG_20161114_134623_zpscrwfndup.jpg


Jammer genoeg waren de aansluitingen verkeerd. De set is gemaakt voor bougies met het "dopje" er op in plaats van met draad (zonder dopje dus). Nu kan ik op de bougie zelf natuurlijk wel een dopje schroeven, maar dan zit ik nog met de andere kant.. Maar voor alles is een oplossing! In dit geval: een bougie slopen en daar het uiteinde van gebruiken :t Gemonteerd, met wat soldeersel om er voor te zorgen dat alles blijft zitten:
IMG_20161114_140530_zpsvf7pb4vf.jpg


Nu kan ik de lamp dus gebruiken voor zowel systemen met schroefdraad als met een dopje (gewoon 2 dopjes monteren) :t :t Uiteraard meteen uitgetest:
IMG_20161114_145446_zpsqwtuh6hu.jpg


Misschien wat moeilijk te zien op de foto, maar het markeerteken staat netjes tegenover de indicator, dus dat is in orde :Y Motor startte trouwens zonder problemen na de laatste carburateur rebuild en hing zo te merken ook een stuk beter aan het gas! Benieuwd of het bij het rijden ook te merken is, maar dat ga ik pas merken als de colortune binnen is en ik de mengselschroeven ook goed heb kunnen afstellen :Y

Cover van de ontsteking lag er toch af, dus meteen maar iets gedaan aan de afgebroken bout linksonder. Cover er even opgezet om als boorgeleider te gebruiken om zo mooi een puntje te kunnen zetten:
IMG_20161114_150701_zps3ljp0d1f.jpg


Daarna verder doorboren:
IMG_20161114_151132_zps3ed7uugf.jpg


Daarna een poging gedaan om met de linkse slagtap de bout er uit te krijgen, maar daar had hij geen zin in. Dus verder opgeboord, maar hij zat zo vast gerot dat ik hem er niet uitgepulkt kreeg. Dus nog verder opgeboord (naar 5mm) en opnieuw draad getapt:
IMG_20161114_153107_zpssfhbkoob.jpg


De cover was een beetje schmutzig, wat corrosie, afzetting, etc.
IMG_20161114_153752_zps6ymgkymg.jpg


Uit elkaar:
IMG_20161114_154150_zpsfno8v3tj.jpg


"Schoon" gemaakt en terug in elkaar, met de boutenpot. Op zoek naar een nieuwe bout om het cover vast te zetten:
IMG_20161114_160213_zpsyrjbqgsd.jpg


Maar ik kon niets vinden in dezelfde maat. Wel 4x inbus in de juiste maat, dus die maar gebruikt:
IMG_20161114_161031_zpsfwjmroe3.jpg


Rest van de blokbouten is ook inbus, dus stoort me weinig dat de bouten niet meer origineel zijn O-) Om af te sluiten nog even het alternatorcover van het blok gehaald:
IMG_20161114_162448_zpskiemurs2.jpg


Volgens het WPHB moet je om de 12.000 km de koolstofborstels vervangen / controleren. Mij is het een groot raadsel waarom ze geen inductiesysteem maar 1 met sleepringen / borstels hebben gebruikt bij de XJ (bij de XS namelijk wel), maar goed, het is wat het is. Weet niet of het goed te zien is op de foto, maar er staan 2 lijntjes op de borstels, ik gok dat dat de slijtageindicators zijn:
IMG_20161114_162826_zps4agnhsxb.jpg


Er staat niets over in het WPHB, maar dat lijkt me de logica zelve. Borstels kunnen nog even mee. De buitenste is meer afgesleten dan de binnenste, maar dat lijkt me logisch aangezien de alternator daar met een grotere snelheid overheen gaat. Maar ik zal voor de zekerheid maar eens nieuwe bestellen. Lullig om stil te komen staan omdat de borstels versleten zijn en de accu niet meer oplaadt :X

Na montage nog even de laadspanning gecheckt en die was netjes 14,5V zoals volgens het boekje, dus alles werkt zoals het zou moeten :t

Goed, dat was het weer voor vandaag! Tot de volgende! :W
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! En een mooi opgeruimde knutselruimte.
Ik zit ook nog te wachten op de postbode. Mijn gaskabel zal een dezer dagen op de mat vallen.
 
Goed bezig! En een mooi opgeruimde knutselruimte.
Ik zit ook nog te wachten op de postbode. Mijn gaskabel zal een dezer dagen op de mat vallen.
Ik had vandaag al prijs *D Jij ook?
IMG-20161115-WA0000_zpsxsxnuhoe.jpeg


Hoog temperatuur vet, nieuw gas voor de gasbrander, nieuwe schoonmaakdoekjes voor mijn handen en uiteraard de Colortune!
IMG_20161115_181327_zpsjod321wf.jpg


Meteen gemonteerd:
IMG_20161115_183631_zpsrw5z1kd8.jpg


En even spelen van "arm":
IMG_20161115_184246_zpstxp6x4sj.jpg


Naar "rijk":
IMG_20161115_184309_zps47qjmwzw.jpg


Carburateur per carburateur afgesteld naar geel en dan terug naar blauw tot ik het idee had dat er geen geel meer te zien was. Maar dat verschilt nogal, het is immers ook op het oog, maar misschien kan ik ze wat dichter bij elkaar krijgen. De resultaten: 4 rotaties van uit voor cilinder 1, 2.5 voor 2, 3 voor 4 en voor 3? Ja, dat was een ander verhaal.. Op 1 of andere manier was er ofwel bijna niets meer te zien (zo goed als zwart) ofwel was het blauw. Even de handleiding checken:
IMG_20161115_192502_zpsbymyw1rf.jpg


Kan een luchtlek zijn, ofwel een CV-membraan dat blijft hangen of, maar dat staat er niet op maar lijkt me ook wel een optie, ontsteking die moeilijk doet (daar denk ik aan vooral omdat op een gegeven moment de vlam lijkt te doven, wat zou kunnen duiden op een ontsteking met te weinig kracht). Bij het warmdraaien heb ik al wat remreiniger rondgespoten om te kijken of dat invloed had, maar daar was niets te merken, dus ik moet nog wat verder zoeken.

Ander puntje, wat ik ook al gemerkt had bij het synchroniseren, zonder dat de stationairschroef aan ligt tegen het verstelmechanisme is het toerental hoger dan het zou moeten zijn. Bij het synchroniseren was dat opgelost als alles terug op zijn plaats zat (en de vacuumleiding naar de brandstofkraan dus aangesloten was). Toevallig zit die leiding ook op cilinder 3, wat het 1 en ander natuurlijk nog verdachter maakt. Ik ga dus nog eens testen met het afsluitdopje dat ik gebruik tijdens het afstellen op cilinder 4 en de originele afsluitdop van 4 op 3. Kijken of dat een verschil maakt. Ook even checken of ik met het smeren van de gaskabel die niet nét iets te strak terug gemonteerd heb met eventueel hoger stationair tot gevolg.

We komen er wel :t Maar vandaag niet meer, motoren afstellen rond / na etenstijd wordt niet geapprecieerd denk ik zo :+

Tot de volgende update! :W
 
Vandaag wat eerder naar huis vertrokken van het werk: meer tijd om af te stellen :t

Thuis lag er een mooie envelop in de brievenbus met LED lampjes voor het standlicht:
IMG_20161116_163913_zpsgboezrz0.jpg


Voor:
IMG_20161116_163843_zps6msvot6f.jpg


Na:
IMG_20161116_164220_zpsbaiizmvc.jpg


En dat ziet er een stuk beter uit met de xenon die er bij zit:
IMG_20161116_164237_zpsxlfwy6kl.jpg


Verder met andere zaken, het staat wel niet in het WPHB dat het gechecked moet worden:
IMG_20161116_165401_zpsfnadsx8z.jpg


Maar toch even de kopbouten nagetrokken:
IMG_20161116_165556_zpslz47snnw.jpg


Stonden allemaal nog netjes vast, in tegenstelling tot mijn XS :Y Dan nog een beetje elektra gedaan, ik vermoedde eventueel een probleem in de ontsteking waardoor ik cilinder 3 niet goed afgesteld kreeg. Dus even de bobine uitgemeten:
IMG_20161116_170417_zpsysbrldzh.jpg


Er ook achter gekomen dat er maar 1 bobine per 2 cilinders is, dus het was een beetje nutteloos om te controleren (dan had immers cilinder 2 ook problemen moeten geven), maar goed! Weerstandswaardes waren netjes binnen specificatie, alleen die van de secondaire kring waren een stuk hoger dan volgens het WPHB :? Bougiedoppen er afgehaald en dan was het wel volgens het boekje, dus even schoongemaakt voor de zekerheid:
IMG_20161116_171344_zps5sf2s6mp.jpg


Toch 10 kOhm voor de buitenste doppen en 5 kOhm voor de binnenste. Hetgeen perfect mogelijk is, maar vreemd dat het WPHB de weerstandswaardes toch opgeeft gemeten inclusief bougiedoppen :? Goed, alles terug gemonteerd, motor warm laten draaien en de Carbtune terug aan de motor gehangen met alle mengselschroeven op 2.5 rotatie uitgedraaid. En wat zag mijn oog:
IMG_20161116_175328_zpsyzpjh76s.jpg


:o :o :o Toch duidelijk een verschil in synchronisatie met het aanpassen van de vlotterhoogte, naalden, sproeiers! Maar meteen mijn nieuwe YICS-tool gemonteerd:
IMG_20161116_175758_zpsqa5r9hs8.jpg


En synchroon gesteld:
IMG_20161116_192202_zpsrid4qdxp.jpg


Daarna de Colortune nog eens gebruikt en jawel, cilinder 3 was nu ook "geel te krijgen" met het verdraaien van de mengselschroef :t Met het niet synchroon staan ging er waarschijnlijk te veel lucht door cilinder 3 en was het gewoon niet mogelijk om hem geel te krijgen. Uiteindelijk tot volgende afstelling gekomen:
- Cilinder 1: 3,5 rotaties
- Cilinder 2: 2,5 rotaties
- Cilinder 3: 3 rotaties
- Cilinder 4: 1,5 rotaties

Nu vraag ik me af, is zoiets normaal? Uiteraard kunnen er verschillen zitten tussen de verschillende cilinders door klepspelingen, inlaattrajectlengtes, vlotterhoogtes die afwijken t.o.v. elkaar, etc. Maar ik had verwacht dat het allemaal wat dichter bij elkaar zou zitten. Heb ze allemaal zo afgesteld met 0,5 rotaties per keer tot ik het idee had dat ik enkel nog blauw zag in de verbranding en geen gele vlekken / gloed. Toevallig iemand hier die al eens een Colortune heeft gebruikt op een 4 cilinder en soortgelijke resultaten had?

Motor pakt nu wel lekker op en spint zachter dan ik ooit heb kunnen merken, alsook "werkt" de stationairschroef weer, dus het lijkt me wel goed te zitten. Een proefritje moet uitmaken of dat tijdens het rijden ook te merken is, maar het weer op het moment.. ;(

De volgende update dus waarschijnlijk weer bij / na goed weer :Y Laters! :W
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond! Zijn we weer :+ Voor dat er te rijden valt met de XJ moet natuurlijk de tank er op, mét een brandstoffiltertje:
IMG_20161118_110339_zpsq7bp6rsr.jpg


Bij het testdraaien viel me op dat er iets niet helemaal klopte met de uitlaatgassen, ik had ook 2 zwarte plekken in de garage. Even onderzoek gepleegd:
IMG_20161118_115753_zpssykvjhaa.jpg


Aansluiting van de dempers is aan beide kanten wat krokant. Ook is er iets vreemds aan de gang met uitlaatklemmen. Dat is dus een klusje voor binnenkort (vandaag al genoeg gelast aan mijn nieuwe keukentafel..). Verder zag het weerbericht er vandaag wel ok uit:
Screenshot_20161119-095705_zpsqxzsc5gm.png


Dus pak aangetrokken en rijden maar! Op locatie bij mijn garagist voor de auto waar ik even een goede dag ben gaan zeggen:
IMG-20161119-WA0001_zpsvlfiwasz.jpeg


Vandaag een 50 km gereden en volgende bemerkingen:
- Motor leek zeer onrustig te rijden, oorzaak: gaskabel te strak staan
- Motor leek wat minder vermogen te hebben, oorzaak: koppelingskabel iets te strak staan
- Na het oplossen van bovenstaande punten (snel achter gekomen en meteen iets aan gedaan) vind ik dat hij lekker toert! :] Motor pakt goed op (ook vanaf laag), vliegt als je hem de sporen geeft, stuurt goed, draait mooi stationair, stationair gaat niet meer omhoog, ..

Kortom, montage van de revisieset en het afstellen van de vlotters was een succes! Ohja, ook nog even de bougies (of toch 1 en 4, want die zijn gemakkelijk) er uitgedraaid en die zijn rondom mooi zwart met een punt die bruinig aan het verkleuren is :t Lijkt er dus op dat het goed zit met de afstelling!

Goed, dat was het weer voor vandaag, als het morgen toevallig ook nog even goed weer is kan ik misschien nog even een rondje rijden, er moet immers getest worden ;)

Prettig weekend nog allemaal! :W

Ohja..
Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
-------------------------------------
Resterend: 373,56 euro
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sander

Mooi vervolg alweer en gaat lekker zo... mooie bike :Y
Die colortune is precies wel een erg handig hulpmiddel (had er nog niet van gehoord).

Als het weer het toelaat kom ik binnenkort al dat mooi spul eens bewonderen in Mechelen.
Nog plannen in het verschiet want budgettair heb je nog wel ruimte :9
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sander

Mooi vervolg alweer en gaat lekker zo... mooie bike :Y
Die colortune is precies wel een erg handig hulpmiddel (had er nog niet van gehoord).

Als het weer het toelaat kom ik binnenkort al dat mooi spul eens bewonderen in Mechelen.
Nog plannen in het verschiet want budgettair heb je nog wel ruimte :9
Thanks! Colortune is inderdaad wel handig, de pro's doen het op gehoor blijkbaar, maar ik ben meer van het visuele ;) Er staan nog wat dingen op de planning:
- Stalen remleidingen
- Nieuwe vorkolie
- Progressieve veren vooraan (maar eerst even controleren bij de oliewissel of die er al niet in zitten, er zijn immers nog al wat upgrades gedaan)
- Goed poetsen
- Tank ontroesten / coaten
- Eventueel een respray met nieuwe stickers
- Schokdempers uit elkaar halen en schoon maken / reviseren
- Reisklaar maken (12V aansluiting, spanningsmeter, koffers, ...)
- ...

En verder veel testrijden! Stuur maar een pb'tje als je eens langs wil komen, Dan kunnen we vast wel iets regelen!
 
Ik had vandaag al prijs *D Jij ook?

Pff, nee! Helaas heb ik nog steeds geen gaskabel. Ik heb de beste man afgelopen donderdag maar eens gebeld. Bleek dat hij de gaskabel op zaterdag 12-11 al op de post had gedaan. En met post bedoel ik ook POST. Hij schijnt de gaskabel in een gewone envelop gestopt te hebben. Ik heb zo het vermoeden dat de envelop met de kabel ergens in een sorteermachine is blijven hangen.

Hij stuurt weer een nieuwe op en zal dat, op mijn aanraden, met pakketpost doen. Al met al komt het plan om voor de winterstop ermee te kunnen rijden nu echt wel op losse schroeven te staan.


[afbeelding]

Toch 10 kOhm voor de buitenste doppen en 5 kOhm voor de binnenste. Hetgeen perfect mogelijk is, maar vreemd dat het WPHB de weerstandswaardes toch opgeeft gemeten inclusief bougiedoppen :?

Als ik het plaatje zo bekijk (ik neem aan dat de volgorde van de doppen op de foto dezelfde volgorde is als op de motor) dan zou het best eens kunnen dat de buitenste bougiedoppen al eens zijn vervangen en de binnenste niet. Daardoor zou het kunnen zijn dat er in de middelste doppen nog de oude weerstand zit. Dat zou het verschil in weerstand kunnen verklaren. Ik zou het even checken de komende tijd. De weerstanden kunnen na verloop van tijd best eens gaan corroderen.

Voor nog wat uitleg over die weerstanden in de bougiedoppen: borisz in "500 euro challenge 2015: Borisz and the ..."
 
Pff, nee! Helaas heb ik nog steeds geen gaskabel. Ik heb de beste man afgelopen donderdag maar eens gebeld. Bleek dat hij de gaskabel op zaterdag 12-11 al op de post had gedaan. En met post bedoel ik ook POST. Hij schijnt de gaskabel in een gewone envelop gestopt te hebben. Ik heb zo het vermoeden dat de envelop met de kabel ergens in een sorteermachine is blijven hangen.

Hij stuurt weer een nieuwe op en zal dat, op mijn aanraden, met pakketpost doen. Al met al komt het plan om voor de winterstop ermee te kunnen rijden nu echt wel op losse schroeven te staan.

Lullig! Heb zo onlangs ook iets voor gehad met verkeerde verzendmethodes, niet leuk :N

Als ik het plaatje zo bekijk (ik neem aan dat de volgorde van de doppen op de foto dezelfde volgorde is als op de motor) dan zou het best eens kunnen dat de buitenste bougiedoppen al eens zijn vervangen en de binnenste niet. Daardoor zou het kunnen zijn dat er in de middelste doppen nog de oude weerstand zit. Dat zou het verschil in weerstand kunnen verklaren. Ik zou het even checken de komende tijd. De weerstanden kunnen na verloop van tijd best eens gaan corroderen.

Voor nog wat uitleg over die weerstanden in de bougiedoppen: borisz in "500 euro challenge 2015: Borisz and the ..."
Ik heb ook even wat onderzoekswerk gedaan, vanuit de onderdelenlijst:
full


Al 2 verschillende itemnummers, maar dat is natuurlijk ook omdat ze een andere lengte hebben. Even verder googelen leert mij dat de buitenste (kleine) de NGK LB05F zouden zijn, met 5kOhm weerstand er in dus. Dat is al vreemd, want die had ik juist gemeten op 10 kOhm..

Van de lange bougiedoppen zou het de NGK XB05F zijn, dat klopt wel. Dus dat wil inderdaad zeggen dat de buitenste vervangen zijn geweest door de verkeerde. Wat het dus wel zou moeten zijn:
- 4 x NGK BPR8ES bougies
- 2 x NGK LB05F bougiedop
- 2 x NGK XB05F bougiedop

Als ik thuis ben ga ik ze nog eens controleren, of het niet toevallig nét de 2 buitenste zijn die slecht zijn geworden. En dan uiteraard vervangen door de juiste :Y
 
Vandaag met de XJ naar het werk gereden! 13 graden, geen regen, daar moet je van profiteren!
IMG_20161122_073217_zpsiq8kfgkm.jpg


Wel weer een bemerking: motor start zonder problemen (op choke), maar direct wegrijden zit er niet meteen in. Deze ochtend een paar keer stil gevallen binnen de eerste 100m van de garage, daarna geen enkel probleem meer. Als hij op temperatuur is, is er niets op aan te merken.

Als ik de choke gebruik om te starten (hendel volledig doordraaien) dan zit je op ongeveer 1000 tr/min. Tijdens het opwarmen loopt het toerental terug, tot ik op een punt kom dat ik de choke wil uitzetten, wat op zich wel gaat, maar dan is het toerental veel te laag. Tijdens dit alles reageerd de motor trouwens wel perfect op het gas.

Of ik moet nog wat beter de choke leren beroeren op deze motor, of ik moet eens uitzoeken of er nog iets niet helemaal 100% is het met choke circuit.. Als er tips zijn, gaarne! :W
 
vaak gebruik ik alleen het eerste kleine stukje van de choke, die paar mm dat je het hendel op het stuur verdraait tot je wat meer weerstand voelt.

het is al een stuk minder werk als het aantrappen van een xt600 waarbij je altijd een dansje moet maken en bidden tot de bougie god...
dansen doe je sowieso als je terugslag krijgt en je hebt je offroad laars niet aan.

maar goed..

het is een 30 jaar oude motor he, geen electrische tandenborstel :P

p.p.s wat een wappie om een chokekabel van 60 euro in een envelop te doen.
nooit geen bewijs of het aangekomen is etc.

is het bougiedoppen verhaal nu opgelost, aangezien je er mee rijd ?
 
vaak gebruik ik alleen het eerste kleine stukje van de choke, die paar mm dat je het hendel op het stuur verdraait tot je wat meer weerstand voelt.

het is al een stuk minder werk als het aantrappen van een xt600 waarbij je altijd een dansje moet maken en bidden tot de bougie god...
dansen doe je sowieso als je terugslag krijgt en je hebt je offroad laars niet aan.

maar goed..

het is een 30 jaar oude motor he, geen electrische tandenborstel :P

p.p.s wat een wappie om een chokekabel van 60 euro in een envelop te doen.
nooit geen bewijs of het aangekomen is etc.

is het bougiedoppen verhaal nu opgelost, aangezien je er mee rijd ?
Er zit een "klik" in als de choke op gaat, dan draai ik hem nog iets verder. Dan doet hij het het beste op stationair. Maar inderdaad, de ene motor is de andere niet..

Bougiedoppenverhaal moet ik straks nog even bekijken, gisteren geen tijd meer voor gehad. Maar aangezien de motor afgelopen weekend 50km zonder problemen deed, moesten er vandaag ook nog wel 40 bij kunnen ;) Enige "verschil" is eventueel een iets minder krachtige vonk op 1 en 4. Zal straks de doppen eens checken en eventueel even passeren bij de autohandel :t
 
Weer veilig thuis geraakt, niets te klagen! Voor het wegrijden de motor wat langer laten warmdraaien en daarna niet stil gevallen de eerste meters :t Na het werk nog even langs de motorwinkel gecrost voor bougiedoppen, de LB05F hadden ze niet, enkel de LB05FG, zoek de verschillen:
IMG_20161122_173130_zpso0kztelf.jpg


Grotere rubbers dus, maar geen probleem, die kun je perfect uitwisselen, dus nieuwe bougiedop op zijn plek:
IMG_20161122_174038_zpsot1dxvvs.jpg


Ook nog even gekeken naar de tip van het vervangen van de weerstand door een veertje, maar dat zie ik bij deze niet zomaar gebeuren:
IMG_20161122_174156_zpsyiaq42xq.jpg


Doppen die er op zaten:
DENSO T-133 voor cilinder 1 en 4
DENSO T-134 voor cilinder 2 en 3

Die doppen zijn blijkbaar ook wel aan te passen, maar voor die moeite schroef ik er wel gewoon een setje NGK's op :Y

Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
- Shim (kleppens tellen): 8,50 euro
- Xenon: 15 euro
- Carburateur revisieset: 29,06 euro
- Remblokken achter: 18,50 euro
- Benzinekraan revisieset: 18 euro
- Chokekabel: 3,49 euro
- Standlicht: 1,39 euro
- Benzinefilter: 2,50 euro
- 2x Bougiedop: 10 euro
-------------------------------------
Resterend: 363,56 euro
 
Laatst bewerkt:
Roze vachtje komt er niet op :D Kuipwerk zal ik wel opknappen, dat zijn ten minste nuttig bestede euro's! Ofja, zolang het mooi blijft :+

Zit in de garage, tijd om wat vorkolie te vervangen, dus vanavond weer een update!
 
Terug
Bovenaan Onderaan